[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

LZV op verkeerde wegen


mikeya

Recommended Posts

  • Forumlid

Ja ja, ik ken die regeltjes wel, het probleem is dat de baas schijt heeft aan de regeltjes en gewoon zo veel mogelijk geld wil verdienen met die 18 pallets die je extra kunt meenemen..en mijn reactie was heel simpel..ik verrek het, en als er een keer een ongeluk van komt omdat jullie zo nodig met je grote ego je zin willen doorduwen moet je eens kijken wie er ook in het ziekenhuis komt, daar zorg ik zelf dan voor..!! Maar ja, ik denk dat ik nu ineens een goed beeld schep van de sfeer bij het bedrijf..KUT dus, maar ik denk dat dat bij meer transportbedrijven geld. Geen doorgroeimogelijkheden, geen scholing en zo veel mogelijk werken en je mond dicht houden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 65
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Hmm ik ik moet me juist aan de regeltjes houden van het baasie.We moeten regelmatig in Haps lossen en kunnen er op twee manieren komen vanaf Veghel..Via de A50 en de A73 of bij Uden eraf en dan gewoon alsmaar rechtdoor.Het probleem bij de 2de keus is dat je vanaf de middenpeelweg niet rechtdoor mag met de lzv.Het scheelt wel in tijd en kilometers maar mijn baas wil absoluut geen risico lopen dus gaan wij lekker omrijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Er zijn dagen bij dat ik 24 keer moet koppelen.....

Als dat echt zo is, dan neem je toch netjes 15 minuten per keer koppelen (kan niemand wat van zeggen toch) en dan komt de rit niet af. Pech......voor de planner.

Maar wat voor werk doe je? Rangeren met trekker+voorste oplegger ipv rangeer trekker:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hmm ik ik moet me juist aan de regeltjes houden van het baasie.

Kijk en zo hoort het. Nu denk ik dat het in jullie geval ook met reclame te maken heeft. Komt niet goed over als een LZV van jullie zich vast rijd in een dorp en daarmee de kranten haalt ;-). Als ik het mij goed herinner is in de beginperiode van de LZV's een wipkar van het bedrijf waar jij rijd van de oplegger afgedonderd toch? Dat had achteraf niets met de LZV te maken, maar misschien dat de baas dan toch denkt om zich maar vooral aan de regels te houden :-).

Ja ja, ik ken die regeltjes wel, het probleem is dat de baas schijt heeft aan de regeltjes en gewoon zo veel mogelijk geld wil verdienen met die 18 pallets die je extra kunt meenemen..en mijn reactie was heel simpel..ik verrek het, en als er een keer een ongeluk van komt omdat jullie zo nodig met je grote ego je zin willen doorduwen moet je eens kijken wie er ook in het ziekenhuis komt, daar zorg ik zelf dan voor..!! Maar ja, ik denk dat ik nu ineens een goed beeld schep van de sfeer bij het bedrijf..KUT dus, maar ik denk dat dat bij meer transportbedrijven geld. Geen doorgroeimogelijkheden, geen scholing en zo veel mogelijk werken en je mond dicht houden...

Als jij bij een bedrijf werkt waar de planning zo met jou omgaat moet je denk ik toch even nadenken of dat wel zo gezond is. Een chauffeur heeft altijd nog eigen verantwoordelijkheid! Mocht er iets mis gaan kun je wel piepen dat het van de baas of de planning moest, maar daar heeft de politie echt wel schijt aan hoor. Dan ben jij de beroepschauffeur die voor zijn rit duidelijk moest controleren of hij met de combinatie de weg op mocht.

Verder zoals de anderen al reageren...

Wie heeft dat LZV-certificaat nou eigenlijk? de planning of jij ? Ik zal je 1 advies geven houd je je nou maar zo veel mogelijk aan de regels die er voor zijn !!

En de reactie van planning naar jou "jij moet luisteren" zou een reactie van jou moeten geven in de trant van: "jazeker luister ik , maar dat wil nog niet zeggen dat ik het doe "

Wat Reindert al schrijft, wat als het (lelijk) fout gaat? wie is er dan het lulletje rozewater ? Reken er maar op dat je op z'n minst Certificaat kunt inleveren, fikse boete ( en die verdien je niet terug met 3 maandjes werken ), slachtoffers ? rijbewijs ook maar inleveren, letsel en/of dood door schuld komt dan ook snel om de hoek kijken, dat wordt een tijdje zitten, of 'proletarisch' werken ........

Trouwens ken je de specificaties van 'jouw' LZV wel ? uit je betoog maak ik op: trekker oplegger oplegger

Bij je link oplegger (de voorste dus) is een soort van gebruiksaanwijzing: NIET gebruiken met lege voorste en beladen achterste, en ergens in LZV regels staat ook dat het niet mag op die manier, gelukkig heb je wel al door dat het gevaarlijk is, nu nog daar naar handelen .......

Eigenlijk is het wachten op het moment dat het een keer goed fout gaat met een LZV .... heeft de anti LZV lobby in heel europa weer een extra stok om mee te slaan, ( de chauffeurs kunnen de verantwoordelijkheid niet aan om met zo'n gevaarte op de openbare weg te rijden ) zal een veel gehoorde kreet worden .....

Bij een wipkar geld die regel ook. Niet met een volle wipkar rijden, terwijl je motorwagen nog leeg is. Toch gebeurt dat ook.

Ik denk dat het bij een linktrailer opzich wel lang aankan hoor. Ik kan mij niet voorstellen eigenlijk dat het gewicht van de volgtrailer de linktrailer dusdanig hard omlaag duwt dat de linktrailer de trekker de lucht intilt.

Maar misschien denk ik nu even verkeerd en gaat het enkel om het remvermogen. Dat het gewicht van de volgtrailer de linktrailer doorduwt als een harmonica. Ik vraag mij af hoe erg dat tegenwoordig nog is met alle technische innovaties zoals ABS/EBS. Daarnaast kom je dan toch ook niet volgas op rotondes af om vervolgens keihard te remmen? RMO en bulk chauffeurs passen hun rijstijl toch ook aan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
  • Forumlid

Bij een wipkar geld die regel ook. Niet met een volle wipkar rijden, terwijl je motorwagen nog leeg is. Toch gebeurt dat ook.

Waar kan ik die regel vinden dan??? welke wettekst is dat??

Ik heb jaren met een wipkar gereden en het gebeurde best regelmatig dat de kar zwaarder beladen was dan de motorwagen,soms was de motorwagen leeg.

En dan niet een klein stukje hoor,vanuit Valencia of Madrid was geen uitzondering,en ik heb daar echt nooit problemen mee gehad.

Essentieel is dan wel dat je het gewicht op de wipkar gelijk verdeelt over de gehele laadlengte en dat de neerwaardse druk op het trekoog niet te hoog is.

Ook een te hoog gewicht achter het assenstel is gevaarlijk,maar als je goed laad en met beleid rijdt is er niks aan de hand.

Natuurlijk als het nat weer is of er staat veel wind moet je je rijstijl aanpassen,maar dat moet je ook als je "normaal"geladen bent.

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik gooi ook regelmatig alleen de wipkar vol.Ik ga die 17 euro's of 14 cheps echt niet in de oplegger gooien als dat het enigste is.Scheelt me weer 4 deuren open en dicht maken en een stuk tuffen door de oplegger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Waar kan ik die regel vinden dan??? welke wettekst is dat??

Algemene voorschriften in de LZV ontheffing ( << klik !! < )

Artikel N

In een LZV mag de som van de aslasten van een middenasaanhangwagen voortbewogen door een andere aanhangwagen niet meer bedragen dan de som van de aslasten van de trekkende aanhangwagen.

Ik heb jaren met een wipkar gereden en het gebeurde best regelmatig dat de kar zwaarder beladen was dan de motorwagen,soms was de motorwagen leeg.

Toch heb ik in m'n hoofd dat bepaalde landen een maximum aanhouden van 150% van het gewicht van het trekkende voertuig.

Maar ik heb de onderbouwing daarvan nu niet zo snel paraat en ook niet om welke landen het dan gaat/ging. Zo even uit m'n hoofd: Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Hetgeen trouwens ook geldt/gold voor normale, schamel aanhangers, als ik me niet vergis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Algemene voorschriften in de LZV ontheffing ( << klik !! < )

Toch heb ik in m'n hoofd dat bepaalde landen een maximum aanhouden van 150% van het gewicht van het trekkende voertuig.

Maar ik heb de onderbouwing daarvan nu niet zo snel paraat en ook niet om welke landen het dan gaat/ging. Zo even uit m'n hoofd: Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Hetgeen trouwens ook geldt/gold voor normale, schamel aanhangers, als ik me niet vergis.

In mijn geval ging het dus niet om een LZV maar een gewone 3 assige MW met daarachter een 2 assige middenas aanhangwagen,ik weet niet of deze regel dan ook opgaat.

Ik ben er i.i.g nog nooit op gecontroleerd,het enige land,zover ik weet,die er op dit moment aktief op controleert is Zwitserland,het z.g "adhäsions gewicht"

http://www.fvsfsrfss.ch/uploads/tx_userdownloads/pub_040608_IB_ladungssicherung_d.pdf (Blz 25-26-27 )

maar dat is niet persé het de gewichtsverhouding MW/AW maar de minimale druk op de afzonderlijke assen.

Overigens weegt een kompleet,correct,beladen wipkar 18. 000 kg,en een lege 3 assige motorwagen(Volvo FH ) rond de 11.500/12.000 kg zodat die 150 % aardig overeen komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...
  • 10 months later...
  • Forumlid

je hebt altijd je vergunningen bij je moet zelfs voor je rit de laatste update van het rdw bij hebben wat betreft wegen toegestaan voor lzv wegwerkzaamheden kerngebieden en eventuele omleidingen kortom de chauffeur is altijd op dehoogte van de route die hij mag en moet rijden zonder ontheffing op een verboden weg rijden zal in de praktijk geen probeem zijn maar gebeurd er iets wat altijd kan heeft de chauffeur echt een groot probleem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast henk driehoek

En wij mogen overal komen met uitgeschoven opleggers en breed geladen

tot 3500mm breed en 27000 mm lang met ontheffing alleen op de weg zonder begeleiding,

waarom doen ze dan moeielijk met een LZV

snap het niet

dat was nodig om toestemming in Nederland te krijgen om er mee de weg op te mogen????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden