[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Tachograaf bij privegebruik?


Retteketed

Vraag

  • Forumlid

Gewoon ff een vraagje naar aanleiding van een hersenspinsel...

Stel dat een kantoorfiguurtje zijn c-rijbewijs heeft, en tijdens een verhuizing (bijvoorbeeld) een vrachtwagen huurt, hoe zit het dan met de tachograaf? En als je als vrachtwagenchauffeur, een vrachtwagen huurt (prive) om te verhuizen, moet hij dan ook zijn tachograaf gebruiken?

ben benieuwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0

Volgens mij wel!

Een ieder is verplicht, om de tachgraaf te gebruiken, en dus ook een schijf of chauffeurspas!

Uitzonderingen daargelaten, zoals gemeente voertuigen, of de brandweer!

Zelfs groenbedrijven moeten er aan geloven....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Volgens mij wel!

Een ieder is verplicht, om de tachgraaf te gebruiken, en dus ook een schijf of chauffeurspas!

Uitzonderingen daargelaten, zoals gemeente voertuigen, of de brandweer!

Zelfs groenbedrijven moeten er aan geloven....

Toen ik voor mijn verhuizing gebruikt maakte van een vrachtwagen van mijn werk heb ik een schijf er in gedaan. Volgens mij heb je altijd de verplichting om een schijf in je voertuig te hebben. Ik wilde het risico niet nemen en heb een schijf gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als er een tacho in zit moet je die (goed!) gebruiken.

Doe je er geen schijf in, heb je bij een analoge bovendien de kans dat de naald beschadigd.

Dat is wel een nadeel inderdaad bij de digitale: je kunt bij een verhuizing de auto wel gebruiken, maar de schijf niet thuis laten.. Misschien dat je op de uitdraai iets mag vermelden van privé-verhuizing ofzo, maar of dat werkt?

Overigens heeft een kantoormedewerker daar uiteraard geen last van, die rijd immers maar 1 dagje dan.

Grt Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Gewoon ff een vraagje naar aanleiding van een hersenspinsel...

Stel dat een kantoorfiguurtje zijn c-rijbewijs heeft, en tijdens een verhuizing (bijvoorbeeld) een vrachtwagen huurt, hoe zit het dan met de tachograaf? En als je als vrachtwagenchauffeur, een vrachtwagen huurt (prive) om te verhuizen, moet hij dan ook zijn tachograaf gebruiken?

ben benieuwd.

Ja, ook als je een wagen huurt voor een prive verhuizing dien je een schijf te gebruiken. Van het verhuurbedrijf (heb zelf een aantal maal bij KAV gehuurd) krijg je een doosje schijven mee.

... Die schijven nam ik natuurlijk niet mee gedurende mijn werk de opvolgende werkweek ... dat spreekt voor zich.

Met een digitale pas wordt dat moeilijker ... ... .... en dat geldt ook voor Truckstar-festivals etc. PRIVE rijden is per ingaande van de nwe rij&rusttijden voor zover ik weet afgeschaft!!!

Overigens als je een auto huurt ... pas goed op dat je er nog niet een kilometerhuurtarief bovenop hebt. Dat gaat nogal veel geld kosten!!!

Zo had ik een wagen gehuurd (paar jaar terug om mijn broer te verhuizen) en dacht dat de dagprijs all-inn was dus inclusief de km´s.

Echter bij terugkomst berekende men nog eens een extra tarief van 0,25 de km!!!

(diesel betaal je altijd zelf)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De verordening (EG) 561/2006 is niet van toepassing indien:

voertuigen of een combinatie van voertuigen die worden gebruikt voor niet commercieel goederen vervoer en waarvan het toegestande maximummassa niet meer dan 7,5 ton bedraagt.

Dus minder dan 7,5 ton vrijgesteld en daarboven moet je aan alle eisen voldoen.

groetjes

J@n

Gewoon ff een vraagje naar aanleiding van een hersenspinsel...

Stel dat een kantoorfiguurtje zijn c-rijbewijs heeft, en tijdens een verhuizing (bijvoorbeeld) een vrachtwagen huurt, hoe zit het dan met de tachograaf? En als je als vrachtwagenchauffeur, een vrachtwagen huurt (prive) om te verhuizen, moet hij dan ook zijn tachograaf gebruiken?

ben benieuwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

het enige waar je bij een prive transport, want dat is een verhuizing, buitenvalt is de vergunningplicht, je hoeft dus geen binnenland- of eurovergunning te hebben voor die verhuizing.

neem wel het huurcontract mee als je de verhuizing doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

let ook op wat voor auto je huurt de zogenaamde b/e bakwagens heb je geen tacho plicht.

maar mijn oom heeft een b/e bakwagen met clixstar systeem dit houdt in het kort in dat de laadbak als aanhanger herkent wordt. en dus tandem achterstel. maar hij moet wel weer voldoen aan de tachograaf plicht

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
let ook op wat voor auto je huurt de zogenaamde b/e bakwagens heb je geen tacho plicht.

maar mijn oom heeft een b/e bakwagen met clixstar systeem dit houdt in het kort in dat de laadbak als aanhanger herkent wordt. en dus tandem achterstel. maar hij moet wel weer voldoen aan de tachograaf plicht

Als ie leeg z'n asje op kan tillen weer niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En trouwens weet ik zo net nog niet of je bij prive gebruik wel een tacho hoeft te voeren.

Als je bijvoorbeeld met paarden zondag's op concours gaat hoef je geen tacho schijf te overhandigen aan de politie.

Volgens mij is dat bij het hele eigenvervoer zo.

Correct me if I am wrong.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Als je bijvoorbeeld met paarden zondag's op concours gaat hoef je geen tacho schijf te overhandigen aan de politie.

Volgens mij is dat bij het hele eigenvervoer zo.

Met paarden e.d durf ik niet zeker te zeggen, maar denk toch van wel; eigen vervoer valt zwz onder de rijtijdenwet. Bij een controle moet iedere chauffeur met de schijfjes voor de dag. Voor de rijtijden maakt het niet uit wat voor soort vervoer je op dat moment doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Als ie leeg z'n asje op kan tillen weer niet.

daar heb je helemaal gelijk in.

dat van tachoplicht geld geloof ik ook al in duitsland voor aanhangers achter busjes hoe het precies zit weet ik niet maar een koerier hier uit de buurt rijdt daarheen en die moeten ook de tachograaf gebruiken als ze er een aanhager achter hebben in duitsland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Met paarden e.d durf ik niet zeker te zeggen, maar denk toch van wel; eigen vervoer valt zwz onder de rijtijdenwet. Bij een controle moet iedere chauffeur met de schijfjes voor de dag. Voor de rijtijden maakt het niet uit wat voor soort vervoer je op dat moment doet.

dan stel ik mij de vraag... hoe kan jij bij een eventuele latere controle bewijzen waar de verloren km's naartoe zijn gegaan? je hebt immers niets op papier of schijf...

zodus.. wat met festivals evenementen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ben laast een keer aangehouden in Duitsland thv Bremen en daar heb ik het gevraagd.

Als je echt puur prive bezig bent of het is eigen vervoer, (het bedrijf brengt z'n eigen spullen ergens heen) hoef je geen schijf te voeren.

Dusss....

Kweet niet of elke agent er zo over denkt, maar officieel is het zo (althans volgens die duitsers).

Had er zelf wel een schijf in en kreeg netjes een stempel. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

er bestaat natuurlijk wel een bedrijfspas voor op kantoor maar of die gebruikt kan worden om mee te rijden weet ik niet, maar een verhuurbedrijf met 100 wagens heeft ook geen 100 kaarten leggen denk ik of het gaat handmatig of met behulp van een track en trace systeem

ik ga het navragen bij mijn neef die is filiaalmanager bij kav tilburg

antwoordt volgt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

heb zojuist mijn neef gesproken

bedrijven vragen vaak om auto's met analoge tacho maar mijn neef verteld ze dan dat elke chauffeur verplicht is een bestuurderskaart te hebben

voor particulieren blijft het moeilijk en doet de politie er niets aan als ze aan kunnen tonen dat ze geen beroepschauffeur zijn

overigens zegt hij mij dat zijn baas beweert dat personeel van verhuurbedrijven ook geen bestuurderskaart nodig hebben

gr de vinger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nog even voor de duidelijkheid. Bij prive gebruik is het gebruik van een tachograafschijf niet verplicht. Ook val je niet onder de rijtijdenwet. De Rijtijdenwet is namelijk onderdeel van de Arbo wetgeving. En als je niet werkt, dan val je niet onder de arbo, en dus niet onder de rijtijdenwet:

Bij het besturen van een vrachtwagen voor eigen gebruik is het gebruik van een tachograaf niet verplicht. Dit is in de verordening 561/2006 opgenomen onder artikel 3H.

Bij een truckrun, waaraan uw werkgever met truck deelneemt en u de truck vrijwillig bestuurt, geldt hetzelfde principe. De truck wordt ingezet voor eigen, niet commercieel, vervoer. Met uw werkgever dient u dan wel af te stemmen hoe de verantwoordelijkheden liggen bij mogelijke ongevallen, gevaarzetting, etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Nog even voor de duidelijkheid. Bij prive gebruik is het gebruik van een tachograafschijf niet verplicht. Ook val je niet onder de rijtijdenwet. De Rijtijdenwet is namelijk onderdeel van de Arbo wetgeving. En als je niet werkt, dan val je niet onder de arbo, en dus niet onder de rijtijdenwet:

Kom je mij of een ander dat even helpen uitleggen tegen zo'n belgische of franse gendarme??? Die lachen je eerst even héél vrolijk uit, tillen dik duizend euri's uit je zakken en wensen je veel succes met het eventuele aanvechten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Tja, het is een Europese Verordering, dus dit geldt ook voor Belgie en Frankrijk. Maar idd, de gemiddelde agent zal niet van verordering 561 weten. Maar goed, je bent het dus niet verplicht en normaal gesproken zal je een beroepsprocedure moeten winnen. Ik heb gelukkig geen ervaring met de beglische en Franse agenten, dus hoe het in de praktijk werkt weet ik niet (al vrees ik dat dat anders zal gaan dan in de theorie)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden