[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Weer een jaar zonder salarisverhoging?


corne64

Vraag

  • Forumlid

Ik zit naar onderweg te luisteren. Daar word net gemeld dat we waarschijnlijk een CAO gaan krijgen waarmee we in 2012 geen salarisverhoging gaan krijgen. In 2013 zou er dan per 1 januari 1.5% bij komen en per 1 Juli nog eens 0.5%. Belachelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 144
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Weer een jaar zonder verhoging vind ik bedroevend.

Hebben toevallig ook te horen gekregen dat ze bij ons per 1 juni de staffel pauze uit de CAO aan gaan houden.

(Dat was iets minder)

Dus lekker extra inleveren, scheelt toch al gauw ook een uurtje of 10 per maand voor een fulltimer :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Weer een jaar zonder verhoging vind ik bedroevend.

Hebben toevallig ook te horen gekregen dat ze bij ons per 1 juni de staffel pauze uit de CAO aan gaan houden.

(Dat was iets minder)

Dus lekker extra inleveren, scheelt toch al gauw ook een uurtje of 10 per maand voor een fulltimer :confused:

Ik neem toch aan dat je dan ook je pauze neemt :O

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Weer een jaar zonder verhoging vind ik bedroevend.

Hebben toevallig ook te horen gekregen dat ze bij ons per 1 juni de staffel pauze uit de CAO aan gaan houden.

(Dat was iets minder)

Dus lekker extra inleveren, scheelt toch al gauw ook een uurtje of 10 per maand voor een fulltimer :confused:

Iedere dag een uurtje later thuis, maar wel alle gewerkte uurtjes betaald...zo werkt het al jaren bij heel veel bedrijven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
volgens mij ben jij er blij mee dat je er dit jaar weer eens niks bij krijgt terwijl er als maar word geroepen dat de chauffeurs zover achterlopen met het loon, het word tijd dat er eens met de vuist op tafel word geslagen voor meer loon maar ja daar heb je de bond voor nodig maar die is meer bezig met gelijk werk gelijk loon inplaats dat ze voor ons wat doen

Wat denk je wat er gebeuren zou als de werkgevers er nu bv 5% bij zouden moeten geven? Je bent toch niet zo naïef om te denken dat er dan niet heel veel bedrijven extra zullen omvallen. Iets eisen wat niet reel is, is daarom de nekslag van het transport. Die achterstand zul je voorlopig niet in gaan lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Het is wél datgene waarmee de mensen de onderhandelingen ingestuurd zijn, gelijk werk gelijk loon..en je kunt de onderhandelaars er de schuld niet van geven dat alle chauffeurs op hun gat blijven zitten, en er dus een loonsverhoging uit komt die uiteindelijk een verlies is.

Ieder Nederlands bedrijf is verplicht om Nederlands C.A.O. te betalen

Dat is al jaren bekent Daar ben ik het volkomen mee eens

Maar als een Nederlands bedrijf een B.V. in het buitenland heeft

Zeg maar in het oostblok Maar die B.V. heeft buiten landse chuaffeurs in dienst

Dan is het wel de C.A.O. van dat land waar die B.V. is

Dus alles blijft gewoon het zelfde.

Daarbij komt nog Er zijn Nederlandse chauffeurs die op een poolse auto rijden Maar willen geen Nederlands C.A.O

Het is weer praten wat krom is om recht te krijgen

En sprookjes daar geloof ik al jaren niet meer in

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast routier
dit jaar geen loonsverhoging waarom doen wij dit werk nog ,de waardering voor de chauffeur is door dit resultaat nog minder geworden is mijn mening.gr andre

Ik heb er, gezien de malaise, begrip voor dat er nu geen poen bijkomt.

Wat ik alleen niet begrijp is de toekomstvisie van TLN aangaande toekomstige nieuwe chauffeurs.

Minder dan 5% van de jongeren is geintresseert in een baan in de tranport/logistiek branche.

Geen wonder, de huidige arbeidsvoorwaarden stammen uit het jaar kruik, en lopen schromelijk achter vergeleken met andere sectoren.

In de techniek worden veel mensen gezocht, en er wordt er inmiddels steeds meer geinvesteerd om jongeren te lokken.

In het transport wordt er werkelijk niets aan gedaan.

Er wordt alleen de focus gericht op oostblokkers, terwijl het een kwestie van tijd is voordat deze mannen zich terug trekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Ik heb er, gezien de malaise, begrip voor dat er nu geen poen bijkomt.

Dat begrip zouden er wel meer hebben als je teminste gecompenceert was voor alleen de inflatie.

Maar daar komt het niet eens in de buurt, en is het dus een achteruitgang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het probleem moet bij de oorzaak worden aangepakt. Dat zijn de afzenders die tegenwoordig alleen nog absurd lage bedragen willen voor het vervoer. Logisch dat een er geen loon compensatie komt, Het is voor de vervoerders al lastig genoeg om rondt te komen. Veel hebben commentaar op internet op de baas maar als ze oog in oog staan is het: Ja meneer Oke meneer.

Je moet in deze tijd blij zijn dat je nog kan werken. Als je het niet eens bent met die 2% kan je toch werk zoeken in een branche waar ze wel goed betalen. Dat is ook niet altijd wat want lees genoeg hooggeschoolde mensen hier die van kantoor af willen om te rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Het probleem moet bij de oorzaak worden aangepakt. Dat zijn de afzenders die tegenwoordig alleen nog absurd lage bedragen willen voor het vervoer.

Het probleem zijn wij, de consument en is dus niet op te lossen. Wij willen de boodschappen goedkoop kopen. Daardoor moet de winkel ervoor zorgen dat hij goedkoop inkoopt. Echter wil de handelsonderneming of de fabriek waar de spullen vandaan komen moet ook nog iets overhouden, mag het transport in veel gevallen zo weinig mogelijk kosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Debian

Minder dan 5% van de jongeren is geintresseert in een baan in de tranport/logistiek branche.

Geen wonder, de huidige arbeidsvoorwaarden stammen uit het jaar kruik, en lopen schromelijk achter vergeleken met andere sectoren.

Even een (retorisch) vraagje tussendoor; wat heeft de bond eigenlijk gedaan voor de chauffeur na het jaar kruik?

Niet zoveel dan zeker?

Terwijl er al (tientallen) jaren van alles gaande is in Europa lijkt men bij de bond net te hebben ontdekt dat de aarde niet plat is maar rond.

Boycot toch die rare bond, kost je alleen maar geld.

Of zorg dat de bobo's bij de bond exact dezelfde beloning en arbeidsvoorwaarden krijgen als bijvoorbeeld chauffeur D5 of E6.

Hun eigen belang 1 op 1 koppelen aan het belang van de Nederlandse chauffeur, en dan een paar jaar kijken hoe dat gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Even een (retorisch) vraagje tussendoor; wat heeft de bond eigenlijk gedaan voor de chauffeur na het jaar kruik?

Niet zoveel dan zeker?

Terwijl er al (tientallen) jaren van alles gaande is in Europa lijkt men bij de bond net te hebben ontdekt dat de aarde niet plat is maar rond.

Boycot toch die rare bond, kost je alleen maar geld.

Of zorg dat de bobo's bij de bond exact dezelfde beloning en arbeidsvoorwaarden krijgen als bijvoorbeeld chauffeur D5 of E6.

Hun eigen belang 1 op 1 koppelen aan het belang van de Nederlandse chauffeur, en dan een paar jaar kijken hoe dat gaat.

Sorry, maar wat zit je dom uit je nek te lullen. Wie gaat er dan zorgen voor een enigszins normale CAO? Jij? Dacht het niet. Wat mij betreft zou iedereen lid van een bond moeten worden. Maar dat niet alleen. Ook hun koppen laten zien wanneer het ertoe doet. Dus niet dat ik samen met 499 anderen moet beslissen of we akkoord gaan met een nieuwe CAO. Achteraf gaan lopen zeiken op de bonden dat kan iedereen. Zonder die bonden zouden we veel slechter af zijn dan nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast routier

Precies Corné. Zeker weten dat we zonder bond op het minimumloon hadden gezeten, zonder okv of overuren.

Maar roeptoeters als Debian denken echt het wiel te hebben uitgevonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De insteek van gelijk loon voor buitenlanders die bij NL firma's werken, is goed. Maar er zijn een paar work-arounds: de collegiale inleen van het zusterbedrijf in.... En natuurlijk de constructie met buitenlands kenteken.

Over de 0% verhoging: dat kan eigenlijk niet, het is dik onder de inflatie. Bovendien worden de werkgevers nu beloond voor het tijdrekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
De insteek van gelijk loon voor buitenlanders die bij NL firma's werken, is goed. Maar er zijn een paar work-arounds: de collegiale inleen van het zusterbedrijf in.... En natuurlijk de constructie met buitenlands kenteken.

Over de 0% verhoging: dat kan eigenlijk niet, het is dik onder de inflatie. Bovendien worden de werkgevers nu beloond voor het tijdrekken.

Ben het helemaal eens met je, maar ik denk dat dit het meest haalbare was deze ronde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast routier
Iets waar ze momenteel wel aardig voor aan het lobbyen zijn , de losgestortsector voorop.

Wie lobbyt daar voor, en hoe kom je daarbij?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Even een (retorisch) vraagje tussendoor; wat heeft de bond eigenlijk gedaan voor de chauffeur na het jaar kruik?

Niet zoveel dan zeker?

Terwijl er al (tientallen) jaren van alles gaande is in Europa lijkt men bij de bond net te hebben ontdekt dat de aarde niet plat is maar rond.

Boycot toch die rare bond, kost je alleen maar geld.

Of zorg dat de bobo's bij de bond exact dezelfde beloning en arbeidsvoorwaarden krijgen als bijvoorbeeld chauffeur D5 of E6.

Hun eigen belang 1 op 1 koppelen aan het belang van de Nederlandse chauffeur, en dan een paar jaar kijken hoe dat gaat.

de bond heeft afspraken gemaakt voor de cao .

als de bond er niet was geweest was hadden we nu dus geen cao .

dat had jij als je ziek was geweest ,langdurig nu op een houtje gebeten .

of denk jij dat je baas alles vrijwillig aan jou betaald .

geen cao en geen plichten voor de werkgever ,kun je gelijk naar de bijstand als er wat met je gebeurt.

gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ach Piet, ik zou er niet op in moeten gaan, maar in de transport sector wordt zelfs bij ziekte door een bedrijfsongeval de eerste ziektedag niet betaald. Noem jij eens een andere sector waar zo onbeschoft met werknemers wordt omgesprongen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast routier

Marnix, ik ben het helemaal met je eens.

Alleen nogmaals, zonder bonden had het nog erger geweest.

Daarom dus mijn punt dat de werkgevers er niets aan doen, om de sector aantrekkelijk te maken voor de aankomende nodige jeugd.

Je zou wel gek zijn om in deze tijd in onze sector te stappen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

of denk jij dat je baas alles vrijwillig aan jou betaald .

geen cao en geen plichten voor de werkgever ,kun je gelijk naar de bijstand als er wat met je gebeurt.

Dat ben ik niet met u eens hoor.

Op het gebied van beloning, wordt de invloed van cao's vaak schromelijk overdreven en door de meeste mensen zwaar overschat. De Nederlandse wetgeving regelt namelijk al heel erg veel. Dat iemand in geval van ziekte bij voorbeeld minimaal 70% van het laatstverdiende salaris (inclusief overuren en toeslagen) doorbetaald moet krijgen van de werkgever.

Het grootste deel van een cao is gewoon wetgeving, waar op sommige punten (omdat het een cao is) wat afgeweken mag worden van de wet. Op die punten soms iets nadeliger dan de wetgeving en bij andere punten wat voordeliger dan de wetgeving ("bovenwettelijk").

Waarom dan toch de cao's? Dat heb ik wel eens eerder aangegeven. Namelijk: een cao is vooral een "werkgevers-ding". Op de eerste plaats om rust in de tent te bewaren, zeker nu cao's vooral worden afgesloten die clubs van bedrijven die hetzelfde soort werk doen (TLN bijvoorbeeld : wegtransport). Cao-afspraken zorgen er namelijk voor dat er voor chauffeurs zelf weinig te kiezen en te onderhandelen overblijft. Waarom zou een "goede" chauffeur van werkgever-A overstappen naar werkgever-B wanneer er een cao geldt die dan bepaald dat hij bij werkgever-B precies hetzelfde gaat/blijft verdienen en het aantal vakantiedagen gelijk blijft, dus het eigenlijk helemaal niks uitmaakt?

Dát is toch vooral waarom werkgevers(-clubs) vooral graag cao's willen en vakbonden daar vorstelijk voor belonen als er weer een cao is afgesloten. Dat maakt meteen ook dat er altijd wel vakbonden graag een cao willen afsluiten, omdat de inkomsten dan weer veilig gesteld zijn.

Wat er uiteindelijk in een cao staat en geregeld wordt, is eigenlijk van ondergeschikt belang. Zolang beide partijen maar het gevoel hebben dat ze hun achterbannen kunnen overtuigen is het eigenlijk wel goed. En kunnen de werkgevers vooruitzien op een periode van "arbeidsrust".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Debian

Laat ik het dan even ander stellen;

Ongeveer 15% van alle werknemers in Nederland werkt zonder CAO.

Daarmee bedoel ik niet dat er tijdelijk geen CAO is omdat er nog onderhandelt wordt maar sommige bedrijven kennen helemaal geen CAO.

Hebben daar ook niets mee te maken. O.a. de BV-25 bedrijven, ik weet niet of dit nog zo genoemd wordt.

Werken deze mensen daar dan onder zulke slechte omstandigheden?

Zijn dat de moderne slaven omdat zij al die jaren zonder bond hebben gewerkt?

Het is misschien een gek idee maar er kan prima gewerkt worden zonder bond en zonder CAO.

Ik heb al eens eerder geschreven dat een bond gebaseerd is op solidariteit en dat laatste is er bijna niet meer.

Dat komt omdat alle chauffeurs na het jaar kruik alleen aan hun eigen hachje hebben gedacht. (iedereen in het transport is daar schuldig aan)

Nu is er geen solidariteit maar lotsverbondenheid want nu begint bij menigeen het water aan de lippen te staan, terugschalen, baantje kwijt en noem maar op.

En nu mag de bond ineens komen redden, maar die weten niet hoe want zij hebben jaren alleen maar contributie hoeven spenderen.

En verder niets gedaan en al helemaal niet ingespeeld op ontwikkelingen die al lang speelden.

Of je nu langzaam maar zeker met salaris en arbeidsvoorwaarden teruggaat naar het jaar kruik of in één grote klap.

Heb ik liever dat laatste want dan kun je weer wat gaan opbouwen.

Nu wordt het een langgerekt drama met die bond.

Het is met de bond net als met de katholieke kerk, zo overbodig als wat.

Maar het duurt wel even voor we aan het idee gewend zijn, jammer genoeg duurt het zelfs erg lang.

Maar ik mag kennelijk alleen iets zeggen als ik tegelijk de oplossing uit mijn mouw kan schudden dus ik zal me voortaan van kritiek onthouden.

En ik zal nooit klagen in het restaurant als het eten niet goed is want ik kan zelf ook niet zo goed koken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het grootste deel van een cao is gewoon wetgeving, waar op sommige punten (omdat het een cao is) wat afgeweken mag worden van de wet. Op die punten soms iets nadeliger dan de wetgeving en bij andere punten wat voordeliger dan de wetgeving ("bovenwettelijk").

De wet staat nooit minder toe in een cao, de wet staat altijd boven een cao, maar het blijft een feit dat wij van de meeste cao's 1 van de minste hebben, de schoonmakers hebben laten zien dat het wel kan om een goede cao af te sluiten.

Dat zullen wij nooit voor elkaar krijgen, zolang iedereen maar denkt een ander regelt het wel, wij sturen lekker door, het enige dat helpt is dat we het sleuteltje laten hangen en een paar dagen weigeren te rijden, zelfs de opdrachtgevers zullen dan wel over de brug komen met betere prijzen en ons een betere beloning gunnen als de productie plaatsen leeglopen met voorraad en de uitgang vol loopt met klaar producten die naar de afnemer moeten.

Maarja, zoals al eerder opgemerkt, je kan beter je lidmaatschap op de bond opzeggen heeft toch weinig zin als er toch geen actie gevoerd word.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Laat ik het dan even ander stellen;

Ongeveer 15% van alle werknemers in Nederland werkt zonder CAO.

Daarmee bedoel ik niet dat er tijdelijk geen CAO is omdat er nog onderhandelt wordt maar sommige bedrijven kennen helemaal geen CAO.

Hebben daar ook niets mee te maken. O.a. de BV-25 bedrijven, ik weet niet of dit nog zo genoemd wordt.

Werken deze mensen daar dan onder zulke slechte omstandigheden?

Zijn dat de moderne slaven omdat zij al die jaren zonder bond hebben gewerkt?

Het is misschien een gek idee maar er kan prima gewerkt worden zonder bond en zonder CAO.

Ik heb al eens eerder geschreven dat een bond gebaseerd is op solidariteit en dat laatste is er bijna niet meer.

Dat komt omdat alle chauffeurs na het jaar kruik alleen aan hun eigen hachje hebben gedacht. (iedereen in het transport is daar schuldig aan)

Nu is er geen solidariteit maar lotsverbondenheid want nu begint bij menigeen het water aan de lippen te staan, terugschalen, baantje kwijt en noem maar op.

En nu mag de bond ineens komen redden, maar die weten niet hoe want zij hebben jaren alleen maar contributie hoeven spenderen.

En verder niets gedaan en al helemaal niet ingespeeld op ontwikkelingen die al lang speelden.

Of je nu langzaam maar zeker met salaris en arbeidsvoorwaarden teruggaat naar het jaar kruik of in één grote klap.

Heb ik liever dat laatste want dan kun je weer wat gaan opbouwen.

Nu wordt het een langgerekt drama met die bond.

Het is met de bond net als met de katholieke kerk, zo overbodig als wat.

Maar het duurt wel even voor we aan het idee gewend zijn, jammer genoeg duurt het zelfs erg lang.

Maar ik mag kennelijk alleen iets zeggen als ik tegelijk de oplossing uit mijn mouw kan schudden dus ik zal me voortaan van kritiek onthouden.

En ik zal nooit klagen in het restaurant als het eten niet goed is want ik kan zelf ook niet zo goed koken.

Die laatste zin is een beetje jammer. Want jij mag net zo goed als elk ander forum lid je mening zeggen hier. Feit blijft dat mensen nou eenmaal altijd verschillende meningen zullen hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden