[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vroeghaa


Gast shompie

Recommended Posts

Ik heb altijd een bloedhekel aan koude voeten gehad en vandaar ook dat mijn eerste "echte" werkgever naar zuid europa reed, je weet wel, waar altijd de zon schijnt.

Ik werkte al een tijdje bij dat bedrijf, in de verhuizingen, dat deden ze ook. Totdat er op maandag paniek in de tent was, er was een chauffeur ziek geworden, dus werd er aan mij gevraagd of ik een auto naar La Jonquera wou brengen. Daar zou er een ervaren chauffeur de auto van mij overnemen en hem gaan uitlossen, ik zou dan zijn auto mee terug naar Nederland meenemen. Goed geregeld toch...

Het was begin december.

Mijn baas was toen van "de lange stappen gauw thuis" dus ik vertrok maandag en hij zou me wel ff horen als ik vlak voor de spaanse grens was dinsdag, dan kon hij gaan overleggen met de andere chauffeur waar we gingen wisselen.

Dus ik de volgende middag bellen bij de laatst pomp in frankrijk bij Perpignan, het was toch wel een eind rijden en ik was al aardig verrot. Krijg ik de planner aan de telefoon, hij had de andere chauffeur nog niet aan de telefoon gehad en dat vond hij raar. Die had er allang al moeten zijn.

Ik moest zelf maar even naar de grens rijden om vrij te gaan maken. Daar had ik ooit wel eens iets van gehoord en ik had een hele stapel papieren mee gehad met een naam van een declarant er op, dus ik zou dat wel redden.

Dus ik weer de auto in en ik naar boven toe. Kom ik bij de laatste betaalhokken staat het daar helemaal vol met vrachtwagens, dus ik betaal en rij door, staan er allemaal mensen gebaren te maken dat ik moest stoppen, dus ik lekker snoezelig kijken en niet stoppen, dat heb ik dus geweten, ik was nog niet halverwege en ik ging alle kanten op, het was een ijsbaan. Achter mij reed een auto van moeiens waar ik contact mee had over de bak. Met veel hangen en wurgen zijn we boven gekomen toen dacht ik het gehad te hebben maar nee, ik moest ook nog naar beneden.... Dit ging gelukkig ook goed maar ik was wel een paar kilo afgevallen en een paar jaar ouder geworden... Toen ik op de parking stond ben ik naar de douane agent op zoek gegaan, toen ik die gevonden had hing daar een bordje op de deur "manana"... dat zelfde bordje hing er 3 dagen later nog. Het is die nacht gaan sneeuwen daar dat had het in 25 jaar nog niet zo gedaan. Ik heb er foto's van dat ik snacht's naar de wc moest met mijn benevelde brein (ze verkochten bij oma helaas geen karnemelk) dat de sneeuw opgewaaid was tot de hoogte van mijn voorraam.

Ik heb daar alles bij elkaar 4 dagen gestaan. Ik was 19 jaar, ik had 100 gulden bij me en een schoone onderbroek, mijn collega heb ik nooit gezien die rit, die bleek achteraf 4 dagen op het vliegveld van Figueres te hebben gestaan. Daar was al het vrachtverkeer gestald omdat de wegen allemaal dicht zaten. Die stonden daar met niets, geen douche of restaurant. Ik heb uiteindelijk de auto gelost, geladen en weer naar nederland gebracht. Ik ben uiteindelijk bijna 2 weken onderweg geweest.

Ik kreeg al snel na dat ritje een vaste wagen, alleen ik ging geen zuid europa rijden omdat het daar altijd mooi weer was, dat was een fabeltje want daar kon het ook spoken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was 20 toen ik de eerste rit deed voor de Bruin. Vertrekken op 2e paasdag met een tautliner naar Bazoches les Gallerandes met 25 ton gipsplaat. In Surhuisterveen zei Albert de Bruin, dit is Jan Reining, die gaat naar hetzelfde adres en die zal je alles leren. 'sNachts aankomen op Arras om vrij te maken en 's morgens na een stokbroodje om een uur of 10 vertrekken. Na de laatste peage voor Paris gingen we aan de kant en kreeg ik de laatste instructies. Op de Peripherique heeft alles van rechts voorrang, bij inhalen eerst sturen, dan richting aangeven en dan pas in de spiegel kijken. En wat er ook gebeurt, zorg dat je achter ons blijft. Nou, best, dat zou niet moeilijk zijn, zat er immers al de hele reis achter.

Helaas, op de Peripherique ging de tellernaald op de 100. Maar ik bleef aan zijn bumper hangen, het hemd nat op de rug.

's Middags gelost en gebeld. We konden beiden omkoppelen bij de Molnlycke in Diepedalle Croisset.

Maar dat deden we de volgende dag pas. Eerst naar het routier, eten, drinken en naar bed.

In de kroeg bestelde Jan een Ricard tomat. Ik vroeg nog, is dat lekker? Nou, het was lekker. Hij had alleen wel mogen vertellen dat er meer alcohol in zat dan in Shandy. Dus na de derde zijn we gaan eten, wijntje erbij, kaas na, koffie calvados, nog een koffie calvados en toen nog maar een. Ik wist toch al niet meer of ik nog in leven was.

De volgende dag gekoppeld in Diepedalle, ik voelde me echt helemaal geweldig. Sinds die keer deed ik het toch maar wat rustiger met de drank. En toen door naar Zweden. Lossen in Nätraby, laden en weer naar huis.

Dat was zo ongeveer mijn eerste weekje bij de Firma.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het "seizoen" gingen wij met ijsbergsla naar Helsingborg, dat deden we 3 keer in de week. Wij kochten de drank in spanje wand daar was het lekker goedkoop, niet te veel elke keer, maar je at er wel van de hele week. En als je een keer werd gecontroleerd, dan deden ze niet moeilijk over 2 of 3 flessen. Ik had ze ook altijd gewoon op het bed liggen, maar ja dat was vroeghaa...:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik lees hier wel eens wat van iemand die vind dat je voorbereid de winter moet ingaan, ik ben ook nog nooit ergens blijven steken met bevroren diesel of dat ik ergens niet boven kwam.

Ik heb het meeste naar het zuiden gereden dus ik had geen ladingen sneeuwkettingen mee, maar als ik dan ergens heen moest waar het koud kon worden tankte ik ook benzine bij en zorgde ik dat mijn standkachel in orde was...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

in de bush van scandinavië staat

Wel eens in scandinavie geweest maar nog nooit in de bush (helaas)

Ik heb het meeste naar het zuiden gereden

Waar ik reed was het onderhoud redelijk in orde dus als ik in de garage stond kon ik zelf ook aangeven als iets extra aandacht nodig had. De standkachel gebruikte ik regelmatig als ik ergens stond te wachten, en startkabels was standaard uitrusting voor als je koeler niet wou startenm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vroegaah, toen die rooie g.lbak nog op Schans stond mocht je maar 200 l meenemen naar Duitsland. Dus in Trelleborg de tank volgooien bij de IDS. Dan had je gelijk goeie winterdiesel. Heb tenminste nooit problemen gehad. Ook niet toen ik met-30 karton moest lossen bij de boekbinderij ergens boven Kopparbergslan.

Duurde alleen wel een paar minuten voor de liftas v.d. motorwagen omhoog was. De koppeling voor de aanhanger moest ik met de hamer dicht slaan. Tirkabels zo stijf als staaldraad. Daarom leg ik er nooit knopen in trouwens.

Zat al wel een standkachel met een blaazer in die F12. Die F12 van de Bruin zat nog een dubbele kachelradiator in, net zo een als thuis in de huiskamer. Brander zat achter op de kabine net zo als het expansievat, wel zorgen dat daar ook antivries in zat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zette toch liever mijn auto ergens in de hoek (ik wil geen andere mensen tot last zijn) en liet de motor draaien, om daarna heerlijk te gaan slapen met de airco aan.... Ik laaide regelmatig terug voor de Bruin, in pont do rol, mooi werk voor Eindhoven of Drachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zette toch liever mijn auto ergens in de hoek (ik wil geen andere mensen tot last zijn) en liet de motor draaien, om daarna heerlijk te gaan slapen met de airco aan.... Ik laaide regelmatig terug voor de Bruin, in pont do rol, mooi werk voor Eindhoven of Drachten.

Ik reed zo goed als nooit voor de Phillips. Dat was combi werk en ik reed trailer. Wel veel met een huifsemi naar Tönsberg. Gingen ongeveer 1385 dozen maandverband in dat ding en die mochten we zelf lossen, doos voor doos.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ponte do rol was mooi werk, het maakte niet uit op welke dag je kwam, het was nooit klaar. Hanger afkoppelen en met de motorwagen naar het strand, ertg vervelend altijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden