Spring naar bijdragen

Guus, Hemsedal.


Gast

Recommended Posts

  • Forumlid
Ik was je ook voor Karel. :p

met een sleper(een goede) ga je namelijk niet rechtdoor.

Ik snap niet waarom dat verhaal zo hardnekkig is.

Maar ik zal het er niet bij u uit krijgen denk ik. We worden het daar gewoon niet over eens. U bent overtuigd van uw gelijk, en ik - wat dat betreft - van het mijne. :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 210
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Ik snap niet waarom dat verhaal zo hardnekkig is.

Maar ik zal het er niet bij u uit krijgen denk ik. We worden het daar gewoon niet over eens. U bent overtuigd van uw gelijk, en ik - wat dat betreft - van het mijne. :angel:

Heb je nu ook een strijdbijl Karel? :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoezo? wat is de fout?

Opzich niks fout.

Maar als je een trailer gaat afkoppelen om kettingen teleggen, dan rijst bij mij de vraag hoezo afkoppelen?

Het antwoord is heel simpel, ze hebben geen idee hoe ze kettigen moeten leggen. Laat staan op de juiste manier.

Guus, ja want ik weet dat ik Guus als voorbeeld mag gebruiken.

Guus heeft in die 4 Winters dat die hier rijd al heel wat kettingen gelegen.

Tijd terug had ik Guus ook aan de telefoon, en wederom een praatje kettingen. Duhhh.

Telefonisch heb ik Guus vertel hoe kettingen teleggen. Waar gaat het over zal je zeggen. Nou dat gaat Guus je hier hopelijk vertellen.

Hij lag er 4 in 15 min. En als die handig word ligt die er 7 in 7 min. Op de "Willems" manier. :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou nee.

Daar zat ik bij het geluid juist op te letten. Toen kon ik ook horen wat hij zei. Hij verspeelde bewust z'n kruit niet en ook dat sprak hij ergens uit. Hij hield namelijk stevig het gas erop. En als je maar hoog in toeren rijdt, dan heb je dat nog over zodra je voelt dat je gaat doorslippen. je hebt dan de kans om je toeren te laten terugvallen, waardoor je koppel afneemt en dat je 'm gewoon weer oppakt.

Ik vond dat heel slim, vooral omdat hij dat ook uitsprak. Voor iedereen die wel eens wat vaker onder slechte omstandigheden heeft moeten pionieren, meteen een teken dat Guus zeker geen "domme" jongen is.

Hij hield wel zeker dus een paar goede kaarten nog achter de hand. ;)

Karel, wie denk jij dat de joker was?:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die voorste as ontluchten is toch niet zo moeilijk als u regelmatig daar in die hoek zit? Dan maakt het toch niet uit wat voor trekker ervoor staat? Ik denk dat we ons er niet op moeten verkijken dat er een heel verschil tussen zit met een trekker die gehuurd wordt bij KAV en een oplegger bij de TIP op goed geluk die kant op te gaan, of een spul wat helemaal uitgerust is voor het werk daar. Inclusief zandbakken voor de trekas. Tussen die 2 uitersten zit natuurlijk nog een hele wereld. En met een paar kleine aanpassing aan een wagen hoef je daar in de sneeuw echt niet als één van de eerste te stranden hoor.

O ja:zegtniets:;)???

Op m'n vorige (vaste) oplegger had ik juist zo'n voorziening laten bouwen op de achterste as van de oplegger. Om het omgekeerde te bereiken:D. Namelijk minder schoteldruk en dus minder trekasdruk. Kwestie van een extra luchtklep en electr. draadje onder de trailer bouwen.

Waarom? Ja Rusland hè, daar mag je maar 10 ton wegen op de trekas. De rest mag u zelf verzinnen:zegtniets:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die laat zich die kant niet opsturen.

Dat "gejakker en gejaag naar een boot" daar zit te veel spanning op. Dat is voor een jongere generatie. Gewoon "naar beneden", desnoods in z'n achteruit. "Daarboven" hebben ze niks .., ja .. alleen bomen, heel veel bomen".:p

Haha .... , de week moet ook weer niet TE VOL worden ... :D

Vinotje Guus, heeft ook wel "stress" hoor.

Guus moest ook bootje halen. :p

Maar Guus Willem bellen. :ja:

Guus niet voor ons onderweg, maar ik wel tegen Guus zeggen, lekker slaapie maken. Guus goed luister maken. Guus lekker slapen. :ja:

Volgende dag niet Guus probleem, maar planner probleem.

Guus in een keer wel tijd genoeg hebben.

Guus zeggen. Willem wijs man. :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
willem kun jij niet eens een filmpje maken hoe je sneeuwkettingen moet leggen?

en dan de normale manier en de willem manier.

er word namelijk heel gemakkelijk gezegd even sneeuwkettingen leggen, maar is dat wel zo makkelijk?

een fimpje zegt meer dan 1000 woorden, dus laat het ons een zien zou ik zeggen.

Goed idee Freddie!

Het heeft bij mij ook wel even geduurd voor ik wist, hoe het moest. Iedereen had grote praat, kettingen leggen blabla. Maar niemand die het even snel voor kon doen.

Dat was nog lang voor het internettijdperk. Tegenwoordig kun je op youtube wel wat instructiefilmpjes vinden in het engels. Maar het houdt niet over.

Dus ik wacht met spanning op de Willem-manier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je schreef over dezelfde vrachten, nu kom je met andere opleggers aanzetten. Prima, maar dan tover je nog geen 14 ton extra op de schaal.

Ja herman die "tover" je er wel op.

Ik weet de exacte 2+3 verhoudingen niet, maar weet wel wat me auto's met 3+3 aangeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die redenering klopt niet. Je moet kijken naar de schoteldruk, die verandert niet, of je de sleepas wel of niet lift. De schoteldruk verandert wel als je een opleggeras lift, maar niet als je een as van de trekker lift. En hoe de schoteldruk verdeelt wordt over de assen van de trekker, daar gaat het om.

Als je alleen de sleepas lift, dan ontlast je de stuuras, en wordt de auto moeilijker bestuurbaar, wat Karel ook al aangaf.

Het extra gewicht van de sleepas gaat dus alleen naar de trekas (soort hefboomidee) en hij krijgt er ook nog wat gewicht van de vooras bij.

:hamer: Je vraag erom he. :p

Nogmaals me/onze kingpen ligt VOOR de trekas.

(+En dan beantwoord herman zijn "vraag" ja ook de assen van de trailer staan verder naar achteren.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja herman die "tover" je er wel op.

Ik weet de exacte 2+3 verhoudingen niet, maar weet wel wat me auto's met 3+3 aangeven.

Nou ja, oké dan.

Ik zou alleen niet weten hoe ik die extra tonnen op m'n trekas moet krijgen met mijn auto. :hamer:

Leeg heb ik 7,5 ton, da's al heel wat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik zou alleen niet weten hoe ik die extra tonnen op m'n trekas moet krijgen met mijn auto. :hamer:

  • Lading
  • Vooras van de "wipper" hefbaar maken.
  • Bestuurdersstoel in de achterste stand zetten (of op bed gaan liggen).
  • Dieseltank vol (alles achterin).

Zomaar wat gratis tips en trucs. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alleen de voorste? :nee:

Wat dacht u van alle 3 ..... :ja:

:p

Maar zonder gekheid.

Die voorste as ontluchten is toch niet zo moeilijk als u regelmatig daar in die hoek zit? Dan maakt het toch niet uit wat voor trekker ervoor staat? Ik denk dat we ons er niet op moeten verkijken dat er een heel verschil tussen zit met een trekker die gehuurd wordt bij KAV en een oplegger bij de TIP op goed geluk die kant op te gaan, of een spul wat helemaal uitgerust is voor het werk daar. Inclusief zandbakken voor de trekas. Tussen die 2 uitersten zit natuurlijk nog een hele wereld. En met een paar kleine aanpassing aan een wagen hoef je daar in de sneeuw echt niet als één van de eerste te stranden hoor.

Karel ga naar bed.

Wij kunnen het "niet". Maar ja de eerste as van de oplegger zouden wij kunnen liften. Wij hebben de schakelaar niet. "Noren" kunnen idd de eerste 2 assen van de oplegger liften. (met de sleepas omhoog, krijg je dan een 3 asser ja.

Maar dat is niet "nodig" Daarvoor zijn ander trucjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

  • Lading
  • Vooras van de "wipper" hefbaar maken.
  • Bestuurdersstoel in de achterste stand zetten (of op bed gaan liggen).
  • Dieseltank vol (alles achterin).

Zomaar wat gratis tips en trucs. ;)

Dank u, maar dan mis ik nog een ton of tien Karel...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nogmaals me/onze kingpen ligt VOOR de trekas.

Hoeveel centimeter ligt die vóór de trekas?

Als u de wielbasis geeft kan ik dat wel nakijken wat er mogelijk is. Volgens mij ging dat in de gunstigste positie om een paar centimeter. Het zorgde er in ieder geval voor dat in het beste geval de vooras (ik meen) nog steeds ruim 1000 kilo werd ontlast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap niet waarom dat verhaal zo hardnekkig is.

Maar ik zal het er niet bij u uit krijgen denk ik. We worden het daar gewoon niet over eens. U bent overtuigd van uw gelijk, en ik - wat dat betreft - van het mijne. :angel:

Ik neem een Hamer en U hoofd. En vervolgens. :hamer::hamer::hamer::hamer::hamer:

Ik ga deze week foto's voor U nemen (Als de auto niet dicht gesneeuwt zit) om U het telaten zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
:hamer: Je vraag erom he. :p

Nogmaals me/onze kingpen ligt VOOR de trekas.

(+En dan beantwoord herman zijn "vraag" ja ook de assen van de trailer staan verder naar achteren.)

Nou ik ga het nog één keer proberen uit te leggen Willem.

Je schoteldruk hangt af van het gewicht wat op de schotel rust. Sorry voor de open deur:cool:.

En als je de sleepas optrekt, verandert het gewicht op de schotel niet. Al zou die voor mijn part voorop de bumper zitten. Het gewicht op de schotel hangt af van het lege opleggergewicht plus het gewicht van de lading minus het gewicht wat de achterassen voor hun rekening nemen.

Beetje erg theoretisch verhaal zo laat op de avond nogwel met kerst, het moest verboden worden.

Spoor ik wel:eek:? Maar ik heb wel gelijk:D dan heb jij gelijk als het over sneeuw gaat:D:D.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nou ik ga het nog één keer proberen Willem.

Je schoteldruk hangt af van het gewicht wat op de schotel rust. Sorry voor de open deur:cool:.

En als je de sleepas optrekt, verandert het gewicht op de schotel niet. Al zou die voor mijn part voorop de bumper zitten. Het gewicht op de schotel hangt af van het lege opleggergewicht plus het gewicht van de lading minus het gewicht wat de achterassen voor hun rekening nemen.

Beetje erg theoretisch verhaal zo laat op de avond nogwel met kerst, het moest verboden worden.

Spoor ik wel:eek:? Maar ik heb wel gelijk:D dan heb jij gelijk als het over sneeuw gaat:D:D.

Ehm, de schoteldruk zal gelijk blijven, de druk op de achteras zal iets veranderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden