[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Aanhanger of oplegger?


KaaPee

Vraag

  • Forumlid

Ik heb in september m'n C gehaald en rij nu op zaterdag op een bakwagen om ervaring op te doen. Ik heb dat 'papiertje' tenslotte niet voor niets gehaald. ;)

En zo kan ik mooi sparen voor E bij C. Ik weet alleen nog niet precies wat 't gaat worden met lessen; de aanhanger of oplegger. Iemand nog tips? Even afgezien van wat er bij 't bedrijf rijdt, waar ik op zaterdag werk.

Aanhanger schijnt lastiger te zijn dan oplegger? Daarom zit ik er aan te denken om met de aanhanger te gaan lessen. Als ik dat kan, is de oplegger een 'makkie'. Maar misschien heb ik dat helemaal mis, ik hoor graag wat ervaringen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Wel raam open, ook bij regenachtig weer want dan hóór je dingen.

In ieder geval aan de bijrijderskant.

Dan kun je die fietser die er nog even langsschiet in ieder geval nog horen "vloeken of ploffen" als je er overheen rijdt. Of die lantaarnpaal, op het moment dat je die uit de grond rijdt .... :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Aha ...., met wel 4 stuurassen .. ???!!!!

Tja ..., makkie ... !! :p

Geintje hoor. Ik vroeg me alleen af of u uit de spiegels enig overzicht had over de lengte van de aanhanger. Met zo'n "echte" kuip-dieplader en een rubskraan van 3,4 mtr in de kuip, zit je maar te gokken wat die kar doet en zie je helemaal niks van de achteras. Ja .., oké ... Pas op het moment als je echt te laat bent.

Maar niettemin, zeker een hele prestatie met z'n 8x4 ervoor. :ok:

Nooit aan gedacht, maar dat is inderdaad een hele handicap. Ik kon zogezegd nog onder de rupsen doorkijken. Gelukkig had ik ook begeleiding bij het achteruitrijden. Was ook wel nodig in het poepsjieke Wassenaar waar elke bezitter van een Ferrari, Rolls of Bentley brute haast schijnen te hebben. ;)

@ Joost,

Buiten dat ik het er persoonlijk niet uit vind zien vind ik dat je niet snel genoeg kunt schakelen naar de spiegels aan de bijrijderskant. Wat ik heel belangrijk vind want dat is de blinde hoek waar 'dingen' gebeuren en 'dingen' staan. Als je de bocht over je 'eigen kant' pakt heb je namelijk al kans genoeg gehad om de ruimte in te schatten waar je indraait.

Maar als jij het fijn vind moet je vooral je deur open blijven doen. Ik zal je er niet op aanspreken.;)

Voor de liefhebbers Google Streetview het Kerkehout in Wassenaar, daar moest ik dat ding brengen. Krijg ff het screenshot niet gelinkt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als je zo haaks een straatje in wil draaien met een aanhanger moet je wel door het raam kijken of je deur open doen anders zie je er geen snars van waar je heen gaat. En vergeet ff niet dat een kortgekoppelde aanhanger met lange triangel nog wat moeilijker achteruit rijdt dan eentje die gewoon achteraan gekoppeld zit. Die gozer doet het prima:ok:

Trouwens dit is wel een mooi voorbeeld van wat er met een combi wel kan waar het met een oplegger(3-asser) niet zou passen.

Die brommeragent is ook wel grappig. Denkt er nog wat werk aan te hebben maar druipt al snel( en naar mijn mening onverantwoord snel in zo`n winkelstraat) af.:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
En vergeet ff niet dat een kortgekoppelde aanhanger met lange triangel nog wat moeilijker achteruit rijdt dan eentje die gewoon achteraan gekoppeld zit.

Maar hij is leeg en heeft wel z'n sleepas omhoog. Dat scheelt nogal wat, waardoor hij toch die "uitzwaai" heeft.

Die gozer doet het prima:ok:

Zeker weten, daar valt niks aan af te dingen. :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Om een echt oordeel te kunnen vellen zou ik toch het straatje moeten zien waar hij indraaide. Vervolgens is het mi niet zo'n topper want niet op de spiegels. Ook had hij zijn asje omhoog wat aangeeft dat hij leeg of licht is wat het achteruitrijden vergemakkelijkt.

En nu niet zeggen 'Duke, de beste stuurlui staan aan wal'. Ik kan het namelijk ook héél goed als ik het van mezelf mag zeggen.

Een echt huzarenstuk van mezelf vond ik het achteruitsturen met een dieplader met daarop een rupskraan van 3,39 meter breed en dat twee kilometer lang tussen geparkeerde auto's. Speling ongeveer een halve meter aan weerskanten. Ik hoefde slechts 1 keer op te halen. De kraanmachinist zit nog met regelmaat dit verhaal te vertellen en ja, daar ben ik best trots op!

Jij heb nogal een behoorlijke hoge eigendunk van je zelf,is het niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Haha. die reactie van The Duke, Zo`n topper is het niet want hij doet het niet op de spiegels! Sorry hoor, ik heb 16 jaar combi gereden en achteruit zo goed als nooit op de spiegels. Kop uit het raam, dan zie je wat je doet, en regelmatig de rechterkant in de gaten blijven houden. Duitsers, die rijden allemaal op de spiegels achteruit, maar denk dat iedereen het hier wel eens is over de achteruitrij-kwaliteit van de gemiddelde duitser!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Jij heb nogal een behoorlijke hoge eigendunk van je zelf,is het niet!

Ja, maar weet dan ook waar ik over praat.

Haha. die reactie van The Duke, Zo`n topper is het niet want hij doet het niet op de spiegels! Sorry hoor, ik heb 16 jaar combi gereden en achteruit zo goed als nooit op de spiegels. Kop uit het raam, dan zie je wat je doet, en regelmatig de rechterkant in de gaten blijven houden. Duitsers, die rijden allemaal op de spiegels achteruit, maar denk dat iedereen het hier wel eens is over de achteruitrij-kwaliteit van de gemiddelde duitser!

Combi of minioplegger?

Die lantaarnpaal lijkt toch wel erg kortbij te komen met zijn rechterspiegel....had hij dat in de gaten?:confused:

Ja, je ziet op het filmpje dat hij uiteindelijk weer recht gaat zitten en naar die lantaarnpaal keek. Of hij eventuele fietsers, voetgangers of obstakels op het fietspad in de gaten gehad zou hebben betwijfel ik ten zeerste!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Als je zo haaks een straatje in wil draaien met een aanhanger moet je wel door het raam kijken of je deur open doen anders zie je er geen snars van waar je heen gaat. En vergeet ff niet dat een kortgekoppelde aanhanger met lange triangel nog wat moeilijker achteruit rijdt dan eentje die gewoon achteraan gekoppeld zit. Die gozer doet het prima:ok:

Trouwens dit is wel een mooi voorbeeld van wat er met een combi wel kan waar het met een oplegger(3-asser) niet zou passen.

Die brommeragent is ook wel grappig. Denkt er nog wat werk aan te hebben maar druipt al snel( en naar mijn mening onverantwoord snel in zo`n winkelstraat) af.:bey:

Kijk Haak weet waar hij over praat. Het klopt inderdaad dat als je haaks om moet zoals in het filmpje even naar de kont van de aanhanger moet kijken simpelweg om het feit dat je dat niet ziet in de spiegel. Maar even je hoofd uit het raam steken is iets anders dan met je hele bovenlichaam uit de deuropening hangen. De positie waarin de chauffeur zich manouvreert is een onnatuurlijke. Om zo te kunnen sturen moet hij zijn pols en hand tegen elkaar indraaien om het stuur vast te houden. Is onplezierig en je kunt niet snel overpakken. Tenzij deze man een stuurknuppel heeft wat ik dan weer ondingen vind.

Dat een ondergekoppelde aanhanger moeilijk is bestrijd ik dan weer wel. De configuratie zoals te zien in dit filmpje is met een geladen auto niet de makkelijkste, dat is waar. Met de as op de grond en een tonnetje of twintig zo'n haakse bocht draaien ga je niet mee lachen, simpelweg om het feit dat die twee assen niet de bocht om willen. Dit zul jij ook wel herkennen nietwaar? Leeg anderzijds is het zo'n beetje de makkelijkste configuratie, het is een kort karretje en de wilebasis van de moterwagen is door het liften ook erg klein geworden. En zie je hem met gemak de triangel 'doorknikken'? Er zit namelijk niets in het bereik van zijn triangel en kromrijden door te ver door te knikken kan niet. Dit ga jij niet redden met de triangel op de kont en als je er geen wokkel van wil maken! Ook is zo'n lange triangel minder nerveus maar verkeerd sturen word harder afgestraft doordat je veel verder moet optrekken om te herstellen. Met een kortgekoppelde achter op de kont kun je bij wijze van spreken nog een meter voor een dok een halve meter om terwijl je met zo'n lang ding wel ff 'op' moet!

Ik heb gereden met een auto zoals in het filmpje maar ook met een ondergekoppelde twee-asser moterwagen met drie-assige aanhanger en ook met twee-assige mw's met drie-assige aanhangers die kort op de kont gekoppeld worden. En ook met diverse auto's waar ik een foto van geplaatst heb.

Oja en ook nog klein jaar met een middenasser, maar das geen echte combi maar een moterwagen met mini-oplegger. Vals spel noemde ik dat!:D En inderdaad, die politieman had wel even kunnen blijven kijken, hij word namelijk mede betaald door deze chauffeur!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hier nog een link Hoezo keren met een aanhanger (Reversing a truck) - YouTube

@ duke

Dat een ondergekoppelde aanhanger moeilijk is bestrijd ik dan weer wel. De configuratie zoals te zien in dit filmpje is met een geladen auto niet de makkelijkste, dat is waar. Met de as op de grond en een tonnetje of twintig zo'n haakse bocht draaien ga je niet mee lachen, simpelweg om het feit dat die twee assen niet de bocht om willen. Dit zul jij ook wel herkennen nietwaar? Leeg anderzijds is het zo'n beetje de makkelijkste configuratie, het is een kort karretje en de wilebasis van de moterwagen is door het liften ook erg klein geworden. En zie je hem met gemak de triangel 'doorknikken'? Er zit namelijk niets in het bereik van zijn triangel en kromrijden door te ver door te knikken kan niet. Dit ga jij niet redden met de triangel op de kont en als je er geen wokkel van wil maken! Ook is zo'n lange triangel minder nerveus maar verkeerd sturen word harder afgestraft doordat je veel verder moet optrekken om te herstellen. Met een kortgekoppelde achter op de kont kun je bij wijze van spreken nog een meter voor een dok een halve meter om terwijl je met zo'n lang ding wel ff 'op' moet!

Ik heb het ook geleerd in het vee met een schamel aanhanger.

Die drukte ik bij elke boer voor het hok en met een oplegger was het altijd k..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Die brommeragent is ook wel grappig. Denkt er nog wat werk aan te hebben maar druipt al snel( en naar mijn mening onverantwoord snel in zo`n winkelstraat) af.:bey:

Nou het is niet echt een winkelstraat hoor, gewoon een vrij doorgaande weg, wel eindigend bij een laag spoorviaduct. Dat zal overigens wel voorbij zijn als de spoortunnel eindelijk af is. Nu is heel Delft 1 bouwput....

Die agent had het beste kunnen stoppen aan de andere kant van de vrachtwagen om daar het verkeer te stoppen. Aan deze kant had hij echt niets toe te voegen. Als chauffeur was ik uitgestapt en had gevraagd "wat denken wij dat we aan het doen zijn":D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Goed idee om 's met alles te gaan lessen.

Poeh, als ik die filmpjes zie denk ik "zo wil ik dat ook graag kunnen!!" :ja:

Zie al wel dat 't hier ook vooral om ervaring draait! En dat iedereen wel eens problemen heeft met achteruit rijden of een bochie. En dat ik vast wel 's zal vloeken achter 't stuur, omdat 't niet lukt! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Haha. die reactie van The Duke, Zo`n topper is het niet want hij doet het niet op de spiegels! Sorry hoor, ik heb 16 jaar combi gereden en achteruit zo goed als nooit op de spiegels. Kop uit het raam, dan zie je wat je doet, en regelmatig de rechterkant in de gaten blijven houden. Duitsers, die rijden allemaal op de spiegels achteruit, maar denk dat iedereen het hier wel eens is over de achteruitrij-kwaliteit van de gemiddelde duitser!

Ben het toch wel met je eens.

Die gast in het filmpje prikt in een keer z`n combi achteruit een krap straatje in en er wordt geneuzeld over wel of niet in de spiegels kijken.

Doe het hem maar eens na, ik denk dat er maar weinig zijn hier op het forum die dat kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Maak me gek!! Ik heb laatst (na ruim drie jaar:stom:) nóg twee achteruitversnellingen ontdekt na een tip van een collega. Is een beetje rommelen, maar dan gebeurt er ook wat... Ik durf het alleen nog maar stationair te proberen, dan staat de naald al ruim op de 20km/u

Eerdaags maar eens afkoppelen en kijken wat er gebeurt met een beetje gas er bij ;) Kan een leuke landelijke wedstrijd worden dan!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik mag mijzelf toch wel een ervaren schamel aanhanger chauffeur noemen (bij ons rijden zo'n 67 van deze combi's en ik ben er dan ook dagelijks mee onderweg, maar petje af voor de chauffeur op het filmpje, en nee, ik doe niet mee aan een wedstrijd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden