[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

LZV op verkeerde wegen


mikeya

Recommended Posts

  • Forumlid

Had moeite om een goede plek te vinden voor dit onderwerp. Zet het maar hier neer, hopelijk valt het wel op.

Heb de afgelopen maanden al meerdere malen LZV's gezien op wegen waar ze volgens mij niet mogen komen.

Persoonlijk vind ik het niet erg, maar heb er wel wat vragen over.

Ik ga hier ook geen bedrijven noemen, want dat schiet voor niemand op. Wel ga ik de wegen noemen waar ik het heb gezien.

- De N9 in de richting van Den Helder

- N241 vanaf Verlaat naar Schagen, vervolgens gezien op industrieterrein de Witte Paal

- N33 / N34

Voor zover ik weet zijn deze wegen niet aangemerkt voor LZV gebruik, op de N241 na zijn de wegen zelfs expliciet aangegeven als NIET TOEGANKELIJK.

Over de zin en onzin hiervan wil ik het niet hebben. Wat ik wel interessant vind is of de beslissing voor deze routes door de chauffeur word genomen of door het bedrijf. Wie er bij staande houding / ongeluk verantwoordelijk is.

De kans dat je staande word gehouden lijkt mij klein, omdat agenten waarschijnlijk toch niet weten waar een LZV wel of niet mag komen. Maar ik ben dus wel benieuwd naar de gevolgen wanneer er iets gebeurt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 65
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

kop-werkstuk-vrachtwagen-6.jpg

De laatste tijd hoor je steeds meer over zogenaamde LZV-vrachtauto's. De afkorting LZV staat voor Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (soms ook Ecocombi genoemd).

Dit zijn vrachtauto's die meer vracht kunnen en mogen vervoeren dan reguliere vrachtautocombinaties. In Nederland mogen LZV's maximaal 25,25 meter lang en 60 ton zwaar zijn.

Ter vergelijking: een gewone vrachtauto mag hier 'slechts' 18,75 meter lang en 50 ton zwaar zijn.

De naam Ecocombi wordt duidelijk als je bedenkt dat bij het transporteren van goederen per LZV 4 tot 30% op brandstof wordt bespaard. De vrachtauto's zijn namelijk weliswaar een stuk groter, maar het brandstofgebruik stijgt amper. Daarmee wordt dus ook het milieu gespaard.

In Nederland mogen LZV's niet zomeer overal en altijd rondrijden. Buiten de autosnelweg mag een LZV bijvoorbeeld alleen op een vooraf vastgestelde route rijden. Ook mag er niet gereden worden bij extreme weersomstandigheden, waaronder dichte mist of een flinke storm. LZV's mogen ook geen overwegen kruisen waarover treinen rijden die harder gaan dan 40 km per uur en het spreekt voor zich dat deze mega-vrachtauto's niet zijn toegestaan op woonerven of 'zone 30'-gebieden.

[TABLE]

Meer informatie:

LZV's op de site van TLN

TLN - Praktijk

[TD=width: 30] [/TD]

Wil je als chauffeur achter het stuur van zo'n enorme vrachtauto kruipen? Dan heb je wél een speciaal diploma nodig. Bovendien ben je wettelijk verplicht om eventuele ongevallen, overtredingen of misdrijven waarbij de LZV is betrokken direct te melden aan de politie.

Hier de link van het hele verhaal Zonder transport staat alles stil

[/TABLE]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
kop-werkstuk-vrachtwagen-6.jpg

[TABLE]

Meer informatie:

LZV's op de site van TLN

TLN - Praktijk

[TD=width: 30][/TD]

Wil je als chauffeur achter het stuur van zo'n enorme vrachtauto kruipen? Dan heb je wél een speciaal diploma nodig. Bovendien ben je wettelijk verplicht om eventuele ongevallen, overtredingen of misdrijven waarbij de LZV is betrokken direct te melden aan de politie.

Hier de link van het hele verhaal Zonder transport staat alles stil

[/TABLE]

Koppel je nu als chauffeur zonder dat diploma een uitgeschoven dieplader aan met een totale lengte van 30 meter heb je dat speciale diploma niet nodig....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Had moeite om een goede plek te vinden voor dit onderwerp. Zet het maar hier neer, hopelijk valt het wel op.

Heb de afgelopen maanden al meerdere malen LZV's gezien op wegen waar ze volgens mij niet mogen komen.

Persoonlijk vind ik het niet erg, maar heb er wel wat vragen over.

Ik ga hier ook geen bedrijven noemen, want dat schiet voor niemand op. Wel ga ik de wegen noemen waar ik het heb gezien.

- De N9 in de richting van Den Helder

- N241 vanaf Verlaat naar Schagen, vervolgens gezien op industrieterrein de Witte Paal

- N33 / N34

Voor zover ik weet zijn deze wegen niet aangemerkt voor LZV gebruik, op de N241 na zijn de wegen zelfs expliciet aangegeven als NIET TOEGANKELIJK.

Over de zin en onzin hiervan wil ik het niet hebben. Wat ik wel interessant vind is of de beslissing voor deze routes door de chauffeur word genomen of door het bedrijf. Wie er bij staande houding / ongeluk verantwoordelijk is.

De kans dat je staande word gehouden lijkt mij klein, omdat agenten waarschijnlijk toch niet weten waar een LZV wel of niet mag komen. Maar ik ben dus wel benieuwd naar de gevolgen wanneer er iets gebeurt.

Voor zover jij weet ja.. wellicht is er in de tussentijd al een vergunning afgegeven of zijn die wegen/gebieden als zogenaamde "kerngebieden" aangewezen (voor dat industrieterrein is dat denk het geval). Ik denk dat vanuit het bedrijf niet snel risico wordt genomen want de boetes zijn fors... Kun je wat meer vertellen over die combinaties? wellicht dat je in de war bent met zwaartransporten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het kan zijn dat de genoemde auto's een incidentele ontheffing hebben.Dat houd in dat alleen zij daar mogen rijden.Ik weet wel dat er steeds meer wegen worden vrij gegeven.Ze zijn ook aan het kijken of en welke spoorwegovergangen wij in de toekomst over mogen steken.

En ja inhalen is verboden voor ons :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik vergis mij zeker niet. In 1 geval ging het om een bakwagen+dolly+oplegger en in Schagen en op de N9 ging het om een trekker+linktrailer+oplegger .

Dat van de incidentele ontheffing wist ik niet. Dat verklaart een hoop. Ik kijk namelijk uit nieuwsgierigheid wel eens op de RDW website met de verschillende kerngebieden. Vandaar dat ik het mij af vroeg, omdat alle aanvragen voor kerngebieden aan de N9 zijn afgewezen.

Tja en het inhaalverbod, even als het verbod om te rijden tijdens de mist vind ik allemaal niet zo belangrijk.

Als het waar is vind ik het trouwens wel een klein beetje raar dat sommige bedrijven wel over de N33 of N34 zouden mogen en anderen niet. Die wegen zijn immers afgewezen op basis van inhalen en/of snelheidslimiet van de betreffende wegen.

Gedachten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat laatste kan.Als het een 100km/uur weg is met een inhaalverbod kan die geweigerd worden.Een LZV heeft beduidend meer tijd nodig om op snelheid te komen en om te voorkomen dat automobilisten rare/gevaarlijke streken uit gaan halen kan de RDW besluiten om zo'n weg niet toe te laten tot het basisnet.Het klinkt een beetje raar want een flink beladen reguliere vrachtwagen met (iets) te weing peekaatjes aan boord heeft hetzelfde effect.Maar daar komt dan weer de lengte van een LZV bij kijken.

Ben je als bedrijf gevestigd op/aan zo'n weg en je wil met een LZV gaan rijden dan kun je daar dus wel een incidentele vergunning voor aanvragen.Dat houd in dat dus alleen dat bedrijf over die weg mag rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat laatste kan.Als het een 100km/uur weg is met een inhaalverbod kan die geweigerd worden.Een LZV heeft beduidend meer tijd nodig om op snelheid te komen en om te voorkomen dat automobilisten rare/gevaarlijke streken uit gaan halen kan de RDW besluiten om zo'n weg niet toe te laten tot het basisnet.Het klinkt een beetje raar want een flink beladen reguliere vrachtwagen met (iets) te weing peekaatjes aan boord heeft hetzelfde effect.Maar daar komt dan weer de lengte van een LZV bij kijken.

Ben je als bedrijf gevestigd op/aan zo'n weg en je wil met een LZV gaan rijden dan kun je daar dus wel een incidentele vergunning voor aanvragen.Dat houd in dat dus alleen dat bedrijf over die weg mag rijden.

Zoals de N33 heeft nog wel de nodige korte invoegstrookjes. En een flinke spoorvoorming precies ter hoogte van die invoegstrook. Dat is toch wel een gevaarlijke combinatie van factoren.

Edit: bericht van Joostje had ik nog niet gezien. Ik had het niet over het stuk tussen A28 en Gieten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Koppel je nu als chauffeur zonder dat diploma een uitgeschoven dieplader aan met een totale lengte van 30 meter heb je dat speciale diploma niet nodig....

En wij mogen overal komen met uitgeschoven opleggers en breed geladen

tot 3500mm breed en 27000 mm lang met ontheffing alleen op de weg zonder begeleiding,

waarom doen ze dan moeielijk met een LZV

snap het niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En wij mogen overal komen met uitgeschoven opleggers en breed geladen

tot 3500mm breed en 27000 mm lang met ontheffing alleen op de weg zonder begeleiding,

waarom doen ze dan moeielijk met een LZV

snap het niet

Dan snap jij het net zo min als ik. Is alleen maar geldklopperij. Ik was ook geen certificaat nodig met een uitgeschoven dieplader of een gewicht van 60 ton of meer. Waarom voor een LZV wel:confused:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
N34/N33 is nodig voor schuitema bevoorraden. Hoe heet dat bedrijf met koelers uit limburg? Kerstens oid? En volgens mij komt de eigen lzv van Schuitema ook wel eens.

Bloemakkers Gieten mag alleen bevoorraad worden via N34. De N33 is taboe voor LZV's:

kerngebied Gieten:

http://www.rdw-tet-lzv.nl/drenthe/pdf/DR-GI-BLO.pdf

RDW

Basiswegennet:

http://www.rdw-tet-lzv.nl/rijk/pdf/RIJK.pdf

Alle LZV's die via N33 naar Gieten rijden zijn illegaal bezig (en dat zijn er vele), als er een alternatieve route naar dat kerngebied is wordt er voor dat kerngebied geen incidentele ontheffing verleent.

Ik denk dat Huisman Veendam een incidentele ontheffing heeft N33 voor hun LZV, er is namelijk geen kerngebied Veendam . Maar deze zal vast niet gelden van Veendam naar Assen, Eerder Veendam N33 - A7 of N33 - N34.

Het gebeurd niet alleen daar, maar wel op meer plaatsen, dus T.S. heeft wel een punt, heb zelf ook al eens gezondigd, pakkans is natuurlijk klein, controlerende instanties zijn ook niet exact op de hoogte waar wel en waar niet gereden mag worden.

De gevolgen bij staandehouding: boete ( en die is fors naar ik gehoord heb ) + je zet je certificaat op het spel en de ontheffing van het bedrijf.

Bij ongeval op dergelijke wegen waar je niet mag komen kun je wel raden wat er gebeurd; certificaat kwijt, ontheffing kwijt, + hele heisa rond schuldvraag en (niet) verzekering.

Die extra eisen Voor LZV's en hun chauffeurs is ook wel overdreven, maar is naast het bekende 'geldklopperij' ook bedoeld om draagvlak te creeren onder plublieke opinie.

(Toen ik gevraagd werd voor de cursus heb ik ook gezegd dat de aanschaf van een bordje "kermis" goedkoper is ;) )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat laatste kan.Als het een 100km/uur weg is met een inhaalverbod kan die geweigerd worden.Een LZV heeft beduidend meer tijd nodig om op snelheid te komen en om te voorkomen dat automobilisten rare/gevaarlijke streken uit gaan halen kan de RDW besluiten om zo'n weg niet toe te laten tot het basisnet.Het klinkt een beetje raar want een flink beladen reguliere vrachtwagen met (iets) te weing peekaatjes aan boord heeft hetzelfde effect.Maar daar komt dan weer de lengte van een LZV bij kijken.

Ben je als bedrijf gevestigd op/aan zo'n weg en je wil met een LZV gaan rijden dan kun je daar dus wel een incidentele vergunning voor aanvragen.Dat houd in dat dus alleen dat bedrijf over die weg mag rijden.

Voor zover ik weet uit m'n onderzoek naar LZV's gaat het er het meeste om dat de zwakkere verkeersdeelnemers een losliggend fietspad hebben en rotondes, kruispunten en bochten ruim genoeg moeten zijn. Dat van die snelheden is voor mij nieuw, maar wel begrijpelijk met de idioten die je af en toe op de weg ziet. Hoewel, in Duitsland rijden de vrachtauto's ook maar 60 en de bmw's/mercedessen 340:D op soortgelijke wegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Voor zover ik weet uit m'n onderzoek naar LZV's gaat het er het meeste om dat de zwakkere verkeersdeelnemers een losliggend fietspad hebben en rotondes, kruispunten en bochten ruim genoeg moeten zijn.

Dit geldt voor de route's binnen kerngebieden en hun aanrijroute's vanaf basiswegennet.

Basiswegennet is zowiezo geschikt voor LZV's

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alle LZV's die via N33 naar Gieten rijden zijn illegaal bezig (en dat zijn er vele),
Die extra eisen Voor LZV's en hun chauffeurs is ook wel overdreven

Iid, de toppers van het Nederlands transport.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Toch weer een aantal goede en informatieve berichten gelezen :ok:.

Fijn om te lezen dat ik geen spoken zie.

Zoals velen al aangeven zijn de regels wat ons betreft wat overdreven. Maar de reden is ook duidelijk, vooral om draagvlak te creëren voor de LZV in het verleden. Zonder die beperkingen hadden we nooit LZV's gehad op het basisnet, en de hoeveelheid wegen die toegankelijk zijn is al behoorlijk.

Toch vind ik het persoonlijk storend hoe weinig wegen er in het noorden van het land begaanbaar zijn. De N33 is een prachtige weg en de afwijzing uit 2008 is eigenlijk achterhaald. Er zijn genoeg wegen te vinden waar LZV's zijn toegestaan die een stuk gevaarlijker zijn. De N243 tussen Alkmaar en Avenhorn is bijzonder smal. Dat is voor een LZV net zo smal als voor een conventionele vrachtwagen, maar een automobilist die daar een LZV wilt inhalen is veel gevaarlijker dan op de N33 lijkt mij.

Misschien is het jammer dat vanaf het begin de eisen voor de bestreken baan van een LZV iets te ruim zijn genomen. Bij het beoordelen van rotondes en kruispunten houden ze volgens mij rekening met de trekker+oplegger(star)+wipkar . Dat is eigenlijk jammer, omdat de LZV varianten met stuurassen veel makkelijker door bochten gaan en minder ruimte nodig hebben. Misschien dat er dan meer kerngebieden beschikbaar zouden zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden