[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Mijnders Transport wil dat personeel salaris inlevert .......


AngeliqueBS

Recommended Posts

Beste Karel, noem mij eens 3 bedrijven waar het personeel is terug geschaald, en die de crissis heeft overleeft, en zijn chauffeurs heeft gecompenseert voor hun loaliteit??? Ik ken er geen. WEL ken ik bedrijven waar het daarna alsnog fout gegaan is, en de chauffeurs die loaal waren nog verder in de shit gekomen zijn. Wanneer ben je dus als chauffeur beter af?? Ik kijk naar de werknemer, niet naar de werkgever, die is hoofdelijk aansprakelijk voor zijn ondernemen, niet de werknemer, die is alleen maar de dupe. Ik ben nog steeds van mening, dat als je als werkgever, het niet meer ziet zitten, hij moet stoppen VOOR dat het te laat is, ook dat heet ondernemers risico. Waarom moet de werknemer altijd masr inleveren in deze tijd van bezuinigingen???? Als werknemer kies je bewust voor enige risico spreiding en een vast vooraf afgesproken basis salaris, en geen bedrijfs rosico. Krijgt een werknemer ook bijvoorbeeld 10% extra salaris, als de werkgever een goede periode heeft gedraait???? Ik weet het antwoord al, juist daarom.

En geen enkele planner kan het werk ZO plannen, dat erdoor al het personeel niet meer dan 5 overuren kan maken, dus.................

En ja, als de zaak toch failliet gaat, dan beter met D5 in de ww dan D2 (daar kan ik Freddie alleen maar gelijk in geven)

U bekijkt het meer vanuit de werkgevers kant, ik vanuit de werknemers kant (iets van het glas is half vol, of half leeg, om Willems woorden maar eens te gebruiken)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 302
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid

Inderdaad daar ben ik het zeker mee eens als alles weer beter gaat krijg je een schouderklopje en als het fout gaat een trap na dan kom je over een maand zo gomme gomme tegen op badslippers met je oude auto in de haven ,maar voor de jongens daar is het nu een klote tijd je weet niet wat er gaat gebeuren en dat is gewoon ruk .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ze moeten het gewoon aan de mensen of chauffeurs over laten

Het terug schalen Dat moet ieder voor zich uit maken

En wat het FNV aan gaat die doen er beter aan om te helpen het bedrijf weer op de goede weg te krijgen

Kunnen ze het bij grote jongens niet winnen Nu gaan ze het proberen bij de kleine bedrijven

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vind het ergens wel bedenkelijk dat TOL dit artikel op haar site zet inclusief bijlages. Vanaf komende week levert de bandenboer, dieselleverancier etc., hun spullen alleen nog maar a contant of bij vooruitbetaling. Het vergroot in ieder niet de kans op overleven maar misschien moet het zo zijn. Voor de mensen die er rijden en op kantoor zitten veel sterkte.

Ach, die gaperds bij TransportOnline hebben weer wat te schrijven hè. De begrafenisondernemers van de journalistiek. Alhoewel, journalistiek? Achterklep noem ik het. Ouwe wijven praat. Net als dat verhaaltje van die Belg die 675 euro van Van Heezik moest krijgen.

Dat Van Heezik en Mijnders geen klacht indienen tegen die opnaaiers uit Friesland. Ik zou ze gewoon aanklagen voor laster, net als wat die boekhouder van Altinus Klaassen had gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zover ik weet moesten er pas geleden nog 15 man uit, hoorde dat van een chauffeur die daar dus weg moest maar gelukkig wel een andere werkgever gevonden:mad:

Duidelijk. Dan is het slikken of stikken?

Maar ik zou niet tekenen voor minder loon. Kijk wat Van de Ham/Senteca toen flikte. Ook zo'n verhaal. En uiteindelijk nog failliet.

Als je niet voor minder gaat werken en het lukt Mijnders om je buiten te wippen, hoe reageert het UWV dan? Want dan moet je gaan solliciteren en meestal krijg je dan ook niet meer dan D-3. Had je weer net zo goed kunnen blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het basis loon gewoon zo laten Ga dan is in de overuren of wachturen kijken

Waar een wil is Is ook een weg.Zo denk ik er over

Gewoon sammen een op lossing zoeken Dat is toch zo moeilijk niet

En buitenstanders buiten de deur houden Want daar heb je niet veel aan

Huub

Juist, de spijker op de kop!

Maar terugschalen zou ik niet zo maar accepteren. Naar een oplossing zoeken wel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het basis loon gewoon zo laten Ga dan is in de overuren of wachturen kijken

Waar een wil is Is ook een weg.Zo denk ik er over

Gewoon sammen een op lossing zoeken Dat is toch zo moeilijk niet

En buitenstanders buiten de deur houden Want daar heb je niet veel aan

Huub

Huub, je lult weer als een kip zonder kop. JIJ vindt het blijkbaar normaal, dat wacht uren voor rekening van de chauffeur moeten komen, en ach, overuren, daar moeten we ook niet over zeuren, tjonge man, echt ik heb respect voor oudere maar dan moeten ze dat ook wel verdienen (sorry Karel) je leeft echt op een andere planeet hoor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jij schrijft iets wat algemeen is

Een bedrijf kan samen met zijn personeel ook tot een oplossing komen

Wat is het beste Inleveren of naar de www gaan Met alle gevolgen

Dan kies ik voor inleveren.

Dat kan op de overuren of wacht uren En wat is er mis mee

Maar het kantoor ook inleveren.

Huub

Daar is alles mis mee Huub, maar dat heeft bij u geen nut meer als vutter. Dus ik kan in een winkel ook overal op afdingen want "samen komen we er wel uit" toch??? Nee Huub, ook in de " normale" wereld heeft alles zijn prijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jij schrijft iets wat algemeen is

Een bedrijf kan samen met zijn personeel ook tot een oplossing komen

Wat is het beste Inleveren of naar de www gaan Met alle gevolgen

Dan kies ik voor inleveren.

Dat kan op de overuren of wacht uren En wat is er mis mee

Maar het kantoor ook inleveren.

Huub

Aldus een oude zeveraar die in een droomwereldje leeft...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit zijn toch verschijnselen van alle dag?

Dit soort terugschalingen en normeringen komen al decennia voor in het transport en zullen nooit verdwijnen( de Nederlandse chauffeur daar in tegen wel :-) ).

De ene doet het om te overleven en de ander om geld te verdienen over de ruggen van zijn chauffeurs.................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik denk dat u de spijker precies op de kop slaat.

Ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf in een dergelijke situatie, op deze publiciteit zit te wachten. Iedereen gaat aan z'n centen zitten trekken. En dat kon nu precies wel eens de druppel zijn, of te wel het laatste duwtje in de rug.

Niet slim zulke acties (wie dit dan ook in de media gebracht mag hebben).

Denk dat dit toch bij de werknemers vandaan komt. Wat ze zich wellicht niet realiseren is dat dit inderdaad het laatste zetje kan zijn. Mocht er nog een kans zijn om een deel van de werkgelegenheid overeind te houden word dit nu wel minimaal. In dat opzicht begrijp ik TOL totaal niet. Ik schrik van dit soort publicaties. Hetzelfde met het verhaal over van Heezik. Maar misschien leest er wel iemand mee van TOL en willen ze uitleggen waarom ze de laatste doodsteek willens en wetens toebrengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Beste Karel, noem mij eens 3 bedrijven waar het personeel is terug geschaald, en die de crissis heeft overleeft,

Ik kan er veel noemen, maar dat zal ik hier niet doen.

Ook ken ik veel bedrijven waar dat vanuit de groep chauffeurs zelf werd geopperd of aan de directie werd voorgesteld. Ik ken daarvan zelfs voorbeelden van 20, 30 jaar geleden, bijvoorbeeld dat chauffeurs zelf een bijeenkomst belegden met uiteindelijk resultaat dat alle chauffeurs 3 uur per week zouden inleveren om het bedrijf door een zware tijd heen te helpen. Prima bedrijven die nog steeds bestaan.

Maar zulke zaken worden meestal niet breed uitgemeten in de media. En terecht, naar mijn mening.

Verder lees ik uit de bijlagen van het artikel (brieven FNV) niet dat alle chauffeurs een voorstel tot terugschaling zouden hebben ontvangen. Wat ik ervan begrijp is dat een aantal chauffeurs een brief heeft gehad (of een gesprek wat later per brief is bevestigd) waarin gesteld is dat hun baan zou gaan verdwijnen. Ik (!!) concludeer dan dat het bedrijf waarschijnlijk een aantal "slechte" opdrachtgevers de wacht wil aanzeggen en selectiever wil worden in de opdrachten/ritten die worden aangenomen. Als gevolg daarvan zou een aantal chauffeurs overtollig raken. Als oplossing zou dan voorgesteld zijn: medewerking met het beëindigen van de arbeidsovereenkomst of eventueel nog een mogelijkheid om te blijven tegen andere voorwaarden (als de huidige). Hoewel ik bij zo'n laatste oplossing altijd m'n vraagtekens zet, is het netjes als een bedrijf toch nog zo'n keus voorstelt.

Maar goed, dat is allemaal even concluderen wat ik doe op basis van wat ik gelezen heb en wat ik al meerdere malen om mij heen heb gezien en meegemaakt. Daarom stelde ik ook eerder dat dit bedrijf het te netjes doet. Er zijn gewoon andere mogelijkheden om dit soort problemen voortvarender aan te pakken en een reorganisatie sneller door te voeren. Dit soort methoden (als van Mijnders) gebruiken bedrijven alleen als ze denken er met de werknemers wel uit te komen, of als er nog wel wat geld in kas is om een bepaalde onderhandelingsperiode door te komen. Zo'n periode (die vaak veel geld kost en onrust geeft) is dan wellicht ingecalculeerd. Anders is het gewoon een beetje naïef van Mijnders geweest om het op deze manier te spelen. Daarnaast zet men op deze manier - als het water echt tot aan de lippen zou staan - onnodig het hele bedrijf (en de werkgelegenheid) op het spel door vakbonden de tijd/gelegenheid te geven om zich ermee te bemoeien.

Daarom schreef ik ook eerder: Als iemand van de hoed en de rand weet, laat ik me graag van mijn ongelijk overtuigen. Maar ik vrees dat het wel ongeveer zo in mekaar zit als ik het beschrijf. "Beetje dom", zou Maxima zeggen. :p

U bekijkt het meer vanuit de werkgevers kant

Als ik dit mag lezen dat u stelt dat ik het meer vanuit het bedrijf bekijk, dan kan ik u wel gelijk geven.

Zonder bedrijven namelijk geen chauffeurs/werknemers (nodig).

Op het punt dat de CAO voorschrijft dat chauffeurs eerst hun overuren moeten inleveren tot maximaal 5 per week, voordat er over ontslagen gesproken kan worden, gaat u overigens niet in. Als FNV wil dat de CAO wordt nageleefd, dan moeten ze de chauffeurs daarvoor op de barricaden zien te krijgen. Dan zouden ze "open kaart spelen", als ze het stipt conform CAO willen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Jij schrijft iets wat algemeen is

Een bedrijf kan samen met zijn personeel ook tot een oplossing komen

Wat is het beste Inleveren of naar de www gaan Met alle gevolgen

Dan kies ik voor inleveren.

Dat kan op de overuren of wacht uren En wat is er mis mee

Maar het kantoor ook inleveren.

Huub

Dan ga ik toch lekker de ww in !!!!!!!

En zeg niet dat ik dat niet doe, heb al 2x mede gezorgt dat een werkgever failliet wetd verklaard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En zeg niet dat ik dat niet doe, heb al 2x mede gezorgt dat een werkgever failliet werd verklaard

U zult het wellicht anders bedoelen dan het (op mij) overkomt.

Ik zou hier in ieder geval niet "trots" op zijn. Er zijn vele mogelijkheden (nu de regels weer wat zijn aangepast voor WW) om als werkgever en werknemer op een correcte manier uit elkaar te gaan en recht te krijgen op een WW-uitkering (mocht dat nodig zijn). Waarom dan de kont tegen de krib gooien? Met een faillissement (of halen wat er nog te halen valt, ten koste van alles) is ook niemand gediend.

Maar ik ken uw omstandigheden van destijds natuurlijk niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@karel,

Om terug te mogen komen op uw vraag. Begrijp ik u nu goed, dat iedere werknemer dus niet meer dan nog 5 overuren mag maken/uit betaald mag krijgen, alvorens er mensen ontslagen mogen worden????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@karel,

Om terug te mogen komen op uw vraag. Begrijp ik u nu goed, dat iedere werknemer dus niet meer dan nog 5 overuren mag maken/uit betaald mag krijgen, alvorens er mensen ontslagen mogen worden????

Correct !

Artikel 71 CAO, lid 2:

In geval van werkvermindering in een onderneming dienen alvorens ontslag plaatsvindt de beschikbare arbeidsuren, tussen werknemers in eenzelfde of soortgelijke functie, te worden herverdeeld; ontslag zal in dat geval niet plaatsvinden, indien het gemiddeld aantal arbeidsuren van deze groep werknemers nog meer dan 45 uur per week bedraagt.

Dus nu de vakbond zich ermee bemoeid, en het moet strikt volgens CAO worden opgelost (waar ik natuurlijk vanuit ga) kunnen alle 120 werknemers/chauffeurs hun borst nat maken. Benieuwd of ze hun hypotheekje nog kunnen blijven betalen en hoe "dankbaar" ze de vakbond zijn. ;)

Want het zou natuurlijk nu hypocriet zijn om opeens toch weer wel van de CAO af te wijken ......................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
U zult het wellicht anders bedoelen dan het (op mij) overkomt.

Ik zou hier in ieder geval niet "trots" op zijn. Er zijn vele mogelijkheden (nu de regels weer wat zijn aangepast voor WW) om als werkgever en werknemer op een correcte manier uit elkaar te gaan en recht te krijgen op een WW-uitkering (mocht dat nodig zijn). Waarom dan de kont tegen de krib gooien? Met een faillissement (of halen wat er nog te halen valt, ten koste van alles) is ook niemand gediend.

Maar ik ken uw omstandigheden van destijds natuurlijk niet.

Als ze geen loon willen/kunnen betalen wacht ik niet zolang om mijn zaakjes te regelen. Als ze dan zeggen binnen een week heb je het, en je krijgt het niet, weet ik genoeg. Ga niet zoals sommigen maanden wachten op m'n loon uwv betaald de laatste 13 weken, dus dat is de max. En dat 2 jaar achter elkaar.

Duidelijk Karel ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden