[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Hameleers, Heerlen


Recommended Posts

Frans,als ik het dus goed begrijp zal eigenlijk alleen een bedrijf dat in geldnood zit zoiets als factoring gebruiken?

Kan, maar hoeft niet persee. Stel ik heb met m'n ene auto een 5-6 tal opdrachtgevers, maar ze betalen allemaal beetje laat, 60-70 dagen, en door de dure dieselprijs (en bijvoorbeeld een dure reparatie) kom ik een beetje in de knoei met de liquiditeit, dan kan ik de facturen van deze opdrachtgevers aan de bank (of andere factoringmaatschappij) verpanden. Dan krijg ik met zekerheid de centen na een vooraf afgesproken termijn (kan al binnen een week na factuurdatum zijn, maar betaal je hoger percentage, je kunt ook op 30 dagen afspreken). Er zijn er meer die dit doen, ook grote, waarvan je het niet verwacht... Ik noem eentje uit Beverwijk doe ooit een knokploeg op de Poolse chauffeurs die gingen staken heeft losgelaten...

Maar effe een toevoeging: niet elke opdrachtgever neemt de bank (of factoringmaatschappij) aan. Rij ik voor de bekende: DHL, Dachser, Schenker... Die natuurlijk wel (maar DHL en Dachser betalen al op 30 dagen uit zichzelf, daarbij is factoring overbodig). Om er eentje van dit forum te noemen: Quickfreight... Die pakt de bank dus niet. Die wordt geweigerd. Overgenomen BV'tje, geen resultaten laatste jaren... Daar branden ze de vingers niet aan...

Maar: is je liquiditeit dik in orde, zul je in de regel je facturen niet uit handen geven aan de bank nee...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 130
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gast Reindert
Ik denk dat je dan beter niets had kunnen schrijven, want je bron is net zo betrouwbaar als dat ik nu wat loop te zwetsen...

Maar effe iets anders: als je al je facturen aan de bank hebt verpand (middels factoring), en je komt in financiële problemen, wie heeft dan bij een faillissement het eerste recht op de centen? De bank of de belastingdienst? Normaal zou ik zeggen de belastingdienst, maar neem aan dat de bank zich ook aardig heeft ingedekt.

Voor de leek over factoring: bij factoring betaald de opdrachtgever de facturen niet aan de transporteur, maar aan de bank. De bank zorgt ervoor dat (in dit geval) je je centen 30 dagen na factuurdatum van de bank krijgt, de bank neemt je het risico debiteurenbeheer uit handen, mocht de debiteur niet betalen, zorgt de bank voor (incasso)maatregelen. Het hoeft niet altijd een bank te zijn die je facturen voorfinancieert. Kan ook een investeringsmaatschappij of iemand met genoeg centen zijn. De kosten zijn echter wel vrij hoog, en kunnen oplopen tot 7% van het factuurbedrag.

Je vergeet er even iets bij te vertellen. En dat is dat factoring alleen is weggelegd voor bedrijven met een omzet vanaf +- 300.000 Euro per jaar! Voor kleiner bedrijven is factoring doorgaans veel te duur. Kleine bedrijven zijn daarom dan ook doorgaans alleen aangewezen op de incassobureau`s.

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankje voor de reactie Frans!:ok:

Geen dank :rolleyes:

Je vergeet er even iets bij te vertellen. En dat is dat factoring alleen is weggelegd voor bedrijven met een omzet vanaf +- 300.000 Euro per jaar! Voor kleiner bedrijven is factoring doorgaans veel te duur. Kleine bedrijven zijn daarom dan ook doorgaans alleen aangewezen op de incassobureau`s.

Groet,

Reindert

Ja, elke bank / instantie heeft eigen eisen aan factoring. Sommigen leggen de minimum omzet bij 300.000, sommigen bij 500.000, sommigen bij 1 miljoen. Dus voor de eigen rijder met 1 auto inderdaad geen optie. Er zijn ook bedrijven die maar een gedeelte van het klantenbestand willen (alleen de dikke klanten, die ook zeker betalen, en geen zolderkamerbevrachters waar je facturen voor 200 euro naartoe stuurt. Da's voor hun niet interessant). Maar Hameleers zal wel een stukje meer omzet dan 300.000 euro hebben gedraaid mag ik hopen :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
Werk afmaken.....
Zal wel een doorstart worden , want hameleers bestond uit meerdere bv,s en de bv int transport was nog winstgevend,dus die is niet failliet verklaard. Laat mij raden? In eerste instantie krijg je te horen dat het transport doorgaat in afgeslankte vorm,zodat ze de e en hogere nl chauffeurs kunnen droppen,en men neemt vervolgens meer Tsjechische of ander oostblok personeel aan.Mischien denk ik wel te pessimistisch maar ik lees en hoor het heel vaak.Maar van de andere kant is het op en overslaghaven gedeelte failliet verklaard ,dat wil toch wel zeggen dat het serieuze problemen zijn. Maar God zal het weten.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zal wel een doorstart worden , want hameleers bestond uit meerdere bv,s en de bv int transport was nog winstgevend,dus die is niet failliet verklaard. Laat mij raden? In eerste instantie krijg je te horen dat het transport doorgaat in afgeslankte vorm,zodat ze de e en hogere nl chauffeurs kunnen droppen,en men neemt vervolgens meer Tsjechische of ander oostblok personeel aan.Mischien denk ik wel te pessimistisch maar ik lees en hoor het heel vaak.Maar van de andere kant is het op en overslaghaven gedeelte failliet verklaard ,dat wil toch wel zeggen dat het serieuze problemen zijn.Maar God zal het weten.

Maar god zal het weten.

En zelfs deze weet niet hoe de vork in de steel zit, dat weet allen de directie en nu de curator.LOL

bewerkt door Teddybeer
Quote gerepareerd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

» FNV Bondgenoten vraagt faillissement aan van nog niet gesneuveld onderdeel Hameleers[TABLE=class: intable]

[TD=class: tcell]image-10048.jpgNieuwsartikel geplaatst op 03.07.2012, 18:08 door Marcel van der Voort

HEERLEN – "Wij gaan het faillissement aanvragen van de personeel BV van Internationaal Transportbedrijf Hameleers BV", meldt bestuurder Henri Janssen van FNV Bondgenoten dinsdagmiddag aan Transport Online.

Het bedrijf is gevestigd aan de Imstenraderweg 21 in Heerlen. Veel onderdelen zijn eerder failliet verklaard, maar de personeel BV bleef overeind staan. Dat lijkt misschien positief, maar is dat niet voor de chauffeurs die vanuit die BV werken.

Ze hadden geen werk meer door het faillissement van de andere bedrijven, maar ook geen recht op een uitkering via het UWV omdat “hun†bedrijf immers niet omviel. Janssen is dinsdag gaan praten met zo’n 61 bezorgde werknemers. Dat gebeurde aanvankelijk in het bedrijfspand.

Lees verder

Transportnieuws - FNV Bondgenoten vraagt faillissement aan van nog niet gesneuveld onderdeel Hameleers

[/TD]

[/TABLE]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Daar is in ieder geval bij de werknemers nog niets over bekend... De curator zwijgt..

Het is echter wel zo dat je niet zonder slag of stoot mag vertrekken, indien je direct een andere baan hebt kunnen vinden, mag je pas de na de uitwerkperiode van 4-6 weken daar beginnen....Ze laten je niet zomaar vertrekken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden