[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Hoeveel vermogen heb je nodig


Gast Inter

Vraag

De vraag zal voor velen simpel zijn.

Hoeveel vermogen heb je minimaal nodig om met een totaal gewicht van 45 ton REDELIJK uit de voeten te komen.

( trekker oplegger combinatie )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Recommended Posts

  • 0

Hangt er maar net vanaf waar je rijdt. Binnenland zou ik het bij 380 laten. Meer kost alleen maar brandstof. (en dat verhaal van 'zuiniger' want; 'meer vermogen' gaat voor de meeste chauffeurs toch niet op want de meeste chauffeurs trappen 'm toch in. Dan maar gewoon zorgen dat ze niet harder kunnen. ;) )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast tuctuc

Als je veel in de bergen rijdt of gaat rijden dan is veel vermogen gewenst [vanaf 420 pk] rij je gewoon binnenland dan volstaat 380 of meer .:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hangt er maar net vanaf waar je rijdt. Binnenland zou ik het bij 380 laten. Meer kost alleen maar brandstof. (en dat verhaal van 'zuiniger' want; 'meer vermogen' gaat voor de meeste chauffeurs toch niet op want de meeste chauffeurs trappen 'm toch in. Dan maar gewoon zorgen dat ze niet harder kunnen. ;) )

Dat argument klopt ook niet. Het is net meer vermogen met hetzelfde werk is zuiniger rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Theoretisch, ja. ;) maar de meesten trappen m toch wel in en dan kost het je meer. Ik heb een 480 en auto's met 380 pk en die 480 zou zuiniger moeten zijn. (kan die ook wel) maar in de praktijk blijkt van niet omdat de meeste chauffeurs het te weinig interesseert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Dennis

Ligt denk ik ook een beetje aan het merk auto?!

Ik had Iveco's met 420 PK en die dingen trokken als een gek!

Ik heb nu Magnums 480 PK en die doen eigenlijk niets meer dan de Iveco's, wat dat betreft waren die Italianen wel bere sterk! Dat dan weer wel!! ;)

Dennis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast jacquesdenplukker

ik denk dat je toch wel 730 pk nodig hebt. Tenzij je het hele traject bergaf rijd en onder aan de berg moet lossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hangt er maar net vanaf waar je rijdt. Binnenland zou ik het bij 380 laten. Meer kost alleen maar brandstof. (en dat verhaal van 'zuiniger' want; 'meer vermogen' gaat voor de meeste chauffeurs toch niet op want de meeste chauffeurs trappen 'm toch in. Dan maar gewoon zorgen dat ze niet harder kunnen. ;) )

Klopt. Vergt veel van je zelf beheersing.

Maar: als je jezelf kunt beheersen, dan kan je zelfs zuiniger rijden. Ik weet het uit eigen ervaring. Ik rij nu zuiniger met een 500 dan ik deed met 440.

Maar dat betekent in de praktijk bv dat 410 pk-ers me om de oren vliegen.

Mij kan dat niets schelen, ik betaal de diesel namelijk zelf.

Dát laatste kan me dus weer wél schelen.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie
Klopt. Vergt veel van je zelf beheersing.

Maar: als je jezelf kunt beheersen, dan kan je zelfs zuiniger rijden. Ik weet het uit eigen ervaring. Ik rij nu zuiniger met een 500 dan ik deed met 440.

Maar dat betekent in de praktijk bv dat 410 pk-ers me om de oren vliegen.

Mij kan dat niets schelen, ik betaal de diesel namelijk zelf.

Dát laatste kan me dus weer wél schelen.

-

Je kan met een auto met veel vermogen zuiniger rijden dan met weinig vermogen. Ik kon er een die in het begin met een volvo fh16 in de bloemen zat en die na 1000000 km een gemiddelde had van rond de 26 liter op 100 km. Dan gaat iedereen gelijk zeggen , bloemen wegen niets maar er werd ook 25 ton terug geladen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Mijn verbruik ligt zo rond de 1 op 3,4.

Dan zeg ik maar ff niks ;).

Oke, ik doe pendel werk ,rij afstanden van 20 km (Zeewolde-Nijkerk) en ben constant aan het optrekken/afremmen.

Met een auto van 380 pk (waarvan er misschien nog 280 van over zijn, de andere zijn weg gewaaid volgens Marlies) en lading van een ton of 15 zit ik gemiddeld op 1 op 2,2.

Nou heeft die auto al minimaal een miljoen gedraaid dus is niet meer de nieuwste :p.

Maar ja, men vind het nog steeds niet nodig om te gaan vernieuwen dus zal het wel uit kennen :D.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Theoretisch, ja. ;) maar de meesten trappen m toch wel in en dan kost het je meer. Ik heb een 480 en auto's met 380 pk en die 480 zou zuiniger moeten zijn. (kan die ook wel) maar in de praktijk blijkt van niet omdat de meeste chauffeurs het te weinig interesseert.

Leg mij dan eens uit dat ik met een onveranderde rijstijl met een Scania R420 zuiniger reed dan met een XF105 410 en XF105 460. Met die kip reed ik gemiddeld 1 op 3.6 die XF met 410 sierpaarden 1 op 2.7 en die 460 1 op 3.1. Moet ik er wel bij zeggen dat er achter die XF105 460 een tautliner hangt en die kip en XF105 410 een tankoplegger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Waag er eens een €100,- aan middels een brandstofverbruikscompetitie. Motiveer de mensen om het 'ergens' voor te doen, in dit geval voor die 100 piek.

En dan niet zo dat diegene die het meest verbruikt, dat die de €100,- wint...:D

doen ze bij de action ook,

met als gevolg dat ze nu soms niet harder gaan dan 78 (volgens tomtom)

je had somige conculega's moeten horen over de bak op de a27 richting breda:kill: (reed er ook achter maar time is on my side)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
750 pk fh16

Met 120PK kom je ook overal. En kon men er ook REDELIJK mee uit de voeten.

Of het nu een ritje naar maastricht was of naar Napels.

Groot voordeel is dan ook dat je niet zo veel snelheidsovertredingen maakt, en je maakt lekker wat uurtjes. Is allebei goed voor je portenomee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
doen ze bij de action ook,

met als gevolg dat ze nu soms niet harder gaan dan 78 (volgens tomtom)

je had somige conculega's moeten horen over de bak op de a27 richting breda:kill: (reed er ook achter maar time is on my side)

Was dat gisteren :D?

kom ook in action...

Actie zit er niet in....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ligt denk ik ook een beetje aan het merk auto?!

Ik had Iveco's met 420 PK en die dingen trokken als een gek!

Ik heb nu Magnums 480 PK en die doen eigenlijk niets meer dan de Iveco's, wat dat betreft waren die Italianen wel bere sterk! Dat dan weer wel!! ;)

Dennis

Hardlopers zijn doodlopers he dennis:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Met 120PK kom je ook overal. En kon men er ook REDELIJK mee uit de voeten.

Of het nu een ritje naar maastricht was of naar Napels.

Groot voordeel is dan ook dat je niet zo veel snelheidsovertredingen maakt, en je maakt lekker wat uurtjes. Is allebei goed voor je portenomee.

Leuk in de tijd dat alles nog op een dooie akkertje kon, in deze 24 uurs economie niet meer haalbaar. tegenwoordig moet alles zo kort mogelijk, dus ook het ritje in de vrachtwagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

reed vorige week in een redelijk nieuwe daf. 150 gelopen nog geen jaar oud. Maar wat zijn die dingen vooruit gegaan qua zuinigheid. Moest in engeland een stuk binnendoor rijden met veel rotondes. De volgende dag 19 ton kip terug geladen en toch netjes 25.5 op 100km. en grote delen toch steeds 90 gereden. ik vind de eerste 2 series van de daf ( BS,BT,BV kenteken) na 3 ton duur gaan lopen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden