[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Ierse Truckers plannen blokkades tegen de Brandstofprijzen


664Freedom

Recommended Posts

  • Forumlid

Ierse vervoerders zijn van plan op 20 februarie een landelijk protest te houden tegen de hoge brandstofprijzen, tenzij de overheid reageert op de vraag naar een brandstof korting en actie tegen malafide transporteurs die op rode diesel rijden.

Truck-protest-2-300x185.jpg

"We zullen de straten en havens zo lang blokkeren als het duurt", zegt Eoin Gavin, voorzitter van de Ierse Road Haulage Association.

Gavin woonde 10 IRHA tak bijeenkomsten bij vóór de beslissing om op te treden werd genomen. "De stemming is een grote frustratie," zegt hij.

Als gevolg daarvan heeft de Ierse minister van Financiën Mchael Noonan contact op met de IRHA en regelde een bijeenkomst voor 15 februari. "We zijn op zoek naar iets concreets," waarschuwt Gavin.

De IRHAs 'eisen worden ondersteund door economische argumenten. Een korting op diesel voor transporteurs met de juiste licentie zou de Ierse overheid 100 miljoen euro (£ 83m) op jaarbasis opleveren, omdat de Ierse chauffeurs dan niet meer in het buitenland tanken.

In België kost de diesel 12c (10p) per liter goedkoper dan in Ierland "Elke keer als we in België tanken verliest de staat 600 euro" (£ 500), aldus Gavin.

Een tweede vraag roept op tot de afschaffing van de rode diesel, die de overheid € 150 miljoen per jaar de IRHA aanspraken verliest door malafide transporteurs.

De IRHA zegt dat legitieme gebruikers, zoals boeren, een korting zouden moeten krijgen als de goedkopere brandstof word afgeschaft.

Bron: CommercialMotor.com - Welcome to Commercial motor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja, de diesel wil maar niet zakken hè. Vorig jaar was Kadaffi de schuldige van de dure diesel, nu is het weer Iran.

Vraag me af hoelang dit zo nog door gaat met de diesel. Zou toch echt wel eens mogen zakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja, de diesel wil maar niet zakken hè. Vorig jaar was Kadaffi de schuldige van de dure diesel, nu is het weer Iran.

Vraag me af hoelang dit zo nog door gaat met de diesel. Zou toch echt wel eens mogen zakken.

Iets met vraag en aanbod.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iets met vraag en aanbod.

Olie is er nog zat. 100 jaar kunnen we er mee vooruit als het gebruik hetzelfde zou blijven als nu. Daar is onderzoek naar gedaan. Alleen wordt het wel steeds minder dan. Langzaamaan komt er minder olie, bijvoorbeeld in 2020 is het nog 90% van wat er nu uit de aarde komt, en in 2030 nog 80%. Maar pas na 2100 is de olie, als er niets nieuws aangeboord wordt, op. Heb ik laatst ook op Radio 1 gehoord in Belgie, daar ging een hele uitzending over.

Maar India en China (daar woont de helft van de wereldbevolking, in die 2 landen) hebben de laatste 10 jaar steeds meer vraag naar olie. De tijd dat ze daar nog op de tsjoek-tsjoek gingen, schijnt ook passé te zijn. En daardoor is de olie zo duur. Zo zeiden ze het op de Belg. En kan dat ook wel geloven. Ook trouwens met de Euro-3, Euro-5 enzo hier in Europa. Dat heeft ook zo weinig nut. In China en India is ik weet niet hoeveel milieuvervuiling en smog. Binnen een week is die rotzooi die daar in de lucht hangt in Europa. In Duitsland waren ze er ook achter dat die "Umweltzones" daar in bepaalde steden niet het gewenste resultaat hadden. Nee, dat kon ik van te voren ook zeggen.

Hoe zit dat in Amerika en Canada eigenlijk? Wordt daar ook zo gekeken naar uitlaatgassen zoals hier?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Tsja...het is een grondstof en dat heeft een prijs.

Veel erger is wat de overheid naar binnen graait...

Waarmee hele mooie infrastructurele projecten zoals de carpool wisselstroken, Betuwe lijn, HSL lijn enz. van kunnen worden gefinancieerd.........LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja zo had ik het ook gehoord. En dan staat er wel dat de Chinees en India gemiddeld per persoon minder olie afnemen dan een Amerikaan, maar als het daar beter gaat, gaan die nog meer olie afnemen. wil ook niet weten wat een Nederlander gemiddeld afneemt. Denk misschien weer meer dan een Amerikaan.

En dat de hoogste olieproductie bereikt is, kan ook kloppen. Maar er zit nog voor zeker 100 jaar in de aarde. Alleen de hoeveelheid die eruit komt neemt elk jaar af. Dus zou de prijs duurder moeten worden. Maar NU is de olie helemaal niet zo gigantisch duur... De accijnzen maken de dieselprijs zo duur. Van die 1,40 aan de pomp is 23 cent BTW en dan nog (ik gok) 80 cent accijns.

De politiek naait je dus eigenlijk een oor aan in het geval van de dure pompprijzen. En de politiek geeft weinig om Jan Modaal. Die mag van hun gewoon verrekken. Ze weten dat we toch benzine en diesel nodig hebben. Al kost die 3 of 4 euro per liter. Net als met sigaretten. Ik ken naar weinig mensen die stoppen omdat sigaretten zo duur zijn geworden. Ze blijven toch wel roken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gelezen hoeveel miljarden Shell en BP aan winst hadden gemaakt afgelopen jaar, dat samen lost de financiele problemen in Europa op.

Maar zolang er speculanten zijn die de olie vasthouden in voorraad tanks en het koninklijk huis groot aandeelhouder is van Shell zal de prijs nooit meer lager worden en de winst alleen maar omhoog gaan.

En een actie zoals men nu in Ierland wil houden, maakt echt geen indruk op de kapitalisten die de oliemarkt in handen hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelezen hoeveel miljarden Shell en BP aan winst hadden gemaakt afgelopen jaar, dat samen lost de financiele problemen in Europa op.

Maar zolang er speculanten zijn die de olie vasthouden in voorraad tanks en het koninklijk huis groot aandeelhouder is van Shell zal de prijs nooit meer lager worden en de winst alleen maar omhoog gaan.

En een actie zoals men nu in Ierland wil houden, maakt echt geen indruk op de kapitalisten die de oliemarkt in handen hebben.

Ja belachelijk hè met die winst. En de oliesjeiks maar zandstranden laten spuiten in schelp-modellen enzo, weten van de gekkigheid niet wat ze moeten doen. En de helft van de wereld zit onderhand onder de armoedegrens. Scheve wereld is het.

Ierland zal niet veel uitmaken. Het is te klein en belangrijker: het is geen transito-land. Als wij met Belgie eens solidair zouden zijn, konden we wel een vuist maken. Samen zijn we juist 2 hele belangrijke transito landen. Maar zal hem niet gaan worden denk ik. De politiek interesseert het niks, en werkgevers, eigen-rijders en werknemers lopen meer elkaar tegen te werken dan samen te werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die Chinezen enzo krijgen steeds meer luxe, en vragen daardoor steeds meer energie.

Echter is het aan die kant van de aardbol nu Zomer... Wacht nog maar een paar maanden, en zie wat de prijzen gaan doen.

En we zitten nu in een crisis, mensen zijn zuinig. Ook met energiekosten.

Maar het is niet alleen de bezine of diesel. Kijk voor de grap maar eens hoeveel je bv 5jaar geleden betaalde voor je gas, licht (en water) En wat je nu betaald.

Ik betaal bijna het dubbele. En ik ben niet verhuist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die Chinezen enzo krijgen steeds meer luxe, en vragen daardoor steeds meer energie.

Echter is het aan die kant van de aardbol nu Zomer... Wacht nog maar een paar maanden, en zie wat de prijzen gaan doen.

Op het zuidelijk halfrond is het nu 'zomer' .... in China Bejing is het nu ook winter met vandaag een temperatuur van - 2C

Maar in de Zomer wordt ook steeds meer en meer energie verbruikt === dan zijn het juist de Airco's die extra energie kosten (stroom)

En we zitten nu in een crisis, mensen zijn zuinig. Ook met energiekosten.

Dat waren we al door de stijgende energie prijzen en natuurlijk ook omdat 'we' milieuvriendelijk willen doen === huis beter isoleren, licht niet nutteloos laten branden en zo.

Ik betaal nu meer voor vast recht dan voor wat ik verbruikt heb aan KWH en M3 gas.

Ja, da's dus extra tax die door het Rijk is ingevoerd.

Iets met de vervuiler betaald of zo ... ;)

Maar het is niet alleen de benzine of diesel. Kijk voor de grap maar eens hoeveel je bv 5jaar geleden betaalde voor je gas, licht (en water) En wat je nu betaald.

Ik betaal bijna het dubbele. En ik ben niet verhuist.

... En vast recht + energiebelasting ...

En ja, da's een berg geld.

Ook gaat het maandtarief weer omhoog naar 127,- ipv 107,- ..... omdat de prijzen zouden gaan stijgen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden