Spring naar bijdragen

Vrachtwagen trekt bergingsauto mee


marco555

Recommended Posts

  • Reacties 78
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Administrators

Dan moet jij de volgende keer maar eens vragen waar dat op de site te vinden is, willem. Nu weten wij ook wel dat de jongens in het noorden heel ver van Oslo wonen, maar ze hebben nog steeds de zelfde website....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ps, in het zuiden kan je dat misschien flikken om niemand tehelpen. Als je ooit hier boven zou komen, moet je dat niet flikken. Het is een ongeschreven wet dat je verplicht ben om testoppen, en tehelpen.

Was die voor mij bedoeld? :angel:

Zo ja, dat heb ik volgens mij hier wel eens meer geschreven: Ik zal niemand zomaar in the middle of nowhere laten staan of aan z'n lot over laten. Ik stop, men mag instappen en lekker warm meerijden tot in de bewoonde wereld. Desnoods onder het genot van een bak koffie op mijn kosten.

Dat is toch hulp genoeg?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was die voor mij bedoeld? :angel:

Zo ja, dat heb ik volgens mij hier wel eens meer geschreven: Ik zal niemand zomaar in the middle of nowhere laten staan of aan z'n lot over laten. Ik stop, men mag instappen en lekker warm meerijden tot in de bewoonde wereld. Desnoods onder het genot van een bak koffie op mijn kosten.

Dat is toch hulp genoeg?

En dat vind ik nou weer zo mooi aan jou Karel, jij bent gewoon een hele sociale kerel. Ondanks dat ik je alleen "virtueel" ken, hoop ik dat m'n dochter (die niet in Oss woont) met een type als jou thuis komt later. Gewoon een nette rustige man. Ook dat je dingen uitlegt die je al 10x hebt uitgelegt, vind ik netjes. Kun je zien dat je veel geduld hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb het filmpje en paar keer bekeken maar het lijkt wel of de bergingsauto eerst aan het glijden gaat richting vangrail en de trailer gaat er achteraan.
Nee Shompie, dat is gezichtsbedrog.

Dat rode wat u rechts naast de oplegger ziet verschijnen, dat is de rode cabine van die Volvo trekker van die Litouwer. Dat is niet de berger.

Die Litouwer heeft de sper er niet op en krijgt opeens grip op het linker trekaswiel van de trekker. In plaats dat hij het gas eraf haalt, houdt hij het er juist op en stuurt naar links. Hij blijft grip houden op en zo duwt hij zichzelf ("over" de naar links ingestuurde voorbanden heen) met de voorzijde naar de vangrail, van de weg af.

De rest zien we in het filmpje. De berger kant geen kant op en wordt meegesleurd en van de weg afgetrokken.

Karel,je zegt dat t een Volvo is wat ervoor staat,ik heb ook een bepaalde ervaring met slepen op gladde weg met een Volvo.

De Volvo heeft,zoals je wellicht weet, twee bevestigingspunten in de voorbumper voor het losse trekoog.

Indien de berger de kabel, of ketting, die hij gebruikt alleen aan de linker bevestiging van de Lithouwer heeft zitten,trekt hij gegarandeerd deze trekker richting de vangrails als t glad is.

Daar kun je niet tegen sturen,dat weet ik uit eigen ervaring.

Als hij dus met zijn takeldoos tegen de rechterkant gaat rijden zal hij de trekker van die Lithouwer nog verder naar rechts trekken omdat de sleepkabel,als die in de linkerbevestiging zit het spoor van het midden van de takeldoos volgt.

Die bevestigingen liggen toch wel een 75 cm uit het midden van de trekker,da's precies genoeg om hem over de rand te trekken.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Karel,je zegt dat t een Volvo is wat ervoor staat,ik heb ook een bepaalde ervaring met slepen op gladde weg met een Volvo.

De Volvo heeft,zoals je wellicht weet, twee bevestigingspunten in de voorbumper voor het losse trekoog.

Indien de berger de kabel, of ketting, die hij gebruikt alleen aan de linker bevestiging van de Lithouwer heeft zitten,trekt hij gegarandeerd deze trekker richting de vangrails als t glad is.

Daar kun je niet tegen sturen,dat weet ik uit eigen ervaring.

Als hij dus met zijn takeldoos tegen de rechterkant gaat rijden zal hij de trekker van die Lithouwer nog verder naar rechts trekken omdat de sleepkabel,als die in de linkerbevestiging zit het spoor van het midden van de takeldoos volgt.

Die bevestigingen liggen toch wel een 75 cm uit het midden van de trekker,da's precies genoeg om hem over de rand te trekken.

Groeten Peter.

Sorry Karel,ik heb over je posting 30 heen gelezen,waar jij dit ook als de eventuele oorzaak verklaart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Reindert

Hoe je het ook zal wenden of keren, Noorwegen blijft in de wintermaanden gewoon een verraderlijk land! En even komend op het topic van Willem, ja, blijf niet kloten en betaal dan gewoon een sleepdienst om veilig boven te komen.

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik ben alleen al blij dat u me ondersteunt dat ik niet zomaar uit m'n nek zit te lullen ..... :p
Hierop zie je duidelijk dat de kabel,of ketting in de linker bevestiging zit.

Wij laden bij een heel grote fabriek in een onooglijk dorpje midden in de Appenijnen,op een middag stond ik daar te laden en binnen een uur viel er zo n 25 cm verse sneeuw.

Vanaf die fabriek loopt een smal weggetje,flink steil omhoog naar de hoofdweg,waarvan het laatste stuk erg steil is ,ikke de kettingen erop gelegd bij die vent,waar ik nog enigzins vlak stond.

Mijn pech was,toen ik kon gaan rijden liep heel die fabriek uit en gingen er een paar honderd wagentjes over die verse sneeuw reeeden en t een ijbaan werd,ik bleef dus steken en kon geen kant meer op,geluk bij een ongeluk was dat de directeur ook niet meer naar huis kon met zijn auto,er werden dus maatregelen getroffen.

Men belde de brandweer,die hadden daar vlakbij een kazerne,en die kwamen met een dikke 3 assige iveco,vierkant in de kettingen en geladen met 15000 liter water.

De kabel eraan,op het linkse trekoog, en met wat meehelpen van mijn kant kregen ze me boven,daar aangekomen,op de vlakke weg,stuurde die brandweerman zijn auto naar rechts en trok mij zo richting vangrails,ik kon remmen en sturen wat ik wilde dat hielp helemaal niks.

Gelukkig reageerde die Italiaanse chauffeur op mijn knipperen met de lichten en mijn claxon anders had hij mij mooi tegen die vangrail getrokken geworden.

In de link van Street view zie je rechts dat straatje en rechtuit,net voorbij die vuilnisbakken die vangrails:

Montana in de buurt van Gaggio, Marcon, Italia - Google Maps

Vandaar dat ik schreef:uit eigen ervaring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wij/ik hebben het makelijker. Ik sta rondom nog op winterbanden. Die gaan we halverwegen Mei pas wisselen. Voor ons/mij is het zo erg niet als ik die winterbanden helemal kapot rijd met warm weer, want ze gaan bij ons maar 1 winter mee. Volgende winter gaat die weer op nieuwe winterbanden.

In NL wisselen ze ook winterbanden, maar wel met de bedoeling dat die 2 of 3 winters meegaan. Op die banden blijf je niet rijden als het warm weer word. Want je ziet de banden bijna letterlijk slijten met warm weer.zoen.

Heb het wel is met een collega over gehad, dat winterbanden voor Nederland gewoon veel te duur is. Als je in dit voorbeeld van trekasbanden uitgaat (denk de balangrijkste as Willem ? of stuur..) En je gaat uit van een gemiddeld 160000 km op jaar basis, rij je dus 40000km per seizoen. Er vanuitgaand dat je 1 seizoen met winterbanden rijdt, kan je dus 10 jaar lang met winterbanden doen voor ze op zijn(!!). Pak jij is een band van 10 jaar oud, die gaat schuren, of ondertussen heb je (nieuwe) auto een andere bandenmaat. Kwaliteit komt het iig niet ten goede. Hetzelfde geld voor de transporteurs die eens in de zoveel tijd in NW komen, om nou voor die 10 ritten in het jaar winterbanden te kopen. Denk dat juist daar het probleem ligt, kom je er vaak, kan je dit in je kmprijs meenemenen. Baaseigen huur je ook geen charter in als je zelf daardoor een auto laat stilstaan. Willem zegt al hierboven, mijn winterbanden gaan maar 1 seizoen mee. Moet je is tegen die (zunnige) Hollander zeggen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Reindert

@Kalakuski: Is trouwens wel een zeer mooie sleper. Maar hij heeft geluk gehad er op tijd uit te kunnen springen anders had hij denk toch wel dood geweest.

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Administrators

Vervolg:

Na een onderzoek door Statens Vegvesen verklaard een medewerker dat de Litauer WETTELIJK geen verkeerde banden had.....

Waarmee dan weer aangetoond wordt dat de wet niet goed in elkaar zit. De banden waren namelijk niet geschikt voor de Noorse wintergladheid, maar de wet spreekt enkel over profieldiepte.....

Het onderzoek van de Statens havarikommisjon (de noorse tegenhanger van de NL raad van de veiligheid, van Mr. Pieter van Vollenhoven...) is nog niet klaar voor een uitspraak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Reindert

@Murphy:

Na een onderzoek door Statens Vegvesen verklaard een medewerker dat de Litauer WETTELIJK geen verkeerde banden had.....

Waarmee dan weer aangetoond wordt dat de wet niet goed in elkaar zit

Dan gaat het rap tijd worden dat de Noren hier eens een zeer goede wet op aan zullen nemen! Door deze niet goed in elkaar zittende wet, kunnen er in een winter seizoen in Noorwegen zomaar 10 tallen doden vallen hetgeen dan wettelijk mag. Het EVA land Noorwegen is het rijkste land van Europa, maar zijn daarentegen net zo laks als het arme Nederland aangaande de kromme wetgeving. :confused:

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden