[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Voormalige Nederlandse vrachtwagens op buitenlands kenteken


B.R.uut M

Recommended Posts

  • Forumlid

^^de lerares heeft het praktijkexamen al afgenomen.
Nu alleen nog ff de taal onder de knie krijgen, dan weet ie ook wat ze schreeuwde toen het puntje bij het gaatje kwam...

Β 

Groet Ron

PS als ik zo het weer zie, zou ik ook in GR blijven!

Β 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 3-2-2021 om 17:00 zei 1934:

Tja Pierre ,heeft mooie ritjes naar Griekenland,maar ook de oude Daf,s van KLG weten hun weg te vinden in Griekenland,of is het toch Pierre die rondjes blijft rijden hier ???

Β 

Mooi hoor, altijd leuk om het oude materiaal ergens weer terug te zien. Ben onderweg naar Greece ook nog een paar oude Volvo's van de firma tegengekomen. Altijd leuk om te zien, we zijn onderling al aan het uitvogelen van wie die trekker is geweest.

Β 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

Β 

Nee, toch niet. Ik kwam op de terugweg in RoemeniΓ« wel een ander forumlid tegen die kennelijk een beetje te ver uit de richting was geraakt...:p

Β 

20210120_160901.thumb.jpg.50f7556aad80578b2254cedac62cb900.jpg

Oeps, met ACTIVE O2 "Powerstoff mit sauerstoff"....die Benz zal dan nu wel harder lopen dan hij bij Loos ooit gelopen heeft.πŸ˜‚

  • Like 1
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 7-2-2021 om 19:40 zei roadtrain:

Mooi spulΒ nog zo.Β 
jammer van die Franse sticker op de deur.Β 

Β 

Dat zal waarschijnlijk wel het laatste zijn waar die Bulgaar zich druk om maakt als-ie onderweg is met een dikke rit van Varna naar Quimper.

Β 

Je wist ook dat deze 'dode hoek stickers'Β vanaf 1 januari 2021 verplicht zijnΒ voor alle trucks en autobussen, zowel de Franse als deΒ buitenlandse?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Pierre:

Β 

Β 

Β 

Je wist ook dat deze 'dode hoek stickers'Β vanaf 1 januari 2021 verplicht zijnΒ voor alle trucks en autobussen, zowel de Franse als deΒ buitenlandse?

Ja. Zit volgens mij alleen op een zinloze plek.Β 
volgens mij moet men van af achterzijde beginnen met waarschuwen want zijn toch vaak fietsers die je tijdens langzaam rijden rechts in gaan halen en steeds dichter in dode hoek komen.Β 
Β 

zie al veel auto’s met de sticker op trekker maar dan weer niet op de oplegger of container die er op staat of met dit weer helemaal zwart.Β 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei roadtrain:

Ja. Zit volgens mij alleen op een zinloze plek.Β Β 

Β 

Maar liefst vijf stickers dienen aangebrachtΒ te zijn op het voertuig zover ik begrepen heb.

Twee aan beide zijden trekkend voertuig, twee aan beide zijden aanhangwagen/ oplegger en één aan de achterzijde van het voertuig.

Overigens hebben wij ze er ook nog steeds niet opzitten alhoewel enkele collega's onderweg al een waarschuwing hebben gehad tijdens een controle. Men ontspringt de dans dus waarschijnlijk niet deze keer..

Β 

De exacte uitleg hoe het precies zit -met voorbeelden- staatΒ hieronder.

Β 

FRANKRIJK: SIGNALISATIE DODE HOEK VANAF 01/01/2021

Β 

Op 1 januari 2021 wordt de Franse wegcode gewijzigd en wordt het verplicht om de dode hoeken op voertuigen te markeren. Hieronder vindt u een overzicht van de informatie waarover wij op dit ogenblik beschikken, het ministerieel besluit dat het model, de kleuren en de specifieke plaats waar de signalisatie moet worden aangebracht, vastlegt, is nog niet gepubliceerd in het Journal officiel (Frans Staatsblad). Van zodra er meer informatie beschikbaar is, zullen wij u hierover informeren.

Β 

1. Onderworpen voertuigen Ieder voertuig met een MTM van meer dan 3,5 ton moet zijn uitgerust met een bord dat waarschuwt voor de dode hoeken. Deze signalisatie kan op het voertuig worden aangebracht door middel van een sticker, een bord dat door klemmen of een ander bevestigingsmiddel wordt aangebracht of kan ook op de carrosserie geschilderd worden.

Β 

2. Signalisatie Hieronder vindt u het model zoals het voorzien is in het wetsontwerp. Dit model moet volgende afmetingen hebben: 25 cm hoogte en 17 cm breedte. De kleuren moeten aan volgende normen voldoen: RAL rood 3024 geel 1021 kerriegeel 1027 oranje 2008 zwart 9005 PANTONE rood 185 geel 012 kerriegeel 3975 oranje 716 neutraal zwart black.

Β 

3. Waar moet de signalisatie aangebracht worden?

3.1. Vrachtwagens en trekkers De signalisatie op vrachtwagens en trekkers moet op de rechtse achterkant (tussen 0,9 en 1,5 m van de grond) en op elke zijkant vooraan (tussen 0,9 en 1,5 m van de grond) worden aangebracht.

3.2. Aanhangwagens en opleggers

De signalisatie moet op aanhangwagens en opleggers rechts achteraan op een hoogte tussen 0,9 en 1,5 m worden aangebracht, evenals op elke zijkant. Voor de aanhangwagens moet de signalisatie aan de zijkant worden bevestigd in de eerste meter van de carrosserie vooraan op een hoogte tussen 0,9 en 1,5 m. Voor de opleggers moet dit in de eerste meter achter de koppelingsschotel op een hoogte tussen 0,9 en 1,5 m hoogte.

Β 

De Franse federatie van constructeurs heeft een kort filmpje gerealiseerd dat toont hoe de signalisatie moet worden aangebracht, u kan dat hier bekijken.

Β 

https://www.ffc-carrosserie.org/actualite/tutoriel-express-pour-la-signalisation-angles-morts-au-1er-janvier-2021/?utm_source=email&utm_campaign=274n&utm_medium=email 3.3.

Β 

Uitzonderingen.

Voor de voertuigen waar het technisch onmogelijk is om de signalisatie volgens de hierboven vermelde voorschriften aan te brengen, moet dit gebeuren op de dichtstbijzijnde mogelijke hoogte en binnen de grens van 2,10 m. Voor containerchassis, autotransporters, de trekkers voor opleggers, tankvoertuigen, plateauvoertuigen, verstelbare armen voor kipwagens en dolly's waarvoor het technisch onmogelijk is de achterste markering aan te brengen, mag de achterste markering worden aangebracht op een plaats die verenigbaar is met de technische kenmerken van het voertuig. Voertuigen waarvan bewezen is dat het structureel onmogelijk is om de zij- en/of achtermarkering aan te brengen, zijn hiervan vrijgesteld.

Β 

Overgangsperiode.

De voertuigen die aan de zijkanten en de achterkant al signalisatie hebben die de aanwezigheid van de dode hoeken aanduidt volgens de wetgeving van een andere Lidstaat van de Europese Unie, voldoen aan deze verplichting. Er is een overgangsperiode van 12 maanden voorzien waarin de voertuigen die al uitgerust zijn met een waarschuwing voor de dode hoeken op de zijkanten en achteraan geacht worden te voldoen aan de bepalingen van het besluit, zelfs als deze waarschuwing niet helemaal conform het vastgestelde model is.

Β 

Sancties.

Het niet-respecteren van de verplichting om signalisatie aan te brengen wordt bestraft met een geldboete die is voorzien voor overtredingen van de tweede klasse (verminderde boete: 22 €, forfaitaire boete: 35 €). Wij begrijpen – en delen – de bezorgdheden van de Franse autoriteiten inzake de strijd tegen de dode hoek maar wij betreuren dat Frankrijk hier β€œcavalier seul” speelt en deze verplichtingen oplegt aan voertuigen die in het buitenland zijn ingeschreven zonder hierover overleg te plegen met de Europese collega’s. Daarom heeft Febetra via haar overkoepelende organisatie IRU contact opgenomen met de Europese instanties met de vraag om deze eenzijdige maatregel te annuleren of minstens uit te stellen.

Β 

FB_IMG_1612961896350.thumb.jpg.c53419ce7c1c3dab69934d9f4a43fbce.jpg

Β 

FB_IMG_1612961923744.thumb.jpg.e8a10392d7072e3c95174a9a634fb9c8.jpg

Β 

FB_IMG_1612961907474.thumb.jpg.6d187a07e807d83d43ced6bf30c2a703.jpg

Β 

FB_IMG_1612961916222.thumb.jpg.19de51cfa0eb2a140b1e2ec0a6f5c3bf.jpg

Β 

bron: Febetra

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei europeaan:

Al zou men maar één mensenleven daarmee uitsparen.heeft hijn toch zijn nut al bewezen.

Is ook zo. Maar weer typisch in een europa dat een land iets op eigen houtje organiseert. En zelfs verplicht.Β 
De β€œdode hoek” is iets van ieder land erΒ zou dan ook op Europees niveau iets gedaan moeten worden met een duidelijke universele sticker gekoppeld aan wellicht weer eens een campagne.Β 
Β 

stel je voor dat nu half Europa een eigensticker ontwerpt en deze verplicht stelt? Β Zou een mooi zootje worden op de auto. En zijn doel voorbij streven denk ik.Β 
(voor zover andere weggebruikers er al notie van nemenπŸ˜‚)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei roadtrain:

Ja. Zit volgens mij alleen op een zinloze plek.Β 
volgens mij moet men van af achterzijde beginnen met waarschuwen want zijn toch vaak fietsers die je tijdens langzaam rijden rechts in gaan halen en steeds dichter in dode hoek komen.Β 
Β 

zie al veel auto’s met de sticker op trekker maar dan weer niet op de oplegger of container die er op staat of met dit weer helemaal zwart.Β 

Toch wel iets beter op gaan letten. die stickers zitten zowel achterop als rechts op de oplegger en trekker. Halve oostblok toertΒ Β er standaard mee rond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
48 minuten geleden zei iveco 35c17:

Toch wel iets beter op gaan letten. die stickers zitten zowel achterop als rechts op de oplegger en trekker. Halve oostblok toertΒ Β er standaard mee rond.

Zoals je eerder had kunnen lezen .....

merkte ik al op dat er nog vele rondrijden met wel de sticker op de deuren maar β€œnog” niet op alle opleggers en of chassis. Wellicht door regelmatig omkoppelen. Niet alleen de oostblokkers maar ook andere Europeanen. (Juist dat was mij dus onderweg opgevallen!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei sprinter 516:

Absoluut, echter zal dan nooit te meten zijn, echter baat het niet, dan schaad het niet.

Echter is er mijns inziens veel meer te winnen met gezond je verstand gebruiken .......

Het ligt iets genuanceerder lijkt mij;Β 

Wie moet zijn gezond verstand gebruiken? de vrachtwagen die afslaat ?of degene die daarnaast rijdt ?

Uiteindelijk heeft rechtdoorgaand verkeer altijd voorrang( op kruisingen van gelijkwaardige wegen)

Slachtoffers van dodehoek ongevallen zijn meestal de zwakkere medeweggebruikers( fietsers,voetgangers,vrouwen met kinderwagens) maar tevens ook net die gebruikers die eigenlijk voorrang hebben omdat ze "rechtdoor gaan"

Dit soort waarschuwingen zij dus eigenlijk een uiting van zwakte van de kant van het zwaar verkeer wat af wil slaan aan de zwakkere mede weggebruikers om begrip te hebben voor "onze"dingen die we niet(of slecht) onderΒ controle hebben .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei roadtrain:

. Maar weer typisch in een europa dat een land iets op eigen houtje organiseert. En zelfs verplicht.Β 
De β€œdode hoek” is iets van ieder land erΒ zou dan ook op Europees niveau iets gedaan moeten worden met een duidelijke universele sticker gekoppeld aan wellicht weer eens een campagne.Β 
Β 

Β 

De Fransen willen hier misschien niet op wachten en zijn zelf maar begonnen;

De FransenΒ hebben al jaren een zero tolerance beleid om het aantal verkeerslachtoffers terug te dringen,zoals de controle op de snelheid,alcoholgebruik,controle op de rijuren ,en dit is ook zo een maatregel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het ligt iets genuanceerder lijkt mij;Β 

Wie moet zijn gezond verstand gebruiken? de vrachtwagen die afslaat ?of degene die daarnaast rijdt ?

Uiteindelijk heeft rechtdoorgaand verkeer altijd voorrang( op kruisingen van gelijkwaardige wegen)

Slachtoffers van dodehoek ongevallen zijn meestal de zwakkere medeweggebruikers( fietsers,voetgangers,vrouwen met kinderwagens) maar tevens ook net die gebruikers die eigenlijk voorrang hebben omdat ze "rechtdoor gaan"

Dit soort waarschuwingen zij dus eigenlijk een uiting van zwakte van de kant van het zwaar verkeer wat af wil slaan aan de zwakkere mede weggebruikers om begrip te hebben voor "onze"dingen die we niet(of slecht) onderΒ controle hebben .

Makkelijk gezegd, hoe de theorie is, helaas is de praktijk anders (weet ik nog uit bittere ervaring)

Ik schreef het dik 8 jaar geleden ook al Peter, het is heel moeilijk om rekening te houden met β€œiets” dat je niet ziet.....

Als je inderdaad op een kruising aankomt rijden moet je de situatie inschatten, maar op het moment dat je al stil staat moet je zo veel spiegels (en bijvoorbeeld de situatie voor je) in de gaten houden, dat er net β€œiets” ontgaan wordt, en dan is het toch heel fijn dat die persoon mee denkt en zijn gezond verstand gebruikt (zien en gezien worden) en niet alleen maar voorrang NEEMT omdat hij/zij het heeft.

Dat kun je dan bekopen met mogelijk de dood (zoals in mijn geval) tot gevolg.........

Jammer dat ik die persoon dat NOOIT meer heb kunnen uitleggen...... (maar ik heb levenslang)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei sprinter 516:

Makkelijk gezegd, hoe de theorie is, helaas is de praktijk anders (weet ik nog uit bittere ervaring)

Ik schreef het dik 8 jaar geleden ook al Peter, het is heel moeilijk om rekening te houden met β€œiets” dat je niet ziet.....

Als je inderdaad op een kruising aankomt rijden moet je de situatie inschatten, maar op het moment dat je al stil staat moet je zo veel spiegels (en bijvoorbeeld de situatie voor je) in de gaten houden, dat er net β€œiets” ontgaan wordt, en dan is het toch heel fijn dat die persoon mee denkt en zijn gezond verstand gebruikt (zien en gezien worden) en niet alleen maar voorrang NEEMT omdat hij/zij het heeft.

Dat kun je dan bekopen met mogelijk de dood (zoals in mijn geval) tot gevolg.........

Jammer dat ik die persoon dat NOOIT meer heb kunnen uitleggen...... (maar ik heb levenslang)

Cor, de meeste fietsersΒ of voetgangers beseffen niet eens dat er een dode, hoek bestaat

Daarom is het goed dat overheden dit soort maatregelen nemen.

Deense vrachtwagens hebben allemaal een bordje voorop de trekker met de tekst"paehang"( en Zweden met "slapp")

Zowat iedere Nederlander die naar deze landen rijdt heeft dit ook,hoewel t niet verpli ht is voor buitenlanders,vrijwillig dus.

Wat nu i eens het probleem is om dit soort maatregelen af te wijzen nu de Fransen ook met iets komen is mij niet duidelijk.

Β 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei sprinter 516:

Makkelijk gezegd, hoe de theorie is, helaas is de praktijk anders (weet ik nog uit bittere ervaring)

Ik schreef het dik 8 jaar geleden ook al Peter, het is heel moeilijk om rekening te houden met β€œiets” dat je niet ziet.....

COR,hier kom ik vandaag of morgen even op terug(PB functie gaat helaas niet meer)

Β 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
33 minuten geleden zei europeaan:

Β 

Wat nu i eens het probleem is om dit soort maatregelen af te wijzen nu de Fransen ook met iets komen is mij niet duidelijk.

Ik wijs t niet af maar zoals ik al zei: wat als straks ieder land zijn eigen sticker ontwerpt en verplicht stelt? Schiet het zijn doel dan niet voorbij.Β 

Β 

Is dan een universele aanduiding beter en overzichtelijker.......
Β 

frankrijk is binnen Europa groot (en machtig?) kunnen dat vast wel voor elkaar krijgen.Β 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geΓ―ntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Γ—
Γ—
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden