[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

achteruit rijden en aankoppelen


Jacq

Recommended Posts

  • Forumlid
jammer dat hier niemand zn ervaring neerzet...

Over aankoppelen van opleggers zijn al vele topics volgeschreven hoor! Over achteruitrijden, doe jij eens een poging om het uit te leggen.

Zal ik voor achteruitrijden met trekker oplegger vast een advies geven.

Met stuuras: hoog genoeg ophalen om de ruimte bij de cabine goed te gebruiken. Dit komt er eigenlijk op neer dat je voor het achteruitrijden ongeveer middenop de weg gaat staan. Of eventueel al een stukje schuin in de goede richting. De bocht insturen en tijdig weer terug gaan sturen omdat je anders het spul niet meer recht krijgt.

Starre assen: Aan de kant van de weg gaan staan waar je achteruit naar toe wilt, maar wel een meter afstand houden van de kant. Die meter heb je nodig voor je trekker bij het insturen. Zo kort mogelijk langs de binnenkant van de bocht sturen. De hoek tussen trekker en oplegger vrij scherp maken (aardig richting haaks) totdat de oplegger bijna de bocht om is. Dan zo snel mogelijk terug sturen om het spul weer recht te zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

OK, 2 opleggers:

Stuur achterste oplegger daarheen waar je hem heen wil hebben door de voorste juist de andere kant op te sturen.. en laat dan vervolgens de voorste de achterste volgen .. dan iets scherper de voorste sturen en je krijgt hem er weer recht voor ... zorg dat je de ruimte hebt... doe het rustig/langzaam .. en trek hem rustig ff weer vooruit om het spul recht te zetten ( vergeet dan niet om versnellingbak in z'n vooruit te zetten anders druk je het hek krom (eigen ervaring:stom:))

O ja, oud topic die ik eens geplaatst heb: Me in action

Link naar opmerking
Deel via andere websites

jammer dat hier niemand zn ervaring neerzet...

als je zij spoilers kraken en klein er dan wel versplinteren koppel je je oplegger vast niet op de juiste manier aan.

wat is er zo moeilijk aan als je dat nou is effe uitlegt zal ik je uitleggen hoe het niet moet.

ben zelf als koppel chauffeur begonnen bij een uitzendbureau 7mnd nachts op Dortmund.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
als je zij spoilers kraken en klein er dan wel versplinteren koppel je je oplegger vast niet op de juiste manier aan.

wat is er zo moeilijk aan als je dat nou is effe uitlegt zal ik je uitleggen hoe het niet moet.

ben zelf als koppel chauffeur begonnen bij een uitzendbureau 7mnd nachts op Dortmund.

heu???? ik heb geen problemen met aankoppelen of achteruit rijden hoor ( k heb er geen ervaring mee hoe dat moet ;) ) maar volgens mij gaat dat met een LZV toch ff iets anders dan een trekker oplegger, maar kluk-kluk heeft er een prachtig voorbeeld van gemaakt, dank je kluk-kluk :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Als je dagelijks met dat spul aan het manoeuvreren bent wen je er ook aan, maar het is slagwerk en een belangrijk ding is dat je er de tijd voor neemt (dus laad je niet opjagen) en probeer zo veel mogelijk op de zichtzijde achterwaarts naar b.v.b een dok te rijden.

Weet uit eigen ervaring dat het wat anders rijd dan een gewone enkele trailer maar houd altijd je achterste in het oog al zul je hem meer moeten bekijken als een schamel aanhanger dus net averecht sturen dan je normaal doet met een trailer.

Ben zelf van boeren afkomst maar als ik sommigen zie achteruitrijden met een hanger :ok: en als je dan soms enkelen ziet dat ze nog niet eens met een bakwagen b.v.b een deur opening van 4 mtr binnen kunnen rijden zonder 1 of 2x te moeten steken .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je dagelijks met dat spul aan het manoeuvreren bent wen je er ook aan, maar het is slagwerk en een belangrijk ding is dat je er de tijd voor neemt (dus laad je niet opjagen) en probeer zo veel mogelijk op de zichtzijde achterwaarts naar b.v.b een dok te rijden.

Weet uit eigen ervaring dat het wat anders rijd dan een gewone enkele trailer maar houd altijd je achterste in het oog al zul je hem meer moeten bekijken als een schamel aanhanger dus net averecht sturen dan je normaal doet met een trailer.

Ben zelf van boeren afkomst maar als ik sommigen zie achteruitrijden met een hanger :ok: en als je dan soms enkelen ziet dat ze nog niet eens met een bakwagen b.v.b een deur opening van 4 mtr binnen kunnen rijden zonder 1 of 2x te moeten steken .

dit bedoel ik dus...thnx Johan voor de info :ok:

zo weinig mogelijk sturen dus... is met trekker oplegger ook zo maar met lzv nog minder dus...

k vindt het knap hoor hoe ze het doen, wil het zelf ook leren...

just for the fun dan :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumlid
OK, 2 opleggers:

Stuur achterste oplegger daarheen waar je hem heen wil hebben door de voorste juist de andere kant op te sturen.. en laat dan vervolgens de voorste de achterste volgen .. dan iets scherper de voorste sturen en je krijgt hem er weer recht voor ... zorg dat je de ruimte hebt... doe het rustig/langzaam .. en trek hem rustig ff weer vooruit om het spul recht te zetten ( vergeet dan niet om versnellingbak in z'n vooruit te zetten anders druk je het hek krom (eigen ervaring:stom:))

O ja, oud topic die ik eens geplaatst heb: Me in action

Bedankt voor de uitleg.

Ga vanaf maandag a.s dit in de praktijk brengen.

Vanaf die dag ook LZV-er bij mijn werkgever.

Groet,

Trucker61

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Na twee dagen LZV rijden, zeg ik valt niet mee. Heb bijna 20 jr city gereden. Wil nog te snel achteruit voor een dock. En ook nog teveel nadenken hoe je moet sturen. Een ding is me wel duidelijk in zo'n korte tijd.

het moet allemaal heel rustig gebeuren en je hebt veel ruimte nodig.

Maar heb goede hoop dat het over enige tijd beter gaat,

Groet,

Trucker61

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Leuk hé rijden met een lzv :D.Je moet het inderdaad rustig aan doen en je eigen niet op laten jagen.Ik doe het nu ook al een tijdje en stuur ook nog wel eens de verkeerde kant op.Als je het ziet gelijk stoppen,stukkie voor uit en weer opnieuw beginnen.

Vanmiddag moest ik bij ons aandocken,het vervelende was dat ik even achteruit moest slalommen.Was ook weer een nieuwe ervaring en toen het gelukt was kreeg ik van 3 chauffeurs die stonden te wachten aplaus.Daar krijg ik dan toch wel een grote grijns van op mijn gezicht.Ik hoor ook wel eens van andere chauffeurs dat het toch wel een hele lengte is om aan te docken en of dat niet moeilijk is.Ja zeg ik dan het is moeilijk en als je het niet gelooft dan mag je het proberen,meestal passen ze ervoor.

Met welke configuratie rij je?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Leuk hé rijden met een lzv :D.Je moet het inderdaad rustig aan doen en je eigen niet op laten jagen.Ik doe het nu ook al een tijdje en stuur ook nog wel eens de verkeerde kant op.Als je het ziet gelijk stoppen,stukkie voor uit en weer opnieuw beginnen.

Vanmiddag moest ik bij ons aandocken,het vervelende was dat ik even achteruit moest slalommen.Was ook weer een nieuwe ervaring en toen het gelukt was kreeg ik van 3 chauffeurs die stonden te wachten aplaus.Daar krijg ik dan toch wel een grote grijns van op mijn gezicht.Ik hoor ook wel eens van andere chauffeurs dat het toch wel een hele lengte is om aan te docken en of dat niet moeilijk is.Ja zeg ik dan het is moeilijk en als je het niet gelooft dan mag je het proberen,meestal passen ze ervoor.

Met welke configuratie rij je?

Ik rij met trekker trailer en daarachter een 13.60 trailer.

groet,

Trucker61

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb een trekker/gestuurde oplegger/wipkar.Vooruit rijden is echt appeltje eitje ook op rotondes en gewone bochten rechts/linksaf.Alleen met achteruit rijden moet je goed opletten want met die gestuurde oplegger reageerd hij best vlug,soms te vlug :D of ik ben dan te langzaam ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Leuk hé rijden met een lzv :D.Je moet het inderdaad rustig aan doen en je eigen niet op laten jagen.Ik doe het nu ook al een tijdje en stuur ook nog wel eens de verkeerde kant op.Als je het ziet gelijk stoppen,stukkie voor uit en weer opnieuw beginnen.

Vanmiddag moest ik bij ons aandocken,het vervelende was dat ik even achteruit moest slalommen.Was ook weer een nieuwe ervaring en toen het gelukt was kreeg ik van 3 chauffeurs die stonden te wachten aplaus.Daar krijg ik dan toch wel een grote grijns van op mijn gezicht.Ik hoor ook wel eens van andere chauffeurs dat het toch wel een hele lengte is om aan te docken en of dat niet moeilijk is.Ja zeg ik dan het is moeilijk en als je het niet gelooft dan mag je het proberen,meestal passen ze ervoor.

Met welke configuratie rij je?

Ik rij met trekker, trailer (plm 7 mter) en een 13.60.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
volgens mij krijgen aankomende lzv chauffeurs een aanvullende opleiding als ze daar geen les in achteruitrijden krijgen waarvoor dan die extra training.en bovendien is de praktijk de beste leermeester.

Het is niet alleen achteruitrijden wat geoefend moet worden maar er komt meer bij kijken.Je moet echt defensief rijden en héél ver voor uit kijken/denken.In Venlo moest ik tijdens de les ergens linksaf een straat in maar de oplegger komt redelijk binnendoor met een motorwagen/starre drieasser.Je moet dan zeker weten dat je de bocht goed kunt nemen zonder dat je jezelf en andere weggebruikers in de problemen brengt in de bocht.Je mag er ook niet van uit gaan dat een ander weet hoe een lzv reageert in bochten dus de ruimte echt overdreven pakken en er zeker van zijn dat automobilisten geen kans hebben om hun gebakkie er tussen te frotten.

Het achteruit rijden tijdens de cursus/examen hoeft niet perfekt te zijn.Maar je moet wel laten zien dat je de basisbeginselen onder de knie heb en dat je laat zien dat je weet waar je mee bezig bent.Elke fout die je herstelt moet een verbetering zijn,dat is de enigste eis.Blijf je stuntelen en kom je geen steek verder dan zak je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden