Spring naar bijdragen

Over de 48 urige werkweek


Nr one

Recommended Posts

  • Forumlid

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft bekendgemaakt dat in Staatsblad10 van 2007 van 11 januari de invoering van de 48-urige werkweek wordt afgekondigd.

De ingangsdatum is een dag later, op 12 januari 2007. Chauffeurs mogen vanaf die datum over een periode van 6 maanden gemiddeld maximaal 48 uur per week arbeid verrichten.

In een enkele week bedraagt de maximale arbeidstijd 60 uur.

Zoals echter bekend is, is in Nederland een overgangsperiode waarin chauffeurs gemiddeld maximaal 55 uur per week arbeid mogen verrichten.

Deze overgangsperiode loopt tot 23 maart 2011

Voorwaarde hiervoor is dat de chauffeur hier mee instemt en dat de werkgever een register bijhoudt van chauffeurs die hiermee ingestemd hebben.

Aan dit register zijn geen vormvereisten verbonden.

Een andere voorwaarde is dat chauffeurs die niet instemmen met een 55-urige werkweek, niet benadeeld mogen worden.

De 48-urige c.q. 55-urige werkweek geldt vooralsnog niet voor zelfstandige bestuurders.

Voor de goede orde vermelden wij hieronder nogmaals wat wel en wat niet onder arbeidstijd wordt verstaan

Tot de arbeidstijd wordt gerekend:[/size]

· Rijden, laden en lossen

· Schoonmaken van het voertuig en technisch onderhoud

· Andere activiteiten met betrekking tot de veiligheid van voertuig en lading (inclusief toezicht houden bij laden/lossen, afwikkeling van administratieve formaliteiten e.d.)

· Verlof- en ziektedagen (m.u.v. ATV-dagen en tijd-voor-tijd uren)

· Wachttijd

Kenmerken van deze wachttijd zijn:

·De werknemer kan niet vrijelijk over zijn tijd beschikken

·De werknemer moet op de werkplek blijven, gereed om aan het werk te gaan en is daarbij belast met bepaalde aan die dienst verbonden taken

· De voorziene duur van de wachttijd is vooraf niet bekend

Tot de arbeidstijd wordt niet gerekend:

  • De tijd als bijrijder naast de chauffeur of in de slaapcabine bij dubbelbemand rijden
  • Beschikbaarheidstijd

Kenmerken van deze beschikbaarheidstijd zijn:

·De chauffeur is niet aan zijn werkplek gebonden

·Hij moet wel beschikbaar zijn om aan een oproep gehoor te geven om de rit te hervatten of andere werkzaamheden uit te voeren.

·De periode en de duur moeten van te voren bekend zijn. Dus vóór vertrek of daadwerkelijk begin van de beschikbaarheidstijd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden