[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nieuwe verkeersregels in Oostenrijk


Peet

Recommended Posts

  • Forumlid

Vanaf 1 januari 2012 moet je bij files op de autosnelwegen een middendoorgang vrijmaken. Hulpdiensten, politie en takelwagens nemen niet de pechstrook maar rijden wel tussen de file in. Je bent dan verplicht om uit te wijken en die doorgang te maken. Dit was al een gewoonte in Duitsland maar is nu in Oostenrijk een verplichting met boetes tot meer dan 2000 euro als je de weg niet vrijmaakt!

Waar, wanneer en hoe een middenstrook vrij maken?

- Komt het tot een file, of dreigt er zich een file te vormen, zijn alle verkeersdeelnemers verplicht een middenstrook te

vormen ook al is er nog geen hulpverleningsvoertuig genaderd.

- De bestuurders welke op dat moment op de linker rijstrook rijden houden dan zoveel mogelijk links aan, en de

bestuurders die op de rechter rijstrook rijden houden dan zoveel mogelijk rechts aan.

Door deze wijze ontstaat er een middenstrook (hulpverleningsstrook) die gebruikt kan worden door hulpverleners (Politie, Brandweer, Ambulance en overige hulpverleners)

Hiermee geldt in Oostenrijk hetzelfde principe als in Duitsland, Zwitserland, en andere omringende landen. Echter in Oostenrijk is het verplicht gesteld per 1 januari 2012.

Indien je een hulpverleningsvoertuig hindert in zijn doorgang of ten onrechte gebruik maakt van deze strook kan een boete oplopen tot 2180 euro.

bron: Nieuwe verkeersregels in Oostenrijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vanaf 1 januari 2012 moet je bij files op de autosnelwegen een middendoorgang vrijmaken.

In eerste instantie lijkt dit onlogisch en zou je denken dat een vluchtstrook er voor Jan L bijligt.

Soms is het echter zo dat er niet altijd en overal een vluchtsrook ligt.

Als men nu een regel maakt zoals omschreven,dus linker baan naar links en rechterbaan naar rechts,heeft men ALTIJD een doorgang voor nooddiensten,ook als er geen vluchtstrook is.

Dat dit in vele landen een verkeers regel is en in Oostenrijk bij wet geregeld is heeft te maken met het feit dat de Oostenrijker zich wil verrijken aan de argeloze automobilist die het te laat in de gaten heeft dat hij uiterst rechts of links aan moet houden.

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Het is ook onlogisch.

Waarom een dwaze regeling terwijl er in de meeste gevallen een vluchtstrook is?

Bij de afwezigheid hiervan zou deze regeling op zijn plaats kunnen zijn, nu klinkt het mij in de oren alszijnde weer een regeltje waar niet voldoende over nagedacht is.... En weer een bewijs dat een regering inkomsten belangrijker vindt dan logica!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja en nee.

Ooit stond ik in D in een file, er was een ongeluk.

Eerste politie auto over de vluchtstrook, daarna een brandweer wagen via de vluchtstrook.

Weer een polizei, maar die wurmde zich door het verkeer, nu moest de rechtse baan naar de vluchtstrook, alwaar ik een km achter me een ambulance zag....

Lekker geregeld.

Vind vluchtstrook wel iets handiger, en als er geen vluchtstrook is, dan maak er eentje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Goed om te weten...ga in mei op vakantie naar dat apen...ehh sorry, alpenland.

Wat ik wel vreemd vond hier in Nederland, jaar of 2 terug toen de A6 bij Lelystad vast stond tot de brug....vluchtstrook vrij, verse sneeuw er op.

Nee de sleepwagen moest en zou midden tussendoor met als gevolgd dat allerlei (vracht)wagens de raarste capriolen moesten uithalen op superglad wegdek om ruimte te maken, daarnaast schoot die sleepwagen ook (logisch?) totaal niet op.

Wij verwachten toch ook geen hulpdienst middendoor met vluchtstrook opzij?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook in Frankrijk is het "normaal" dat de hulpdiensten "tussen door" komen. En ook in Nederland zie je steeds vaker grote borden met de waarschuwing dat de hulpdiensten bij file " tussen door" komen. Met name op Provinciale wegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het is ook onlogisch.

Waarom een dwaze regeling terwijl er in de meeste gevallen een vluchtstrook is?

Bij de afwezigheid hiervan zou deze regeling op zijn plaats kunnen zijn, nu klinkt het mij in de oren alszijnde weer een regeltje waar niet voldoende over nagedacht is.... En weer een bewijs dat een regering inkomsten belangrijker vindt dan logica!

Je zegt t zelf al,,in de meeste gevallen,dus niet altijd is er een vluchtstrook.

Als de hulpdiensten over de vluchtstrook komen en deze houd verder op,of er begint een tunnel of baustelle,komen deze hulpdiensten van zijn lang zal ze leven nooit meer "tussen "het verkeer op de linker en rechter rijbaan.

Voorts lijkt t me beter ook voor het verkeer dat staat te wachten:je zou als polizist maar met een gangetje van 100 km/h(of meer) langs zo een stilstaande file vliegen en een of andere malloot moet pissen en gooit zijn deur net open,dan kunnen ze weer een ambulance extra bellen.

Overigens is het zo dat,bij een voorval op een 3 baans autoweg het noodspoor zich tussen de tweede en derde baan bevind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden