[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Minimale afstand kopschot


mikeya

Recommended Posts

  • Forumlid

Minimale afstand kopschot en achterkant vrachtwagen.

Voor de chauffeurs onder ons die met een bakwagen - dolly - oplegger rijden. Wat is bij jullie de afstand tussen de achterkant van de vrachtwagen en je kopschot?

Ik zie namelijk soms best een forse ruimte er tussen, zoals bij de DHL lzv 's.

Maar sommige zien er heel wel heel kortgekoppeld uit.

Dus ik vraag mij af wat de minimale afstand is die nodig is voordat je in de knoei komt met bochtenwerk.

Bij een wipkar combi is het bijvoorbeeld 75cm.

Maar de dolly draait ook nog onder de oplegger, waardoor je dus meer cm's nodig hebt. Maar hoeveel is de hamvraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Er was eens een constructie waarbij in bochten de dissel uitschoof om meer ruimte te maken (tussen het kopschot) bij het draaien. Dit mag niet meer maar ik had altijd het idee dat je gebonden was aan het aantal laadmeters (13.20 & 15 meter ?). Mede daarom mag je ook niet met topsleepers rijden. Maar of er een regel bestaan tussen de minimale afstand ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar de dolly draait ook nog onder de oplegger, waardoor je dus meer cm's nodig hebt. Maar hoeveel is de hamvraag.

De minimale ruimte volgt eigenlijk uit de kopstraal van de oplegger (wettelijk max 2,04 mtr, en dat is de afstand van het midden van het draaipunt/kingpin en één van de voorste-buitenste hoeken van de oplegger). Daarbij moet u optellen de afstand van het hart van de (vangmuil-)koppeling tot aan de achterste-buitenste hoek van de bak(-wagen). PLUS nog een veiligheidsmarge van enkele centimeters, afhankelijk van de opbouw.

Dat zijn de grootste afstanden die in de lengte van de trekboom moeten verwerkt worden. Zodat bij manoeuvreren de buitenste punten van de bak(-wagen) en de laadbak van de oplegger elkaar niet raken.

De afstand tussen de achterkant vrachtwagen en het kopschot (in rechtuit-stand) is daar dan een automatisch gevolg van. En zal afhankelijk zijn van de opbouw van het voertuig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En om het nog wat lastiger te maken ...

Ik rij bv. met een verschuifbare schotel, als de schotel te ver naar voren staat kan er nog wel genoeg ruimte tussen mijn kopschot(koeler) en de trekker zijn, maar die verrekte poten onder de trailer breken wel mijn achterlichten van mijn trekker af.

Er zijn dus meer punten waar je op moet letten, zeker bij een verstelbare schotel, want de plaats van de poten is niet bij alle trailers gelijk.

Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Er was eens een constructie waarbij in bochten de dissel uitschoof om meer ruimte te maken (tussen het kopschot) bij het draaien. Dit mag niet meer maar ik had altijd het idee dat je gebonden was aan het aantal laadmeters (13.20 & 15 meter ?). Mede daarom mag je ook niet met topsleepers rijden. Maar of er een regel bestaan tussen de minimale afstand ???

Dat je niet met topsleepers mag rijden is een fabel. 2x8 landmeten mag niet meer waardoor het voordeel van een topsleeper weg is.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik was vroeger niet zo goed met wiskunde, en dat breekt je nu op haha :-).

Het verhaal van de kopstraal was mij bekend. Die kan ik ook berekenen.

Bij een standaard vaste opbouw heb je simpelweg minimaal 75cm vrije ruimte nodig. Dit geld voor de wipkar combi.

Maar laten we het lzv verhaal even voor wat het is.

Een normale schamelcombi met vaste kastenopbouw. Dan heb je te maken met een minimale lengte tussen de bakken(dus lengte triangel) die mij onbekend is.

75cm is dan niet genoeg, dat weet ik wel. Wat ik niet weet is hoe je kunt berekenen wat de minimale afstand is.

Daar zullen toch formules en handigheidjes voor te vinden zijn.

Uiteraard kun je 1 en ander voorleggen aan carrosseriebouwers, maar ik vind het leuk om zelf te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar is er voor een LZV wel een maximale totale laad(vloer)lengte? Ik kan me voorstellen dat je met bakwagen-oplegger laadlengte kunt winnen door de cabine korter te maken.

Nee, wel is er een minimale laadlengte! Die weet ik niet uit mijn hoofd, zou iets van 18meter laadruimte kunnen zijn ofzo.

Dit hebben ze bedacht zodat vervoerders niet met hele lange vrachtwagens (torpedo's bijvoorbeeld) gaan rijden. Het idee van de LZV was namelijk meer laadruimte, niet meer ruimte voor je cabine.

Verder is het inderdaad zo dat je dus een voordeel hebt wanneer je geen slaapcabine hebt.

Dit voordeel is dus hetzelfde als we vroeger hadden met de topsleepers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Naar verhouding zie ik weinig LZV's rijden zonder slaapcabine. C1000 is de enige eigenlijk.

Om terug te komen op de originele vraag: hoeveel speling is er nodig tussen motorwagen en oplegger in een LZV combinatie?

Dat hangt er ook van af of je met de LZV een put moet indraaien of met andere hoogteverschillen te maken hebt.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
I

Een normale schamelcombi met vaste kastenopbouw. Dan heb je te maken met een minimale lengte tussen de bakken(dus lengte triangel) die mij onbekend is.

De combi waar ik mee rij(vangmuil achterop voorwagen) heeft een triangel van 1,55m en dat is meer dan zat. Ik kom nooit met de bakken in de buurt van elkaar.

Wel ben ik gewoon opzoek naar de minimale afstand.

Ik kan mij ook goed voorstellen dat een schamelcombi(vangmuil achterop achteras) korter gekoppeld kan worden, omdat de laadbak dan "over" de triangel heen draait.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wel ben ik gewoon opzoek naar de minimale afstand.

Ik kan mij ook goed voorstellen dat een schamelcombi(vangmuil achterop achteras) korter gekoppeld kan worden, omdat de laadbak dan "over" de triangel heen draait.

Dat klopt helemaal.

En daarmee is wellicht uw vraag van die minimale afstand ook beantwoord. Want het ligt er maar net aan wat voor motorwagen u gaat gebruiken en hoever die (vangmuil-) koppeling tussen de achteras gebouwd kan worden en wat dan de "oversteek" van de laadbak is. De oversteek bepaalt in feite de "minimale" afstand. Hoe groter de oversteek, hoe korter de aanhanger gekoppeld kan worden in verhouding tot de maximale wendbaarheid.

Met een (vangmuil-)koppeling achteraan de laadbak en een heel kort triangeltje kunt u ook wel kort koppelen, maar dan bent u (uiterst) beperkt in de wendbaarheid. Wanneer u dan even niet oplet kunnen de hoeken van de bak van de motorwagen en de aanhanger elkaar raken, of u duwt uw triangel krom met de achterzijde van de motorwagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Karel,

zoals altijd prima verwoord. In aanvulling op de standaard maten binnen Europa verwijs ik het naar het volgende document, waar onderstaande citaat uitkomt.

NL LZV's in Nederland - inclusief beleidregel

De lidstaten van de Europese Unie hebben de mogelijkheid om af te wijken van dezerichtlijn. Nederland heeft dat in de jaren ‘90 van de vorige eeuw al gedaan doorwegvervoer tot 50 ton toe te staan. Vanaf 2001 zijn daarnaast proeven met Langereen Zwaardere Vrachtauto’s mogelijk gemaakt. Voor LZV’s wordt afgeweken van dewettelijk vastgelegde maximale lengte en massa van reguliere vrachtauto’s envrachtautocombinaties, binnen het Europees Modulair Systeem. Het voordeel van

deze aanpak is dat LZV’s worden samengesteld uit modules die ook in het reguliervrachtautovervoer gebruikt kunnen worden. De afwijkingen voor LZV’s zijn:

  • De totale lengte van een LZV mag maximaal 25,25 meter bedragen. Daarbij zijnook voorwaarden gesteld aan de totale laadlengte van het voertuig. Deze isminimaal 18,00 meter en maximaal 21,82 meter.
  • De totale massa van een LZV mag maximaal 60 ton zijn.

Daarin dus de eis dat de laadlengte minimaal 18m is.

@Marnix, kleine correctie mijnerzijds. Er staat dus wel een maximum laadlengte in. Oeps.

Tot nog toe komen de antwoorden op mijn vragen overeen met de gedachtes die ik zelf van te voren ook had. Dat stemt mij wel tevreden.

Feit blijft dat ik nog steeds opzoek ben naar de hamvraag. Hoe te berekenen wat de minimale afstand is.

Als de combinatie kaarsrecht staat heb je te maken met een afstand tussen de bakken van X cm. Op het moment dat je triangel kaarsrecht blijft, maar je voorwagen Y aantal graden draait, zal een hoek van de laadbak dichter bij het kopschot komen. De afstand X zal verkleinen. Als Y=45 graden, dan zal afstand X met 65cm verkleinen (1).

Als je nu de triangel ook een aantal graden draait, dan verklein je de afstand X nog meer. De vraag is echter, met hoeveel?

Nu ik het zo aan het opschrijven ben bedenk ik mij ineens weer de kopstraal regel. Dit kun je dus toepassen op de aanhanger, alsook op de lzv.

Als ik dat doe kom ik op een minimale afstand van zo'n 119cm. Daar zit dan al een cm of 10 speling in.

Ik heb wel eens horen vallen dat bij kortgekoppelde schamels een afstand van 125-130cm aangehouden word, dus dan klopt dat wel aardig.

Als er nog lezers zijn dit het tot deze laatste zin hebben gehaald en mee hebben zitten rekenen hoor ik graag of het klopt.

(1) Combinatie rechtuit is 0 graden. Een rechte hoek is 90 graden. In beide gevallen is de afstand tussen de bakken het grootst. Bij 45 graden is de hoek van de bak het dichts bij de andere bak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Feit blijft dat ik nog steeds opzoek ben naar de hamvraag. Hoe te berekenen wat de minimale afstand is.

U heeft daar de stelling van Pythagoras 2x voor nodig.

a is dan 0,5 x de breedte van de aanhanger/laadbak,

b is de afstand van het hart draaipunt tot aan de voorzijde van de laadbak van de aanhanger.

Hieruit volgt c, de "kopstraal", dus een afstand die u eventueel ook schuin kunt opmeten vanaf het draaipunt tot aan de hoek van de laadbak.

Bij de motorwagen:

a is dan wederom 0,5 x de breedte van de laadbak,

b is dan de afstand van hart koppeling tot aan de achterzijde van de laadbak.

Hieruit volgt wederom c, dus wederom een bepaalde afstand van hart koppeling tot aan de hoek van de laadbak.

Die 2 c-tjes telt u bij elkaar op met een bepaalde marge (afhankelijk van de opbouw) waarvan u wilt dat dit de vrije ruimte is tussen de hoeken van de laadbakken in de minst gunstigste positie van het manoeuvreren. U neemt daarvoor 10, of 20 centimeter. Deze waarde noemen we voor het gemak even X.

Zo krijgt u de afstand tussen het draaipunt van de aanhanger (hart molenstel) en hart (vanmuil-)koppeling van de motorwagen. (ook in rechtuitstand, dit is de afstand van het draaipunt aanhanger tot de triangelpennen + de lengte van het triangel)

Dus als u dan de 2 afstanden b bij elkaar optelt en die vervolgens aftrekt van de waarde X, dan heeft u de afstand tussen achterzijde laadbak voorwagen en voorzijde laadbak aanhanger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt (zoals meestal wel bij Karel. ;).) Dit geldt vooral voor een ondergekoppelde combi. Bij een combi met de vangmuil hoog achteraan het voertuig zal de tussenruimte zo'n 1,5 meter zijn, omdat de draaikrans haaks onder de aanhanger geduwd moet kunnen worden en dan nog een beetje 'uitsteek' erbij, bij een bakbreedte van 260 cm is dat 130 cm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden