[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

zekeren van 13 ton bandenkraan


seaspy

Recommended Posts

  • Forumlid
Je kunt toch ook gewoon de kraan op de rem zetten?:cool:

ik zou het niet riskeren...

er zijn teveel factoren die dat in de mist kunnen laten lopen...

bijv...regen en of vorst...

anders doe je een rekensommetje...

het gewicht maal snelheid.......en dan de kracht die dan vrij komt bij plotseling remmen of tot stilstand komen..

zoek maar op internet.....er zal best wel iets te vinden zijn :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 96
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid

*knip*

Ik wilde in mijn eerste post ook aanhalen over eventuele ongelukken die zouden kunnen gebeuren met ernstige afloop maar dacht laat maar. Maar zo redeneer ik ook. Ik ga niet rijden met spanbanden om een wielkraan! No whay! Maar als ik geen kettingen zou hebben en ik moest een 13 tons piskraan verkassen durf ik hem gerust met 4 x 6 tons spanbanden te zekeren. Ik zou dan niet iemand anders er mee op pad sturen maar het alleen zelf doen. Omdat ik van mezelf weet dat ik voorzichtig ben.

Anderzijds heb je wel gelijk over cowboys die rondscheuren met zware trekkers en dito aanhangers. De eerste de beste die te hard naar mijn zin rijd met de tractor en kipper die waarschuw ik en als ik het nog eens zie kunnen linea recta naar huis!

Ik wil je niet aanvallen, maar jij kan nog zo voorzichtig zijn, een ander kan wel zulke capriolen uithalen dat jij in de problemen komt. En dan komt het verhaaltje lading zekeren ook om te hoek kijken als dat ding er dan toch afvalt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je kunt toch ook gewoon de kraan op de rem zetten?:cool:

Ja dat kan. Grinzzz

Sommige kranen gaan van de rem als je ze uitzet.

Domino,

Sommige mensen zien altijd beren op de weg. Met 4 x zes tons banden goed gespannen kun je wel een remmetje maken. Als het echt niet goed gaat lazerd die met kettingen ook eraf. Wie heeft zin om die pica te zoeken van volvo kraan die ging koprollen na een klapbamd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heel vreemd dat iedereen mevrouw of meneer Seaspy meteen op de nek springt.

Er wordt een heel normale vraag gesteld en ook nog uitgelegd waarom deze vraag nu aan de orde is. In België (en voorzover ik weet ook in ons eigen Nederland) zijn o.a. landbouwvoertuigen (langzaamverkeer) vrijgesteld van de regelgeving omtrent ladingzekering ( << klik !! < ).

10 september 2009. Die dag staat in het rood aangestipt op de kalender van elke verlader en elke vervoerder. Vanaf die dag moeten de bepalingen van het KB van 27 april 2007 rond het zekeren van lading, worden toegepast voor alle voertuigen van categorie C, uitgezonderd bv. landbouwvoertuigen en nog een paar andere specifieke gevallen.

Ook in Nederland "dient de lading (bij langzaam verkeer) of delen daarvan zodanig te zijn gezekerd dat deze onder normale verkeerssituaties (..) niet van het voertuig kunnen vallen". Dit zonder nadere richtlijnen zoals wij bijvoorbeeld kennen uit Duitsland.

Helemaal niet raar om dan op een serieus chauffeursforum en aan chaufeurs een vraag te stellen hoe dat geregeld is wanneer deze dieplader met kraan vervoerd zal gaan worden per vrachtwagen in plaats van met een landbouwtractor (zoals gewoonlijk blijkbaar altijd gebeurt over korte afstand).

Toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dus jij zou de kraan niet op de rem zetten omdat de remmen vast kunnen vriezen:D

ik geloof nu toch echt dat jij het niet helemaal snapt LOL

jij zegt gewoon de kraan op de rem zetten.....nee..alleen op de rem zetten dat het niet goed gaat komen

maar ik weet het wel...

jij een beetje lui zijn ...en had geen zin om het op te zoeken op internet LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tot dat de Duitsers kwamen met hun ladungssicherungsvorschrift zetten wij alles op de semi vast met 1/4 duims kettingen. Alles varieert van een Cat D7R dozer, Komatsu PC340, Volvo A40, Cat 980 tot een zo'n sleutelhangertje waar ts het over heeft. Na die tijd hadden we 1/2 duims kettingen. Ben met alletwee nog nooit een machine verloren en is ook nog nooit wat verschoven.

:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

en karel dat artikel wat jij aanhaalt in die link, ik bekijk het nog niet eens

Vooral niet doen, niets nakijken.

Want dan zou u bijvoorbeeld kunnen zien dat de toegestane snelheid in België 40km/u bedraagt.

ik vind het gewoon schandalig dat een bedrijf wat een eigen dieplader heeft niet een paar knaken kan besteden aan een paar kettingen om diezelfde dieplader op de juiste manier te kunnen gebruiken.

Helemaal met u eens. :nee:

Sterker nog, het is helemaal schandalig dat ze het in België volgens de Belgische wetgeving toestaan. Ze zouden daar moeten luisteren naar wat U in Emmen daarvan vindt. Niet wat de Belgische wetgeving daarvan zegt. Hoe durven ze .... !

want wees eens eerlijk als je ergens staat te laden en je collega heeft maar 3 spanbanden bij zich terwijl hij er 9 nodig heeft, wat is dan je gedachte?

Mijn gedachte op zo'n moment?

Vroeger deden we er niets omheen, wisten we niet eens wat spanbanden waren, en dan kwam die lading er ook .....

:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dat je alles in perspectief moet zien, ik doe dit werk dagelijks en ik ga hier echt niet de moraalridder uithangen. Ook ik heb wel eens met kranen rondgereden die bijna niet vast stonden. Dit was omdat sommige semi's zijn ingericht voor EEN bepaalde kraan, hier zitten dan geleiders tussen de rupsen waardoor de kraan niet kan verschuiven. Ik heb bij aardig wat bedrijven gereden in dit werk en ik ben ook wel eens ergens weg gegaan omdat degene zijn zooi niet op orde had en ook niet op orde wou maken. En dan maakte het mij niet uit hoe mooi de auto was en hoe goed ik het naar mijn zin had op dat moment. Sommige machines kan je rondom in de kettingen zetten precies zoals het hoort maar als je een noodstop moet maken of moet remmen in een snelle bocht (zoals al eerder verteld hier) gaat hij toch wel. Ik ken er een die verloor een aantal jaren geleden in duitsland een puinbreker van bijna 100 ton in een baustelle. De chauffeur heb ik echt hoog zitten en is geen prutser en ik ben gelukkig niet de enige die dat denkt maar hij verloor hem wel.... Als het fout gaat gaat het fout, zeker met de zwaardere machines, die breken dwars door de kettingen heen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

wow wat een reacties,

@ freddy

denk ervan wat je wil maar het is geen cowboybedrijf waar ik voor werk anders zou ik niet zoeken naar informatie hieromtrent..

eerst en vooral ben ik enkel kraanmachinist (freelance) en rij ik niet met die de tractor(heb er niet het juiste rijbewijs voor). dat die kraan niet vast staat heb ik al een paar keer tegen de baas gezegd die zou je beter vastzetten (met spanriemen, want ik weet niet beter) en dan komt ie met het verhaal dat het niet moet van de plaatselijke smurfen. Dan denk ik "tja kan het maar zeggen, ik rij er niet mee en het is jou machine" en tot nu toe gaat het al 5 jaar goed...

en een kwestie van naïef vertrouwen in de arm der wet.

nu voor dat ene werk gaan we een trekker huren en een freelance chauffeur met ervaring( man is in brugpensioen wegen rugklachten).

Daarom dat ik hier wat info vraag omdat ik de oudere man niet wil lastig vallen met vragen.

m'n baas ging die niet vastzetten, waar ik dus mijn bedenkingen bij heb(terecht aan de reacties hier te zien). dus als ik hem wou overtuigen om hem toch vast te zetten wou ik weten of dat kon met spanriemen. want als ik zeg spanriemen zijn ok en dat ding dondert deraf heb ik het gedaan.

en met spanriemen bedoel ik niet drie maar tien of twintig in dien nodig (we hebben er een twintigtal van 6 ton.)

maar de Freddy is de man van alle wijsheid precies, en iemand die iets niet weet is een Cowboy...

mvg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
maar de Freddy is de man van alle wijsheid precies, en iemand die iets niet weet is een Cowboy...

mvg

..........als je dat maar weet. Scherp dat je dat al door hebt na 7 postings van jouw kant. :D

Volgende vraag voor jou..................zoek de poster die van een verhaal, waar drie woorden volstaan om te reageren, er ongeveer gemiddeld duizend nodig heeft!

Tip: betreffende poster moet zittend plassen. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
wow wat een reacties,

@ freddy

denk ervan wat je wil maar het is geen cowboybedrijf waar ik voor werk anders zou ik niet zoeken naar informatie hieromtrent..

eerst en vooral ben ik enkel kraanmachinist (freelance) en rij ik niet met die de tractor(heb er niet het juiste rijbewijs voor). dat die kraan niet vast staat heb ik al een paar keer tegen de baas gezegd die zou je beter vastzetten (met spanriemen, want ik weet niet beter) en dan komt ie met het verhaal dat het niet moet van de plaatselijke smurfen. Dan denk ik "tja kan het maar zeggen, ik rij er niet mee en het is jou machine" en tot nu toe gaat het al 5 jaar goed...

en een kwestie van naïef vertrouwen in de arm der wet.

nu voor dat ene werk gaan we een trekker huren en een freelance chauffeur met ervaring( man is in brugpensioen wegen rugklachten).

Daarom dat ik hier wat info vraag omdat ik de oudere man niet wil lastig vallen met vragen.

m'n baas ging die niet vastzetten, waar ik dus mijn bedenkingen bij heb(terecht aan de reacties hier te zien). dus als ik hem wou overtuigen om hem toch vast te zetten wou ik weten of dat kon met spanriemen. want als ik zeg spanriemen zijn ok en dat ding dondert deraf heb ik het gedaan.

en met spanriemen bedoel ik niet drie maar tien of twintig in dien nodig (we hebben er een twintigtal van 6 ton.)

maar de Freddy is de man van alle wijsheid precies, en iemand die iets niet weet is een Cowboy...

mvg

Freddy of Freddie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Freddie

Met alle respect maar deze moet je even uitleggen.

"de eerste zet je bijvoorbeeld met 4 ton trekkracht vast, dan span je nummer 2 en die zet je met 4.2 ton vast, op dat moment doet spanband 1 helemaal niks meer." ??????

Dus dan hangt de eerste slap??? Net als een bh aan de waslijn.

Geeft het trekoog dan mee of komt heel de kraan om ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ach.

Schei er over uit Beef, Freddie heeft nog nooit een kraan vast gezet. Hij weet niet zo goed waar hij het over heeft. Is wel duidelijk. Kettingen kun je toch ook niet met exact dezelfde kracht aandraaien?

Wat ik trouwens wel eens deed, als ik heul veul goeie zin had en het niet te warm was en het niet de derde kraan van die dag was? Dan spande ik een ketting voor en achter (schuifbord en oog) naar beide kanten, zette die vast en dan deed ik met een extra spanner die twee kettingen naar elkaar toe trekken. Maar zo een dinky toy als een 13 tonner kun je het makkelijk met wat minder af!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden