[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

werkwijze analoge tachograaf


graatje4

Recommended Posts

  • Forumlid

In ons bedrijf hebben we een kleine vrachtauto voorzien van een analoge tachograaf voor 2 schijven. Er is continue discussie over de werkwijze welke gehanteerd moet worden voor deze tachograaf. Ik heb gebeld naar instanties maar daar wordt verwezen anar wetteksten maar niet hoe de werkwijze met de analoge tachograaf zou moeten zijn. Ik hoop hier wel duidelijkheid te krijgen, gezien alle kennis die hier zit.

De auto wordt gebruikt in het grensgebied (NL, BE en D), wordt gebruikt om af en toe iets te halen of brengen van en naar toeleveranciers/klanten. Het kan best zijn dat de auto een week stilstaat, de auto is in 99% van de gevallen altijd 's-avonds terug op het bedrijf. Ritten zijn nooit langer dan 2 uur.

In de praktijk kan het voorkomen dat chauffeur s'-morgens een ritje doet en om 11 uur terug is. Dan gaat chauffeur 2 een kort ritje maken en mogelijk daarna chauffeur 1 nog een keer. Ze weten meestal niet dat ze later nog een keer moeten rijden.

Wat is nu de beste werkwijze van de schijf. Chauffeur stopt een nieuwe schijf 's-morgen in de tacho en gaat rijden als hij terugkomt mag hij dan de schijf sluiten eruit nemen, of moet de schijf continue in de tachograaf blijven? Stel dat hij 's-middags nog een keer weg moet mag hij dan een nieuw schijf invoeren? Ik zou eigenlijk het liefste zien dat bij aanvang van een rit een schijf geopend wordt en bij terugkomst gesloten wordt, behalve als de chauffeur weet dat hij nog een rit moet maken, dan pas sluiten als hij denkt dat hij geen rit meer heeft. Mag dit?

Nu zien we vaak dat een schijf geopend wordt, een rit gedaan en dan de schijf erin blijft zitten tot de volgende rit is (kan dus dagen tussen zitten)

-Moet er altijd een schijf in de tachograaf zitten, als de auto op het bedrijfsterrein stil staat?

-Moet er altijd een schijf in de 2e schrijver zitten? (bij rijden op tacho 1 en bij stilstand op terrein?)

Graag jullie deskundige mening.

groet,

Gerard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een schijf is een persoonsgebonden document die je maximaal 24 uur mag gebruiken. Als er geen chauffeur aan het werk is zal er dus ook geen schijf aanwezig zijn. Als chauffeur 1 klaar is met zijn rit haalt hij dus zijn schijf er uit, vult de kilometerstand en de plaats in. Als chauffeur 2 daarna een rit wil doen moet hij dus ook weer een nieuwe schijf invullen, daar op rijden en na afloop van zijn rit de km.stand invullen.

Mocht chauffeur 1 die dag weer een nieuwe rit gaan rijden moet hij officieel dus de eerste schijf weer gebruiken. Hij vult dan op de achterkant het tijdstip en de nieuwe kilometerstand in, en bij terugkomst ook. Let er op dat tussen het begin van de eerste rit en het einde van de tweede rit nooit meer dan 15 uur mag zitten ivm dagelijkse diensttijd.

Onofficieel zie je vaker dat bij de nieuwe rit van chauffeur 1 ook een nieuwe schijf wordt gebruikt, maar dit mag dus niet.

Als er geen 2e chauffeur is zal er ook geen tweede schijf aanwezig hoeven zijn, maar vaak wordt daar een rommelschijf geplaatst die jaren meedraait. Ze hebben mij verteld dat dat voorkomt dat het pennetje dat chauffeur 2 beschrijft kan verslijten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Orca0809
Als er geen 2e chauffeur is zal er ook geen tweede schijf aanwezig hoeven zijn, maar vaak wordt daar een rommelschijf geplaatst die jaren meedraait. Ze hebben mij verteld dat dat voorkomt dat het pennetje dat chauffeur 2 beschrijft kan verslijten.

Dit klopt, wel is het beste om deze schijf om de 2 maanden te vervangen, want hij wil nog wel is door het draaien zo lang scheuren. Ook moet je de kaart vol schrijven met pennen krassen om daar mee aan te geven dat de schijf niet gebruikt word voor een chauffeur.

Mijn ervaring vooral in voormalige Oostbloklanden word dit regelmatig bij controle gecheckt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik wordt al wat wijzer.

Sommige zeggen ook dat je vrijstelling kunt krijgen voor tachograaf plicht, wie weet hier wat van?

Die verklaring waar Kalakuski het over heeft, heeft dit een bepaalde naam, wat moet erin staan, of weet iemand een voorbeeld hiervan op het internet staan?

Alvast bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En een kopie van de schijf van de andere chauffeur als je de auto over neemt .

Zou niet hoeven, de schijf is immers persoonsgebonden, en niet auto gebonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sommige zeggen ook dat je vrijstelling kunt krijgen voor tachograaf plicht, wie weet hier wat van?

Sommige ja.

Hulptroepen, kermisvervoer, en eigen vervoer binnen 12km.(?), en voertuigen die die harder meer kunnen als 16km/u.

Jullie auto gaat daar niet ondervallen.

Of is het een auto onder de 7,5ton?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Sommige ja.

Hulptroepen, kermisvervoer, en eigen vervoer binnen 12km.(?), en voertuigen die die harder meer kunnen als 16km/u.

Jullie auto gaat daar niet ondervallen.

Of is het een auto onder de 7,5ton?

Eigen vervoer binnen een straal van 100km, met een max van 12u p/w. En dat laatste is nauwelijks te controleren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In België is het verplicht om een copie van de schijf van je collega bij je te hebben.

Heeft Belgie een andere rijtijdenwet als de rest van Europa?

Je moet je eigen kunnen verantwoorden over de laatste 28 dagen. JIJ. Wat die auto doet niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hallo,

Ik wordt een stuk wijzer hierzo.

-De gebruikelijke rust en rij tijden.

-tweede tachograaf kunststof schijfje in plaatsen en niet meer naar omkijken, mits we altijd met één chauffeur rijden.

-Als chauffeur1 's-morgens vertrekt nieuwe schijf plaatsen, komt hij terug en denkt nog weg te moeten dezelfde dag schijf laten zitten. Op het einde van de werkdag schijf verwijderen en sluiten. Mocht onverhoopt iemand anders tussendoor met de auto weg moeten dan moet chauffeur 1 de schijf er uitnemen en sluiten, chauffeur 2 zet nieuwe schijf erin. Als chauffeur 2 terug is en chauffeur 1 moet opnieuw weg dan moet chauffeur 2 de zijn schijf sluiten en chauffeur 1 zijn schijf van die dag op de achterzijde invullen en deze schijf weer in de tachograaf plaatsen.

-uitstelling van tacho plicht is niet haalbaar ivm gewicht en straal van werkzaamheden groter dan 100km.

Echter nog één ding, zoals ik al zei, kan het voorkomen dat de auto een aantal dagen niet gebruikt wordt. Dwz er worden geen schijven geschreven/ingevuld, dus onze chauffeurs hebben geen gesloten schijf geschiedenis. Nu kan ik wel iedere keer een verklaring voor dit "gat" in de geschiedenis, maar dan moet ik per week voor één auto en iedere mogelijke chauffeur god weet hoeveel verklaringen maken, dat kan toch ook niet de bedoeling zijn. Bestaat er een geldige algemene verklaring waaruit blijkt dat de chauffeurs het rijden als nevenactiviteit hebben, en wat daarmee hun "gat" in de schijfgeschiedenis legitiem is. Hoe heet zo'n verklaring?

Graatje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor het 'gat' hebben wij chauffeurs een verlofbrief.

Je zou een brief kunnen opstellen waarin je verklaart dat hun werkzaamheden voornamelijk uit andere dingen bestaan als een vrachtwagen besturen.

Toen ik n een ver verleden alleen soms reed, had ik een verklaring van part timer bij me.

Maar ik was verder niet werkzaam bij die werkgever.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is de wet,

maar hoe is de interpretatie?

Geen kopie van een schijf bij? Leg het maar uit..

De spanjaard probeerde mij toch zo 2000€ te laten betalen omdat ik 's nachts 600km "kwijt" was (koppelchauffeur had die gereden),

maar hij geloofde me en ik kon zo verder na het voorleggen van mijn rittenstaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De chauffeurs rijden alleen op één en dezelfde auto, dus 28 dagen gesloten kilometers aan schijven liggen in de auto. Dat is het probleem niet.

Maar kan de werkgever een verklaring maken, dat het chauffeuren niet de hoofdtaak is? Heeft deze verklaring een bepaalde naam?

Of is iets in de trant van:

Hierbij verklaren wij dat jan janssen, 01-01-1973, geen full time chauffeur is. Het besturen van deze auto is maar een beperkt deel van zijn werkzaamheden.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hallo,

Echter nog één ding, zoals ik al zei, kan het voorkomen dat de auto een aantal dagen niet gebruikt wordt. Dwz er worden geen schijven geschreven/ingevuld, dus onze chauffeurs hebben geen gesloten schijf geschiedenis. Nu kan ik wel iedere keer een verklaring voor dit "gat" in de geschiedenis, maar dan moet ik per week voor één auto en iedere mogelijke chauffeur god weet hoeveel verklaringen maken, dat kan toch ook niet de bedoeling zijn. Bestaat er een geldige algemene verklaring waaruit blijkt dat de chauffeurs het rijden als nevenactiviteit hebben, en wat daarmee hun "gat" in de schijfgeschiedenis legitiem is. Hoe heet zo'n verklaring?

Graatje

Je hoeft geen "gat"in de geschiedenis van je auto te hebben,je moet, Per chauffeur,een verklaring hebben dat hij niet op een auto heeft gereden.

Hier kun je deze verklaring downloaden:

http://ec.europa.eu/transport/road/social_provisions/driving_time/form_attestation_activities_en.htm

En zo ziet deze eruit:attestation_of_activities_nl (1).doc

Maak er een sjabloon van,sla het ,per chauffeur op in een map,je hoeft dan alleen de datums in te vullen ,te stempelen en te tekenen.

Let op:zowel de werkgever als de chauffeur dienen te tekenen.

P.S. de officiele naam is:Verklaring van activiteiten v verordening(EG) 561/2006 pof de A.E.T.R.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Is dit de enige manier? Je hebt het hier over timmermannen die af en toe een keer hout halen of hout wegbrengen, met een DAF45. Moet daar deze papieren rompslomp voor opgezet worden? Dat betekend voor ieder ritje verklaring opnieuw invullen, om het achterliggende gat te dichten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je hebt het hier over timmermannen die af en toe een keer hout halen of hout wegbrengen, met een DAF45.

Zolang je niet in het buitenland komt zou ik helemaal niks "verklaren". Alleen zorgen dat je de schijven kloppend hebt en houdt.

Bij ons gebeurt het ook vaak genoeg dat een (shovel of kraan) machinist een dagje op een vrachtwagen gezet wordt, of zijn eigen machine verzet. Gewoon de schijven kloppend hebben, en er is geen Nederlandse controleur die problemen maakt. Vertrouwen ze het niet dan komen ze wel op kantoor kijken of het echt wel in orde is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kijk eens op deze site:

Inspectie Leefomgeving en Transport - Registratie rij- en rusttijden door een tachograaf

Misschien dat je hier wat wijzer word.

Als je lid bent van de EVO kunnen zij evt een vrijstelling voor je regelen:

Vrijstelling tachograaf aanvragen

Overigens is het niet zo dat je onderweg alle schijven of uitdraaien van alle chauffeurs hoeft laten zien,je moet aan kunnen tonen wat de chauffeur gedaan heeft,niet wat de auto gedaan heeft.

Als er een hiaat zit tussen de km eindstand van een chauffeur en zijn beginstand moet je daar een verklaring van activiteiten van hebben.

De schijven van alle chauffeurs kunnen evt bij een bedrijfscontrole opgevraagd worden,als men de boel niet vertrouwd o.i.d.

Ook is het in geen enkel land verplicht dat je een kopie van de schijf van je collega bij moet hebben,wij denken nog veel in het "vaste auto"programma,een controleur ziet dat verband niet,hoe ga je dat dan doen bij een bedrijf wat 500 of meer auto,s heeft?van iedere collega een kopie en ook evt nog van alle verhuurbedrijven,kan niet natuurlijk.

Het is echter wel zo dat,als je b.v een dag thuis bent geweest en je kunt bij controle een kopie van de schijf van" jouw"auto laten zien ,een controleur eerder geneigd is om je te geloven :D:D

Je laat dan zien dat je z.g.z. "van goede wil bent" m.a.w:je kunt ze beter met stroop lijmen dan met azijn.:ja::ja::p:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden