[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

'Alcoholslot is in feite beroepsverbod'


Recommended Posts

  • Administrators

Jij begrijpt mij, Shompie.....

Verklaar inderdaad maar eens aan mensen die het niet (willen of kunnen) begrijpen hoe de rij en rusttijden wet uiteindelijk in elkaar zit.

Ik heb lang genoeg in de luchtvracht gezeten om te weten dat die hele wetgeving niet deugt! Gelukkig had ik wel een permanente ontheffing voor Duitsland voor wat betreft de zondag rijverboden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 79
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
dat die hele wetgeving niet deugt!

Dat vind ik altijd wel leuk bij Frans1960.

Deze forummer beschrijft nog wel eens wat hij doet en hoe z'n ritme dan weer in elkaar zit. Gedwongen om maar een beetje binnen de regelgeving te blijven. Ieder normaal mens krijg je dat niet uitgelegd dat zoiets veroorzaakt wordt door die "fantastische" wet- en regelgeving die eertijds is opgesteld om het sociale leven van een vrachtwagenchauffeur te "beschermen". Waarbij dit later is opgepakt om onder het alibi "verkeersveiligheid" ook nog eens chauffeurs met absurd hoge boetes de stuipen op het lijf te jagen, soms met bedragen ter hoogte van een heel maandsalaris of meer nog. Waardoor chauffeurs als opgejaagd wild hun werk moeten doen ...

Treurig. Diep treurig .........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Posting 54. Als je een halve of hele dag meer de tijd krijgt, kan je gewoon s'nachts slapen.

Posting 55. Je had ook op zaterdag alvast een stukje kunnen gaan rijden.

Posting 56. Tja, probeer hier maar eens nieuwe regelgeving temaken die voor iedereen werkbaar is.

Lukt je niet denk.

(Zo, geen namen genoemt, kan ik ook niemand beledigen. :ok:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Reindert

@Murphy: Ik begrijp jou ook wel, maar om je daar nu steeds druk om te maken. Je verandert er toch niets meer mee. Deze vervloekte EU561/2006 is er nu eenmaal, en zal met een beetje pech misschien nog wel strakker worden.

Het is met deze rij en rusttijden wet erg moeilijk je aan bepaalde uren te moeten houden. Neem als voorbeeld maar deze 24 uurs regel waarin je 3 x per week 15 uur mag werken en 9 uur moet rusten. En 2 maal verplicht 13 uur werken en 11 uur rusten!

De meeste onnozele commentaar hier op dit forum komt van mensen welke alleen maar binnenland rijden en dus nog nooit een internationale rit achter hun naam hebben gereden! Laat staan dat dit soort figuren snappen wat het is om op zondag te moeten proberen voor te gaan slapen.

Op zondag aanvangen met een internationale rit, betekend doorgaans gewoon 24 tot 30 uur of langer gewoon geen slaap!!

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
@Murphy: Ik begrijp jou ook wel, maar om je daar nu steeds druk om te maken. Je verandert er toch niets meer mee. Deze vervloekte EU561/2006 is er nu eenmaal, en zal met een beetje pech misschien nog wel strakker worden.

....

Ja vooral dit blijven herhalen....

Als die klote fransozen gewoon eens hun bekken gehouden hadden, niet aan het staken gegaan waren en dergelijke, hadden we waarschijnlijk een heel andere wetgeving gehad.

Hadden we de bonden, ja ONZE EIGEN BONDEN, verteld dat tijd voor tijd niet fijn is, de 48 urige week niet zien zitten en dergelijke....

Nee, reindert, zoals ik al ergens anders geschreven had, de wetgeving hebben we AAN ONS ZELF te danken. Wij laten alles maar gebeuren!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Reindert

@Murphy: Aan wie wij deze wet (EU/2006) nu uiteindelijk te danken hebben, houd ik even buiten de deur want dit weet ik gewoon niet. Wat ik wel weet is dat deze wet menigeen van ons in een onterechte wurggreep houd hetgeen ik het ook absoluut niet eens ben! En/of er ooit nog enige versoepellingen zullen plaatsvinden binnen deze wet EU561/2006, is nog maar zeer de vraag.

Er zijn dagen bij dat ik best nog wel even een uurtje zou willen doorrijden, maar dan helaas te maken krijg met een fel protesterende digitale tachograaf. En in het achterhoofd houdende de absurd hoge boete`s, welke staan op langer werken dan 15 uur, of het overschrijden van de max rijtijd, doen dan toch maar besluiten de contactsleutel om te draaien.

En/of het nu echt raadzaam zal zijn om met een magneet te gaan rijden, of je bestuurderskaart er maar uit te trekken, laat ik even in het midden. Maar zeg nooit, nooit, want een rat in het nauw doet ook rare dingen!

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is de wetgeving verkeerd, of de betaling.

Stel je krijgt een vast bedrag per maand, ongeacht hoeveel je doet.

Is die rijtijdenwet dan nog zo'n probleem?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De wetgeving.

Of misschien een combinatie van beide?

Ik heb namelijk niet de indruk dat bv een Oostblokker met vastgeld denkt, hej een parking, maar laat ik proberen de volgende te halen.

Om bij de juiste koffietent tekomen, komen we altijd net een klein beetje tijd tekort.

Word de rijtijdenwet verruimt, verplaatsen ze de goede koffietenten ook. :hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Of misschien een combinatie van beide?

Nee, dat zie ik toch anders dan u doet.

U haalt de Oostblokker erbij, omdat u zelf ook een beetje zo denkt. Dat bedoel ik niet verkeerd, maar omdat u kip noch kraai hebt die op u zit te wachten, zal het u worst zijn wanneer u wel of niet "thuis" bent. Voor heel veel Nederlandse chauffeurs ligt dat ritme toch iets anders.

Zonder daarover dan vervolgens in discussie te gaan of dat nu goed of slecht is, het is zo. En van daaruit geredeneerd zit de gemiddelde Nederlandse chauffeur toch veel meer te tellen en vooruit te rekenen waar hij/zij uitkomt. Met in het achterhoofd natuurlijk de wens om op enig moment "thuis" te zijn. Hetzij voor een dagelijkse rust ("binnenlands" vervoer) of een wekelijkse rust ("internationaal" vervoer). En daarin, vanuit dat perspectief, is de wetgeving zeker als a-sociaal te kenmerken. In ieder geval de uitwerking daarvan, wanneer men door deze wetgeving tot op de minuut wordt "afgerekend".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Willem, ik begrijp wat jij bedoelt. Maar....

Zo zit niet iedereen in elkaar. Hier in Noorwegen zit ik wel eens met een dienst waarin er weinig tot niets gereden wordt, tussen de trajecten in veel "pauze"tijd dus.

Ik rij liever, ik werk liever, ben liever aan de gang met whatever dan ook, maar stilzitten terwijl het werk nog niet gedaan is.....?

Ook al krijg ik vorstelijk betaald voor deze diensten, als ik er onder uit kan komen doe ik het.

Zo is het nu, zo was het bij mij altijd al op de vrachtwagen. Als ik geladen had voor zuid Italie wilde ik maar 1 ding en dat was 10 uur rijden, liefst nog meer, maar ja, Kiefersfelden he....

Slapen en weer gaan. Soms had ik na 4 dagen mijn eind bestemming pas bereikt, maar binnen de REDELIJKE werkbare uren wilde ik zo veel mogelijk doen.

Terug hetzelfde liedje, maar wilde ook naar huis. Dat hield in dat indien ik stukgoed op vrijdag laade rond ancona of rimini, Mevr. Murphy mijn smoel zondag in de loop van de morgen kon verwachten. Kon iemand anders uitlossen maandag, voor laden en ik weer als een banaan terug naar Italie.

Later op Scandinavie het zelfde. Een rit van Oslo via Trondheim naar Narvik of Tromsø beslaat meerdere dagen, een dag heeft 24 uur, helaas schrijft die wet voor dat ik er maar 9 daadwerkelijk mag gebruiken voor wat mijn werk is, namelijk RIJDEN en spullen laden en lossen.

Toendertijd met een analoge tacho, later al met die met een lade was er nog wel een en ander te draaien...maar nu met dat digi(on)ding....

Laat maar.... ik kom de grens niet meer over voor mijn werk.

Deze keuze is mede gemaakt door die idioterie mbt rij en rusttijden en de controle hierop!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik haalde de Oostblokker aan omdat die vaak vastgeld heeft.

Volgens mij was het eens je eigen voorbeeld.

Als Nederlander ga je na 9.20 niet op de parking staan, maar probeer je toch die 10 rijuurtjes vol temaken.

Niet alleen voor de baas, maar ook omdat je dan 3 kwartier meer maakt die dag. Is meer geld.

''Er zijn genoeg buitenland chauffeurs die op maandagmorgen al berekent hebben hoe laat ze vrijdag/zaterdag thuis zijn''

En als dat niet zo uitkomt, dan is het "¤#¤&

Er kan op vrijdagmiddag nog genoeg mis gaan waardoor ''je'' planning niet doorgaat. Dat hoort bij het vak denk ik dan maar.

Verruim de rijtijdenwet, en je krijgt meer werk opgedragen.

Neem de koeriers maar. 60 adressen per dag. Komen ze tevaak tevroeg terug, dan krijgen ze 70 adressen mee.

Zoals het gezegde luid, al is de chauffeur nog zo snel, de planning achterhaalt hem wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Murfpy, dat je het maximale uit de rijtijdenwet wil halen snap ik ook wel.

Maar de boete's zijn hoog tegenwoordig.

Dus als je vastgeld zou hebben, ga je dat risico minder opzoeken. Lijkt mij teminste.

En ja ik snap jou verhaal ook wel, maar zou je dat nu ook nog willen, nu je wat ouder ben, en hopelijk nog ouder word.

80-90uur in de week maken? Al dan niet rommelt.

''Vroeger'' moest je vragen om een 'lang' weekend thuis. Dan kwam je op vrijdagavond 22.00 thuis, en hoefde je maandag pas om 06.00 tebeginnen.

Nu met de nieuwe rijtijdenwet ben je min 1x in de 2 weken 45uur thuis. (Of onderweg op een parking.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik haalde de Oostblokker aan omdat die vaak vastgeld heeft.

Volgens mij was het eens je eigen voorbeeld.

Ohhhh ...., had dat er meteen bij geschreven, want dan zal het wel kloppen. :p

Maar zonder gekheid, ik denk dat ik dat toen in een iets andere context heb geplaatst. Het gaat mij er nu voornamelijk om dat ik erin meega dat de wet- en regelgeving rondom rij- en rusttijden niet uitwerkt hoe het bedoeld is. Daarom gaf ik ook dat voorbeeld van Frans1960.

Ik zou het in ieder geval niet meer volhouden achter het stuur in deze tijd met de digi-tacho (in combinatie met de wetgeving, de controle daarop, en de toegepaste sancties en boete).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
maar zou je dat nu ook nog willen, nu je wat ouder ben, en hopelijk nog ouder word.

80-90uur in de week maken?

Als ik daarop zou mogen antwoorden: het gaat helemaal niet om het aantal uren, veel of weinig.

Wanneer je als chauffeur niet zo verschrikkelijk beperkt wordt in je bewegingsruimte, maak je gewoon je uren veel makkelijker, met veel meer plezier en veel minder stress.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wederom volgens mij jou worden, en anders mijn gedachtengang iig.

De rijtijdenwet is het probleem niet. (Ook al zijn er altijd die meer, of minder willen.)

Maar de uitzonderingen in die rijtijdenwet.

Maak hem heel simpel.

BV 10 uur werken, en dan 10 uur rusten. 6x per week, en dan de 7de 'dienst' moet rust zijn. Punt.

Is heel simpel, snapt iedereen. En fout is dan fout.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maak hem heel simpel.

BV 10 uur werken, en dan 10 uur rusten. 6x per week, en dan de 7de 'dienst' moet rust zijn. Punt.

Is heel simpel, snapt iedereen. En fout is dan fout.

Als ik vertel dat ik van 07.00 tot 19.00 uur werk is het niet goed en wil ik niet werken? Dit is dus 12 uur werken en 12 uur rust, het komt op hetzelfde neer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dit is dus 12 uur werken en 12 uur rust, het komt op hetzelfde neer.

Nee, nee ....

Dat is 2 uur meer (van beiden) dan wat Kalakuski schrijft. :ja:

@ Kalakuski.

Maak ervan (max) 14 uur werken/rijden (geen onderscheid meer in rijden, wachten, lossen, laden of andere soorten werkzaamheden) en dan gerekend van aanvang dienst tot einde dienst, met binnen dat blok minimaal totaal 1,5 uur pauze. En 10 uur dagelijkse rust. De grootste blokken (14 + 10) zijn dan maximaal 24 uur, en daarvan passen er maximaal 7 in een week. Waarvan dan minimaal iedere 7e dienst een rust moet zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@ Kalakuski.

Maak ervan (max) 14 uur werken/rijden (geen onderscheid meer in rijden, wachten, lossen, laden of andere soorten werkzaamheden) en dan gerekend van aanvang dienst tot einde dienst, met binnen dat blok minimaal totaal 1,5 uur pauze. En 10 uur dagelijkse rust. De grootste blokken (14 + 10) zijn dan maximaal 24 uur, en daarvan passen er maximaal 7 in een week. Waarvan dan minimaal iedere 7e dienst een rust moet zijn.

Mijn idee Karel, als je alleen rijdagen hebt van wel 9 uur zonder laden of lossen ben je 's avonds helemaal aan het einde van je latijn. :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het was meer een voorbeeld hoe simpel het zo moeten/kunnen zijn.

Nu is het 9 of 10 rijuren.

Okey, is ook nog vrij simpel, maar niet zo simpel als elke dag een bepaald aantal rijuren.

Echter, wel weer op letten dat je weer niet meer dan 90 rijuren maakt in de 2 weken.

En zelfs dan ben je er nog niet, want je moet wel opletten welke 2 weken je neemt. Week 1+2, 3+4, en niet week 2+3, en 4+5 etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie
Posting 54. Als je een halve of hele dag meer de tijd krijgt, kan je gewoon s'nachts slapen.

Posting 55. Je had ook op zaterdag alvast een stukje kunnen gaan rijden.

Posting 56. Tja, probeer hier maar eens nieuwe regelgeving temaken die voor iedereen werkbaar is.

Lukt je niet denk.

(Zo, geen namen genoemt, kan ik ook niemand beledigen. :ok:)

Willem, ik denk dat jij wel begrijpt wat ik bedoel. De rijtijdenwet in combinatie met de arbeidstijdenwet en de rijverboden is er niet voor onze veiligheid. Ik had Zaterdag een stukje kunnen doen ja. Dan had ik mijn vrije weekend opgeofferd. Ik heb er voor gekozen om in principe geen weekends meer te werken. Ik rij normaal ook niet internationaal meer. Je zit de hele dag maar te rekenen, mijn punt was dat ik het niet veiliger op de weg vind worden als ik op zondag om 10 uur ga rijden, zeker niet als je dan rond 5 uur sochtens nog rijd, dan rijden er namelijk ook nog mensen in de rondte die het hele weekend achter de bbq en de flessen wijn, bier en vodka hebben gezeten zoals Pierre in een ander topic schreef.

De rijtijdenwet is er niet voor onze veiligheid, het is een beperking zodat je niet te veel uren kan maken, alleen dan op een hele verkeerde manier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ger, met die 14/10, zou je als lange afstandchauffeur langer kunnen rijden, maar de binnenlandchauffeur die dan 14uur per dag aan karren staat tetrekken is gesloopt aan het eind van de dag.

Het is moeilijk om een rijtijdenwet voor iedereen temaken. Het werk verschilt teveel.

Een nacht rijverbod lijkt misschien leuk, maar wat als je goederen rijd die s'avonds pas klaar zijn?

Stel je kan om 20.00 pas rijden, moet je om bv 24.00 stoppen omdat het nachtrijverbod ingaat.

Plus dat het verkeer wat nu s'nachts rijd dan overdag moet gaan rijden, waardoor het drukker word.

En on topic, ik heb vanmorgen al moeten blazen. 2de keer deze week.

Maken jullie dat wel eens mee dat je moet blazen als je met de vrachtwagen onderweg ben?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie
En on topic, ik heb vanmorgen al moeten blazen. 2de keer deze week.

Maken jullie dat wel eens mee dat je moet blazen als je met de vrachtwagen onderweg ben?

Ik heb het een keer meegemaakt, toen ik de afslag Roy nam om te gaan eten. Ik moest blazen voordat ik de parking op reed. Toen had ik nog zoiets van, dat kunnen ze beter doen als ze wegrijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden