[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

LZV op verkeerde wegen


mikeya

Recommended Posts

  • Reacties 65
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Toch weer een aantal goede en informatieve berichten gelezen :ok:.

Fijn om te lezen dat ik geen spoken zie.

Zoals velen al aangeven zijn de regels wat ons betreft wat overdreven. Maar de reden is ook duidelijk, vooral om draagvlak te creëren voor de LZV in het verleden. Zonder die beperkingen hadden we nooit LZV's gehad op het basisnet, en de hoeveelheid wegen die toegankelijk zijn is al behoorlijk.

Toch vind ik het persoonlijk storend hoe weinig wegen er in het noorden van het land begaanbaar zijn. De N33 is een prachtige weg en de afwijzing uit 2008 is eigenlijk achterhaald. Er zijn genoeg wegen te vinden waar LZV's zijn toegestaan die een stuk gevaarlijker zijn. De N243 tussen Alkmaar en Avenhorn is bijzonder smal. Dat is voor een LZV net zo smal als voor een conventionele vrachtwagen, maar een automobilist die daar een LZV wilt inhalen is veel gevaarlijker dan op de N33 lijkt mij.

Misschien is het jammer dat vanaf het begin de eisen voor de bestreken baan van een LZV iets te ruim zijn genomen. Bij het beoordelen van rotondes en kruispunten houden ze volgens mij rekening met de trekker+oplegger(star)+wipkar . Dat is eigenlijk jammer, omdat de LZV varianten met stuurassen veel makkelijker door bochten gaan en minder ruimte nodig hebben. Misschien dat er dan meer kerngebieden beschikbaar zouden zijn?

Ze moeten wel rekening houden met de LZV met de grootste draaicirkel omdat als eenmaal de weg/het gebied is toegestaan voor LZV's elke configuratie er moet kunnen rijden. Jouw opmerking wat betreft het inhalen vind ik een beetje onzin, wat scheelt het nu dat je ipv 18,5 meter 25,25 meter moet inhalen? Dat is misschien 1 a 2 seconden extra als je aan het inhalen bent. Een goede automobilist schat de situatie goed in en neemt voldoende ruimte dus dan moet die paar meter extra echt geen probleem zijn. Het irriteert me weleens hoe een vrachtwagen als een "rode lap" werkt voor bepaalde automobilsten, ze moeten en zullen erlangs komen. En vervolgens op diezelfde 80 km/h weg achter een andere auto voor jou invoegen en op vrijwel dezelfde snelheid verder rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Kevin

1. mijn opmerking mbt inhalen is helemaal geen onzin. Als je puur de N33 en de N243 vergelijkt dan is het verschil dat je bij de N243 eerder in de berm kan komen door een inhaalmanouvre, dan op de N33. Die laatste is gewoon bijzonder breed, op de N243 ga je zwemmen als je de berm raakt. Dat komt nog regelmatig voor.

Laat ik dan de term LZV weglaten en het als volgt verwoorden; een automobilist die een vrachtwagen wilt inhalen op de N243 loopt meer risico dan op de N33. Echter, op de N243 mogen wel LZV's rijden en op de N33 weer niet.

2. Draaicirkels. Dat bedoelde ik ook eigenlijk in mijn bericht. Het is zonde dat ze in de LZV regels die ruime draaicirkel hebben toegestaan. Had die draaicirkel krapper geweest, dan had je verplicht met stuurassen moeten rijden. Dan kun je namelijk stellen; 'als je er met een starre 3-asser kunt komen, dan moet het met een LZV ook wel lukken'. Afgezien van de lengte voor opstelvakken bij kruispunten overigens. Door die draaicirkel ruimer te houden heb je nu dus de starre oplegger+wipkar. Dat is als ik mij niet vergis de combinatie die het meeste insnijd in een bocht. Vervang die oplegger door een sturende en je ziet dat de wipkar ook ruimer de bocht neemt. Overigens zie je ook veel LZV's al met stuurassen. Maar helaas niet allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@Kevin

1. mijn opmerking mbt inhalen is helemaal geen onzin. Als je puur de N33 en de N243 vergelijkt dan is het verschil dat je bij de N243 eerder in de berm kan komen door een inhaalmanouvre, dan op de N33. Die laatste is gewoon bijzonder breed, op de N243 ga je zwemmen als je de berm raakt. Dat komt nog regelmatig voor.

Laat ik dan de term LZV weglaten en het als volgt verwoorden; een automobilist die een vrachtwagen wilt inhalen op de N243 loopt meer risico dan op de N33. Echter, op de N243 mogen wel LZV's rijden en op de N33 weer niet.

2. Draaicirkels. Dat bedoelde ik ook eigenlijk in mijn bericht. Het is zonde dat ze in de LZV regels die ruime draaicirkel hebben toegestaan. Had die draaicirkel krapper geweest, dan had je verplicht met stuurassen moeten rijden. Dan kun je namelijk stellen; 'als je er met een starre 3-asser kunt komen, dan moet het met een LZV ook wel lukken'. Afgezien van de lengte voor opstelvakken bij kruispunten overigens. Door die draaicirkel ruimer te houden heb je nu dus de starre oplegger+wipkar. Dat is als ik mij niet vergis de combinatie die het meeste insnijd in een bocht. Vervang die oplegger door een sturende en je ziet dat de wipkar ook ruimer de bocht neemt. Overigens zie je ook veel LZV's al met stuurassen. Maar helaas niet allemaal.

Meeste lzv's hebben inderdaad veel stuurassen, in mijn optiek ook broodnodig. De bedrijven die met star spul rijden doen dit puur voor de prijs. Goed dat je bovenstaande m.b.t. inhalen zo heb geformuleerd, want zo klopt het. Echter vind ik dat er dan wel strenger op gecontroleerd moet worden, wellicht door tracking systeem die meet waar de LZV's rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

N34/N33 is nodig voor schuitema bevoorraden. Hoe heet dat bedrijf met koelers uit limburg? Kerstens oid? En volgens mij komt de eigen lzv van Schuitema ook wel eens.

Deze Bedrijven komen bij de DC Schuitema Gieten regelmatig met een LZV over de N33 en of de N34

Dinant-Itterson, van

HatroTrans

Huybregts, C - Tilburg

Reining

Uden, van

Deze bedrijven rijden met regelmaat met een LZV over de N33:

Aviateur

Bontrans

Groen & Groothuis

Heebink

Koopman

En zo zijn er nog meer bedrijven die met hun LZV over de N33 rijden.

Maar ik en mijn collegaspotters hebben nog niet 1 van de LZV's van Schuitema gezien op de N33 en of de N34 laat staan bij de DC in Gieten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als ik de website van C1000 goed begrijp, dan rijden ze er ook winkels mee:

"Om onze winkels zo milieuvriendelijk mogelijk te bevoorraden rijden er vijf LZV-vrachtwagens vanaf het distributiecentrum in Elst naar de winkels. Deze vrachtwagens zijn ruim 25 meter lang en daarom past hier dus meer in dan in een gewone vrachtwagen. Zo hoeven er minder ritten naar de winkels plaats te vinden, wat natuurlijk ten goede komt aan het milieu."

Doen Deka en Nettorama ook wel, met LZV's (compleet) naar winkels rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

de RDW site geeft aan dat je naar DC van C1000 mag rijden. Er is een ontheffing voor dat kerngebied in Gieten aanwezig. Er staat ook in dat je enkel de N34 mag gebruiken.

De c1000 LZV ben ik op die weg tegen gekomen(bakwagen+oplegger). Die was dus duidelijk niet in overtreding, want dat mag. Bron: RDW

Blijft de N33 over wat dus echt niet mag. Nu kan ik mij gewoon moeilijk voorstellen dat er meerdere individuele vergunning voor de verschillende bedrijven zijn afgegeven. Dan kun je net zo goed vrij geven voor iedereen. Blijft dus evt de optie over dat iedereen het er op gokt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt Mikeya,

LZV's op de N33 gokken het erop of weten het eenvoudig niet dat het niet mag.

Als je met LZV rijdt moet je wel van tevoren je route checken, je behoort, voor aanvang rit, de meest recente wijzigingen bij RDW TET LZV te controleren en zelfs bij je te hebben ( voor de route die je rijdt).

Wat in de praktijk gebeurt; O de LZV van die firma rijdt daar langs, dan mag ik er ook langs, zonder erbij stil te staan dat eerstgenoemde dit wel eens illegaal kon doen.

Individuele vergunningen worden idd. niet afgegeven als er al een route naar dat kerngebied is.

Zo'n individuele vergunning voor bijv. N33 heeft alleen dat bedrijf dat met hun LZV vanaf hun vestigingplaats alleen via N33 naar het basiswegennet of een kerngebied kunnen. ( zoals bijv. Huisman Veendam wat ik al aanhaalde eerder. )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
Zie ook regelmatig LZV's inhalen. dat mag/mocht toch ook niet?
\

& sneller rijden dan 80 km/uur .... (zeker weten want ik reed zelf 85 / navigatiesnelheid dus tamelijk correct zou je denken)

Nou moet zo'n LZV chauffeur dat zelf weten dat hij harder rijden en inhaalt ... maar ik dacht dat LZV's nog steeds 'op proef' waren ...... en tja dan lijkt het mij niet heel erg handig om in te gaan halen en je dus niet aan de regels voor LZV's te houden ...... ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
\

Nou moet zo'n LZV chauffeur dat zelf weten dat hij harder rijden en inhaalt ... maar ik dacht dat LZV's nog steeds 'op proef' waren ...... en tja dan lijkt het mij niet heel erg handig om in te gaan halen en je dus niet aan de regels voor LZV's te houden ...... ....

De LZV's zijn inmiddels permanent in de regelgeving opgenomen: Klik!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De LZV's zijn inmiddels permanent in de regelgeving opgenomen: Klik!

Dank je ... dit heb ik gemist!

Ook wij zijn niet roomser dan de paus Angelique ;) Ik heb de cc op 83 staan en alleen als er 1tje echt onder de 80 komt ga ik er voorbij,eerder niet.

Ik zeer zeker ook niet ... maar ik dacht dat het allemaal nog in de PROEF-termijn zat. En dan zou je het hele project (m.i.) in gevaar kunnen brengen ... zeker wanneer 'overtredingen' vaker zouden zijn voorgekomen en LZV's bij ongelukken betrokken zouden zijn geraakt ...

Op die wijze dus ...

Ik zou ook wel eens met een LZV willen rijden ... maar of ik er ook dagelijks mee zou willen werken is iets anders.

Maar dat gevoel heb ik al bij een gewone wipkarcombinatie ... aankoppelen afkoppelen ... mij teveel gedoe maar misschien zijn dit wel vooroordelen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wij hoeven gelukkig niet elke keer aan en af te koppelen.Vanuit de wipkar kunnen we zo de oplegger in.Alleen moeten we wel steeds zes deuren open en dicht maken en dat is wel vermoeiend :D.Maar bij van Rooyen bijvoorbeeld moeten ze wel elke keer aan en afkoppelen want die rijden met bakwagen/oplegger.

Week in week uit met zo'n ding doen wij niet.Wij wisselen om de twee weken af want het is wel aardig aanpoten,maar wel leuk om te doen :ja:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
aankoppelen afkoppelen ... mij teveel gedoe maar misschien zijn dit wel vooroordelen

Zeker een vooroordeel :confused: heb 24 jaar niet anders gedaan! met dubbele oplegger combinatie. aan/afkoppelen maar ook nog regelmatig omkoppelen! en 10/12 klanten op een dag lossen met varierend 10 tot 30 meter slang. Maakte toen ''gewoon'' 15 uur per dag was net voor de digiperiode begon............ en zeker 10kg lichter:stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
Meeste lzv's hebben inderdaad veel stuurassen, in mijn optiek ook broodnodig. De bedrijven die met star spul rijden doen dit puur voor de prijs. Goed dat je bovenstaande m.b.t. inhalen zo heb geformuleerd, want zo klopt het. Echter vind ik dat er dan wel strenger op gecontroleerd moet worden, wellicht door tracking systeem die meet waar de LZV's rijden.

ben ik niet helemaal met je eens Kevin. Het licht er maar net aan wat voor werk je met de LZV doet. Plieger bijvoorbeeld koppelt de aanhangers gewoon al bij een filiaal (dacht ik) en komt alleen maar op industrie terreinen. Smits chips iedem dito (komt allen bij grote DC's en koppelt zelden af, heeft een doorlaad systeem). Bontrans bijvoorbeeld doet zee container werk, en neemt meestal 3, 20 foot containers mee om deze bij boeren te laden met goederen. Zij hebben dus veel minder ruimte om te manouvreren en hebben dus absoluut gestuurde assen nodig (over het rijden over route's die niet toegestaan zijn, zal ik maar geen uitspraken doen:zegtniets: bij deze vervoerder) Hun visie is "waar een weg is, kan die LZV ook komen" met of zonder vergunning, en zo zullen er meer vervoerders over denken..................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Plieger heeft twee middenassers achter een bakwagen toch? dat is een heel ander verhaal. Voor de configuratie Bakwagen/dolly/oplegger en trekker/oplegger/aanhanger vind ik dat het bijna niet kan dat je die koopt zonder stuurassen. Echter, zoals je al aangeeft, ligt het aan de toepassing. Maar als je een aantal N-wegen en rotondes op de route hebt moet je je wel degelijk bewust zijn van de beperkingen.

bewerkt door Marotrans
quote verwijderd, staat er gelijk onder
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mischien hier mee te maken?

[h=2]LZV’s permanent toegelaten vanaf eind 2012[/h]Vanaf eind 2012 worden LZV’s permanent toegelaten op de Nederlandse weg. De proefperiode voor dit type vrachtwagen eindigt op dat moment. Uit uitgebreide proeven blijkt dat LZV’s zuiniger en dus goedkoper en schoner zijn. Verder blijkt ook dat de LZV’s goed in het verkeer opgaan en geen bedreiging vormen voor spoor- of watertransport.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/goederenvervoer-over-de-weg/langere-en-zwaardere-vrachtwagens

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zit bijna elke dag op die LZV, en de theorie en de praktijk verschillen nogal eens. De theorie die jullie hier verkondigen klopt wel , de N33 is inderdaad verboden..voor alle LZV's, de N34 niet.... Je mag alleen in de kerngebieden komen via de bij RDW aangegeven routes en niet over spoorlijnen...blabla..

De praktijk is echter dat de planning totaal niet op de hoogte is van deze regels en routes en hier ook helemaal geen rekening mee houdt. Van de site van de RDW hebben ze nog nooit gehoord en met kerngebieden houden ze helemaal geen rekening. Je bent gewoon een vrachtwagen waar ze lekker extra veel pallets in kunnen doen, en hoe jij ergens komt en of je er kunt/mag komen zoek je als chauffeur zelf maar uit....en als je er niet kunt komen, dan koppel je maar ergens om/af. Er zijn dagen bij dat ik 24 keer moet koppelen..of dat ik in de achterste trailer 25 ton heb zitten en de tussentrailer leeg is omdat ik die nog ergens moet laden waar je lang niet kunt komen...geen druk op de trekas en 25 ton die rechtdoor wil op de rotonde...Mijn reactie dat ik weiger om dat te doen omdat het te gevaarlijk is, werd beantwoord met: je moet ervan uitgaan dat de planning weet wat ze doet en jij moet gewoon luisteren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Reindert
Zit bijna elke dag op die LZV, en de theorie en de praktijk verschillen nogal eens. De theorie die jullie hier verkondigen klopt wel , de N33 is inderdaad verboden..voor alle LZV's, de N34 niet.... Je mag alleen in de kerngebieden komen via de bij RDW aangegeven routes en niet over spoorlijnen...blabla..

De praktijk is echter dat de planning totaal niet op de hoogte is van deze regels en routes en hier ook helemaal geen rekening mee houdt. Van de site van de RDW hebben ze nog nooit gehoord en met kerngebieden houden ze helemaal geen rekening. Je bent gewoon een vrachtwagen waar ze lekker extra veel pallets in kunnen doen, en hoe jij ergens komt en of je er kunt/mag komen zoek je als chauffeur zelf maar uit....en als je er niet kunt komen, dan koppel je maar ergens om/af. Er zijn dagen bij dat ik 24 keer moet koppelen..of dat ik in de achterste trailer 25 ton heb zitten en de tussentrailer leeg is omdat ik die nog ergens moet laden waar je lang niet kunt komen...geen druk op de trekas en 25 ton die rechtdoor wil op de rotonde...Mijn reactie dat ik weiger om dat te doen omdat het te gevaarlijk is, werd beantwoord met: je moet ervan uitgaan dat de planning weet wat ze doet en jij moet gewoon luisteren...

Ik wil wel eens zien wie er gaat luisteren als jij op deze manier de rotonde af knalt, of totaal op zijn kant gaat? En ik denk in zo`n situatie, dat je er zelf ook niet ongeschonden vanaf zal komen i.v.m. je eigen verantwoordelijkheid.

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zit bijna elke dag op die LZV, en de theorie en de praktijk verschillen nogal eens. De theorie die jullie hier verkondigen klopt wel , de N33 is inderdaad verboden..voor alle LZV's, de N34 niet.... Je mag alleen in de kerngebieden komen via de bij RDW aangegeven routes en niet over spoorlijnen...blabla..

De praktijk is echter dat de planning totaal niet op de hoogte is van deze regels en routes en hier ook helemaal geen rekening mee houdt. Van de site van de RDW hebben ze nog nooit gehoord en met kerngebieden houden ze helemaal geen rekening. Je bent gewoon een vrachtwagen waar ze lekker extra veel pallets in kunnen doen, en hoe jij ergens komt en of je er kunt/mag komen zoek je als chauffeur zelf maar uit....en als je er niet kunt komen, dan koppel je maar ergens om/af. Er zijn dagen bij dat ik 24 keer moet koppelen..of dat ik in de achterste trailer 25 ton heb zitten en de tussentrailer leeg is omdat ik die nog ergens moet laden waar je lang niet kunt komen...geen druk op de trekas en 25 ton die rechtdoor wil op de rotonde...Mijn reactie dat ik weiger om dat te doen omdat het te gevaarlijk is, werd beantwoord met: je moet ervan uitgaan dat de planning weet wat ze doet en jij moet gewoon luisteren...

Wie heeft dat LZV-certificaat nou eigenlijk? de planning of jij ? Ik zal je 1 advies geven houd je je nou maar zo veel mogelijk aan de regels die er voor zijn !!

En de reactie van planning naar jou "jij moet luisteren" zou een reactie van jou moeten geven in de trant van: "jazeker luister ik , maar dat wil nog niet zeggen dat ik het doe "

Wat Reindert al schrijft, wat als het (lelijk) fout gaat? wie is er dan het lulletje rozewater ? Reken er maar op dat je op z'n minst Certificaat kunt inleveren, fikse boete ( en die verdien je niet terug met 3 maandjes werken ), slachtoffers ? rijbewijs ook maar inleveren, letsel en/of dood door schuld komt dan ook snel om de hoek kijken, dat wordt een tijdje zitten, of 'proletarisch' werken ........

Trouwens ken je de specificaties van 'jouw' LZV wel ? uit je betoog maak ik op: trekker oplegger oplegger

Bij je link oplegger (de voorste dus) is een soort van gebruiksaanwijzing: NIET gebruiken met lege voorste en beladen achterste, en ergens in LZV regels staat ook dat het niet mag op die manier, gelukkig heb je wel al door dat het gevaarlijk is, nu nog daar naar handelen .......

Eigenlijk is het wachten op het moment dat het een keer goed fout gaat met een LZV .... heeft de anti LZV lobby in heel europa weer een extra stok om mee te slaan, ( de chauffeurs kunnen de verantwoordelijkheid niet aan om met zo'n gevaarte op de openbare weg te rijden ) zal een veel gehoorde kreet worden .....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden