[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Niwo vergunning aanvragen


Rick

Recommended Posts

  • Forumlid

Wel, het is weer zo ver.

Ik moet mijn NIWO vergunning laten verlengen, echter de boekhouder rekent dus ook mijn hypotheek en consumptieve lening prive mee. Dit betekend dus dat ik mijn bedrijfkapitaal wel boven de limiet heb maar mijn persoonlijk kapitaal niet. Volgens hem moet dit dus zo worden berekend....

Kan iemand mij ergens laten lezen hoe de accountant dit moet berekennen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 85
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid
Dit betekend dus dat ik mijn bedrijfkapitaal wel boven de limiet heb maar mijn persoonlijk kapitaal niet.

Dit snap ik niet.

Maar goed, ik heb mijn vraagtekens bij uw "accountant". Want wanneer er enige vorm van "machinale" administratie wordt gevoerd (er dus in enig boekhoudpakket wordt gebruikt) dan kan er zo een balansje worden uitgeprint waaruit de kredietwaardigheid blijkt. Het enige wat een accountant dan moet doen, is op een formuliertje het "vermogen" overschrijven en door een handtekening onder dat formuliertje verklaren dat het klopt wat hij zelf heeft opgeschreven.

Wanneer een goede "accountant" alle privé erbij moet slepen om toch aan de vereiste kredietwaardigheid te komen, is dat niet zo'n al te best teken. Dat houdt namelijk in dat u (in uw bedrijf) vrijwel geen kapitaal heeft opgebouwd over de afgelopen 5 jaar.

Dan heeft u:

A) of "te veel" geld voor privé opgenomen (uzelf teveel loon gegeven).

B) of u heeft maar zeer matig gedraaid (overigens niets om je voor te schamen in het transport, want daarin bent u zeker geen uitzondering).

U of uw accountant heeft een soortgelijk formulier toegestuurd gekregen en moet de laatste 2 pagina's zoals in deze download invullen en ontekenen:

http://www.niwo.nl/images/html/Aanvragen/vvewerkpr.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wel ik heb elk jaar nog winst gedraaid en normaal kunnen leven, echter ik heb een huis in DH met verlies moeten verkopen omdat ik er anders aan bleef hangen.

En elk jaar een winst na prive van ongeveer 10.000 euro dus ja ik vond niet dat ik het slecht deed. Tevens heb ik in de afgelopen vijf jaar voor ongeveer 50.000 geinvesteeerd.

Ik snap er dus ook niets van meer maar goed dat zal wel aan mij liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Investering wordt toch ook als "kapitaal" gezien?

Als u bijvoorbeeld activa aanschaft (investeert) wat meerder jaren meegaat kan dat voor kapitaal zorgen.

Stel, u schaft een bedrijfsmiddel aan voor 50.000 euro en u leent 25.000 euro voor die aanschaf, dan is die resterende 25.000 (die u zo betaalt) wellicht kapitaal. "Wellicht", omdat je dan eigenlijk inzicht moet hebben in de gehele administratie.

Koopt u iets van 50.000 euro en sluit u daarvoor een lening af van 60.000 euro, dan loopt uw kapitaal met 10.000 euro achteruit (ook weer even grofweg gezegd).

Koopt u iets van 50.000 euro wat 5 jaar meegaat en u sluit daarvoor een lening af van 40.000 euro die u nooit aflost, dan is datgene na 3 jaar afschrijving nog 20.000 euro "waard" terwijl de lening nog steeds op 40.000 euro staat. Ook in dat geval heeft u 20.000 euro op uw kapitaal "achteruit geboerd". Want die lening van 40.000 staat er nog steeds tegenover een (actuele) waarde van 20.000 voor hetgeen u 3 jaar eerder gekocht had voor 50.000.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ik doel daar op omdat ik altijd een wagen kocht op lening van de bank.

Zodoende stond de wagen vanaf de eerste dag op de balans, ik had immers de eigendomsrechten en had dus een aardige balans totaal....de verlenging heeft 3x toe nooit tot problemen geleid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En elk jaar een winst na prive van ongeveer 10.000 euro dus ja ik vond niet dat ik het slecht deed.

U heeft toch geen BV? Of zit ik mis?

Ieder jaar 10.000 euro "winst". Ik neem aan dat u bedoelt dat u iedere maand uw "leefgeld" uit de zaak haalt. Om daarna nog eens ieder jaar 10.000 euro extra "leefgeld" uit de zaak te halen. Bij een eenmanszaak is alles wat u uit de zaak haalt namelijk "winst".

Het (leef-)geld wat iemand met een eenmanszaak uit de zaak haalt is telkens een "voorschot" op de te maken winst die pas aan het eind van het boekjaar zal blijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zodoende stond de wagen vanaf de eerste dag op de balans,

In principe maakt dat niets uit.

Alles hangt af van de verhouding tussen de waarde van de vrachtwagen (na afschrijving op enig moment) dat staat aan de linkerkant van de balans en .... hoe die waarde van die vrachtwagen gefinancierd is (hoeveel lening erop zit op enig moment), dat blijkt uit de rechterzijde van de balans.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Met een operationele lease kon je de wagen niet op de balans zetten, met een financiele lease wel. Daar zit al een verschil. Voorts was de lening eentje van de bank en mij, om een wagen te kopen. Geen andere (dealer of leasemaatschappij) stond er tussen.

Als VOF hadden we toch problemen indien het fout gaat, met medeweten van de bank was dit vooralsnog nooit een probleem. Mijn huis bezat een riante overwaarde, misschien een pluspuntje hierbij....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een Niwo vergunning kun je zelf toch ook goed aan vragen

Zo moeilijk is dat niet Gewoon zorgen dat er genoeg op de bank staat

Daar voor ga je toch niet lenen.

En heb je een straf blad. Dan kun je het vergeten

Of je gaat rijden op iemand anders zijn NIWO vergunning.

Huren dus. Zijn bedrijven genoeg die dat doen

Zijn er bij die vragen 0,10 de km.

Het is maar net wat je wilt

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Met een operationele lease kon je de wagen niet op de balans zetten, met een financiele lease wel. Daar zit al een verschil. Voorts was de lening eentje van de bank en mij, om een wagen te kopen. Geen andere (dealer of leasemaatschappij) stond er tussen.

Als VOF hadden we toch problemen indien het fout gaat, met medeweten van de bank was dit vooralsnog nooit een probleem. Mijn huis bezat een riante overwaarde, misschien een pluspuntje hierbij....

Mensen die voor zich zelf beginnen Moeten gewoon zorgen. Dat ze zelf genoeg vermogen hebben

Dan hoef je ook niet dag en nacht voor de bank te werken

En je kunt ieder jaar op vakantie In plaats dat je door moet werken voor die kut bank

Of heb ik nu te veel gezegd. De banken maar lachen???

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Met een operationele lease kon je de wagen niet op de balans zetten,

Dat klopt.

Maar er staat bij u op de balans op dat moment ook geen lening tegenover. Dus het voordeel of nadeel is per saldo nul. U ontvangt gewoon maandelijks een huurfactuur.

Voorts was de lening eentje van de bank en mij, om een wagen te kopen. Geen andere (dealer of leasemaatschappij) stond er tussen.

Waar of bij wie u leent dat maakt niets uit (balans-technisch dan, voor het eigen vermogen).

Of u het geld nu leent van de bank, van een vreemde financieringsmaatschappij, van de dealer of van de importeur. Desnoods "leent" u het van uw leveranciers/crediteuren, door ze heel erg lang op hun geld te laten wachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een Niwo vergunning moet je ook zelf aanvragen. Alleen heb je het e.e.a. nodig om dat ding ook te krijgen. WAaronder een verklaring van een accountant.

(het vakdiploma zul je ook eerst ergens moeten halen, heb je dus ook iemand anders voor nodig ;) )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ken er een paar

Die hebben het zelf gedaan

Het nadeel is die zijn wel vermogend

En voor een vrachtwagen hebben ze de bank niet nodig

Is op latere leeftijd naar school gegaan En heeft zelf alle papieren gehaald

Heeft zelf een V.O.F op gezet.Rij nu met Vier bestel auto,s met aanhanger En twee chauffeurs er op

Het is wel werken Die moeten zaken laden Altijd in het centrum van een stad of plaats

Iedere avond thuis Heeft een grote Motorwagen. Met alles er op en er aan.

Die doet een beetje ander werk.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wel, het is weer zo ver.

Ik moet mijn NIWO vergunning laten verlengen, echter de boekhouder rekent dus ook mijn hypotheek en consumptieve lening prive mee. Dit betekend dus dat ik mijn bedrijfkapitaal wel boven de limiet heb maar mijn persoonlijk kapitaal niet. Volgens hem moet dit dus zo worden berekend....

Kan iemand mij ergens laten lezen hoe de accountant dit moet berekennen?

Ik weet niet of je dat al gedaan hebt, maar lees eens even de postings in dit topic vanaf pagina 3. Daar staan misschien al veel antwoorden op je vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik weet niet of je dat al gedaan hebt, maar lees eens even de postings in dit topic vanaf pagina 3. Daar staan misschien al veel antwoorden op je vragen.

Heb ik gedaan, en ook aan mijn accountant laten lezen. Hij zegt contact te hebben gehad met het niwo en daar krijgt hij andere gegevens van zegt ie. Zoals het nu is heb ik een negatief vermogen van 45000,- hierin zit ook de verlies lening van ons huis in DH. En volgens mij moeten alleen de bedrijfsdingen hiern worden behandeld niet de prive dingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb ik gedaan, en ook aan mijn accountant laten lezen. Hij zegt contact te hebben gehad met het niwo en daar krijgt hij andere gegevens van zegt ie. Zoals het nu is heb ik een negatief vermogen van 45000,- hierin zit ook de verlies lening van ons huis in DH. En volgens mij moeten alleen de bedrijfsdingen hiern worden behandeld niet de prive dingen.

Ik hoor het wel

Het is allemaal op de pof

Stond bij ons vroeger de dood straf op

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik hoor het wel

Het is allemaal op de pof

Stond bij ons vroeger de dood straf op

Huub

Er is hier niets op de pof meneer klaassen, alles is betaald.

Alleen als ik een huis verkoop met 80.000v erlies waarvan je in vier jaar tijd 40.000 in loopt blijft er gewoon genoeg over als schuld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Er is hier niets op de pof meneer klaassen, alles is betaald.

Alleen als ik een huis verkoop met 80.000v erlies waarvan je in vier jaar tijd 40.000 in loopt blijft er gewoon genoeg over als schuld.

Zo jij bent de eerste die tegen mij Meneer zegd

Zeg maar gewoon Huub Ik ben maar een normale jongen uit de peel

Toen ik schulden had bij de bank En als ik er kwam kreeg ik er koffie

Nu ik maar een aow met een beetje pensioen heb Zien ze mij bij de bank liever gaan dan komen

Kijk en dat is het verschil. Macht doet wonderen.

En voor mij kunnen ze allemaal 10 hoog het raam uit

Zo denk ik er over

Het beste zou weer zijn gewoon iedere week weer een loon zakje

Wat zouden de banken weer piepen

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En volgens mij moeten alleen de bedrijfsdingen hiern worden behandeld niet de prive dingen.

Dat klopt.

Eigenlijk is het al een teken aan de wand dat uw "accountant" bij de NIWO moet gaan vragen hoe die verklaring ingevuld moet worden.

Hij moet uw zakelijke activiteiten scheiden van uw privé-beslommeringen. Wanneer er een normale administratie gevoerd is, dan is dat reeds het geval. Als dat niet zo is, dan moet hij dat nu alsnog regelen en een administratie opzetten. Maar ik vraag me toch ernstig af hoe uw administratie nu dan in elkaar steekt en hoe dat gebeurt (bijvoorbeeld BTW-aangiftes etc.).

Maar goed, zakelijk heeft u in ieder geval liquiditeiten gegenereerd. Anders had u nooit alles kunnen blijven betalen tot nu toe en had u ook dat verlies niet kunnen financieren. Omdat u die liquiditeiten dus kunt realiseren, ga ik er vanuit dat deze (in ieder geval voor een deel) voortkomen uit (versnelde) afschrijvingen.

Omdat ik dus vraagtekens zet bij uw administratie, ga ik er maar alvast vanuit dat die versnelde afschrijvingen nooit als zodanig geactivieerd zijn (zichtbaar gemaakt in de administratie). Dat betekent dus dat uw activa (alle spullen die u zakelijk bezit) ondergewaardeerd is. Door de waarde van alle activa aan te passen aan de werkelijke waarde in het economisch verkeer zal wellicht al een deel extra zakelijk vermogen kunnen ontstaan.

U gaat gewoon alles opschrijven wat u zakelijk gebruikt/in bezit heeft en wat "van u is". Botsabsorber (?), uw vrachtauto (?), veiligheidshelm, veiligheidshesjes, computer, bureaustoel etc. Kortom, alles wat langer meegaat als een jaar (dat noemen ze een "activa-staat" of "overzicht van de activa")! Ook al heeft u voor sommige van die zaken geld geleend bij de bank, of waar dan ook. Behalve wanneer u dat geld "van uzelf" heeft geleend. Vervolgens gaat u achter al die spullen een realistische waarde zetten, wat het waard zou zijn als u het zou verkopen.

En dat lijstje, daar moet u samen met uw "accountant" maar eens mee aan de slag gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb ik gedaan, en ook aan mijn accountant laten lezen. Hij zegt contact te hebben gehad met het niwo en daar krijgt hij andere gegevens van zegt ie. Zoals het nu is heb ik een negatief vermogen van 45000,- hierin zit ook de verlies lening van ons huis in DH. En volgens mij moeten alleen de bedrijfsdingen hiern worden behandeld niet de prive dingen.

Ik begrijp best dat je meer waarde hecht aan hetgeen jouw accountant vertelt, dan wat een paar forummers schrijven. Maar die forummers zijn wèl praktijkmensen uit de vervoerswereld, iets wat ik, met alle respect, niet van jouw accountant kan zeggen.

Kan iemand mij ergens laten lezen hoe de accountant dit moet berekennen?

Veel gekker moet het niet worden; moet jij jouw accountant uitleggen hoe hij zijn werk moet doen??? Moet jouw opdrachtgever jou ook uitleggen hoe je moet sturen en schakelen?

Ik vraag me nu toch echt, net als Karel, af hoe jouw administratie er uitziet. Karel zet het woord accountant niet voor niets tussen aanhalingstekens. Is die goede man eigenlijk wel accountant? Ik durf deze vraag al bijna met nee te beantwoorden.

Vraag hem nu gewoon om de jaarrekening van 2011 (van je bedrijf, niet de gegevens voor je IB aangifte) , daar staat de vermogenspositie van je bedrijf in. De volgende stap is als de wiedeweerga op zoek naar een andere accountant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden