[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wat te doen als een vracht geannuleerd wordt


Gast JvL

Recommended Posts

Geen idee of dit het goede topic is om dit te posten, maar doe het toch maar hier:

vandeweek had ik een vracht aangenomen (ik ben eigen-rijder). Het is slap op dit moment

met de vrachten, en dacht hier een leuke rit te hebben. Van Marseille naar Griekenland.

Prijs was aardig en in Griekenland kan ik altijd laden voor Ruhrgebiet.

Was een vracht van een groot bevrachtingsbureau. Ik opvracht geregeld van Nederland

naar Lyon. Voor faire prijs. Daarna leeg naar Marseille. Die km's konden er wel vanaf,

omdat de vracht Marseille-Griekenland goed betaalde. Kom ik donderdag aan in Marseille,

moest volgens de opdracht ook donderdag laden. Maar mijn ordernummer had iemand

anders al meegenomen. Bij dat bevrachtingsbureau was niemand meer, dus maar wachten

tot de volgende dag.

De volgende dag zei bevrachter dat ik moest wachten, het zou geregeld worden. Het

klokje tikt door. 9 uur - 10 uur - 11 uur... Ik elk uur gebeld dat er nog niets gebeurde.

Inmiddels stond ik al 19 uur op laadadres en werd beetje geirriteerd. Heb bevrachter

gezegd dat ze toch eens moesten kijken bijkomend voor wachtgeld, want 19 uur voor

niks staan, zo werkt het niet.

Wat zei de bevrachter: "wachtgeld? Met u wil ik niet samenwerken en ik storneer de opdracht."

Uiteraard was ik het daar niet mee eens en heb bezwaar tegen de stornering gemeld.

Maar kreeg prompt een stornering gestuurd (heb fax in auto).

Ik bellen: zeiden ze dat ik direct bij klant weg moest rijden, en hun nooit meer mocht bellen.

Sta je dan vrijdag. Alle vrachten weg. En vanaf Marseille terug naar NL heb je een slechte

prijs: 600-650 euro! Maar probleem was dat er geen vracht was. Dus ik bij klant wachten,

wist niet waar ik anders naartoe moest rijden. Komt er na 2 uur een Bulgaar aan. Ik sta op

dat moment bij de receptie, daar was koffieautomaat. Komt die Bulgaar daar mijn vracht

voor Griekenland laden waar ik 19 uur op heb staan wachten!

Dan voel je je toch best klote he. Heb uiteindelijk emballage geladen voor 500 euro naar Luik.

Deze week heb ik er 500 euro op toegelegd. Dacht je goeie rit te hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 196
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid

Da's niet handig.

Ik hoop voor je dat je een laadopdracht zwart op wit hebt. Neem aan van wel. Dan kun je in principe de opdrachtgever (het bevrachtingskantoor) aansprakelijk stellen voor de schade als gevolg van het niet doorgaan van de opdracht.

Maar dan moet je dus wel bewijs hebben dat er een overeenkomst was, namelijk de laadopdracht. Het is hopelijk ook een nederlands bevrachtingskantoor dat je dit flikte. Dan heb je alleen met nederlands recht te maken, anders wordt het wel erg ingewikkeld. Ik zou er bij een deskundige jurist advies over inwinnen. Als je lid van TLN ben, moeten die je wel kunnen helpen, en anders zijn er vast wel transportadvocaten die er misschien brood inzien.

Je kan een claim bij ze indienen, maar die moet je wel goed kunnen onderbouwen, dus bijvoorbeeld kosten van omrijkilometers en wachturen en gemiste inkomsten.

Maar ook al wordt je in het gelijk gesteld door een rechtbank, wil dat nog niet zeggen dat je (snel) geld ziet. Zulk soort kantoortjes zijn vaak meester in tijd rekken of botweg niet reageren. En een rechtszaak kost je in eerste instantie altijd geld.

Je kan misschien beter proberen er alsnog met ze uit te komen, door evt. met een rechtszaak te dreigen.

Het kan ook zijn, dat ze zich tegen zulk soort gevallen ingedekt hebben in de kleine lettertjes. Maar dan moeten zij wel kunnen bewijzen, dat jij die kleine lettertjes vooraf van ze hebt gekregen. Anders zijn die kleine lettertjes (de algemene voorwaarden) niet van toepassing.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

In dit geval zou ik ook eens bij al jouw "kennissen" en colleg transportuers dit verhaal voorleggen met naam en toenaam van het bevrachtingsbureau. Indien je de transportopdracht al zwart op wit hebt, ook al op het laadadres staat (op de juiste dag/tijd) kunnen ze deze niet zonder meer annuleren. Hier zal dan toch echt wat tegenover staan. Maar jij reed voor het eerst voor deze bevrachter? Is het dan niet een beetje "eng" om dan meteen zo'n verre vracht te doen?

In ieder geval zal je toch echt een jurist moeten raadplegen. Toch handig, een rechtbijstands verzekering!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jammer genoeg de dagelijkse praktijk dat een rit wordt afgezegd en een hele planning in het honderd loopt. De vraag in dit soort zaken is of de vervoerder zijn recht wil gaan halen, of het over z'n kant laat gaan. Men moet altijd uitkijken dat men uiteindelijk niet meer tijd in de rechtszaal gaat doorbrengen dan achter het stuur in de cabine.

In ieder geval onder Nederlands recht staat de vervoerder in dit geval niet geheel met lege handen. Want formeel moet de (afgesproken) vrachtprijs gewoon worden voldaan. Meestal wordt dat zo niet "uitgespeeld", dat weet ik ook wel. Toch is er dus een officiële steun in de rug om dergelijke praktijken van opdrachtgevers/afzenders niet geheel uit de klauwen te laten lopen.

Het gaat hier om "reisbevrachting" en wanneer er aantoonbaar een afspraak tot vervoer is ("opdracht") dan kan de vervoerder aanspraak moet op de gehele vrachtprijs, ook al is er geen korrel lading zelfs nog maar in de laadbak gekomen.

Het Burgerlijk Wetboek ( << klik !! < ) zegt er dit over:

Artikel 1110

Vergoeden schade door vervoerder



De afzender is verplicht de vervoerder de schade te vergoeden die deze lijdt doordat de overeengekomen zaken, door welke oorzaak dan ook, niet op de overeengekomen plaats en tijd te zijner beschikking zijn.

Artikel 1111

Opzeggen overeenkomst door de afzender



1.Alvorens zaken ter beschikking van de vervoerder zijn gesteld is de afzender bevoegd de overeenkomst op te zeggen. Hij is verplicht aan de vervoerder de vracht, die voor het vervoer van de zaken was overeengekomen, te voldoen.

2.De opzegging geschiedt door een mondelinge of schriftelijke kennisgeving of enig ander bericht, waarvan de ontvangst duidelijk aantoonbaar is, en de overeenkomst eindigt op het ogenblik van ontvangst daarvan.

3.Dit artikel is niet van toepassing ingeval van tijdbevrachting.

Ook hier komt het natuurlijk wel weer op de "juridisch punt en komma" aan hoe het voorval wordt uitgelegd. Waren de goederen niet aanwezig en kan er schadevergoeding geclaimd worden, of is er sprake dat de opdracht is gecanseld en daardoor de gehele "vracht" betaalbaar is. Juridisch best altijd weer interessante zaken om eens tegen het licht te houden. Alhoewel in zulke gevallen de stap naar een advocaat vaak duurder blijkt dan de opbrengst. Het zou dus vooral een principiële keus zijn om zo'n opdrachtgever eens aan te geven dat je niet helemaal met je laat sollen.

CMR is daarbovenop ook van toepassing en verstandig is het om betalingsvoorwaarden kenbaar te maken aan de opdrachtgevers door bijvoorbeeld een vermelding op uw briefpapier, of standaard onderaan uw emails, faxen. Te denken valt dan aan bepaalde betalingsvoorwaarden (bijvoorbeeld TLN) en de koppeling met AVC. Dus dan maakt u kenbaar dat bij grensoverschrijdend vervoer in aanvulling op (of in combinatie met) de CMR-bepalingen de voorwaarden van AVC van toepassing zijn.

In principe staat u dus niet helemaal met lege handen door de Nederlandse wet, de Nederlandse wet geldt gewoon (zeker bij een Nederlandse opdrachtgever) en daar hoeft u niet speciaal en nadrukkelijk naar te verwijzen. Daarnaast komt er veel op aan wat uw (betalings-)voorwaarden zijn die bij de opdrachtgever bekend mochten worden geacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb de opdracht zwart-op-wit, met prijsbevestiging erop, mijn kenteken en alles.

Heb wel vaker voor deze opdrachtgever gereden. Centen kwamen altijd optijd.

Het is geen Nederlandse opdrachtgever, het is een buitenlander.

De prijs van Marseille naar Griekenland was goed. Had dat woensdag besproken,

en moest donderdag laden. Dus rap een opvracht geregeld naar Lyon. Denk dat

opdrachtgever bang was dat ze geen auto konden krijgen (er zijn ook ontzettend

weinig Griekse vrachtwagens in Marseille, sowieso in Frankrijk). Dus had een mooie

prijs. Was er blij mee.

Donderdag gelost Lyon, en was na de middag in Marseille. Kon er tot 19:00 uur laden.

Maar mijn ordernummer was al geladen. Dus wachten tot volgende dag.

Opdrachtgever zei dat ze een ander ordernummer zouden sturen, maar dat ik even

moest wachten. Dat wachten duurde best lang. Dan is het logisch lijkt mij, dat je

om wachtgeld vraagt. Daar werden ze boos over. Wat er uiteindelijk in resulteerde

dat ze de order storneerden (cancelden). Met die laadmeester daar kon ik het wel

goed vinden, die vond het al erg zat dat ik er zo lang stond.

Toen kwam dus een Bulgaar (zijn collega had de vracht met het ordernummer wat ik

had voor donderdag al donderdag geladen), en die nam de vracht mee waar ik op

stond te wachten. Weet dat van die laadmeester. Heb kenteken van die Bulgaar ook.

Laadmeester kon er niks aan doen, die moest zijn instructies opvolgen.

Als ik hard op denk, denk ik het volgende:

ze dachten dat ze geen auto konden krijgen, dus gaven mij een faire prijs.

Omdat er donderdag optijd al een Bulgaar was, hebben ze die de vracht gegeven,

en mij die dan maar van vrijdag gegeven. Maar omdat die Bulgaren nog een auto

blijkbaar vrijdags leeg hadden (die waarschijnlijk, maar dat weet ik niet zeker, pas

maandag leeg werd verwacht), en die Bulgaar zeker voor een paar honderd euro

goedkoper reed dan ik, hebben ze hem mij gestorneerd.

Had dat 2 weken terug ook, zelfde opdrachtgever. Een vrachtje laden in NL-Mill,

zaterdag voor 12:00 uur lossen in CH-Geneve. Spoed, dus leuke prijs. Heb ik vrijdag

tot 11:00 uur gewacht, toen zeiden ze dat het niet hoefde, dat het gecancelled was.

Tsja, wie ben ik om te zeggen dat dat niet zo was. Zoals gezegd, leuke prijs.

Maar er zal iemand zijn geweest die hem wel voor 250 euro minder weg heeft gereden.

Da's dan tot daar aan toe. Sta ik in NL. Maar Marseille is wel een ander verhaal.

Daar is de terugvracht slecht. Voor die vracht van Mill naar Geneve had ik ook geen

laadopdracht gekregen trouwens. In tegenstelling tot die van deze week.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar het is een slechte tijd op dit moment. Er zijn echt amper vrachten.

Zelfs export vanuit Nederland, normaal is er altijd wel genoeg hier te laden.

Maar niks. Dan zijn "speciale ritten" wel leuk, kun je toch nog iets verdienen.

Maar dan valt het tegen hoe je door de expediteur uitgespeeld, cq behandeld

wordt. En klagen bij de expediteur heeft weinig zin. De chef van degene die

mij die vracht gestorneerd heeft, die zal mij geen gelijk geven, die blijft zijn

personeel trouw.

Ben zo wel bang voor de toekomst. Heb geen dure auto gelukkig, maar moet

er toch nog effe aan betalen. Oplegger hetzelfde. Dan is het geen best moment

om eigen-rijder te zijn nu.

Normaal is dit, tot de kerst, een beetje de drukste tijd van het jaar. Maar nu

is de markt dood. Het is echt slecht.

De opdrachtgever waar ik normaal het meeste werk voor deed, heeft de charters

allemaal naar huis gestuurd. Hij kan amper zijn eigen auto's nog aan het rijden

houden. Kun je een beetje van Teleroute van die vage vrachtjes vervoeren, en

60 dagen op je centen wachten. Dat is het ook niet.

Ja, enkele vage bedrijfjes op internet vragen charters. Maar dat zijn bedrijfjes

waar ik meestal nog nooit van heb gehoord. Kun je charter voor een charter van

een charter gaan rijden. En dan maar afwachten of je je centen wel krijgt.

Heb er ook voor eentje gereden, heel topic hier over geweest. Ging toen ook failliet.

Ga je voor een flink bedrag het schip in he. Veel vet op de botten hebben de meeste

eigenrijders toch al niet meer.

Regelmatig praat ik met jongens, die dan zeggen of het nog wat is, eigen-rijder.

Ik raad het ze allemaal af. Een goeie baas, die je netjes en op tyd betaald, als je die

hebt, kun je heel blij zijn heden ten dage. Stort je alsjeblieft niet in het eigen-rijders

avontuur. In deze tijd van amper vrachten, en extreem dure diesel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@ JvL

Een heel herkenbaar en eerlijk verhaal.

van zo`n verhaal wordt je niet vrolijk, ik zou dit voorleggen aan TLN info@tln.nl of 09008564636, sterkte !

Daar hoeft u ook niet veel van te verwachten.

Toevallig vult JvL nu z'n verhaal aan dat het niet om een Nederlandse opdrachtgever gaat. Maar hooguit krijg je van TLN in zulke gevallen wat advies, net als ik hierboven bijvoorbeeld geef, en voor de rest moet de leden het zelf maar uitzoeken. Geschillen tussen leden gaan ze niet tussenin zitten, zeker als de opdrachtgever een groot bedrijf is wat ook lid is. En op zich is daar nog wel wat voor te zeggen ook, al zou het niet uit mogen maken of het om een groot bedrijf gaat wat lid is of een kleiner bedrijf.

En dit gaat zeker niet beter worden met de alliantie/fusie die nu is goedgekeurd van TLN met FENEX (de belangenclub van expediteurs/vervrachters/tussenpersonen). Die laatste zijn feitelijk de "opdrachtgevers" van de vervoerders (oorspronkelijke TLN-leden) en treden op "namens de verlader". In de toekomst kan het bijna niet anders of dat moet wel spanningen gaan geven met die verscheidenheid van belangen allemaal onder dezelfde "TLN-paraplu". Met het grote risico dat TLN zich nog meer vervreemd van haar oorspronkelijke achterban, namelijk: de vervoerder met eigen wielen en eigen chauffeurs.

Maar goed, misschien kunnen ze JvL met een conceptbriefje met daarop een logo-tje op het goede pad helpen en dat de opdrachtgever onder de "indruk" raakt van het TLN-logo. Meestal wordt je toch verwezen naar een onafhankelijke, gespecialiseerde advocaat. Het ligt er een beetje aan in welk land de opdrachtgever (die in gebreke is gebleven) gevestigd is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Inderdaad een eerlijk verhaal. Petje af dat je zo open kaart durft te spelen. Ik verwachtte al half dat je meteen afgebrand zou gaan worden door een aantal leden hier die het niet zo voorzien hebben op eigenrijders;).

Maar wat ik persoonlijk zou doen in dit geval: nog een keer zoete broodjes bakken met die mensen en uitleggen dat je toch wel wat onkosten hebt gehad aan dat 'grapje'. En dat je van hun kant toch echt wel wat compensatie wilt. Beetje slijmen desnoods. En niet laten merken dat je weet dat er een Bulgaar met je vrachtje vandoor is. En als je dan eenmaal wat compensatie hebt, nooit meer bellen die gasten.

En als ze daar niet op ingaan, kunnen ze het 'hard' krijgen. Gewoon de maximale claim factureren dan, en rente berekenen als ze niet snel betalen en ze lastig blijven vallen met telefoontjes, aanmaningen, incasso en de hele rataplan.

En dreigen dat je hun naam hier op het forum zet:D;) helpt misschien ook wel.

Maar je moet zelf beslissen of je die tijd en ergernis er voor over hebt.

Groet JP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had al beetje geïnformeerd, doe ik snel :-)

Op zich zou ik wel recht moeten hebben op vergoeding van kosten.

Maar een zaak tegen hun beginnen is kansloos. Het is één van de grootste

expediteuren van Europa. Die hebben zelf al goede juristen in dienst. En

trek uiteindelijk aan de kortste adem. Dat is zeker.

Is sowieso als je een geschil hebt met iemand die kapitaalkrachtig is.

Dat is als kleine man niet te winnen, omdat je het geld er niet voor hebt

om de advocaat bezig te houden. Die helpt je, zolang als je voorschotten

betaald. En als het "depot" op is, dan stopt zijn dienstverlening ook.

Daardoor wint de partij met kapitaal zowat altijd, omdat die de langste

adem heeft.

Wat op dit moment voor de eigen rijder het probleem is (ik denk dat ik

niet alleen voor mezelf spreek), is dat we tegen elkaar uitgespeeld worden.

De vrachten worden toch wel weggereden.

Ik heb altijd gezegd dat ik niet onder de prijs ga rijden. Maar wat is niet

onder de prijs? Als ik een hele goede op-prijs heb, dan mag de terugvracht

iets minder zijn. Daardoor rijd ik in feite al onder de prijs, zonder me er

bewust van te zijn.

Had laatst iemand aan de lijn, die zo'n slechte prijs had. Dat zei ik hem ook.

Waarop hij zei: "er belt er zo eentje die hem er wel voor pakt, zeker weten".

En zo ging het ook. En zolang als collega's voor dumpprijzen vrachten blijven

rijden, omdat ze toch naar huis moeten, liever voor 60 cent per km dan leeg,

zullen wij de prijs nooit meer omhoog krijgen.

Maar in feite deed ik dat ook met de emballage vracht gister vanaf naar Luik.

500 euro zal ik geen enkele fransoos voor naar Belgie rijden.

Waarschijnlijk ben ik voor de fransoos ook een prijzenduiker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad een eerlijk verhaal. Petje af dat je zo open kaart durft te spelen. Ik verwachtte al half dat je meteen afgebrand zou gaan worden door een aantal leden hier die het niet zo voorzien hebben op eigenrijders;).

Maar wat ik persoonlijk zou doen in dit geval: nog een keer zoete broodjes bakken met die mensen en uitleggen dat je toch wel wat onkosten hebt gehad aan dat 'grapje'. En dat je van hun kant toch echt wel wat compensatie wilt. Beetje slijmen desnoods. En niet laten merken dat je weet dat er een Bulgaar met je vrachtje vandoor is. En als je dan eenmaal wat compensatie hebt, nooit meer bellen die gasten.

En als ze daar niet op ingaan, kunnen ze het 'hard' krijgen. Gewoon de maximale claim factureren dan, en rente berekenen als ze niet snel betalen en ze lastig blijven vallen met telefoontjes, aanmaningen, incasso en de hele rataplan.

En dreigen dat je hun naam hier op het forum zet:D;) helpt misschien ook wel.

Maar je moet zelf beslissen of je die tijd en ergernis er voor over hebt.

Groet JP

Ach je kunt het allemaal mooier voor doen dan dat het is, maar daar heb je meestal alleen je eigen mee.

Doe m'n werk best wel met plezier, maar de laatste weken is het zo slecht, heb ik nog nooit meegemaakt.

Niet te vergelijken met 2008-2009. Dat was slecht, maar dit is extreem nu.

Ik ben tegen de opdrachtgever steeds correct geweest. Niet boos. Ik heb ook niet gezegd dat ik wachtgeld

MOET hebben, heb alleen gezegd dat het nu wel tijd werd om eens aan wachtgeld te gaan denken, en toen

zei de bevrachter dat hun ook niks kregen. Daarop zei ik dat hij toch ook niet een hele dag voor niks op kantoor

ging zitten. Op een vriendelijke, rustige manier. Toen was het 10 minuten - kwartiertje rustig, en daarna kreeg

ik het bericht dat ik de vracht niet meer hoefde te doen. Heb gezegd dat ik verder niks anders had, zeker niet

op vrijdag middag, dan is het een beetje te laat. Daarop zei de bevrachter dat ik hun nooit meer hoefde te

bellen en dat ze me nooit meer een vracht zouden geven.

Heb zoiets ook nog noot meegemaakt. En draai toch al wel een tijdje mee. Woensdag, toen ze geen auto

hadden, waren ze poeslief. Vrijdag, toen ze de Bulgaar hadden, werd je opeens als uitschot behandeld.

De laadmeester, die fransoos, kon het ook niet begrijpen, dat er heden ten dage zo met mensen om werd

gegaan.

Alles kwestie van geld he. In het transport heb je weinig vrienden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Inderdaad een eerlijk verhaal. Petje af dat je zo open kaart durft te spelen. Ik verwachtte al half dat je meteen afgebrand zou gaan worden door een aantal leden hier die het niet zo voorzien hebben op eigenrijders;).

Had zeker gekund.

Vooral omdat de meesten geen enkel besef hebben hoe het normaal werkt. Want: "Waarom rijdt iemand helemaal richting Marseille voor een rit die nog niet eens zeker is?" "En waarom neem je dan een rit van Marseille naar Griekenland?", "Hoe kan het dat je bij vertrek nog niet weet wat je gaat verdienen?", etc etc. En dan breng ik het nog mild in de vragende vorm ... :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik had al beetje geïnformeerd, doe ik snel :-)

Op zich zou ik wel recht moeten hebben op vergoeding van kosten.

Maar een zaak tegen hun beginnen is kansloos. Het is één van de grootste

expediteuren van Europa. Die hebben zelf al goede juristen in dienst. En

trek uiteindelijk aan de kortste adem. Dat is zeker.

Is sowieso als je een geschil hebt met iemand die kapitaalkrachtig is.

Dat is als kleine man niet te winnen, omdat je het geld er niet voor hebt

om de advocaat bezig te houden. Die helpt je, zolang als je voorschotten

betaald. En als het "depot" op is, dan stopt zijn dienstverlening ook.

Daardoor wint de partij met kapitaal zowat altijd, omdat die de langste

adem heeft.

Wat op dit moment voor de eigen rijder het probleem is (ik denk dat ik

niet alleen voor mezelf spreek), is dat we tegen elkaar uitgespeeld worden.

De vrachten worden toch wel weggereden.

Ik heb altijd gezegd dat ik niet onder de prijs ga rijden. Maar wat is niet

onder de prijs? Als ik een hele goede op-prijs heb, dan mag de terugvracht

iets minder zijn. Daardoor rijd ik in feite al onder de prijs, zonder me er

bewust van te zijn.

Had laatst iemand aan de lijn, die zo'n slechte prijs had. Dat zei ik hem ook.

Waarop hij zei: "er belt er zo eentje die hem er wel voor pakt, zeker weten".

En zo ging het ook. En zolang als collega's voor dumpprijzen vrachten blijven

rijden, omdat ze toch naar huis moeten, liever voor 60 cent per km dan leeg,

zullen wij de prijs nooit meer omhoog krijgen.

Maar in feite deed ik dat ook met de emballage vracht gister vanaf naar Luik.

500 euro zal ik geen enkele fransoos voor naar Belgie rijden.

Waarschijnlijk ben ik voor de fransoos ook een prijzenduiker.

Maar ja nood breekt wet in jouw geval toch...? Sta je daar op vrijdag,en anders een weekend overstaan?

Moet echt zeggen dat normen en waarden vervaagd zijn tegenwoordig..

Bazen en opdracht gevers gaan tegenwoordig over lijken(ff hard gezegd) Voor jou 10 andere joh..En in jou geval dus een oostblokker die het waarschijnlijk voor de helft doet...

Arjan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb je bewijs dat je zo lang op het adres hebt gestaan?

Ik zou om te beginnen dat bevrachtingskantoor maar eens een factuur voor een foutvracht sturen, dus 70% van de oorspronkelijke vrachtprijs. Wel aangetekend zodat je bewijs hebt. Jouw factuur zal hoogstwaarschijnlijk niet betaald worden maar in Frankrijk hoef je dan niet meteen met lege handen te staan: je hebt daar de wet van Caisson (spelling ben ik niet zeker van). Die wet is bij iedere Franse vervoerder en expediteur bekend en houdt kort gezegd in dat als jouw opdrachtgever jou niet betaald de opdrachtgever van jouw opdrachtgever wettelijk verplicht is om jou te betalen. Nu zou dat in het geval van een foutvracht nog een hele toer kunnen worden maar een beetje met die wet schermen is vaak al genoeg.

Bij vragen hoe & wat stuur maar een pm.

Ben trouwens benieuwd wie die bevrachter is: Robinson toevallig?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had zeker gekund.

Vooral omdat de meesten geen enkel besef hebben hoe het normaal werkt. Want: "Waarom rijdt iemand helemaal richting Marseille voor een rit die nog niet eens zeker is?" "En waarom neem je dan een rit van Marseille naar Griekenland?", "Hoe kan het dat je bij vertrek nog niet weet wat je gaat verdienen?", etc etc. En dan breng ik het nog mild in de vragende vorm ... :p

De opvracht naar Frankrijk is in de regel goed. Simpel gezegd tel ik een bepaald bedrag voor vracht naar Frankrijk. Terug heb je meestal minder per km.

Dus met mijn rit naar Lyon had ik best een aardige prijs. Die km's van Lyon naar Marseille waren daardoor allang betaald.

De rit van Marseille naar Griekenland had ik al aangenomen voordat ik naar Lyon vertrok. Dat was de grote kluif voor me.

De prijs van die rit stond al vast. In de regel speel ik best op safe. Maar heb me hier toch lelijk in de vingers gesneden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Op zich zou ik wel recht moeten hebben op vergoeding van kosten.

Ja.

Maar een zaak tegen hun beginnen is kansloos. Het is één van de grootste

expediteuren van Europa. Die hebben zelf al goede juristen in dienst. En

trek uiteindelijk aan de kortste adem. Dat is zeker.

Daar ben ik dus niet zeker van.

Ik ben er niet zo in thuis, maar de laatste tijd om me heen wel wat procedures mee gemaakt. Zelf heb ik eigenlijk nog nooit een zaak aangespannen. Toch gaat dat blijkbaar makkelijker dan vaak gedacht wordt.

Voor zover ik het kan overzien geeft de Nederlandse wet u een stevig positie (zeker met de bewijzen die u noemt). Dan is het zaak dat u een advocaat neemt die zorgt dat u uw buitenlandse opdrachtgever gaat aanklagen volgens het Nederlandse recht. Zoiets is mogelijk, door een "verklaring voor recht" aan te vragen bij een Nederlandse rechtbank (die wijsheid heb ik uit een paar verzekeringszaken met ladingsclaims waar buitenlandse ladingbelanghebbenden bij betrokken waren en waar het dus altijd zaak is om te kijken in welk land je de beste kansen maakt bij de rechters om je gelijk te halen).

Zoals u uw verhaal hier neerzet, staat u - mijns inziens - helemaal in uw recht als u het kunt bewijzen dat het zo is gegaan. dan zal het beste advocatenteam van de grootste expediteur van Europa daar ook niet omheen kunnen. Hoe dat precies zit met het claimen van de bijkomende schade van advocaten etc. dat weet ik zo niet precies. maar een goede en ervaren advocaat zal u daar wellicht meer over kunnen vertellen.

Feitelijk is het dus uw keus of u de moeite wilt nemen om "uw recht te halen". Zoals het er nu naar uitziet volgens uw verhaal, komt die expediteur het in ieder geval niet bij u brengen. Maar ik snap uw twijfel en terughoudendheid volledig, dat dan weer wel.

Misschien moet u eens kijken of u verzekerd bent voor (bedrijfs-)rechtsbijstand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je bewijs dat je zo lang op het adres hebt gestaan?

Ik zou om te beginnen dat bevrachtingskantoor maar eens een factuur voor een foutvracht sturen, dus 70% van de oorspronkelijke vrachtprijs. Wel aangetekend zodat je bewijs hebt. Jouw factuur zal hoogstwaarschijnlijk niet betaald worden maar in Frankrijk hoef je dan niet meteen met lege handen te staan: je hebt daar de wet van Caisson (spelling ben ik niet zeker van). Die wet is bij iedere Franse vervoerder en expediteur bekend en houdt kort gezegd in dat als jouw opdrachtgever jou niet betaald de opdrachtgever van jouw opdrachtgever wettelijk verplicht is om jou te betalen. Nu zal dat in het geval van een foutvracht nog een hele toer kunnen worden maar een beetje met die wet schermen is vaak al genoeg.

Bij vragen hoe & wat stuur maar een pm.

Laat me even voorop stellen dat ik jullie dankbaar ben voor de reacties.

De meesten zal het niet eens zo veel interesseren. Maar zat hier echt mee in de maag.

Ik heb bewijs ja, zowel op de tacho, als op de track en trace (die heb ik in de auto voor als die gestolen

wordt en dat ik in het weekend kan zien of er niets mee gebeurd), als die franse laadmeester.

Het was helaas geen franse bevrachter. Met fransen heb ik in de regel best goede ervaringen.

Het laden was in opdracht van een hele grote bevrachter, welke ook eigen boten heeft.

En eigen opleggers. Zitten ook in Nederland, maar dit liep niet via Nederland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De opvracht naar Frankrijk is in de regel goed.

Precieze tarieven hoeft u denk ik hier niet neer te zetten.

Die lokken alleen maar discussies uit en tarieven zeggen ook niet alles wanneer de voorwaarden niet helemaal bekend zijn. Zonder exacte tarieven zijn de meeste discussies ook al zeer interessant. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja.

Daar ben ik dus niet zeker van.

Ik ben er niet zo in thuis, maar de laatste tijd om me heen wel wat procedures mee gemaakt. Zelf heb ik eigenlijk nog nooit een zaak aangespannen. Toch gaat dat blijkbaar makkelijker dan vaak gedacht wordt.

Voor zover ik het kan overzien geeft de Nederlandse wet u een stevig positie (zeker met de bewijzen die u noemt). Dan is het zaak dat u een advocaat neemt die zorgt dat u uw buitenlandse opdrachtgever gaat aanklagen volgens het Nederlandse recht. Zoiets is mogelijk, door een "verklaring voor recht" aan te vragen bij een Nederlandse rechtbank (die wijsheid heb ik uit een paar verzekeringszaken met ladingsclaims waar buitenlandse ladingbelanghebbenden bij betrokken waren en waar het dus altijd zaak is om te kijken in welk land je de beste kansen maakt bij de rechters om je gelijk te halen).

Zoals u uw verhaal hier neerzet, staat u - mijns inziens - helemaal in uw recht als u het kunt bewijzen dat het zo is gegaan. dan zal het beste advocatenteam van de grootste expediteur van Europa daar ook niet omheen kunnen. Hoe dat precies zit met het claimen van de bijkomende schade van advocaten etc. dat weet ik zo niet precies. maar een goede en ervaren advocaat zal u daar wellicht meer over kunnen vertellen.

Feitelijk is het dus uw keus of u de moeite wilt nemen om "uw recht te halen". Zoals het er nu naar uitziet volgens uw verhaal, komt die expediteur het in ieder geval niet bij u brengen. Maar ik snap uw twijfel en terughoudendheid volledig, dat dan weer wel.

Misschien moet u eens kijken of u verzekerd bent voor (bedrijfs-)rechtsbijstand.

Ja bedrijfsrechtsbijstand heb ik. Maar ik zat eerder te denken aan de CMR-verzekering.

Zou dat een alternatief zijn? De CMR-verzekering omvat meer dan alleen ladingschade, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De bevrachter hoef niet eens een Frans bedrijf te zijn. De eigenaar van de lading, diegene die de vrachtpenningen betaald moet een Frans bedrijf zijn en dan zit je goed.

Als jij je factuur niet door dat bevrachtingkantoor betaald krijgt stap je vervolgens naar het Franse bedrijf, legt het probleem uit en beroep je op die wet. Dat Franse bedrijf zal dan contact opnemen met die bevrachter en hem verzoeken jou te betalen omdat anders zij (het Franse bedrijf) het moeten doen. Die moeten dan dus twee keer betalen en daar zullen ze niet zo blij mee zijn.

Bovenstaand regel je niet in een weekje maar de kans is groot dat je tegen geringe kosten je gelijk haalt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik had al beetje geïnformeerd, doe ik snel :-)

Op zich zou ik wel recht moeten hebben op vergoeding van kosten.

Maar een zaak tegen hun beginnen is kansloos. Het is één van de grootste

expediteuren van Europa. Die hebben zelf al goede juristen in dienst. En

trek uiteindelijk aan de kortste adem. Dat is zeker.

Is sowieso als je een geschil hebt met iemand die kapitaalkrachtig is.

Dat is als kleine man niet te winnen, omdat je het geld er niet voor hebt

om de advocaat bezig te houden. Die helpt je, zolang als je voorschotten

betaald. En als het "depot" op is, dan stopt zijn dienstverlening ook.

Daardoor wint de partij met kapitaal zowat altijd, omdat die de langste

adem heeft.

Toch zou ik het er niet zomaar bij laten zitten. Je kunt ze op zijn minst nog eens bellen van de week. Misschien had die planner die er over ging ook zijn dag niet om één of andere reden. En je kan altijd een poging wagen om het bij z'n meerdere uit te leggen.

En als dat niet lukt, en je er op een normale manier echt niet uitkomt, is er misschien wel een advocaat die op no cure-no pay basis je kan helpen. Want je zaak lijkt mij echt niet kansloos al ben ik geen advocaat (Oh nee?:cool:). Op die manier kost het je geen vermogen aan advocaatskosten. (Of is zoiets alleen in de VS gangbaar?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

interessant topic. Met wat voor oplegger rijd je? Weet misschien wel iets als je daar nog een keer strand....

Heb gewone tautliner. Wel met goede uitrusting voor ladingzekering.

3 kisten met allemaal spullen ervoor. Is altijd wel stoer als de BAG me laat stoppen.

Meestal rij ik vanuit Marseille naar Italie om daar te laden, is beter dan voor 600 euro van Marseille

terug naar Nederland te rijden, dat zet ook weinig zoden aan de dijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja bedrijfsrechtsbijstand heb ik. Maar ik zat eerder te denken aan de CMR-verzekering.

Zou dat een alternatief zijn? De CMR-verzekering omvat meer dan alleen ladingschade, toch?

Normaal is de CMR/lading-verzekering daarvoor niet voor geschikt. Die dekt alleen claims vanuit de opdrachtgever in UW richting mbt uw aansprakelijkheden die de CMR-bepalingen raken.

Hier is het andersom. Er is niets met die lading, dus er zal bij u niets geclaimed worden. U wilt juist een opdrachtgever aansprakelijk stellen (voor de schade die u hebt geleden). Daarvoor komen ook de bepalingen van CMR aan bod, maar U (uw bedrijf !!!!) heeft schade geleden en u wilt deze schade voor uw bedrijf verhalen bij "iemand". Daarom zal de bedrijfsrechtsbijstand verzekering u daarbij (juridisch) moeten bijstaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden