[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Het drama dat Carrefour heet...


Pierre

Recommended Posts

  • Forumlid

Het leven van de chauffeur gaat niet alleen over rozen.

Het werk en het leven onderweg vergt soms nogal wat van het incasseringsvermogen van een chauffeur, al denkt de buitenwereld dat het enkel een beetje flierefluiten is met de radio lekker aan, de werkelijkheid ligt in de meeste gevallen toch iets anders.

Een onwerkbare en ingewikkelde rij- en rusttijdenwet, allerlei regelgeving op bedrijfsterreinen die vaak bedacht lijkt te zijn door een paar mensen die niets met de praktijk te maken hebben, het onbegrip, de éénzijdige en rechtlijnige denkwijze van klanten, noem het maar...

Zo heb ik het genoegen om voor mijn werkgever o.a. de verschillende levensmiddelen-distributiecentra in voornamelijk Nederland en België te bevoorraden.

Dat de wachttijden bij de distributiecentra soms de spuigaten uitlopen is een bekend gegeven, maar één bedrijf neemt in dit geval toch wel ruim de koppositie wat betreft ellenlange wachttijden en wantoestanden.

Sommigen onder ons kennen het wel, de Belgische DC's van Carrefour in Nivelles en Kontich.

Een eerdere reactie van SJW zette mij aan het denken om mijn belevingen bij dit bedrijf eens op te schrijven

Heb er verder geen idee van die bedrijven maar 2 irriteren me mateloos---> Carrefour en Essers.

Bij Carrefour in Nivelles werd ik laatst bijna vermoord door de portier. Hij deed een beetje onbeleefd en onaardig tegen mij.

Heb hem toen terugggenaaid toen ik de poort uit wilde rijden. Mocht ik er niet meer uit... Lekker stoïcijns voor je uitkijken en afwachten. Andere chauffeurs werden ongeduldig en toen moest ie wel... Kwam stampend en tierend in het Frans naar me toe. Wat ie zei weet ik niet, ik spreek geen Frans.

Carrefour in Nivelles is met stip de allerslechtste in heel België om te komen.

3 tot 4 uur wachttijd is zeker geen uitzondering.

Heb er wat tijd staan te vergooien daar. Ook in Kontich is het niet veel beter, ook veel wachttijden.

Mijn reactie hier op werd gisteren maar weer eens bevestigd. Lees het zelf maar...

Mijn ervaringen dus met deze twee bedrijven waren nooit best en kwam er gelukkig nauwelijks meer. Maar tijden veranderen en zo ook de werkzaamheden, dus ben er de afgelopen maanden weer diverse keren geweest.

Eén van mijn meest bizarre ervaringen dateert alweer van een paar jaar terug, toen ik speciaal op zaterdag met 5 pallets naar België moest. Ik had de pech om in St.Katelijne Waver meer dan 2 uur in de wacht te moeten staan met 3 pallets en kwam dus een half uur na afspraak in Nivelles.

'Le marchandise' werd direct geweigerd en werd me goed duidelijk gemaakt met een chagerijnige snauw 'refusé' (geweigerd) richting mijn kant.

Alles in het werk gesteld om uit te leggen dat het buiten mijn schuld was, de CMR met de tijden er op van de vorige klant erbij gehaald, maar meneer was niet voor rede vatbaar. Dus, terug naar Tilburg met 2 pallets.

Zonde van de tijd en de brandstof, maar dat is wel het laatste waar ze zich in Nivelles druk over maken.

Meerder malen heb ik daar een paar uur van mijn leven staan vergooien op de parkeerplaats en onverrichterzake mijn rit moeten vervolgen om de rest van de klanten te voorzien die hun spullen wél graag wilden hebben.

Zo ook in Kontich.

Voor een nieuwe klant komen we nu bijna dagelijks in zowel Kontich als Nivelles en het gaat altijd om complete volle auto's.

Tot die keer en tot mijn grote verbazing verliep alles geheel vlekkeloos, tijden werden netjes nageleefd en het lossen was altijd in een goed uur klaar. Maar als dingen te mooi klinken om waar te zijn....:D

Enkele weken terug moest ik met een collega samen naar Kontich. Allebei een afspraak om 07.00.

Ik meld me om 06.30 aan op die computer: u heeft een afspraak om 15.00 uur.

Onmogelijk dacht ik, dus nog een paar keer geprobeerd, tot dat madam uit haar hokje kwam en mij vertelde dat die computer gelijk had en ik zéker niet eerder kon lossen omdat het verschrikkelijk druk was en het één grote puinhoop was, maar dat was niks nieuws...

Dus even bellen naar de zaak en de planner ging direct actie ondernemen. Ik ging er eens voor zitten, schonk een bak koffie in en zie mijn collega naar mijn auto komen lopen.

"Hoe laat moet jij lossen?" vraagt hij. "Nou, zeg ik, de bedoeling was om 07.00 tegelijk met jou, maar volgens de portier vanmiddag om 15.00".

"Ha, da's mooi, ik om 16.00". Onmogelijk natuurlijk dat je daar met 2 man de hele dag gaat staan, dus afgewacht wat er komen ging, en om 10.00 kregen we bericht dat we konden vertrekken. Het werd nog een heel gedoe met die portier om de papieren terug te krijgen, na wat over en weer gebel werd door mijn collega besloten om te blijven staan en ik kon afkoppelen. Hij heeft de 2 opleggers die dag gelost en reed daar 's avonds tegen een uur of 5 weg....

Vorige week ook weer iets in Kontich.

Afspraak om 15.30. Ik was een goed uur te vroeg, dus zeker op tijd. Het was zo rond 15.00 toen ik een collega aan zag komen rijden met een vracht van 14.30. Te laat dus, en dat betekend doorgaans niet veel goeds bij dat gekkenhuis in Kontich.

Hij meld zich aan en komt naar me toe en legde me uit waarom hij te laat was. Fout lag niet bij hem, maar hij was er toch niet gerust op, want dit kon wel eens een latertje worden.

Tegen 15.30 word er omgeroepen: Huybregts.....

We lopen met z'n tweeën naar de portier en deze wél vriendelijke man vraagt "Wie is Ron?" Dat was mijn collega. "Dan mag hij eerst lossen, want die vracht staat eerder gepland" Nou, mijn collega meer geluk dan ik dacht ik, we wachten maar weer af.

Om 16.30 klonk het weer door de luidspreker: Huybregts...

Papieren opgehaald, het terrein opgereden en direct lossen. M'n maat stond er ook nog en binnen een kwartier hadden we alles op de vloer staan. Maar dan...........

Wachten op een controleur die nergens te zien was. Zo rond 17.15 komt er iemand aangelopen, een allochtoon waar ik de oorsprong niet van durf in te schatten en die rechtop bleef staan door te lopen, anders viel hij om, zo'n slome lamzak.

Hij begint te piepen met z'n apparaat, en met nog tien pallets dus een kleine 5 minuten werk legt hij zijn spullen neer en zegt: "Pauze, 30 minuten".

Ik probeer hem duidelijk te maken dat ik hier al een hele middag heb staan verklooien voor zijn handel maar ik kon net zo goed tegen de muur staan lullen. Dus, maar weer in de auto, wachten tot 18.00 en terug naar binnen. Om 18.10 komt hij weer aangesloft, pakt zijn scanner piep-piep-piep en klaar.

Om 18.20 reed ik de poort uit, dus zo'n 4 uur alles bij elkaar.

Nu had ik gisteren dan weer het genoegen om weer eens naar m'n vrienden in Nivelles te mogen.

Ditmaal met een andere soort goederen, 16 pall. totaal van 2 verschillende klanten. 15 pall. afspraak om 07.00 en dat ene palletje tussen 05.30-06.30 volgens de papieren.

Ik arriveerde om 05.45 dus mooi op tijd. Ik ging er van uit dat ze die 07.00 wel aan zouden houden, maar misschien had ik geluk met dat ene palletje. Het was vrijdag, de mensen zijn meestal wat beter gemutst op de laatste werkdag dus hoopte dat het geluk een keer aan mijn zijde was.

Dat geluk komt ook regelmatig voor, maar zeker niet bij Carrefour, en dan al zeker niet in Nivelles :D.

Ik loop naar het portiershok, leverde mijn papieren in, en praatte even wat bij met een bekende collega van v. Rooijen uit Turnhout.

Na verloop van tijd, er gebeurde toch niets ging ik maar binnen in de auto zitten. Wilde even m'n ogen dicht doen toen er zowel links als rechts 2 auto's gingen staan met de koelmotor aan. Dat ging hem dus niet worden. Daarbij iedere keer die keiharde luidspreker van de portier..Transport vandenBroeck...Saelens...Gillemot.

Maar niks geen Huybregts natuurlijk. Dus dan word het zeven uur vermoedde ik.

Ik had een kleptrailer, moest verschillende klantjes lossen en om de tijd wat te doden wilde ik mijn transpallet, ofwel de pompwagen alvast achterin zetten.

Haal dat ding uit de kist, vouw de klep open, voel ik m'n voet wegglijden in iets zachts... ik kijk naar beneden en jawel hoor, ik had prijs! Vol in de kak van één onzer collega's die de moeite niet nam om naar het schijthuis bij de portier te lopen. Nou, dat kon er ook nog wel bij. Gadverdamme zeg. ...

Schoen geheel klinisch ontsmet en maar weer plaatsgenomen in de auto. Het was inmiddels al zo rond 07.30, dus ik stond er al meer dan 1½ uur. Even een berichtje gestuurd naar de planning en afwachten.

Ik kijk naar mijn buurman in de auto naast me. Hij hangt achterover in zijn stoel, kijkt mij aan en hij schudt ook meewarig zijn hoofd met een blik van "wat een gedoe hier altijd". Eén blik zegt meer dan tien woorden en we denken dus alletwee het zelde op het zelfde moment. We lachen naar elkaar en kijken maar weer verder door het raam naar buiten

En toen gebeurde het.............08.15....Huybregts, schalt het over de parkeerplaats. Eindelijk, hé hé.

Papieren halen, transpallet oui, autre clients oui, pallets vidé non. Iedere keer weer hetzelfde ritueel. Dechargé port B8.

Ik rijd het terrein op, zet de auto tegen de ramp, loop naar binnen, en in geen velden of wegen iemand te bekennen. Loop het hele pand door -en dat is gigantisch kan ik je vertellen- en zie helemaal aan de andere kant chauffeurs hun handel lossen.

"Ben ik dan verkeerd misschien?" vraag ik aan een medewerker van Carrefour. "Nee, meld u zich daar maar aan".

Papieren weer afgegeven, en weer 5 minuten teruggelopen.

Alles stond natuurlijk helemaal vol, geen meter ruimte, maar ik frommelde er mijn 16 pallets wel tussen.

Hé hé..opgelucht dat het eruit was, nu nog wachten op een controleur.

Blij vol goede moed ging ik eens voor mijn spulletjes staan, wachten op de controleur. Maar er kwam maar niemand. Wachten en wachten, nog eens wachten.

Ik stond me stilletjes op te vreten want ik had het nu zo onderhand wel gehad. Het bleef maar duren en het begon stiekem te malen in mijn hoofd. Wat een k*tbaan hebben we eigenlijk, is dit het nou? Ik kap ermee, dat gezeik overal, de meest vreemde gedachten spookten opeens door mijn hoofd.

Af en toe kwam er zo'n muts langsgereden op zo'n kar met lange lepels waarbij ik de meest rare fantasieën kreeg. De mensen daar zijn allemaal even lelijk en ik vroeg me bij iedereen die ik voorbij zag komen wel iets af.....

Maar hoe dan ook, geen controleur.

Dus nam ik opnieuw de proef op de som, wandelde de 4-daagse nog een keer door het pand en meldde me weer bij de receptie.

Suivant monsieur....u bent de volgende.

De "80 van de Langstraat" weer teruggelopen en maar weer wachten. Op een gegeven moment werd ik het beu en dacht klap allemaal maar, ik ga liggen. Ze komen me maar roepen als ze me nodig hebben.

Nog eventjes in de auto gaan zitten, weer een berichtje gestuurd over de stand van zaken, en na verloop van tijd maar weer eens binnen gaan kijken.

En geloof het of niet, er kwam eindelijk iemand aan gelopen. Een vriendelijke halfkale oudere man, die de tweelingbroer had kunnen zijn van Simon van Collem.

Hij begon te piepen en te plakken, maar wat-ie allemaal aan het doen was weet ik niet, volgens mij was hij de weg een beetje kwijt.

Bleek dat die ene pallet daar niet thuishoorde. De moed begon me al in de schoenen te zakken, want ik kreeg sterk het vermoeden dat ik die weer in mocht laden en ergens anders moest lossen. Het hele ritueel opnieuw dus.

Deze keer had ik wel geluk, laat maar staan zei Simon.

Uiteindelijk na een half uur controleren was alles klaar. Weer de wandel 4-daagse naar de receptie om de papieren te halen, en de Kennedymars teruggelopen naar mijn auto en na meer dan 4 uur de wanhoop nabij te zijn geweest het bevrijdende bericht gestuurd naar de planning:

Planning,

Klaar in Nivelles. Totale lostijd 4 uur 20 minuten.

Groet Pierre :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 154
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Pierre dat heet MACHT :ja:

Des avonds heeft zo een stakker weer een mooi verhaal aan de etensdis :ja:

Wordt zo een persoon in de ogen van de rest aan tafel heeeeeeel belangrijk :ja:

En wij idioten :angel: pikken dit allemaal, omdat we anders op de zaak weer iets uit te leggen hebben :ja:

Dat zijn wel heel veel :ja: smileys.

Zelfs met een tanker kom je dit soort ongein tegen.

Spreek een paar woorden Frans, maar als het moeilijk wordt gewoon in het ABN antwoorden.

Met name de woorden laml:zegtniets: en klo:zegtniets: verstaan ze ineens wel.

Als je dan te horen krijgt dat je er nooooooit meer mag komen heb ik de gewoonte om te vragen of het een belofte is :p

Blijft dat ook ik m'n hoed voor je afneem, en hoop dat jij en je coll. het volhouden :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik bij gordijn rijswijk gewerkt wij reden voor grand food kwamen ook bij dc's in belgie vlogens mij zat er ook een Carrefour in asse bij de ikea daar ook wel eens wachten maar viel wel mee moest er ook een keer lossen een paar pallet met pasta sausen en moet wachten ik had er een paar klanten voor gehad een na laatste klant volgende klant Carrefour Nivelles had om 1uur een afspraak ik had wel eens gehoord als je telaat was dat je dan een nieuwe afspraak moest maken ik de planning gebelt ik het uit gelegd ik moest er toch naar toe rijden meld me aan ik was ongeveer 1uur te laat meneer zegt in het Frans u bent telaat u moet een nieuwe afspraak maken ik gebelt met de planning kom maar terug naar rijswijk weer 100 km voor niks gereden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pierre, Proctor & Gamble in Mechelen is ook zo'n geweldig adres. Die controleur die daar nu in Kontich werkt, heeft eerst bij Proctor & Gamble gewerkt denk ik. En die had heel veel broers die allemaal dezelfde mentaliteit hadden. En als je dan klaar was, kon je voor papieren halen, duurde ook nog kwartiertje, en dan nog bij de portier eruit die het zegel moet checken, maar pas als hij klaar is met bellen naar zijn vrouw, of als er 4 auto's van Van Dievel achter je staan dat er niemand meer in of uit kan. Geweldige ervaring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik had allang een terreinverbod gehad daar denk ik.

Maar er zijn zat anderen vormen van transport Pierre, buiten het distributie.

Bij mij is er ook regelmatig wat, ook wachttijden.

Maar ik word wel overal netjes behandeld, en dat is natuurlijk ook niet meer dan normaal.

Als ik dit lees weet ik weer waarom ik uit het distributie werk ben gestapt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Arjan.

Maar als je er niets aan probeert te doen, veranderd er ook nooit iets.

Iedereen heeft toch zijn/haar trots ?

Waarom worden wij dan als huisdier behandeld ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja Pierre, het leven gaat niet over rozen, maar al doende leert men, en elke keer wordt je rustiger.

op een gegeven moment lach je erom, tenminste ik wel.

In oostenrijk zitten ook meerdere meubelklanten van ons, (die met die rooie stoel), daar sta je soms een halve dag te wachten.

maak me niet meer druk, slecht voor je gezondheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat gedoe heb je in elke sector.

alhoewel ik nu de afgelopen 2 jaar het wat minder vaak aantref.

maar ook nu zijn er bedrijven die regeltjes hebben die werkelijk kant nog wal raken en na italie perikelen wordt je vanzelf wat rustiger.

de verhaaltjes van johannes van vroeger en mijn ervaringen van getreiter in italie spreken boekdelen.

dit verhaaltje van de DC's mag er ook zijn.

maar hoe rustiger je zelf bent en blijft....des te minder LOL hebben ze er in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@ Arjan.

Maar als je er niets aan probeert te doen, veranderd er ook nooit iets.

Iedereen heeft toch zijn/haar trots ?

Waarom worden wij dan als huisdier behandeld ?

Wij kunnen daar niets aan veranderen. Ik denk ook niet dat ik dat nog mee maak in mijn werkzame carriëre.

Als je trots wilt zijn en niet als huisdier behandelt wilt worden moet je vooral geen chauffeur worden.

Gladde rug, veel kunnen slikken, veel schijt hebben enz. kan je enorm helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Arjan.

Wij :ja: zijn wel degelijk degenen die e.e.a. kunnen veranderen !!

Als de aanhouder wint, komt het moment van twijfel bij onze euhh ( vijanden :confused: dan wel mede stakkers ) magazijnboeren vanzelf.

Gezien de reacties op menig topic kunnen we heeeel goed voor ons zelf zorgen :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Hoe bekend klinkt me dit allemaal in de oren... terwijl soms de verleiding groot is om iets in die richting te zoeken!

Overal is wat, de één kan er beter mee uit de voeten dan de ander en helemaal de wereld uit zal het niet gaan ben ik bang; maar om te beweren dat we dat zelf in de hand hebben gaat me ook wat ver.

Mijn grootste bezwaar in deze: de maand er na moet je weer een studie gaan maken van je loonstrook en in mijn geval je agenda :zegtniets:

Vorige week overkomt me iets dergelijks in Heerenveen bij een bouwmaterialenhandel om 12.37 u. Hek open, alle deuren open, balie bemand dus melden voor losstempel. "Meld je maar even bij de jongens in de kantine" krijg je dan te horen. Tegen beter weten in toch gedaan: "dan moet je maar even wachten, we hebben pauze tot 13.00 uur"

Dan ga ik bewust al geen discussie aan, omdat die uit de hand gaat lopen. Want waarom bepaalt hij dat ik ook pauze moet gaan houden?? Waarom wel open voor de klant en niet voor de leverancier??

En in deze tijd: het ene bedrijf vecht voor het bestaan, en daar bepaalt de klok dat het heilige voederen der dieren weer plaats vindt? Pleurt op, ga wel naar de auto...

Dus maak ik de bak open, zet palletje klaar, pak vast een lege euro, stapel er vast wat bij elkaar en ga dan met de luchtslang en een doekje in de cabine aan de gang. En eindelijk, om 13.10 uur is er leven! Vijf minuten later komt er eens één kijken : "is het deze pallet?" want meer staan er niet zichtbaar voor hem :stom: Ja hoor, zucht... Handtekening, nog een palletje extra en om 13.20 u weer weg... Iets te hard, dat dan weer wel.

Afgelopen donderdag weer begonnen in Heerenveen, weer bij deze klant aanwezig maar nu om 7.40 met één deurtje. Gemeld aan de balie, deurtje op de nek en naar binnen gewandeld. Wat ik al verwachtte: hevige discussie in het Fries over de voetbal, die 0-5 om precies te zijn. Heb geen woord vuil gemaakt aan de week er voor, maar met een grote grijns op me waffel dat deurtje aangeboden, handtekening gehaald en ze een prettige dag gewenst:D Dan is dat voorval voor mij ruimschoots afgedaan!!

Voor de volledigheid na het doorsturen van "the winner takes it all" per 27mc nog even 'namens AJAX bedankt!' de ether in geslingerd om een uur of één en mijn dag was weer helemaal goed:ja: Niet dat ik een voetbalkenner ben, meer een meekijker de laatste paar jaar...

En dat loonbriefje komt volgende maand wel weer!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Maarten.

Snap het allemaal, maar, zaterdag morgen ( heeeeel vroeg ) staat de zoon van je buurman/vrouw tegen jouw voordeur te zeiken.

Hoe je daar mee omgaat is wat mij betreft niet van belang.

Van belang is dat je het gewoon niet pikt.

Je reageert !!!!!!!!!!! Dan wel !!

Waarom je dan als een malloot laten behandelen terwijl JE G. $%^&*()_)(*&^%$# .E aan het werk bent ??

Weet je, de afgelopen week kreeg ik op een goed moment de vraag "wie denk je eigenlijk wie of wat je bent ?"

Vanuit de diepte van m'n ziel ( ben echt 1.90 m. lang ) heb ik alleen verteld "ik weet wie ik ben, en U, weet U ook wie ik ben ?"

Vervolgens werd het heel stil, maar de grijns tijdens de ondertekening van de CMR sprak boekdelen.

Wij, ja ik ook ! nemen te vaak te veel.

En da's eigenlijk niet normaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maarten. Tijd voor een klep op de trailer.

Palletje zelf lossen, krabbel van je eigen op de vrachtbrief, foto van de pallet, en :bey:

Aan mij zouden ze toch een slechte hebben.... Ohh dus je wil je eigen bestelde handel niet hebben, mooi dan gaat het mooi mee terug, of ik los het wel bij een stukgoedboer. Ik ben geen hoer hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
...

Waarom je dan als een malloot laten behandelen terwijl JE G. $%^&*()_)(*&^%$# .E aan het werk bent ??

En da's eigenlijk niet normaal.

Ooit ging ik daar meteen tegenin, dergelijke regeltjes waar men aan vast houdt. Uiterlijk kalm accepteer ik het nu maar, de werkgever kiest partij voor zijn klant en stuurt je terug...

Maarten. Tijd voor een klep op de trailer.

Palletje zelf lossen, krabbel van je eigen op de vrachtbrief, foto van de pallet, en :bey:

Aan mij zouden ze toch een slechte hebben.... Ohh dus je wil je eigen bestelde handel niet hebben, mooi dan gaat het mooi mee terug, of ik los het wel bij een stukgoedboer. Ik ben geen hoer hoor.

Eigenlijk... is dit ook mijn manier van denken Willem! Klep heb ik, maar lengte's moeten langs de zijkant. Bovendien eist de afzender een handtekening, liefst niet allemaal dezelfde;)

Plus wat hier boven al staat... dan maar even poetsen!

En hoe voel je je dan op dat moment Maarten?? Gewoon als een hond weggejaagd door zo'n kansloos figuur, die totaal geen compassie of inlevingsvermogen heeft in hetgeen wat jij nog moet doen die dag en hoeveel oponthoud hij wel niet veroorzaakt voor jou..

Het zal hem worst wezen.

Inderdaad, dan sta je weer met beide benen op de grond ja... Hij stapt om half vijf op de fiets, wij sluiten dan aan in de file om uiteindelijk naar de magnetron te rijden.

Maar gelukkig zijn de meesten gewoon open over de hele dag en is er weinig aan de hand. Maar één zo'n adres kan je dag wel verzuren ja!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ooit wel eens bij een bedrijf geladen. Daar ging het ook niet vriendelijk en vlot zeg maar.

Ik tekende de CMR met kanker adres.

s'Maandag de planner aan de telefoon. Dat dat niet de nette manier van tekenen was, en waarom ik dat gedaan had? Ik zei, precies zoals ik getekent heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden