[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Te hoog.


Gast shompie

Recommended Posts

ik heb ook een hoogte vergunning

Dit vind ik interessant, ik heb deze vraag al eens eerderggesteld en kreeg hier toen geen reactie en antwoorden op. Ik ben een tijd terug bezig geweest voor een vriend om een ontheffing voor lengte aan te vragen.

Hij rijd met een trekker met een grote kraan er op, achter deze trekker hangt een container chassis, de auto is totaal te lang. Hier wilde wij dus een ontheffing voor aanvragen bij de TET, deze zeiden doodleuk dat je geen ontheffing krijgt op een container chasis. Dit omdat een container zelf niet als lading word gezien. Nu zeg jij dat je wel een ontheffing heb voor de hoogte, hoe krijg je dat voor elkaar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit omdat een container zelf niet als lading word gezien.

Dat klopt, dat is ook bij onze afzet bakken het geval, de instantie's gaan er vanuit dat je zonder container niets kunt laden, derhalve is de container een wezenlijk bestanddeel van het voertuig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij mij gingen de lichten laatst ook op rood bij de Velsertunnel. Moest naar de rechterrijstrook en wachten. 5 minuten later begeleidde een auto van een bergingsbedrijf maar rechts door de hekken en ging mij opmeten. 4.00,05 meter. Waarschijnlijk is het zeil omhooggewaait tijdens het passeren van de meter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jawel hoor :rolleyes:

Mijn spannetje is ook 4.08 hoog (na verlaging), dus sinds de verscherpte controle's ga ik niet meer door de Verlsertunnel.

Collega's genoeg die zeggen het wel te kunnen; ze doen hun best maar. Ik ga niet het risico lopen op een vette prent voor eigen rekening, en bovendien: in hoeverre verschil je dan als inheemse beroepschauffeur van een buitenlandse vrijbuiter op een truck?? Vrij weinig denk ik...

Tot mijn stomme verbazing zou ik donderdag eigenlijk een rit doen met o.a. Beverwijk en IJmuiden er bij, maar de planning zag het licht! Ik ben daar al meerdere malen aan het rondrijden geweest via het Rottepolderplein, maar dat kost een half uur extra... Ze kwamen er zelf mee zelfs: de aanhouder wint dan toch!

Maarten

Er vaart ook een pont he ;):angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan zonder problemen tot 4.20 door de wijckertunnel rjden. Dan gaan de lichten niet knipperen. Daarboven moet je, of even bellen of een stukje gaan varen.

Als je gaat varen kan je wel met de jongens mee praten dat je moest gaan als een kogel om de boot nog ff te halen omdat je anders over land moest (of zo)LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar hoe zit het dan, moet je op een zz kenteken gaan rijden....

ZZ kenteken krijg je alleen maar als je op geen enkele andere manier binnen de wettelijke maten kan blijven met werk materieel.

Wij wilden ZZ kentekens aanvragen voor een paar trommelzeven (middenas aanhanger). Scheelt namelijk een heleboel gedoe elk jaar met de APK. Altijd heel veel gedoe met de remmen en het chassisnummer. Voor een voertuig met ZZ kenteken ben je namelijk niet APK-plichtig. En deze dingen komen zelden tot nooit op de openbare weg. En dan alleen maar kleine stukjes. Maar de baas wil er toch geen landbouwvoertuig van laten maken, dus kenteken moet er op.

Bij de garage het uit laten zoeken, maar je krijgt alleen maar zo'n kenteken als voertuig op geen enkele manier binnen de wettelijke maten op de openbare weg kan zijn. Dus breder dan 2.55 mtr. Dat de combinatie met een bakwagen er voor (het enige verantwoorde, qua weggedrag) te lang maakt niets uit. De redenatie is dat je met een enkelassige trekker er voor wel binnen de lengte blijft. Dus je hebt een "alternatief".

Nu is een dergelijke zeef ongeveer 15 ton zwaar en in transport stand bijna in balans. Zelfs als ik mijn 8x8 er voor heb (21 ton en 22 mtr lang ;)) is het nog geen pretje als je wat spoorvorming hebt. Dat kreng stuurt de truck gewoon.

Dat je in zo'n geval, met een trekkertje van 7.5 ton, een gevaar op de weg bent is niet hun probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat het een probleem was waren we al achter. Het is alleen jammer dat er af en toe geen uitzonderingen gemaakt kunnen worden, bij dit soort dingen blijkt de theotrie en de praktijk toch weer heel verschillend.

In theorie is de autovan mijn vriend te lang, in praktijk heeft hij de auto nodig zoals hij is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
In theorie is de autovan mijn vriend te lang, in praktijk heeft hij de auto nodig zoals hij is.

Wat is het risico dat je gepakt wordt?

Gewoon rijden en mocht er eventueel een diender zo helder te zijn die het ziet, dan kan die je vriend misschien wel vertellen waar hij WEL iets kan regelen zodat hij legaal langs de weg kan rijden.

Maar meestal kan een fabrikant/dealer van diepladers je toch ook wel vertellen waar je een ontheffing kan krijgen?

Maar de pakkans is (te) klein, dus de gok kan je in Nederland rustig nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

fabrikant/dealer van diepladers je toch ook wel vertellen waar je een ontheffing kan krijgen

Hij rijd met een container chassis, ze plaatsen en verhuren containers. Als hij er een semi achter heeft maakt het niet uit, dan kan je met je speciaal transport verklaring van de fabrikant een ontheffing aanvragen. Maar dit is dan voor de lading, bij een container chassis gaat dit niet op, je krijgt bij de fabrikant van het chassis die verklaring niet, en op het moment dat je een container laad word deze niet meer gezien als lading.

Maar je heb een andere mogelijkheid, gewone trekker er voor en met een kraan er achter aan. Dit moet je dus officeel doen, beetje zonde van tijd en geld, maar zo werkt het dus. Of er moeten nog meer mogelijkheden zijn, dan hoor ik die graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dokus, dit zijn aanvraagformulieren voor een doorlopende ontheffing voor ondeelbare ladeng en zoals ik al schreef is een container op het moment dat hij op de wagen staat geen lading meer.

Bij het aanvraag formulier wat Karel liet zien stond apart vermeld dat het voor hoge containers ging.

Ik heb er meerdere keren over gebeld met de TET en ook laten bellen door mensen die dagelijks ontheffingen aanvragen, het lijkt niet mogelijk te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mij laten wijsmaken dat als je een ontheffing gaat aanvragen je een speciaal transport verklaring van de fabrikant moet overleggen bij de TET. Deze krijg je niet op een container chassis. Als je deze verklaring dus niet heb kan je ook geen ontheffing aanvragen.

Normaal staat er in de ontheffing ook dat de auto in onbeladen toestand terug gebracht moet worden naar de kortst mogelijke combinatie. Hier zit dus ook geen minimum aan. Ik heb een tijdje met een auto gereden die leeg 27.5 meter was, Daar kon ik leeg ook op een doorlopende ontheffing rijden.

Het probleem waar ik het dus over heb is dat je op deze auto geen ontheffing krijgt dus je aan de wtteleijke maten moet voldoen. En ja, ik weet dat je er niet zo snel een bekeuring voor krijgt maar deze man wou niets aan het toeval overlaten en zijn spullen voor elkaar hebben. En dat gaat dus niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ander voorbeeld, ik ken iemand die rijd met een 5 assige trekker met een 150 tm kraan er op. De auto weegt 36 ton leeg. Daarachter hangt een 4 assige semi die 14 ton leeg weegt. Wat mag deze auto laden als je een doorlopende ontheffing heb voor ondeelbare lading.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik ben een tijd terug bezig geweest voor een vriend om een ontheffing voor lengte aan te vragen.

Hij rijd met een trekker met een grote kraan er op, achter deze trekker hangt een container chassis, de auto is totaal te lang. Hier wilde wij dus een ontheffing voor aanvragen bij de TET, deze zeiden doodleuk dat je geen ontheffing krijgt op een container chasis. Dit omdat een container zelf niet als lading word gezien. Nu zeg jij dat je wel een ontheffing heb voor de hoogte, hoe krijg je dat voor elkaar?

Ik moest even zoeken waar ik het artikel kon vinden met de bijbehorende plaatjes.

Wellicht dat er voor uw vriend ruimte zit in het vernieuwde LZV-concept. En dan doel ik op DIT (<< klik !! < ) topic en dan LZV-variant F.

post-11632-1394785483,5477_thumb.jpg

Zoals uw eigen speurtocht bij RDW-TET reeds uitwees zal een "normale" ontheffing geen soelaas bieden. Die LZV-variant zal dan, in mijn ogen, de enige legale oplossing zijn. Voor zover uw vriend z'n papiertjes op orde wil hebben en geen risico's wil nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die LZV-variant zal dan, in mijn ogen, de enige legale oplossing zijn. Voor zover uw vriend z'n papiertjes op orde wil hebben en geen risico's wil nemen.

Maar zit je dan niet met het probleem dat je niet overal mag komen, omdat LZV's alleen maar over vergunde routes mogen.

Dus even de binnenstad in om een containertje te plaatsen is dan nog illegaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@ Teddybeer.

Dat klopt. Maar een andere (betere) oplossing kan ik op dit moment niet bedenken voor het geval waar Shompie mee op de proppen komt.

Die vriend kan natuurlijk ook die 40 ft zeecontainer rechtop in de kraan hangen en zonder oplegger rijden. Dan kan hij uit de voeten met een hoogte-ontheffing van een meter of 13 ..... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden