[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Jawel..... een verse Vrachtbrief staat weer online. Dit keer over truckracen...


Hansio

Recommended Posts

  • Forumlid

Jawel..... een verse Vrachtbrief staat weer online. Dit keer over truckracen... lang geleden... in de jaren tachtig van de vorige eeuw.

Over stommiteiten en hoe je mooie foto's denkt te kunnen maken. Ik ben wel benieuwd naar wat je ervan vind, dus laat er een commentaartje achter als je wilt.

Voor de Vrachtbrief even hieronder op de link klikken!

Vrachtbrief 4 « Truck in Action

Hansio

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Leuk om te lezen dat jullie het waarderen. Nou, ik zal er in de komende maanden nog diverse publiceren en daarbij zal ik zien of er ook nog wel een keer

iets echt spannends te produceren. Ben trouwens ook heel benieuwd wat jullie, de jongere chauffeurs, nu vinden van mijn oude foto's die ik op Oypo heb staan.

Veel oudere chauffeurs zullen de sfeer nog wel herkennen en wanneer je dat vergelijkt met de 'luxe' van vandaag de dag, dan was dat nog totaal anders.

Zie je jezelf al gaan vandaag de dag.... op de drie met een snelheid van krap 50 omhoog op de Kattenrug?

Kortom, laat eens weten wat je van die oude gebakkies vind.

Hansio

http://www.oypo.nl/hansio

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Voor een enkel ritje wel ja... Moet er toch niet aan denken om er fulltime (weer) mee onderweg te moeten.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Tegenwoordig hoor je mensen klagen over een trillend stuur, of een stoel die niet op 100 verschillende manieren te verstellen is, of een cabine die wat tocht of "ruist" een "rammeltje hier of daar", of dat het "onverantwoord is" om zonder airco op pad te zijn.

Eén ritje zal best wel leuk zijn, maar dan zal het lolletje er ook al heel snel weer vanaf zijn. Daar ben ik van overtuigd. Rondom de versnellingspook het kapotte rubber helemaal dichtgefrot met todden omdat je anders het gevoel had dat die motor naar binnnen kwam, ijskouwe benen ... Ramen en spiegels die om de haverklap beslaan .... Nee, klinkt allemaal prachtig, maar ik denk dat iedereen na een week op z'n blote knieën z'n eigen wagen weer terugvraagt bij de planner.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Toen ik indertijd in Zweden een gesprek had met het hoofd ontwikkeling van Scania kwamen we op de levensduur van de moderne truck. Waarom ging een moderne truck, met die nieuwste productiemethodes, niet veel langer mee dan zijn 'oude' voorgangers.Zijn verhaal was even simpel als eenvoudig. Wanneer de moderne truck ontdaan zou worden van al die nieuwe ontwikkelingen die je kunt samenvatten als comfort, dan zou het allemaal even anders worden. Niks stuurbekrachtiging, eruit die geveerde stoel, niets luchtvering en al helemaal... eruit die bekrachtigde remmen. Niet dat het de veiligheid zou bevorderen, integendeel zelfs, maar de chauffeur, zo betoogde hij, zou wel veel beter voelen wat er tussen zijn stoel en de weg allemaal gebeurde. Beter weggevoel en dus zou de chauffeur wel uitkijken om met 80 per uur een spoorwegovergang te nemen. Hij wist zeker dat de moderne truck dan probleemloos de vijf miljoen kilometer zonder ernstige slijtageproblemen. Maar of het de algemene veiligheid zou bevorderen?

Hij gaf het slechts als voorbeeld dat de moderne truck door toepassing van nieuwe materialen en constructie veel langer mee zou moeten kunnen gaan, maar dat juist de veiligheid

zo belangrijk is geworden en dat het comfort de chauffeur ten goede kwam.

Ja, leuk zo'n oude truck, maar inderdaad, je moet er niet aan denken dat je met zo'n gebakkie nog even op en neer naar Italië zou moeten gaan en dan ook nog eens over de Brenner?

De oudere chauffeurs deden het wel en kijken met nostalgie terug naar die tijd. Gelukkig maar dat dit allemaal is veranderd.

Hansio

Historische foto's die vind je op: WWW.OYPO.NL/HANSIO

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Toen ik indertijd in Zweden een gesprek had met het hoofd ontwikkeling van Scania kwamen we op de levensduur van de moderne truck. Waarom ging een moderne truck, met die nieuwste productiemethodes, niet veel langer mee dan zijn 'oude' voorgangers.Zijn verhaal was even simpel als eenvoudig. Wanneer de moderne truck ontdaan zou worden van al die nieuwe ontwikkelingen die je kunt samenvatten als comfort, dan zou het allemaal even anders worden. Niks stuurbekrachtiging, eruit die geveerde stoel, niets luchtvering en al helemaal... eruit die bekrachtigde remmen. Niet dat het de veiligheid zou bevorderen, integendeel zelfs, maar de chauffeur, zo betoogde hij, zou wel veel beter voelen wat er tussen zijn stoel en de weg allemaal gebeurde. Beter weggevoel en dus zou de chauffeur wel uitkijken om met 80 per uur een spoorwegovergang te nemen. Hij wist zeker dat de moderne truck dan probleemloos de vijf miljoen kilometer zonder ernstige slijtageproblemen. Maar of het de algemene veiligheid zou bevorderen?

Hij gaf het slechts als voorbeeld dat de moderne truck door toepassing van nieuwe materialen en constructie veel langer mee zou moeten kunnen gaan, maar dat juist de veiligheid

zo belangrijk is geworden en dat het comfort de chauffeur ten goede kwam.

Ja, leuk zo'n oude truck, maar inderdaad, je moet er niet aan denken dat je met zo'n gebakkie nog even op en neer naar Italië zou moeten gaan en dan ook nog eens over de Brenner?

De oudere chauffeurs deden het wel en kijken met nostalgie terug naar die tijd. Gelukkig maar dat dit allemaal is veranderd.

Hansio

WWW.OYPO.NL/HANSIO

IK denk dat er wel wat meer meespeelt dan alleen de algemene veiligheid,

Ik ben ook zo n oudere die met zo n gebakkie( Scania LB 76,Scania 110 super,Daf 2600, Volvo F 88,Mercedes 1620) over de oude Brenner naar Italie gegaan ben,of via de Mt Blanc( de autoroute A6 was klaar tot Avallon en de rest ging over de routes nationale(via nancy-Luxemburg was geen optie).

Omdat er nu veel meer eisen gesteld worden aan chauffeur en auto,zoals de tijdsdruk,zo veel mogelijk rijden in de welbepaalde uren,de door de klanten gestelde levertijden en natuurlijk ook de brandstofprijzen;nu heeft iedere auto een standverwarming,vroeger had niemand die,men liet eenvoudig de motor draaien,dat kon ook met een dieselprijs van € 0,25 tot € 0,50,en ik vermoed dat,als die prijs niet gestegen was tot het huidige niveau,er wel eens veel minder standverwarmingen verkocht zouden zijn.

Evenals airco's:die zijn nodig om mensen optimaal kunnen te laten functioneren als zij met hun werk bezig zijn,"vroegûh"ging je overdag een uurtje plat als de man met de hamer kwam omdat je s'nachts geen oog dicht gedaan had.

Nu moet je als bedrijf er voor zorgen dat je man optimaal fit is en in d voorgeschreven tijd zijn werk kan doen.

Ook de emissie eisen maken daar deel van uit,hedendaagse VA's hebben grote vermogens,de jeugd rijdt al niet meer weg onder de 400 pk.

Dat moet ook wel want als je een auto met 1250 a 1300 toeren een gemiddelde wilt laten maken van 80 km/h op de autoroute redt je dat niet met 350 PK(bv de Scania 140 super,bij zijn introductie de sterkste VA in Europa,toerental zat zo rond de 2000 tpm bij 80 km/h)

Als je dan naar t verbruik kijkt waren die auto's"vroegûh"helemaal niet zo schadelijk,tussen de 45 en 40 liter,met dikke vrachten was een goed gemiddelde,terwijl de dag van vandaag de vermogens bijna verdubbeld zijn en de wegen bijna allemaal autobahnen zijn.

Nu is een gemiddeld verbruik van tussen 26 en 30 ltr "normaal".

Tijden zijn veranderd en we moeten met onze tijd mee gaan,maar onder de omstandigheden van "toen"zou een rit Italie nu ook nog best te doen zijn.

Gr peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik snap je verhaal, nee sterker nog, ben het er helemaal mee eens. Het ouwe lullenverhaal dat vroeger alles beter was, is natuurlijk ook onzin.

Met het huidige materiaal is het gewoon stukken beter en ontspannen rijden en alle andere bijkomende factoren die je noemt zijn uiteraard doorslaggevend

voor het draaiend houden van een transportonderneming.

Vind het wel erg leuk hoe je even terugkijkt op die tijd zonder daar sentimenteel over te doen.

Waar ik wel zeker van ben is, dat het vroeger inderdaad leuker was wanneer je bij een Routier aanlegde voor het eten en de haast dus stukken minder was.

Maar ja, gelukkig leven we vandaag de dag en is al de rest geschiedenis....

Succes en gegroet,

Hansio

historische foto's... die vind je op: WWW.OYPO.NL/HANSIO

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden