[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Aanhanger of oplegger?


KaaPee

Vraag

  • Forumlid

Ik heb in september m'n C gehaald en rij nu op zaterdag op een bakwagen om ervaring op te doen. Ik heb dat 'papiertje' tenslotte niet voor niets gehaald. ;)

En zo kan ik mooi sparen voor E bij C. Ik weet alleen nog niet precies wat 't gaat worden met lessen; de aanhanger of oplegger. Iemand nog tips? Even afgezien van wat er bij 't bedrijf rijdt, waar ik op zaterdag werk.

Aanhanger schijnt lastiger te zijn dan oplegger? Daarom zit ik er aan te denken om met de aanhanger te gaan lessen. Als ik dat kan, is de oplegger een 'makkie'. Maar misschien heb ik dat helemaal mis, ik hoor graag wat ervaringen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

net wat voor aanhanger t is

is t een wipkar , dan is t vergelijkbaar met een trailer , vooral achteruit rijden

is t een traditionele (schamel) aanhangwagen dan werkt t met achteruit rijden ,net contra

ik heb t geleerd met een schamel,en de rest kwam vanzelf

maar sucses

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bij veel lesbedrijven is een aanhangwagen vaak een wipkar

Hiermee ben ik zelf ook aan het lessen, maar vind de t niet moeilijker als trailer (waar ik op terrein mee gereden heb)

Enigste verschil met bijv bocht achteruit is dat je draaipunt iets anders is, bij een wipkar achter de bakwagen, bij een trailer zit ie gelijk achter je, maar das kwestie van ff wennen wanneer dat ie wilt draaien, en wanneer je em terug recht moet trekken

En met een bakwagen/wipkar ben je uiteraard iets langer als trekker/trailer, maar denk dat dat in praktijk om bochten enzo te nemen ook best meevalt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
  • 0
  • Forumlid
Als je de kans hebt ga dan voor echte aanhanger, met schamel. De chauffeurs die daar mee overweg kunnen worden schaars(er).

Als iemand om een advies vraagt zou ik dat niet adviseren.

Als ik de bakwagen een beetje onder knie had (daar ook al in de praktijk mee reed), dan lijkt mij de meest logische stap om daar een wipkar achter te knopen voor het behalen van E. Ik denk dat u dat dan het snelste oppakt.

Dat stoeien met een schamelaanhanger zou ik bewaren voor in de praktijk, als ik het papiertje eenmaal had.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Oeps, ik had al wel gezocht, maar niet goed gezocht dus. :confused:

Bedankt voor de info allemaal!

Zal 't nog 's goed lezen en ook bij de rijschool 's vragen wat ze daar hebben. Dan 's kijken hoe 't met de financiën staat en weer lessen! Op naar 't "echte werk" ;)

groetjes,

Klara

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik heb in september m'n C gehaald en rij nu op zaterdag op een bakwagen om ervaring op te doen. Ik heb dat 'papiertje' tenslotte niet voor niets gehaald. ;)

En zo kan ik mooi sparen voor E bij C. Ik weet alleen nog niet precies wat 't gaat worden met lessen; de aanhanger of oplegger. Iemand nog tips? Even afgezien van wat er bij 't bedrijf rijdt, waar ik op zaterdag werk.

Aanhanger schijnt lastiger te zijn dan oplegger? Daarom zit ik er aan te denken om met de aanhanger te gaan lessen. Als ik dat kan, is de oplegger een 'makkie'. Maar misschien heb ik dat helemaal mis, ik hoor graag wat ervaringen!!

Ik zou voor de trailer gaan, ten eerste omdat dit heel anders is dan met de bakwagen (insturen, draaipunt en bij achteruitrijden het "verkeerd om sturen") plus dat het grootste deel van het wagenpark bestaat uit trekker/trailer combinaties (dacht ik, en je dus het meeste kans hebt om straks met een trailer te moeten/mogen rijden) naast losse bakwagens. Als je met de aanhangwagen je C-E zou hebben gehaald dan hoeft dat echt geen zekerheid te zijn om gelijk makkelijk met een trailer te kunnen rijden, het is immers beide een wereld van verschil om mee te rijden vind ik zelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

,Ik kon kiezen voor wipkar of oplegger, keuze is wipkar geworden omdat ze de trailer voor lzv nodig hadden en anders een maand moeten wachten.

2 dagen na het afrijden zat ik op de veewagen met een triangel van 1,5m ofzo.

Daarna 2 maand winkeldistrubutie gereden met oplegger, als ik mag kiezen ga ik voor triangel:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik zou voor de oplegger kiezen.Daar rijden er toch het meeste van en als je dan met een wipkar moet gaan rijden is het geen probleem omdat het principe hetzelfde is.Met een (echte) aanhanger zou ik even wachten tot er wat ervaring inzit in het rijden met oplegger/wipkar.Daarbij is het net wat Kevin ook al aangeeft,je ziet ze steeds minder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat je steeds minder schamel aan hangers ziet heeft volgens mij ook te maken met het feit dat het lastiger manouvreren is met zo eentje dan met een wipkar of trailer. En met de opkomst van LZV (eigenlijk hele grote aanhanger achter bakwagen, al zijn hier andere samenstellingen ook mogelijk) is het al grote plus als je met schamel kunt rijden. De goedkope collega's nemen sowieso de makkelijke baantjes en als je nu nog in de opleiding bent ga dan voor specialistenwerk, daar zit toekomst in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

goedemorgen ik rij nu 5jaar met een wipkar bij s loos maar als ik vroeger met schamel achteruit moest rijden vond ik een groot drama dat was 3 meter achteruit en 4 meter vooruit dan stond je tegen bijna tegen een muur geparkeerd voor uit ging als goed maar achteruit een drama dus en als ik af en toe met een oplegger moet rijden dat is weer even wennen gr klokhj

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
goedemorgen ik rij nu 5jaar met een wipkar bij s loos maar als ik vroeger met schamel achteruit moest rijden vond ik een groot drama dat was 3 meter achteruit en 4 meter vooruit dan stond je tegen bijna tegen een muur geparkeerd voor uit ging als goed maar achteruit een drama dus en als ik af en toe met een oplegger moet rijden dat is weer even wennen gr klokhj

:D :D Waar ken ik dat toch van.Ik heb jaren met een oplegger gereden en sinds eind vorig jaar regelmatig met de LZV op stap.Het achteruit rijden is in het begin een groot drama,niet zozeer omdat hij wat langer is maar je stuurt veel te veel en regelmatig de verkeerde kant op.En ipv het spul dan even een metertje naar voren te zetten gaan ze proberen om de gemaakte fout tijdens het achteruit rijden te herstellen,en dat gaat dus niet lukken.Met als gevolg dat het hopeloos fout gaat en men gaat mopperen dat het ondingen zijn.Ik heb het ook altijd waardeloze dingen gevonden maar nu begin ik er toch wel een beetje de handigheid in te vinden en is het achteruitrijden ineens niet zo (heel) moeilijk meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Kijk jongens, en zo moet dat dus!

Om een echt oordeel te kunnen vellen zou ik toch het straatje moeten zien waar hij indraaide. Vervolgens is het mi niet zo'n topper want niet op de spiegels. Ook had hij zijn asje omhoog wat aangeeft dat hij leeg of licht is wat het achteruitrijden vergemakkelijkt.

En nu niet zeggen 'Duke, de beste stuurlui staan aan wal'. Ik kan het namelijk ook héél goed als ik het van mezelf mag zeggen.

Een echt huzarenstuk van mezelf vond ik het achteruitsturen met een dieplader met daarop een rupskraan van 3,39 meter breed en dat twee kilometer lang tussen geparkeerde auto's. Speling ongeveer een halve meter aan weerskanten. Ik hoefde slechts 1 keer op te halen. De kraanmachinist zit nog met regelmaat dit verhaal te vertellen en ja, daar ben ik best trots op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Een echt huzarenstuk van mezelf vond ik het achteruitsturen met een dieplader met daarop een rupskraan van 3,39 meter breed en dat twee kilometer lang tussen geparkeerde auto's. Speling ongeveer een halve meter aan weerskanten. Ik hoefde slechts 1 keer op te halen. De kraanmachinist zit nog met regelmaat dit verhaal te vertellen en ja, daar ben ik best trots op!

Ik weet niet wat voor dieplader het was, maar daar neem ik in ieder geval ook m'n petje voor af. :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Om een echt oordeel te kunnen vellen zou ik toch het straatje moeten zien waar hij indraaide. Vervolgens is het mi niet zo'n topper want niet op de spiegels. Ook had hij zijn asje omhoog wat aangeeft dat hij leeg of licht is wat het achteruitrijden vergemakkelijkt.

Dit is wel een smal zijstraatje hoor: hugo de grootstraat delft - Google Maps

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Waarom niet met deur open rijden? Als ik een scherpe bocht achteruit maak, hang ik ook graag even met het hoofd buiten. Zodra ik weer bijna recht sta, gaat het weer puur op de spiegels. Ook met donker regenachtig weer trouwens...

Hey Joost, dat vind ik hé, Wat jij doet of fijn vind maakt mij niets uit. Ik doe het nooit! Wel raam open, ook bij regenachtig weer want dan hóór je dingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Een vergelijkbare dieplader en een vergelijkbare moterwagen. Mijn dieplader en mijn moterwagen waren allebei wel een meter langer.

Aha ...., met wel 4 stuurassen .. ???!!!!

Tja ..., makkie ... !! :p

Geintje hoor. Ik vroeg me alleen af of u uit de spiegels enig overzicht had over de lengte van de aanhanger. Met zo'n "echte" kuip-dieplader en een rubskraan van 3,4 mtr in de kuip, zit je maar te gokken wat die kar doet en zie je helemaal niks van de achteras. Ja .., oké ... Pas op het moment als je echt te laat bent.

Maar niettemin, zeker een hele prestatie met z'n 8x4 ervoor. :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden