[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

'Alcoholslot is in feite beroepsverbod'


Recommended Posts

  • Forumlid

ALKMAAR - Keihard, of onredelijk? Vrachtwagen- en buschauffeurs die in het nieuwe alcoholslotprogramma terecht komen, kunnen twee jaar hun beroep niet uitoefenen.Wie wordt betrapt op rijden onder invloed, komt in het alcoholslotprogramma terecht als een alcoholpromillage wordt geblazen boven 1,3. De deelnemer aan het programma moet een alcoholslot in de auto laten inbouwen. Dat is een soort startonderbreker. De auto start pas als er is geblazen en hetalcoholpromillage niet hoger is dan 0,2.

De minister heeft bepaald dat deze regeling alleen geldt voor chauffeurs met het rijbewijs B (voor personenauto's). Chauffeurs met rijbewijs CD (vrachtwagen- en buschauffeurs) kunnen niet aan het programma meedoen. Volgens de minister kan het laten rijden van 'zo'n rijbewijshouder in een vrachtwagen - bijvoorbeeld met gevaarlijke stoffen - of een bus - met bijvoorbeeld kinderen - op onbegrip stuiten'. Van deze chauffeurs wordt een 'bijzonder verantwoordelijkheidsgevoel' gevraagd, aldus de minister.

Voor de bestuursrechter in Alkmaar verscheen donderdag een 40-jarige vrachtwagenchauffeur uit Wognum. Hij kan al vierenhalve maand zijn werk niet doen. Hij mag alleen rijden met een alcoholslot. Die dus niet in zijn vrachtwagen zit.

De man geeft toe op 15 januari beschonken achter het stuur van zijn personenauto te zijn gestapt. Hij had zich bedronken na slecht nieuws over een familielid. ,,Het was een grote fout, maar wel eenmalig. Ik ben geen drinker. In de vijftien jaar dat ik rij, ben ik veelvuldig gekeurd en getest. Er is nooit iets geweest. De verzekeringsmaatschappij kent mij niet. Nu zit ik thuis met onbetaald verlof. Ik betaal de huur van mijn spaargeld en beland straks bij de sociale dienst. Ik heb ander werk gezocht, maar ik heb alleen LTS. Zelfs aan de lopende band willen ze me niet hebben. Te duur en te oud.''

De baas van de vrachtwagenchauffeur was bij de zitting aanwezig. Het bedrijf staat in voor zijn professionaliteit en wil hem graag in dienst houden. Zijn werkgever heeft ook aangeboden desnoods een alcoholslot in zijn wagen in te willen bouwen, als gebaar van goede wil.

De raadsvrouw van de chauffeur, Dinya Torny, speekt van een 'feitelijk beroepsverbod'. Ze wijst er op dat taxichauffeurs, piloten, cruiseschipkapiteins en treinmachinisten die in het alcoholslotprogramma zitten, wel hun werk kunnen blijven doen. ,,Ook zij hebben een maatschappelijke zorgplicht.''

Wat betreft Torny is het gelijkheidsbeginsel in het geding. Zij bracht naar voren dat twee bestuurders die in maart en april van dit jaar met een promillage hoger dan 1,3 werden betrapt, er af kwamen met een cursus.

Uitspraak binnen twee weken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 79
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Blijkbaar zijn er nog wel goede werkgevers die deze man na een fout niet gelijk laten barsten. hulde!!

En over de chauffeur als je met meer dan 1.3 promile word aangehouden vind ik dat je niet mag klagen met 4 maanden een alcoholslot en een boete, de rekening kan heel wat duurder uitvallen bij een ongeval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik vind dat die chauffeur niet brodeloos gemaakt moet worden.

Trouwens, ik drink ook weinig en zelden, maar ik stap gerust met drie biertjes achter het stuur. Ladderzatte apen die niet weten wat ze doen veroorzaken de meeste ellende. Maar oké, er moet een grens worden gesteld. Alleen ga ik over die grens heen maar de grens van 1,3 zal ik niet zomaar overschrijden.

Ik vind alleen het argument van de man een beetje belachelijk en geeft aan dat hij zich niet in de hand heeft. Slecht nieuws over een familielid en je dan bezatten? Dat vind ik dan weer vreemd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Blijkbaar zijn er nog wel goede werkgevers die deze man na een fout niet gelijk laten barsten. hulde!!

En over de chauffeur als je met meer dan 1.3 promile word aangehouden vind ik dat je niet mag klagen met 4 maanden een alcoholslot en een boete, de rekening kan heel wat duurder uitvallen bij een ongeval.

Dan lees je niet goed, het punt hier is dat je als bestuurder een alcohol slot in je auto ingebouwd krijgt. Prima.

Echter, dit geldt alleen voor personenauto`s. Rijdt je voor je werk in een vrachtauto of bus, dan mag daar niet zo`n ding ingebouwd worden. Je kunt dan dus alleen in een personenauto rijden. Ben je bijvoorbeeld taxichauffeur, treinmachinist of piloot is er niets aan de hand, je stapt in je personenauto, blaast even, ding zegt OK en je kunt aan het werk. Een vrachtwagen- of buschauffeur kan 2 jaar lang zijn werk niet doen. En dat is dan toch rechtsongelijkheid, los van de discussie over alcohol en verkeer??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het gaat inderdaad om de rechtsongelijkheid. Zeker nu de werkgever heeft aangegeven een alcoholslot in te willen bouwen. Méér zekerheid dat deze chauffeur niet meer beschonken achter het stuur zal zitten, ook in zijn vrachtwagen, kun je niet hebben. Een fout is een fout, maar mensen die dezelfde fout maken maar geen beroepschauffeur zijn kunnen gewoon maandagochtend weer aan het werk, desnoods met het OV.

Overigens ken ik deze chauffeur en het bedrijf wel, en zij staan inderdaad nog pal achter hun chauffeurs. Polen hebben ze één keer een week geprobeerd via een uitzendbureau maar daar zijn ze snel van teruggekomen... Wel is zijn vaste kar al verkocht die hij nieuw had gekregen en waar hij meer als een miljoen op had gezet, dat is ook zuur.

Ik ben wel heel benieuwd naar de uitspraak. Deze chauffeur is één van de eersten maar zal vast niet de laatste zijn die met deze nieuwe regeling te maken krijgt, het is goed dat daar een uitspraak over komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Orca0809

Ik ben hem in het verleden 6 maanden kwijt geweest, toen vond de rechter het genoeg. Ik werd aangehouden de volgende dag na een feestje in mijn luxe wagen. Ik was er geheel niet bewust van dat ik nog alcohol in mijn bloed had, misschien stom van me. Ik moest tevens een alcohol cursus doen etc. Ik werd volgens de rechter zwaarder gestraft aangezien mijn beroep rijden was en ik dus moest weten hoe erg de gevolgen er voor zijn.

Ik kan mij daar best in vinden, echter denk ik niet dat er met twee maten gemeten moeten worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En dat doet ook niemand hier, oke 1,3 promile is niet goed te praten, maar gelijk werk kwijt lijkt me nu ook wat overdreven. Gelukkig heeft hij een goede werkgever, maar ik zou ze niet graag de kost geven die je een trap geven en er een Pool op zetten.

1,3 promille is niet goed te praten maar dan ben je nog niet gelijk een alcoholist, ik denk dat 80% hier best wel eens met 3 flesjes bier na het werk op vrijdag in de auto is gestapt. Net als de meeste bouwvakkers bijvoorbeeld. En met 3 flesjes zit je gewoon al aan die 1,3 promille volgens de maatstaven. Als je dan gepakt wordt moet je ook niet zeuren. Maar moet die timmerman of metselaar dan ook gelijk 2 jaar lang z`n hamer of troffel aan de wilgen hangen?? Daar gaat het namelijk om in dit verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1,3 promille is niet goed te praten maar dan ben je nog niet gelijk een alcoholist, ik denk dat 80% hier best wel eens met 3 flesjes bier na het werk op vrijdag in de auto is gestapt. Net als de meeste bouwvakkers bijvoorbeeld. En met 3 flesjes zit je gewoon al aan die 1,3 promille volgens de maatstaven. Als je dan gepakt wordt moet je ook niet zeuren. Maar moet die timmerman of metselaar dan ook gelijk 2 jaar lang z`n hamer of troffel aan de wilgen hangen?? Daar gaat het namelijk om in dit verhaal.

Dat betwijfel ik hoor, dat je met 3 flesjes aan 1,3 promile komt. Naar ik heb begrepen zorgen 3 glazen (0,2l) ongeveer voor 0,5 promile. Dan zou je met 3 flesjes achter elkaar zonder teveel tussentijd mss aan 0,8 promile komen.

Maar idd een eenmalige gebeurtenis bewijst niet dat hij alcoholist was. De 1e keer een dikke boete, de tweede keer een lange rijontzegging/maatregel lijkt mij eerlijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Te hard rijden mag ook niet

Door rood licht rijden mag ook niet

Te lang rijden mag ook niet, dat gaat ook niet samen met verkeer, ook daar komen ongelukken van.

En dat doet ook niemand hier, oke 1,3 promile is niet goed te praten, maar gelijk werk kwijt lijkt me nu ook wat overdreven. Gelukkig heeft hij een goede werkgever, maar ik zou ze niet graag de kost geven die je een trap geven en er een Pool op zetten.

Mijn werkgever huurt een top-advocaat voor je in. (denk aan Spong/Moskowisz kaliber). Niet voor de drankrijders maar wel voor de mensen die in hun tomeloze haast om op het werk te komen meer als 100 kilometer te hard rijden in de bebouwde kom. Wat ook niet goed te praten is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mijn werkgever huurt een top-advocaat voor je in. (denk aan Spong/Moskowisz kaliber). Niet voor de drankrijders maar wel voor de mensen die in hun tomeloze haast om op het werk te komen meer als 100 kilometer te hard rijden in de bebouwde kom. Wat ook niet goed te praten is.

Meer als 100 km te hard? Dan verdien je al een lintje op zich:D

Ik denk dat de 2 rode woordjes dubbelop zijn. Toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Ik ben hem in het verleden 6 maanden kwijt geweest, toen vond de rechter het genoeg. Ik werd aangehouden de volgende dag na een feestje in mijn luxe wagen. Ik was er geheel niet bewust van dat ik nog alcohol in mijn bloed had, misschien stom van me. Ik moest tevens een alcohol cursus doen etc. Ik werd volgens de rechter zwaarder gestraft aangezien mijn beroep rijden was en ik dus moest weten hoe erg de gevolgen er voor zijn.

Ik kan mij daar best in vinden, echter denk ik niet dat er met twee maten gemeten moeten worden.

Maar waarom worden wij dan als een stel kleine kinderen bemoederd in de rijtijden wet?

Wij als BEROEPS horen te weten hoever wij kunnen gaan met de uren, daar zou dan ook geen wet tegenover hoeven te staan.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beroepschauffeurs moeten gewoon beter weten. Ik heb dus geen medelijden met deze chauffeur.

Gewoon die straf maar uitzitten en daarna kan hij dus mooi weer bij z'n baas aan de slag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Beroepschauffeurs moeten gewoon beter weten. Ik heb dus geen medelijden met deze chauffeur.

Gewoon die straf maar uitzitten en daarna kan hij dus mooi weer bij z'n baas aan de slag.

Inderdaad als beroepschauffeur loop je dus het risico indien je je rijbewijs kwijtraakt (door een overtreding) dat je je werk niet kunt uitvoeren.

Risico van het vak. En zijn werkgever zal indien hij hem wil behouden andere werkzaamheden voor hem moeten vinden voor die maanden (oeps twee jaar) dat hij nu niet op de vrachtwagen mag rijden. De chauffeur in kwestie mag nog blij zijn dat hij nog wel met de luxe (+alcoholslot) naar zijn werk kan reizen! Immers ' straffen ' voor alcohol in het verkeer zijn in de laatste jaren strenger geworden.

Anyway de uitspraak in deze zaak moet nog volgen.

# eenmalig na slecht bericht over familielid (hetgeen hij zal moeten bewijzen dus) ... absoluut niet goed te praten... maar de zwaarte van de straf ... voor een keer?

# bij herhaling is een eventuele veroordeling voor 2jaar alcoholslot rechtvaardig.

### zijn werkgever heeft hem al ZONDER loon op non-actief gezet ................ hm... als die werkgever deze chauffeur perse wil behouden... lijkt me dat ook nogal een grove zet. En dat al 4 maanden ....

Hm ... wat staat er eigenlijk in je arbeidscontract ... veelal staat daar wel een zinnetje in zodra je je rijbewijs kwijtraakt je ook je baan kwijt bent!

Dat kratje bier op vrijdag is bij zeker de meerderheid van de bedrijven al jarenlang geen gewoonte meer.

alcohol/drugs(zelfs een hasjii)

Schippers/matrozen zijn in zeer veel gevallen ook direct hun werk kwijt.

Zelfs als ze niet betrapt worden door de politie maar door hun eigen werkgever. Aan boord van diverse schepen (en zeker tankers) heerst een alcoholverbod.

wegtransport

Ook zijn er in het wegtransport al bedrijven die hun chauffeurs op alcohol%% testen tijdens hun werkzaamheden!

En in de USA zijn bedrijven die ook drugstests doen onder hun chauffeurs ... of nog voordat je wordt aangenomen voor de baan ...

Overal worden dus de regels strenger.

En zijn we daarvan dan niet allemaal op de hoogte?

Als je dan gepakt wordt ... tja jammer dan... en het zal ongetwijfeld balen zijn .... ' rechtsongelijkheid of niet' je weet dat als chauffeur je rozepapiertje (of pasje) nodig hebt voor uitvoering van je werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja.. we weten allemaal dat er niet gedronken word op schepen..... Die vervoeren dat bier alleen.

En bedrijven controleren hier niet op drugs, dat doet de DOT, Department Of Transportation, hety is de wet.

Wat wel vreemd is want uitkerings trekkers hoeven dat niet, alleen de werkende mens die eerlijk aan de kost komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie
Maar waarom worden wij dan als een stel kleine kinderen bemoederd in de rijtijden wet?

Wij als BEROEPS horen te weten hoever wij kunnen gaan met de uren, daar zou dan ook geen wet tegenover hoeven te staan.....

De rijtijdenwet is er niet voor onze veiligheid. Ook de rijverboden en weekend rijverboden niet, nee lekker zondagavond om 22.00 uur beginnen om je 10 rijuren vol te maken. Dat is veilig, dan word je maandagmorgen weer uitgelachen omdat je op een of ander forum terrecht bent gekomen met je auto ergens in een sloot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Orca0809

Shompie ik ga vanavond om 22:00 vertrekken maar hoop toch niet morgen ergens in een sloot te liggen, want ik vervoer geen rubber boten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk is de rijtijdenwet er (ook) voor de chauffeurs zelf! Dat die chauffeurs in hun verplichte rustperiode niet gaan rusten, is hun eigen verantwoordelijkheid.

Datzelfde geldt voor een fabrieksarbeider of chirurg met nachtdienst. Ik hoop -zeker de laatste, als ik hem nodig heb ;) - dat die uitgerust naar hun werk gaan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie
Natuurlijk is de rijtijdenwet er (ook) voor de chauffeurs zelf! Dat die chauffeurs in hun verplichte rustperiode niet gaan rusten, is hun eigen verantwoordelijkheid.

Datzelfde geldt voor een fabrieksarbeider of chirurg met nachtdienst. Ik hoop -zeker de laatste, als ik hem nodig heb ;) - dat die uitgerust naar hun werk gaan!

Hahaha, ben jij nou zo naief of wil je het niet snappen..... Pffff

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden