[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

zekeren van 13 ton bandenkraan


seaspy

Recommended Posts

  • Forumlid

hey iedereen,

We hebben een semidieplader waar we onze bandenkraan(13 ton) mee vervoeren. normaal is die via een dolly gekoppeld aan de tractor. nu voor een grote werf heel wat verderop gaan we die achter een trekken(gehuurd) hangen. voor korte afstanden en traag verkeer zetten we die niet vast. maar voor langer afstanden en gewoon verkeer (90km/h) willen we die vast zetten. kan dat met enkele 6 tons spanriemen? of moet dit met kettingen. en hoe zetten we die best vast?

alvast bedankt voor de de info en tips.

groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 96
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid

ik zou zeker kettingen gebruiken,

zorgen dat je de kraan ergens tegenaan rijd dat die niet kan rollen

en dan met minimaal 4 kettingen vast sjorren,

en zo dat die niet gaat rollen tijdens remmen....maar ook zeker met optrekken...

want met iedere beweging kan het allemaal losser komen zitten....

tis eigelijk moeilijk ...om het op te schrijven,

uitleggen ter plaatse is makkelijker ..kun je ook dingen aanwijzen.

wat betreft de ogen en die dingen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

eerst en vooral bedankt Freddie voor een post de geen info bevat.

en het heeft weinig met kosten te maken hoor, waarom kettingen aankopen als je die maar 1 keer nodig hebt.

trouwens de blauwe vrienden hier in het dorp Belgie hebben ons zelf gezegd dat ie niet moet vast staan op de tractor. enkel opspannen met de bak en schutbord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
eerst en vooral bedankt Freddie voor een post de geen info bevat.

en het heeft weinig met kosten te maken hoor, waarom kettingen aankopen als je die maar 1 keer nodig hebt.

trouwens de blauwe vrienden hier in het dorp Belgie hebben ons zelf gezegd dat ie niet moet vast staan op de tractor. enkel opspannen met de bak en schutbord.

Ja, waarom?

Voor die ene keer dat het fout kan gaan.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
vandaar dat er hier info word gevraagd om te weten of het ander kan....

doe je verstandig aan...

is belangrijker te voorkomen als genezen..

je moet overigens het komentaar niet te zwaar tillen...

al hebben ze wel gelijk,

je moet proberen er van te leren.....

maar als je met die kraan 90 km per uur gaat rijden....

is het iets of wat belangrijk dat je hem goed vast zet...

anders kom je geheid in het nieuws....met inplezante berichten.

en je werkgever alvast gaan sparen voor een andere kraan.

je zou ook eens op youtube kunnen kijken naar ongelukken met materiaal..

dat zie je de gevolgen

ik zeg eigelijk ook maar iets denk ik :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@seaspy

Als je geen kettingen hebt en het is zoals je zegt maar voor 1 of 2x.

En spanbanden heb je genoeg dan zet je het toch gewoon met spanbanden vast, maar wel genoeg.

En wel kruislings , dwz van het rechtervoorwiel naar links op de hanger en van links naar rechts op de hanger.

Zowel voor als achter.

En er vooral niet te licht over denken,als je toch bezig bent maken 4 of 8 spanbanden meer ook niks meer uit.

En met een paar meer is het gevoel ook beter als je door een hobbeltje gaat.

Veilige rit toegewenst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ligt er aan wat voor semi je heb, als je er een heb waar je het schutbord tegen de nek kan zetten zou ik zelf genoegen nemen met 2 kettingen in de richting van de nek getrokken. Als dit niet gaat toch met 4 kettingen kruislings vastzetten. Maar ja, je ziet ze ook zat rjden met niets er aan.... Zolang je geen noodstop of iets dergelijks hoeft te maken gaat dat ook goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het ligt er aan wat voor semi je heb, als je er een heb waar je het schutbord tegen de nek kan zetten zou ik zelf genoegen nemen met 2 kettingen in de richting van de nek getrokken. Als dit niet gaat toch met 4 kettingen kruislings vastzetten. Maar ja, je ziet ze ook zat rjden met niets er aan.... Zolang je geen noodstop of iets dergelijks hoeft te maken gaat dat ook goed.

Of een leuke knik in het wegdek. Lanceert ook prima hoor, vooral als die knik in een "snelle" bocht zit. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

omdat....denk ik....

de meeste span banden niet de kwaliteit hebben als de betere banden...

ik bedoel...er zit veel verschil in die spanbanden....en de betere kosten ook wat meer...

dus een reden om de goedkopere te pakken:D

een spanband is een spanband word meestal gezegd....

hoewel dit helemaal niet waar is:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik vervoer(de) veel kranen. Bandenkranen tussen de 13 en 21 ton en rupskranen tussen de 14 en 40 ton. Ik was er op ingesteld en had voldoende kettingen en spanners en precies op maat voor de kranen/diepladers die ik vervoerde. Zekerde altijd met 4 kettingen! Maar voor een keer een 13 tons kraantje zekeren met zware spanbanden zou niet mijn keuze zijn, maar moet geen kwaad kunnen voor een keer. Ben er je wel van bewust dat iets op wielen altijd extra aandacht verdiend. Trek een keertje extra na. Ik reed altijd na het zekeren ongeveer na een half uur een parking op om even te 'voelen'. Vind het kwalijker dat je achter een tractor niet zekerd, erg vreemd! Daar kan dat ding ook vanaf lazeren! Schenk dáár eens aandacht aan en stel je zelf de vraag.....wat moet ik vertellen tegen mn baas/wetgever als er iets gebeurd wat je eenvoudig had kunnen voorkomen door te zekeren.

@Freddie

soms, al je niks te zeggen heb, zeg dan ook niks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
wat voor ketting?

wat voor spanband?

er zit nogal wat verschil in spanbanden en kettingen.

Ik zie vaak dat er kettingen gebruikt worden die veel minder kunne hebben dan "goede" spanbanden.

dus jouw opmerking is wel errug kort door de bocht

Jaa dan kan je bij de juwelier dikkere kopen, en van goud!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@freddie

Je hebt zo zeker gelijk!!!!!

Ik zeg dat ook altijd van "ik hoop wel dat het jou vrouw en kinderen zijn waar dat ding opvalt al ze bij de bushalte staan"

Maar, Als je nu bij een bedrijf werkt waar die pierenzoeker (lees kraan) nooit verder dan een paar km van de firma staat te draaien.

En je komt daar te werken , en die mentaliteit is daar van, eeeeeehhhhh die dondert er nie af!!!!!!

En je stelt hier een vraag omdat hij er vraagtekens bij zet.

Kunnen we het dan opbrengen om normaal te reageren, dan gelijk met haren omhoog erin te vliegen.

Nou ALLES is te leren .

En als je geen kettingen hebt zet het dan vast met GENOEG spanbanden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
....

wat moet ik vertellen tegen mn baas/wetgever als er iets gebeurd wat je eenvoudig had kunnen voorkomen door te zekeren.

....

Ik zou mij maar niet te veel zorgen maken over die baas. Die is mede verantwoordelijk.......

Maar wat zou je tegen dat jonge echtpaar moeten zeggen: Ja, sorry van die 2 kleine kindertjes, maar ik vond 1 spanband wel genoeg om die kraan......?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik zou mij maar niet te veel zorgen maken over die baas. Die is mede verantwoordelijk.......

Maar wat zou je tegen dat jonge echtpaar moeten zeggen: Ja, sorry van die 2 kleine kindertjes, maar ik vond 1 spanband wel genoeg om die kraan......?

Lezen Smurfie, mijn keuze zou het niet zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ik ben ook niet tegen jouw posting, wilde hem even verduidelijken.....

Maar hoe dan ook. Denk dat TS info genoeg heeft en dat hij na deze verhelderende discussie begrijpt dat je ALLES, ook voor een klein stukje openbare weg, gewoon afdoende moet zekeren!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Freddie

Jij ziet het veel te zwart/wit.

Ik heb op mijn werk momenteel een rupskraan die een of twee keer in de week verzet moet worden. Wij hebben een tractor op het werk en toevallig ook een dieplader. Moet ik dan een transporteur bellen die véél duurder is en niet op het moment komt wanneer ík dat wil? En als dat ding naar huis moet en die tractor met dieplader ook moet ik dan een transporteur bellen? En meestal laat ik ook een snotneus die ik overigens 100% vertrouw gewoon met dat ding naar huis rijden. Soms wel anderhalf uur. Af en toe sta jij mijlenver van de werkelijkheid af. Jij denkt waarschijnlijk dat je op elk moment een transporteur of welk tijdstip of welke locatie ook kunt bestellen. Ja, dat kan wel, maar of ze tijd hebben is vraag twee. Of ze zijn twee uur te vroeg en je krijgt die uren aan je broek óf ze komen te laat en daar sta je dan. Ander voorbeeld: Ik heb een 40 ton longreach die savonds even van zijn plek moet, ene kant singel Deventer naar de andere kant Singelgracht in Deventer. Moet ik een auto voor laten komen met een interdolly, zo'n grote dieplader. Geloof me, die je vind je niet op iedere straathoek en je betaalt ze per dagdeel. Nu heb ik een vierassige Nooteboom en met een beetje kunst en vliegwerk kan het ding erop. Te hoog, te breed en te lang. Maar ik zet dat ding erop, sjor hem vast voor die 1500 meter (centrum Deventer) en rij dat ding op zijn plek: ik ben er toch kosten 100 euro tegenover 450 als ik het laat doen. En dan moet ik er ook nog eens op wachten dikwijls!

Daarom gaat het wel eens op zijn boerenfluitjes maar dat wil niet zeggen dat iedere tractor met kraan allerlei regels aan zijn laars lapt. Dikwijls gaat het over het gemak en de beschikbaarheid van transportmateriaal.

Ik wilde in mijn eerste post ook aanhalen over eventuele ongelukken die zouden kunnen gebeuren met ernstige afloop maar dacht laat maar. Maar zo redeneer ik ook. Ik ga niet rijden met spanbanden om een wielkraan! No whay! Maar als ik geen kettingen zou hebben en ik moest een 13 tons piskraan verkassen durf ik hem gerust met 4 x 6 tons spanbanden te zekeren. Ik zou dan niet iemand anders er mee op pad sturen maar het alleen zelf doen. Omdat ik van mezelf weet dat ik voorzichtig ben.

Anderzijds heb je wel gelijk over cowboys die rondscheuren met zware trekkers en dito aanhangers. De eerste de beste die te hard naar mijn zin rijd met de tractor en kipper die waarschuw ik en als ik het nog eens zie kunnen linea recta naar huis!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden