[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Weer een jaar zonder salarisverhoging?


corne64

Vraag

  • Forumlid

Ik zit naar onderweg te luisteren. Daar word net gemeld dat we waarschijnlijk een CAO gaan krijgen waarmee we in 2012 geen salarisverhoging gaan krijgen. In 2013 zou er dan per 1 januari 1.5% bij komen en per 1 Juli nog eens 0.5%. Belachelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 144
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

@ DEBIAN, er is maar 1 oplossing om een goede CAO af te sluiten, en dat is de gelederen onder de chauffeurs sluiten en bereid zijn actie te voeren, maar daar zijn wij nederlanders niet goed in.

Wij denken jammer genoeg alleen aan ons zelf, "ieder voor zich en die kerel boven voor ons allen" zou een goede slogan zijn voor de chauffeur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
De wet staat nooit minder toe in een cao,

Jazeker mogen cao-afspraken afwijken van de wetgeving.

Zie daartoe bijvoorbeeld punt 2 en 3 hieronder:

Deze wettelijke bepalingen kunnen onderverdeeld worden in drie soorten:

  1. Bepalingen van dwingend recht. Dit betekent dat in de cao geen bepaling mag voorkomen die in strijd is met deze wettelijke bepaling. Een voorbeeld is het ontslagverbod tijdens zwangerschap. Een vermelding in de cao dat ontslag tijdens zwangerschap geen punt is, is dus uit den boze.
  2. Bepalingen van semi-dwingend recht. Bij cao of schriftelijke overeenkomst is afwijking mogelijk. In een cao mag bijvoorbeeld vastgelegd worden dat de eerste twee ziektedagen voor rekening komen van de werknemer.
  3. Bepalingen van driekwart recht. Afwijking is alleen mogelijk bij cao, bijvoorbeeld afwijken van de wettelijke opzegtermijnen.

Bron ( Klik !! < )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Laat ik het dan even ander stellen;

Ongeveer 15% van alle werknemers in Nederland werkt zonder CAO.

Daarmee bedoel ik niet dat er tijdelijk geen CAO is omdat er nog onderhandelt wordt maar sommige bedrijven kennen helemaal geen CAO.

Hebben daar ook niets mee te maken. O.a. de BV-25 bedrijven, ik weet niet of dit nog zo genoemd wordt.

Werken deze mensen daar dan onder zulke slechte omstandigheden?

Zijn dat de moderne slaven omdat zij al die jaren zonder bond hebben gewerkt?

Het is misschien een gek idee maar er kan prima gewerkt worden zonder bond en zonder CAO.

Ik heb al eens eerder geschreven dat een bond gebaseerd is op solidariteit en dat laatste is er bijna niet meer.

Dat komt omdat alle chauffeurs na het jaar kruik alleen aan hun eigen hachje hebben gedacht. (iedereen in het transport is daar schuldig aan)

Nu is er geen solidariteit maar lotsverbondenheid want nu begint bij menigeen het water aan de lippen te staan, terugschalen, baantje kwijt en noem maar op.

En nu mag de bond ineens komen redden, maar die weten niet hoe want zij hebben jaren alleen maar contributie hoeven spenderen.

En verder niets gedaan en al helemaal niet ingespeeld op ontwikkelingen die al lang speelden.

Of je nu langzaam maar zeker met salaris en arbeidsvoorwaarden teruggaat naar het jaar kruik of in één grote klap.

Heb ik liever dat laatste want dan kun je weer wat gaan opbouwen.

Nu wordt het een langgerekt drama met die bond.

Het is met de bond net als met de katholieke kerk, zo overbodig als wat.

Maar het duurt wel even voor we aan het idee gewend zijn, jammer genoeg duurt het zelfs erg lang.

Maar ik mag kennelijk alleen iets zeggen als ik tegelijk de oplossing uit mijn mouw kan schudden dus ik zal me voortaan van kritiek onthouden.

En ik zal nooit klagen in het restaurant als het eten niet goed is want ik kan zelf ook niet zo goed koken.

ik heb niet gezegd dat je niks mag zeggen zonder oplossing .

ik heb alleen mijn mening gegeven .

dat het zonder bond ook niet ideaal is .

gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Debian
Die laatste zin is een beetje jammer. Want jij mag net zo goed als elk ander forum lid je mening zeggen hier. Feit blijft dat mensen nou eenmaal altijd verschillende meningen zullen hebben.

Je hebt helemaal gelijk maar het is me (ook in andere topics) nu al meerdere keren verweten dat ik eigenlijk niets mag zeggen tenzij ik de oplossing opschrijf.

En die heb ik ook niet kant en klaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
en dat is de gelederen onder de chauffeurs sluiten en bereid zijn actie te voeren,

Chauffeurs in één hetzelfde bedrijf lopen elkaar al aan te kijken en weten feilloos welke collega's de kantjes eraf lopen en toch hetzelfde moeten verdienen.

Ik vrees dat het binnen één bedrijf als moeilijk wordt om mensen schouder-aan-schouder te krijgen voor telkens een algehele loonsverhoging of verbetering van arbeidsvoorwaarden waar iedereen in gelijke mate van zou profiteren. Laat staan dat men dat landelijk voor elkaar zou krijgen, voor meer dan 100.000 "collega's" die men niet kent of nimmer gezien heeft ...

Zoals Debian terecht aangeeft; de tijden zijn veranderd. Mensen zijn "slimmer", veel beter geïnformeerd (door o.a. internet) en steeds beter in staat om hun eigen zaakjes te regelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Die 15% Nederlanders die zonder CAO werken, dat zijn heel andere sectoren. Vaak gaat het dan om kleinere sectoren met specialistisch werk, waar een goede prijs (meer dan 100 Euro per uur!) aan de klant kan worden doorberekend.

In een sector als de transportsector, waar de tarieven zo gedicteerd worden door de klant, is het loslaten van de CAO wat minder gezond denk ik. Dan zegt de klant: je doet het maar zoveel goedkoper en haalt het verschil maar bij je werknemer. Wat er nu al een beetje gebeurt zeg maar...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Debian
Die 15% Nederlanders die zonder CAO werken, dat zijn heel andere sectoren. Vaak gaat het dan om kleinere sectoren met specialistisch werk, waar een goede prijs (meer dan 100 Euro per uur!) aan de klant kan worden doorberekend.

Dat kan inderdaad.

Ook zijn er nog bedrijven die een klus niet aannemen als er op een normale manier niets aan te verdienen is.

En daar zit het grote verschil met de transportwereld.

Elke baas wil z'n bedrijfje op poten houden (uitzondering daargelaten) en elke chauffeur wil z'n baantje houden.

En daarom gaan we steeds weer akkoord met minder en minder.

Ik denk dat de wal het schip binnenkort wel keert want voor veel chauffeurs is er al weinig te verdienen.

Krijg je dan een geintje zoals die chauffeur van Braanker (topic elders op het forum) is het bijna lucratiever om een uitkering te trekken.

Maar het is niet de bond die een baas leert 'nee' zeggen als er niets te verdienen is.

Sterker nog, de bond gaat akkoord als een bedrijf de chauffeurs terugschaalt omdat er anders banen in gevaar komen.

In een sector als de transportsector, waar de tarieven zo gedicteerd worden door de klant, is het loslaten van de CAO wat minder gezond denk ik. Dan zegt de klant: je doet het maar zoveel goedkoper en haalt het verschil maar bij je werknemer. Wat er nu al een beetje gebeurt zeg maar...

Oke, dus dat gebeurt nu al een beetje?

Dus de CAO is dan misschien niet zo heilzaam als zou moeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Er word wel gezegt. er zat niet meer in. Maar dat zat er echt wel in, maar dan had de boel plat gemoeten.

Dat is al vaker gezegt, en dat weten we allemaal ook wel.

En die oproep moet van de bonden vandaan komen. Niet ergens op een afgelegen industriegebiedje gaan staan op zaterdag, nee gewoon oproepen om maandag niet an het werk tegaan.

De bonden kunnen dan het 'loon' wel door betalen, want de chauffeurs hebben de laatste tientallen jaren genoeg bij gedragen.

Het potje voor de chauffeurs moet vol zat zitten.

Weet niet of het hier gezegt werd, of in het andere topic. Maar die werkgevers kunnen het echt wel betalen.

Duurdere diesel kunnen/moeten ze ook betalen.

En de diesel is goedkoper geworden. ;)

Begrip hebben voor de werkgever doen de chauffeurs al sinds ik kan heugen.

Elke keer is er wel wat.

Nu de crisis. Over 2 jaar, omdat ze net uit de crisis komen. Daarna komt rekeningrijden, en zo is er altijd wel wat.

Het heeft de Duitse overheid niet tegen gehouden de maut in tevoeren, en teverhogen.

En zie, we rijden nog steeds.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Piet zei het oa, dat men niet zonder bond zou kunnen.

Nou dat kan echt wel. ZZPers worden.

Vele zijn het al geworden. En als ik nog in NL had gewerkt was ik ook ZZPer geworden/geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Vannacht zat ik te bedenken dat het eigenlijk een vorm van selectieve verontwaardiging is.

Aan de ene kant zijn we 'woedend' dat we maar 2% erbij krijgen van onze werkgevers terwijl aan de andere de overheid ons zit te plukken waar eigenlijk geen woord over gerept.

Wie nu zijn aangifte invult hoeft eigenlijk niks meer in te vullen. Voor een gezond werkend mens zijn in vergelijking met 4/5 jaar geleden de aftrekposten als bv voor de zorg (bril, zorgverzekering) allemaal in rook opgegaan. Gem. belastingen zijn gestegen, zorgverzekeringen zijn gestegen, assurantiebelasting en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Nu hebben sommige het al over platleggen. Wordt het niet eens tijd om met een spandoek op het binnenhof te gaan staan?

Misschien niet eens naar de werkgever wijzen maar naar de overheden die telkens allen belastingen verhoogd.

Of denk ik nu raar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Of denk ik nu raar?

Nee.

Ik ben het helemaal met u eens. We moeten naar een kleinere overheid (minder taken, minder regelgeving, minder controle) dus goedkoper, waardoor er minder belasting nodig is. Heel logisch, iedereen zou dat moeten kunnen begrijpen dat we er dan pas echt op vooruit gaan.

Doch wanneer u af en toe eens nadenkt over wat er hier vaak geschreven wordt, wat mensen feitelijk allemaal van "de overheid" verwachten, waarop gecontroleerd moet worden, waar een regeling voor zou moeten komen, etc, dan zult u ook daarin de spagaat ontdekken. Op de één of andere manier willen de meeste Nederlanders toch een land waarin veel van hun overheid te verwachten valt, of van organisaties, opdat men zelf zo min mogelijk het lot in eigen hand hoeft te nemen (en de bijbehorende risico's). Logisch dat we dan een dure, logge overheid hebben die veel belastinggeld moet ophalen bij haar burgers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Debian
Vannacht zat ik te bedenken dat het eigenlijk een vorm van selectieve verontwaardiging is.

Aan de ene kant zijn we 'woedend' dat we maar 2% erbij krijgen van onze werkgevers terwijl aan de andere de overheid ons zit te plukken waar eigenlijk geen woord over gerept.

Wie nu zijn aangifte invult hoeft eigenlijk niks meer in te vullen. Voor een gezond werkend mens zijn in vergelijking met 4/5 jaar geleden de aftrekposten als bv voor de zorg (bril, zorgverzekering) allemaal in rook opgegaan. Gem. belastingen zijn gestegen, zorgverzekeringen zijn gestegen, assurantiebelasting en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Nu hebben sommige het al over platleggen. Wordt het niet eens tijd om met een spandoek op het binnenhof te gaan staan?

Misschien niet eens naar de werkgever wijzen maar naar de overheden die telkens allen belastingen verhoogd.

Of denk ik nu raar?

Waar jij het over hebt geldt voor heel Nederland en niet alleen voor de transportsector.

Ik denk dat je het spandoek nog maar even moet laten voor wat het is.

Wat je wel kan doen is even goed nadenken op welke partij/persoon je straks gaat stemmen.

Want daar zie je het nut toch wel van in hoop ik?

Sommigen denken dat het allemaal één pot nat is in de politiek en stemmen daarom maar niet, dat is niet slim.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Nee.

Ik ben het helemaal met u eens. We moeten naar een kleinere overheid (minder taken, minder regelgeving, minder controle) dus goedkoper, waardoor er minder belasting nodig is. Heel logisch, iedereen zou dat moeten kunnen begrijpen dat we er dan pas echt op vooruit gaan.

.

Volgens mij kan heel "Den Haag" wel opgedoekt worden, het is een geldverslindende poppenkast, de echte regels komen toch van elders...

Of dat "elders" maar opdoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Natuurlijk zou een "loonsverhoging" ook kunnen bestaan uit belastingverlaging, maar die spreken we niet af in een CAO, dus wil je bruto meer verdienen zul je toch echt wat aan die kant moeten doen.

En het klopt wat gesteld word, een chauffeur zal zich nooit goed genoeg organiseren, collega's onder elkaar vertrouwen elkaar al niet, laat staan van verschillende bedrijven, blijft een beetje jammer, we doen toch allemaal hetzelfde en willen daar een zo dik mogelijk belegde boterham voor terug.

De schoonmakers hebben het bewezen, die werde ook in hun ogen te slecht betaald en denegrerend aangekeken door de opdrachtgevers en werkgevers, maar ze hebben het met ze alle wel voor elkaar gekregen en zelfs de opdrachtgevers betalen mee, dit zouden wij ook kunnen doen.

O nee natuurlijk niet, wij 1 front vormen tegen de rest of als 1 man achter elkaar staan, ik geloof niet in sprookjes.:stom::stom:

Voor de belastingen krijgen we regelmatig de kans om af te rekenen met de inhalers in Den Haag, Provincie of Gemeente, maar ik betwijfel of er veel chauffeurs gaan stemmen, ik heb maar 1 keer in mijn leven overgeslagen, was ik op vakantie voor de rest heb ik altijd gestemd.

En als je niet gaat stemmen heb je in mijn ogen ook geen spreekrecht over dit soort zaken, je hebt namelijk ook niet meegedaan aan de totstandkoming van die kliek daar.:bey::bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ga ( laat het doen ) wel stemmen hoor, maar als de M/V politici nu eens tussen/met de burgers gingen handelen i.p.v. hun baantje veilig stellen met weet ik hoeveel extra regeltjes zag het er al heel anders uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Waar jij het over hebt geldt voor heel Nederland en niet alleen voor de transportsector.

Ik denk dat je het spandoek nog maar even moet laten voor wat het is.

Wat je wel kan doen is even goed nadenken op welke partij/persoon je straks gaat stemmen.

Want daar zie je het nut toch wel van in hoop ik?

Sommigen denken dat het allemaal één pot nat is in de politiek en stemmen daarom maar niet, dat is niet slim.

Ik ga stemmen Maar niet op de S.P. of P.v.d A

Geld uit geven wat er niet is Dat gaat nooit goed

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

FNV site

Per 1 januari 2013 krijgen de chauffeurs 1,5 procent erbij en per 1 juli 2013 nog eens 0,5 procent.

Inderdaad over 2012 krijg je er dus niets bij.

Wat Kalakuski zegt dan had de boel plat gemoeten en we weten allemaal dat dit niet zal lukken ............. opkomst Soest was goed te noemen en dat is eigenlijk al erg om te zeggen. Ik vond de opkomst in Soest magertjes .... maar dat zegt al heel wat over de actiebereidheid onder chauffeurs en ander logistiek personeel.

BTW zal omhoog gaan komend jaar .. (zeer waarschijnlijk) ....

Reiskosten zullen belast gaan worden .... en ja dan kunnen bepaalde lieden hier wel denken ' ver van mijn bed show - laat ze maar belasting gaan betalen want ik krijg ook geen reiskostenvergoeding van mijn werkgever blablabla ... '

Voor die mensen die het wel hebben gaat er dus minimaal een 1/3 deel vanaf rechtstreeks naar de schatkist ... en met dat 3e deel heb ik het dus over mensen met al kleine/lage lonen!!! Bij de hogere lonen gaat er tot 42% vanaf.

Voorbeeld salaris 1670,- reiskosten 120 ........... zie je hoe die maatregel er bij deze persoon in zal hakken?

Reiskosten belasten is m.i. ordinair. Zie je de Tweede kamer hun eigen onkostenvergoedingen (het zijn er meerdere oa tot kleding aan TOE = 3500 per jaar als ik het me goed meen te herinneren) te gaan belasten???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik ga stemmen Maar niet op de S.P. of P.v.d A

Geld uit geven wat er niet is Dat gaat nooit goed

Huub

Doen de andere partijen dit dan niet???

Er wordt voor zover ik op de hoogte ben 80 miljoen per dag bijgeleend ..................

Dit is alleen te beperken door streng te bezuinigen ................. of .............. de belastingen omhoog te gooien.

Of inderdaad een combinatie van die twee .................. zoals BTW omhoog ............... en op andere zaken gaan bezuinigen.

Nou ik me zo bedenk ...................... er zijn zat ouderen die een Pensioen hebben ... hebben die echt een volledige AOW nodig HUUB???

Kortom hoe zie jij dit!? <<< moet dan wel een andere discussie voor worden aangemaakt / niet in dit topic dus >>>

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
FNV site

Per 1 januari 2013 krijgen de chauffeurs 1,5 procent erbij en per 1 juli 2013 nog eens 0,5 procent.

Inderdaad over 2012 krijg je er dus niets bij.

Wat Kalakuski zegt dan had de boel plat gemoeten en we weten allemaal dat dit niet zal lukken ............. opkomst Soest was goed te noemen en dat is eigenlijk al erg om te zeggen. Ik vond de opkomst in Soest magertjes .... maar dat zegt al heel wat over de actiebereidheid onder chauffeurs en ander logistiek personeel.

?

Vergeleken bij wat die bonden hebben georganiseerd de laatste jaren was de opkomst in Soest meer dan voortreffelijk. Het wordt de hoogste tijd dat de bezem eens door het huidige bestuurderskorps gaat, altijd hebben de leden het gedaan, maar voorop gaan in een strijd daar hebben de huidige bestuurders nog nooit van gehoord.

Vraag: Hoeveel bestuurders van nu hebben eens een goede actie meegemaakt?

Antwoordt: Nul komma nul !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De opkomst in Soest was gewoon goed te noemen Angelique, en het heeft toen wel degelijk effect gehad. Nooit zal ik de zeer geërgerde blik van Leon Ceelen vergeten. Waarom het niks wordt met de chauffeurs en bonden? Simpel zat, mede op verzoek van de bonden is er niet meer gedemonstreerd bij CAO-onderhandelingen, ze zijn gewoon bang!!!!!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
het gaat erom als we dit jaar niks krijgen , de achterstand die we hebben alleen maar groter en groter terwijl we overal meer voor moeten betalen dus heel negatief gezien zitten we met z´n allen straks bij de voedselbank gr andre

Waar moet de werkgever het geld weghalen dan? Liever geen salaris verhogen als een failliete werkgever. En als chauffeur verdien je niet zo weinig dat je bij de voedselbank terecht komt. Ik ken mensen die werken in een magazijn en verdienen rond de €1200. Ja die maken dan 40 uur in de week. Maar dit is tegenwoordig te weinig om rond te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden