[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

'Alcoholslot is in feite beroepsverbod'


Recommended Posts

  • Forumlid
De rijtijdenwet is er niet voor onze veiligheid. Ook de rijverboden en weekend rijverboden niet, nee lekker zondagavond om 22.00 uur beginnen om je 10 rijuren vol te maken. Dat is veilig, dan word je maandagmorgen weer uitgelachen omdat je op een of ander forum terrecht bent gekomen met je auto ergens in een sloot.

Ja, die rij- en rusttijdenwetgeving is er ook voor de chauffeur zodat jouw werkgever je niet over de kling kan jagen en je opdraagt om 20 uur aan een stuk door te rijden (voorbeeld). De wetgeving is er ook om het overige verkeer te beschermen, dat beroeps-chauffeurs niet oververmoeid achter het stuur van hun 40 tonner zitten.

Maar ook om oneerlijke concurrentie tegen te gaan.

Dat zijn enkele uitgangspunten van invoering van deze wetgeving.

Rijverboden komen ergens anders vandaan. En lang niet in ieder land heb je er last van.

Duitsland en Frankrijk hebben inderdaad van die rijverboden (om maar twee landen op te noemen) en daar moet je dan maar mee leren leven.

Wat exact de achtergronden zijn van die rijverboden weet ik ook niet, het zal een combinatie van factoren zijn. Onvoldoende hulpverlenend hulppersoneel in dienst op bijvoorbeeld de zondagen, automobilisten ruim baan geven ... en ook de arbeidsbescherming voor chauffeurs die dan zondag immers niet mogen rijden en dus vrij zijn. Dat zullen gedachten zijn geweest bij invoering van die rijverboden. Dat het in de praktijk anders uitpakt en dat er chauffeurs zijn die zondagavond rond 22.00 de grens willen passeren is de praktijk. En daar moet je dan als beroeps maar rekening mee houden of je het nu leuk vind of niet.

Een totale 24 uurs economie zou mooi zijn ... maar dat zal er wat betreft Duitsland en nog enkele andere landen nooit van gaan komen .... en zeg dat in NL het geloof nog een grote invloed zou krijgen op de Regering (zeg CDA / SGP en nog wat van die gelovige partijen) aan de macht komen dan zal ook NL een zondagsrijverbod gaan krijgen. De SGP zet zich hier nu al voor in ... en keer op keer blijven ze met dit idee aankomen.

Kortom ... je moet roeien met de riemen die je hebt.

Als je dus weet dat je zondagmiddag/avond er al weer uit moet ... moet je daar in je priveleven maar rekening mee houden.

'ts de aard van het werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 79
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

En waarom vliegen vliegtuigen wel 7 dagen per week? De spoorwegen en binnenvaart stoppen ook nooit in D.....

Het was en is omdat ze gewoon vrij baan willen hebben op zondag, en het prive/beroeps leven van een chauffeur hebben ze schijt aan.

En natuurlijk een leuke bijverdienste, beetje prenten schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Alcoholslot schiet doel voorbij door Olof van Joolen AMSTERDAM - Het alcoholslot blijkt een te sterk middel om drankrijders van de weg te krijgen. Niet alleen notoire alcoholisten worden aangepakt, ook mensen die voor het eerst in de fout gaan, worden hard gestraft. Sinds de sanctie eind vorig jaar werd ingevoerd, stapelen bij advocaten zich zaken op van mensen die één keer te veel dronken en direct jarenlang moeten boeten.

„Ik heb gebeld om te zeggen dat er een vergissing was gemaakt. Ik heb namelijk helemaal geen auto”, vertelt de student. „Toen kreeg ik te horen dat het CBR dat als een weigering ziet en dat ik voor vijf jaar mijn rijbewijs kwijt ben. Het enige alternatief was het slot in de auto van mijn ouders in laten bouwen. Het maakte volgens de mevrouw die ik sprak niet uit dat ik er bijna nooit in rijd. ’Als we maar iets kunnen uitlezen’, zei ze.”

Lees verder in De Telegraaf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je hebt zeker een abonnement op de Telegraaf Herman? Jouw link verwijst namelijk naar de digitale versie op internet. Zonder inlogcode kom je helaas niet verder.

Zelf drink ik geen druppel alcohol en heb er eigenlijk ook helemaal geen behoefte aan. Het is niet dat ik bang ben over de streep te gaan, maar het is gewoon een belofte die ik mijzelf ooit heb opgelegd rond mijn 13e / 14e. Het is niet dat ik van de blauwe knoop ben, bij verjaardagen en visite bij mij thuis heb ik altijd wel wat voor de gasten en ik heb het ook niet over de mensen die er verstandig mee omgaan en weten wat ze (niet) moeten doen als ze gedronken hebben.

Ik ben dan ook voor een strenge naleving op dronken rijden achter het stuur, maar als ik het bovenstaande lees in het bericht van Herman over de student die zelf geen auto bezit en het cbr dan toch nog een alcoholslot wil laten inbouwen, dan denkt men toch echt niet na en schiet de wetgeving weer eens te ver. Als men het alchoholslot bij recidivisten gebruikt of bij mensen die boven een bepaald percentage komen, terecht.

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hahaha, ben jij nou zo naief of wil je het niet snappen..... Pffff

Ik snap het heel goed.

Jij bent precies waarom deze rijtijdenwetten nodig zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik heb er ook wel lak aan.

Maare sflj, waarom hebben wij een tijdje geleden PB contact gehad?

Jij wilde toch ook meer dan de rijtijdenwet tebieden had.

Ga je hier niet roomser voordoen als de paus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hebben wij dat? Kan ik me niet herinneren.

Ik heb het ook niet over een paar minuten of een auto voor een dock weg rijden in de pauze he. ;)

Reed jij niet met 2 kaarten? Dat soort dingen bedoel ik.

Hoef ik niet roomser dan de paus voor te zijn. Vind ik gewoon niet (meer) kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn excuus. Was jij idd niet.

Is de rijtijdenwet werkbaar in de praktijk?

Ontkom je soms niet aan een overtreding?

Zijn de boete's nog in alle redelijkheid?

Als je daarop 3x nee antwoord, zal je begrijpen waarom ik met 2 (of 3, of 4 kaarten werkt.)

Ik vind bv 10 uur rijden per dag genoeg, maar ik blijf geen 10min van huis af staan.

En de rest van de mega aan voorbeelden kan je zelf wel invullen.

Ik maak de rijtijdenwet voor me eigen werkbaar.

En ja, daarmee hou ik me eigen niet aan de rijtijdenwet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie
Ik snap het heel goed.

Jij bent precies waarom deze rijtijdenwetten nodig zijn.

De rijtijdenwet schijnt er voor mijn veiligheid te zijn. Dat vind ik gelul. Ik ben zelf degene die precies aanvoelt wanneer ik aan pauze toe ben, daar heb ik geen wetgever voor nodig, en helemaal geen forumlid om mij hierop attent te maken.

Ik vind ook dat ik nooit onverantwoord bezig ben geweest, zeker niet als ik een uurtje te lang rijd om thuis te komen.

Waarom respecteren wij elkaars mening en gedachtegang niet. Sommige mensen willen de rijtijden en de arbeidstijdenwet precies naleven en vinden dat ook wel genoeg en willen ook niet meer.

Andere mensen voelen zich beperkt door dezelfde regelgeving, laat ze. Als die het risico op een bekeuring willen lopen wie zijn de andere dan om daar over te oordelen. Laat ze, er zijn veel ergere dingen op deze wereld als een uurtje te lang rijden, ga jullie je daar lekker druk om maken.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je hebt zeker een abonnement op de Telegraaf Herman? Jouw link verwijst namelijk naar de digitale versie op internet. Zonder inlogcode kom je helaas niet verder.

Nee, geen abbonement Hendrik, dit stukje ontbrak. Je weet wel, geen hele stuken meer uit de krant knippen hè? ;)

"Niels Kik (22) is een van hen. De Amsterdamse student had vijf glazen alcohol op toen hij in februari op de scooter stapte. Niet goed, erkent Kik. Omdat het zijn eerste misstap was, rekende de student op een boete en ontzegging van de rijbevoegdheid. Het liep anders. Er plofte een brief van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen op de mat. Kik moest aan het alcoholslotprogramma deelnemen wilde hij zijn autorijbewijs houden"

Alcoholslot schiet doel voorbij - Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl [binnenland]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie
Deze wisten ook allemaal precies waar ze mee bezig waren =>klik<=

Ger, ik las hier ook een stukje van angelique. Die zei dat de rijtijdenwet ons bescherming bied tegen de werkgevers. Daar be ik het dus niet mee eens, als ik moe ben, ook al heb ik mijn uren nog niet vol rij ik geen meter meer. Al gaat mijn werkgever op zijn kop staan, dus dan kan je wel een link plaatsen met allemaal verwrongen blik maar dat snap ik dan weer niet.

Alsof wij ons laten dwingen om te lang te rijden, je kan ook na een half uur moe zijn. Verplicht jou werkgever je dan om door te rijden omdat je nog uren zat heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Ger, ik begrijp precies jou punt. En ook ik probeer me zo veel mogelijk aan deze regelgeving te houden. Alleen kom bij mij niet aan met het verhaal dat het voor mijn veiligheid is, want dat vind ik dus onzin. En als er mensen zijn die zich zo op laten jagen door een werkgever dat ze de wet overtreden, dat zegt misschien meer over de chauffeur dan over de werkgever. Ik laat mezelf door niemand dwingen, met niets door niemand!!!

Dat het salaris als chauffeur te laag is is algemeen bekend, nu las ik hier ergens een stukje dat je in principe van je basis salaris moet rond kunnen komen en dat overuren en okv een extra'tje moeten zijn.

Als je nou voor de keuze komt te staan van wat je de rest van je leven gaat doen en je ziet wat je als chauffeur voor 40 uur gaat verdienen, dan word je toch geen chauffeur. Als je dan besluit om wel chauffeur te worden weet je van te voren dat je uren moet maken om een leuk salaris te verdienen.

Lijkt me simpel of niet ??

Dan heb je een huisje gekocht en je bent gewend 2 keer per jaar op vakantie te gaan en dan komt er in ene keer een wet dat je nog maar 48 uur mag werken, ik heb er niet om gevraagd maar ik moet wel mijn huisje betalen.

Nu hoef je met mij geen medelijden te hebben maar er zijn er zat die wel in die situatie zitten. Daarom heb ik er voor gekozen om zelf die verantwoording te nemen en niet voor een ​werkgever te gaan werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Alsof wij ons laten dwingen om te lang te rijden, je kan ook na een half uur moe zijn. Verplicht jou werkgever je dan om door te rijden omdat je nog uren zat heb.

Met alle respect, maar de werkgever kan jou dwingen ergens heen te rijden. Als jij dat niet doet, dan heet het werkweigering en kan het gevolgen hebben voor jouw arbeidscontract. Net als in vele andere beroepen wordt je geacht om uitgerust op je werk te verschijnen en niet na een half uur al vermoeid te zijn.

Stel jij neemt (veel) meer pauze dan strikt nodig en mist daardoor een boot oid dan zal de werkgever toch niet blij zijn. Of boetes ivm te laat leveren, dat soort dingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Marnix, als jij door wat voor reden dan ook je ogen niet kan open houden (kan gebeuren toch) dan laat jij je toch niet dwingen om door te rijden door je werkgever.

Ik niet, die discussie durf ik aan bij de rechter als ik daardoor op straat kwam te staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik vond jouw voorbeeld van moe zijn na een half uur rijden wel wat extreem, zodoende. Maar als jij op een lange werkdag (alles langer dan 8 uur) op de terugweg langs de kant gaat ivm vermoeidheid, dan zal idd geen rechter instemmen met ontslag ivm werkweigering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Ik heb het wel eens gehad dat als ik bijvoorbeeld midden in de nacht moest beginnen dat ik na een half uur weer aan de kant stond voor een bak koffie of een hazenslaapje.

Ik denk dat de meeste dat wel eens gehad hebben, snacht's of overdag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie
Lang leven de track en trace:zegtniets:

Wat heeft dat te maken met het feit of je moe bent ja of nee. Al stoppen ze die hele auto vol met elektronica, als het net gaat gaat het niet....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

AngeliqueBS: Jij bent zeker de beste die er is....

Wel eens geprobeerd om voor te slapen op een zondagmiddag, omdat je zondag nacht door moet?

Die hele rijtijden wet is gewoon dusdanig achterhaalt, dat er gewoon niet meer mee te werken is indien je in het onregelmatige buitenland werk zit.

Wat mij opvalt is dat de meesten op het forum die zeggen dat er "best mee te werken is" niet in dat werk zitten.

Wel eens vast in de internationale luchtvracht gereden? Kom je niet uit met de wet.

Verse vis rijden vanuit Noorwegen, DUBBEL bemand naar Bretagne?

Zoals ik als eigen rijder was het met die verplichte weekend rust ook hopeloos.

Compenseren, max 90 uur in de 2 weken?......BULLSHITT!!!!

Die laatste opmerking van jou vind ik echt nergens op slaan......

Daarnaast, de opmerking van Ibo......Ja, in de luchtvaart kan het wel, de piloten krijgen vorstelijk betaald, vliegen over het algemeen nooit te lang... Maar liggen dan wel overdag in een airconditioned hotel....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie
Wel eens geprobeerd om voor te slapen op een zondagmiddag, omdat je zondag nacht door moet?

Ik ga proberen maandag ochtend in Dresden te lossen, ik mag morgenavond pas om 22.00 uur rijden vanaf Venlo dus ga dit waarschijnlijk niet redden, en waarom niet? Omdat ik op de rustigste dag van de week niet mag rijden. Als iemand mij daar een goede reden voor kan geven hoor ik die graag. Ik mag volgens de ontheffing maar tot 06.00 rijden. Ik had veel liever zondag ochtend weg gegaan. Maar nee, ga lekker zondag nacht beginnen, dat is veiliger. En dan kan je wel zeggen dat je uitgerust moet vertrekken, ik heb genoeg nachten gereden om te weten dat "voor slapen" geen zin heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden