[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

5 op, 5 af.


Heivalido

Vraag

  • Forumlid

Vraagje, zijn er hier nog meer collega chauffeurs die in een op/af systeem werken???

Ik werk in een 5 op, 5 af systeem, dit wil zeggen. Ik begin nu komende Donderdag en werk dan door t/m Maandag, Daarna begint mijn maat weer op Dinsdag en hij werkt dan t/m Zaterdag waarna ik op Zondag weer aan mijn 5 dagen begin. 364 dagen per jaar, dag en nacht wordt er zo bij ons gereden.

Zijn hier nog leden die met een vergelijkbaar systeem werken???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Vertel eens wat over de verdiensten.

In de binnenvaart doen ze dat veel, 1 week op 1 af, of 2 op 1 af.

Er kan wel veel rijstijd in je vrije dag zitten, wat als de wagen in I of Spanje is. 1 van jullie chauffeurs schreef hier vaak en ging ook naar Spanje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Naar huis rijden gebeurt over het algemeen op de laatste werkdag en dus niet op de eerste vrije dag. Natuurlijk kan dit sporadisch wel eens voorkomen door omstandigheden maar normaal gesproken haalt de planning ons voor de laatste rit al richting huis zodat de rit naar huis vaak binnen 2 uur te doen is.

Mijn collega en ik hebben ook nog eens het geluk dat we vlakbij elkaar wonen waardoor we de vrachtwagen mee naar huis krijgen. Samen hebben we een oud autootje waarmee we dan om de beurt naar huis rijden.

De loonschaal waar ik in zit is D5 maar mede dankzij allerlei toeslagen neem ik elke maand toch een prima bedrag mee naar huis, zeker als je kijkt naar de dagen die ik per maand werk.

Ook met vakanties is dit een heerlijk systeem, als ik 5 dagen vrij neem ben ik er altijd 15 thuis omdat ik die andere 10 dagen toch al vrij was. Deze 10 dagen worden niet van de vakantiedagen afgetrokken waardoor we dus vaak of lang op vakantie kunnen. Ik ga binnenkort weer 25 dagen weg en dit kost me dus maar 10 dagen.

Farm Trans bemoeit zich nauwelijks met het regelen van vakanties, dit regel je volledig met je maat, hij moet gedurende jouw vakantie jouw dagen ook rijden d.m.v. van een 5 - 2 systeem. 5 dagen rijden, 2 rust.

Zolang de 2 chauffeurs van een wagen dit onderling op weten te lossen vind Farm Trans bijna alles prima, wie er op de wagen zit maakt ze niks uit, als de wagen maar rijdt.

Spanje komen we met de aardappelen niet veel. Ons werkgebied bestaat hoofdzakelijk uit Nederland en België maar Duitsland en Frankrijk komen ook vrij regelmatig voor. Over het algemeen rijden we dagritten en vaak zelfs 2 of 3 vrachten op een dag. Alleen bij de wat langere afstanden (Antwerpen - Hamburg bijvoorbeeld) kan dit natuurlijk niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Niet volgens het 5/5 systeem, maar wij werken ongeveer ook zo.

Gisteren nam ik een auto over, vandaag heb ik die uitgelost.

(Omdat een collega nu in de garage staat, laad ik vandaag zijn trailer, en koppel straks met hem.)

Morgen laad ik dan waarschijnlijk voor mijzelf, en ga dan naar huis.

Woensdagmorgen gaat een andere collega met deze auto door.

Later in de week neem ik dan weer een andere auto over.

Onze auto's rijden op die manier altijd.

En als je als chauffeur vrij wil hebben is dat geen probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hoe zit dat dan met de rijtijden? pak je dan 3x 9 uur rust (de verkorte) en 2 dagen 11 uur? opzich wel prima geregeld, mits degene met wie je de wagen deelt er net zo zorgvuldig en netjes mee omgaat als jijzelf. Volgens mij gaan ze dit ook vaker in de scheepvaart doen omdat ze daar ook een 48 urige werkweek krijgen. off topic: ik dacht dat er alleen nog maar buitenlanders bij farm trans reden? iig altijd buitenlandse kentekens voor zover ik die wagens zie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hoe zit dat dan met de rijtijden? pak je dan 3x 9 uur rust (de verkorte) en 2 dagen 11 uur? opzich wel prima geregeld, mits degene met wie je de wagen deelt er net zo zorgvuldig en netjes mee omgaat als jijzelf. Volgens mij gaan ze dit ook vaker in de scheepvaart doen omdat ze daar ook een 48 urige werkweek krijgen. off topic: ik dacht dat er alleen nog maar buitenlanders bij farm trans reden? iig altijd buitenlandse kentekens voor zover ik die wagens zie.

Farm Trans heeft wel wat Polskis in dienst, het grootste deel hiervan rijd met koelers rond, een man of 12 rijdt in ons groepje met de onderlossers. Aangezien de Nederlanders bij onze afdeling in de meerderheid zijn weten we de Polskis tot nu toe redelijk goed af te richten :rolleyes:

Wat onze rust betreft is het inderdaad minimaal 2 x 11 en dan 3 x 9 uur maar soms is het ook wel meer 11, ligt eraan hoe druk het is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Vraagje, zijn er hier nog meer collega chauffeurs die in een op/af systeem werken???

Ik werk in een 5 op, 5 af systeem, dit wil zeggen. Ik begin nu komende Donderdag en werk dan door t/m Maandag, Daarna begint mijn maat weer op Dinsdag en hij werkt dan t/m Zaterdag waarna ik op Zondag weer aan mijn 5 dagen begin. 364 dagen per jaar, dag en nacht wordt er zo bij ons gereden.

Zijn hier nog leden die met een vergelijkbaar systeem werken???

Ik werk in de brandstoffen 4 op / 4 af ... je went er eerlijk gezegd vrij snel aan hoor! ;) :)

Iedere week schuift de dag waarop ik mijn 4daagse begin dus met één dag op.

Er zitten zo wel vrij veel weekenden of halve weekenden in en sommige chauffeurs vinden dit een minpunt.

Bij ons heeft men de keuze (destijds) gehad of men in het 4/4 schema wilde meelopen of niet. Inmiddels bestaan er ook al andere varianten waarbij de wagen vrijwel altijd in zetbaar is. Alleen op nieuwjaarsdag en alle 1e dagen (kerst, pasen etc) staat de wagen stil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik werk in een 5 op, 5 af systeem, 364 dagen per jaar, dag en nacht wordt er zo bij ons gereden.

Zijn hier nog leden die met een vergelijkbaar systeem werken???

De loonschaal waar ik in zit is D5 maar mede dankzij allerlei toeslagen neem ik elke maand toch een prima bedrag mee naar huis, zeker als je kijkt naar de dagen die ik per maand werk.

Hamburg .

Heivalido,mijn oog valt er net op,maar.......dit soort dingen kun je beter niet op het forum plaatsen,:zegtniets:

Voor je het weet gaat iedereen naar Hamburg........:mad:

Omdat daar de rij begint om bij jullie in Moerdijk te kunnen te solliciteren.:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Kevin. Wil ik niet meer.

Ik heb me tropenjaren wel gehad. En ook de rijtijdenwet werkt er niet aan mee.

De auto's rijden altijd. Hoeveel wil, of mag je nog werken?

Er zijn er nog wel met een vaste auto hoor, maar het worden er wel steeds minder. Als je weekend rust moet maken, gaat de auto wel even een koppeltje doen bv. Maar je moet nooit zeuren dat je teveel moet werken.

Ik krijg wel eens zo'n auto mee. En soms ben ik dan 3 weken onderweg. Tja, dan moet je of toch op een ander auto, of 3 weken thuis blijven.

Wij hebben nu 18 auto's en 36 chauffeurs. En ik draai tussen de 200-300 uur in de maand. En dan ben ik een van de laatste die ze bellen.

Als je als chauffeur lekker door kan gaan, kan je wettelijk 'max' 3500km halen in de week.

Als wij lekker doorgaan loopt die auto er het dubbele.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Er zijn er nog wel met een vaste auto hoor, maar het worden er wel steeds minder. Als je weekend rust moet maken, gaat de auto wel even een koppeltje doen bv.

Maar hoe zit dan,want zie het bij veel bedrijven met trailers waar geen vaste trekker bijhoort, die bakken zijn zo stoffig als wat (al zal dat in het koelvervoer wel iets minder zijn denk ik),en er zijn dingen naar de klote gereden en lampen kapot en daar kijkt (vaak) niemand naar. Hoe zit dat dan bij "jullie" trekkers, of heb je een soort van vaste "poule" van wagens waartussen je schuift???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden