[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Het roer om: van HBO'er naar vrachtwagenchauffeur


Scry

Vraag

  • Forumlid

Goedendag allen,

Mijn naam is Hans en ik ben nieuw op dit forum.

Al van kinds af aan vind ik auto's/vrachtwagens prachtige uitvindingen, en dacht ik tijdens mijn kindertijd er altijd al aan dat zodra ik 18 zou worden, ik direct mijn rijbewijs zou gaan halen. Tevens fascineerde ik me voor het chauffeurs beroep.

Op mijn 18e heb ik direct mijn rijbewijs gehaald, en ben naast mijn studie parttime koerier geworden (rijbewijs B). Ik vind het prachtig werk. Heerlijk die vrijheid en lekker op de weg. Na mijn HAVO diploma ben ik HBO Informatica gaan studeren. Echter heb ik mezelf altijd voorgenomen dat wanneer ik mijn opleiding niet mocht halen, ik vrachtwagenchauffeur zou worden. Dit is niet gebeurd, en heb ik nu een HBO diploma op zak. Maar het werk begin ik zo langzamerhand vreselijk te vinden, danwel deprimerend. Eigelijk wil ik maar één ding: het roer om. Vrachtwagenchauffeur worden.

Nu zit ik hier en daar rond te kijken naar vacatures op internet en mij valt toch wel op dat zo goed als alle bedrijven enkele jaren rijervaring vragen. Op mijn koeriers werk na heb ik dit natuurlijk niet. Sterker nog, ik ben nog niet eens in bezit van rijbewijs C/CE en de nodige papieren (CCV/B etc.).

Nu vraag ik mij af wat voor mogelijkheden ik heb om mijn chauffeurs carriëre te starten. Zijn er bedrijven/uitzendbureau's die tevens je chauffeursopleiding willen vergoeden? Zo ja, hebben jullie misschien adressen? Daarnaast: Hoe is op dit moment het werk aanbod in de chauffeurs branche? Is er veel behoefte aan, of is er eigelijk geen droog brood meer te verdienen voor beginnende chauffeurs? Het maakt mij niet uit of ik nou nationaal of internationaal moet rijden. Geen bezwaar tegen overnachtingen, overuren en weekenduren/nachturen (ik ben single en graag van huis).

Tevens hoor ik hier en daar wel eens verhalen over chauffeursopleidingen (MBO) waarbij men 4 jaar naar school moet?! Is dit echt verplicht voor het chauffeursberoep of kan ik ook met de rijopleiding en theorie examens volstaan?

Ik hoor graag van jullie en bij voorbaat dank!

Oja, ik woon op dit moment in de kop van Noord-Holland (regio Alkmaar)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 180
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Hoi,

Ik studeer zelf aan het hbo en heb daarnaast mijn papieren van eigen geld betaald. Als je dit kan, moet je dat ook doen want anders kom je in opleidingsconstructies terecht waarbij je een bepaalde periode bij een werkgever moet blijven werken. Wat mij voor jou het beste lijkt is om eerst maar eens een proeflesje bij een rijschool te rijden en kijken wat je er van vind. Mocht het je bevallen, dan ga je je bakwagen © halen en je code 95 (chauffeursopleiding theorie). Daarna kan je C+E halen. Vanuit die opstap kan je parttime of op invalbasis ergens gaan rijden, bijv. bij een transportbedrijf. Dat is een veilige manier zodat je erachter komt wat het werk inhoud, want rijbewijs halen en een vrachtauto kunnen besturen is iets heel anders dan chauffeur zijn wat ik zelf ook aan den lijve heb ondervonden. Tot die tijd lekker je (waar ik van uitga) goedverdiende baan behouden, want je moet geen onnodige risico's nemen in deze tijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Jammer te moeten horen dat het zo slecht gaat in de branch. Eigelijk had ik toch wel stiekem er op gehoop dat wanneer ik de rijbewijzen en papieren zou halen, ik meteen aan de slag zou kunnen. Dat gaat dus niet door helaas.

Stel dat ik bij een bedrijf in dienst treed die in ruil voor een aantal verplichte dienstjaren mijn opleiding betaald. Is de kans dan wel groot dat ik meteen aan de slag kan als (inter)nationaal chauffeur?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Uiteraard begrijp ik dat het salaris van mijn huidige baan niet te vergelijken is met dat van een chauffeur. De reden van de omschakeling is ook geen financiële. Eerder het waarmaken van een droom.

Maar om je vraag te beantwoorden schat ik het salaris zo rond de 1500 netto per maand. Ik heb geen idee hoeveel toeslagen voor overwerk etc. en onkostenvergoeding hier nog bovenop zou komen. Dat mogen jullie me vertellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik weet niet hoe oud je bent, maar je lijkt mij nog redelijk jong. Waarom haal je niet je papieren, en wanneer je die hebt probeer je aan de slag te komen als chauffeur. Neem je zelf voor om dat één jaar te doen. Anderen gaan een jaar op wereldreis, backpacken e.d., dus waarom niet een jaartje sturen? Na dat jaar heb je voldoende informatie om te bepalen waar je verdere toekomst ligt. Je weet dan wat je als chauffeur voor werk moet doen, wat de verdiensten zijn enz. Maar ook wat de mindere kanten zijn. Neem ná dat jaar een beslissing. En ligt die niet in het transport, dan heb je in ieder geval wel een bewuste keuze gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Stel dat ik bij een bedrijf in dienst treed die in ruil voor een aantal verplichte dienstjaren mijn opleiding betaald. Is de kans dan wel groot dat ik meteen aan de slag kan als (inter)nationaal chauffeur?

Ik denk het niet,

het is niet zozeer dat een chauffeur geen kans maakt, het is meer dat

een onervaren chauffeur geen/weinig kans maakt.

Ik heb zelf 2 jaar deuren plat gelopen voor ik kon beginnen maar IK vond

het de moeite waard, sinds ik rijd weet ik wel dat dat het is voor mij.

Zozeer zelfs dat ik een lening heb afgesloten om E erbij te halen en daarna

ADR basis/tank en misschien Autolaadkraan oid.

Ik denk niet dat je veel bedrijven vindt die nog opleidingen kado doen, ik heb er in

ieder geval weinig getroffen maar de beste kans is dan toch een uitzendburo denk ik.

Ik ben het wel met de rest eens, je kan het beter zelf betalen, dan zit je nergens aan vast,

máár, aan de andere kant als je het via een uitzendbureau zou kunnen doen zit je dan wel vast aan

dat bedrijf echter je zal waarschijnlijk ook wel werk krijgen aangezien je het zonder werk

niet terug kan betalen.

Zou er in ieder geval heel goed over nadenken en niet te veel dromen maar realistisch kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Begin eens rustig om alvast het C rijbewijs tehalen.

En zelf tebetalen.

Op dit moment is het crisis, en niet alleen in het transport.

Er gaat nog wel tijd overheen eer je je rijbewijs(en) heb.

Ik lees links en rechts nog wel een een vacature in noord holland.

Er is dus wel werk, maar het is niet wilt nee. Maar waar wel?

Binnen een jaar kan er wel duidelijkheid komen over de EU en de Euro, en dan word de markt rustiger, en krijgen mensen weer vertrouwen.

En dan gaat de economie wel weer lopen.

Een jaar lijkt misschien lang, maar je heb je rijbewijzen en papieren nog niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In jou regio is op het moment wel werk te vinden ja. Alleen is dat vaak alleen voor de zomermaanden.

Weekend chauffeurs of avond-nacht chauffeurs worden ook nog wel gevraagt.

Als ik jou was zou ik lekker op eigen kosten mijn C rijbewijs betalen. Ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt.

Je kunt dan evt. in de weekenden gaan werken en daarbij je eigen baan voorlopig houden.

Er komen vanzelf wel weer goede jaren aan voor de transport alleen is de vraag wanneer.

En dan zijn er weer chauffeurs te kort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat het inderdaad verstandig is de voors en tegens nogmaals tegen elkaar af te wegen. Ik had geen idee dat het zo slecht gaat in de branche.

Er zijn in mijn woonplaats enkele rijscholen die spoedcursussen aanbieden, waarbij het mogelijk is eerst C te halen inclusief theorie, daarna CE en vervolgens nog de code 95 (dit is CCV-B geloof ik?). Dit alles in ongeveer een maand tot anderhalve maand tijd (per rijbewijs 2 dagen lang 10 uur per dag lessen, daarna examen gevolgd door de code 95 cursus).

Ik heb flink gespaard dus zou de opleiding inderdaad zelf kunnen bekostigen (Bedragen die ik hier bij de rijschool terug vind kom ik op ongeveer 5000 euro alles bij elkaar).

Na het behalen van deze bewijzen en papieren had ik gehoopt direct aan de bak te kunnen. Helaas blijkt dat dus niet zo te zijn. Op parttime basis is geen optie, aangezien ik een fulltime job nodig heb zodra ik mijn andere werk vaarwel zeg. En om nou eerst een jarenlang oproep/parttime traject te moeten doorlopen om de nodige ervaring op te doen, en daarnaast nog mijn huidige baan vol te houden, zie ik nou ook niet zo zitten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik denk persoonlijk dat je wat te hard van stapel loopt met zo'n spoedcursus. Neem om te beginnen eens een proeflesje, en ga daarna verder met 1 a 2 keer per week lessen zodat je je normale baan er ook bij kan houden. Als je alles eenmaal hebt kan je bijv. alleen op zaterdag of een avond in de week parttime rijden, daarvoor worden zat chauffeurs gevraagd. Ik denk dat het een te groot risico is om alles in 1x op te geven, met de kans dat je het niks vind en dan zit je helemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Debian

Als je in je huidige baan weinig heil ziet moet je daar iets aan doen.

En liever tijdig want als je eerst een depressie moet krijgen om te begrijpen dat je niet langer door wil met je huidige baan heb je al wat verloren.

Ondanks al het geklaag hier op het forum en ondanks dat er zeker e.e.a. voor verbetering is in het transport, is chauffeur nog niet zo'n slechte baan.

Afhankelijk van welk soort werk en werkgever natuurlijk, dat is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Je schrijft dat je de vrijheid zo heerlijk vond toen je koerier was.

Voor je echt gaat investeren in de rijbewijzen zou ik me nog even goed verdiepen in de 'vrijheid' van het chauffeursvak.

Zelf ervaar ik totaal geen vrijheid als chauffeur maar misschien bedoelen we niet hetzelfde.

Ik vind het overigens niet erg om niet vrij te zijn, het is immers de baas z'n tijd en geen vrije tijd waarin je werkt.

Succes met je loopbaan, hoe die er ook uit komt te zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In de IT zijn er ook wel banen die wat meer vrijheid bieden dan andere banen. Probeer het een beetje in die hoek te zoeken.

En misschien kun je bij je huidige baan 4 dagen gaan werken om ernaast een dagje te gaan rijden ofzo.

Ik heb wel jarenlang naast fulltime andere bezigheden elke zaterdag gereden. Maar merk nu ook dat elke zaterdag me teveel is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Maar merk nu ook dat elke zaterdag me teveel is.

Ik herken dat.

Op een gegeven moment gaan de jaren toch tellen. Vaak wil een mens er niet aan dat we geen 20 meer zijn, maar op een gegeven moment moet men zich er toch bij neerleggen ... :ja:

:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Met de vrijheid bedoelde ik voornamelijk het alleen zijn. Lekker op de weg zitten, van de omgeving genieten, geen hoge pief die in je nek zit te hijgen etc. Het werk wat ik nu doe is erg stressvol, en zijn er voor zo goed als alle lopende zaken strakke deadlines. Tevens loopt doorgaans ook alles door elkaar, tegelijkertijd. Er kan zomaar weer eens een systeem instorten wat dan weer prioriteit 1 krijgt. Klanten verwachten direct rapportages etc. Geen dag is zeker in de IT. Ook is op een werkdag niet zeker of je je doelstellingen weer voor die dag kunt behalen. Computers blijven computers. Ze doen en veroorzaken vaak de vreemdste dingen, waardoor jouw projecten weer vertraging oplopen. Iets wat je weer direct moet verantwoorden aan de directie en de klant. Ik ben dat zat, en kijk elke dag opnieuw weer tegen de dag op. Ik voel me er ook ziek onder. Als je niet lekker in je vel zit, leidt dit uiteindelijk ook tot fysieke klachten.

Echter kijk ik wel al van kinds af aan tegen het vrachtwagenchauffeurs beroep op. Ik ben destijds vaak met mijn vader mee geweest (ook chauffeur) en tijdens mijn koerierstijdperk reed ik ook veel door de provincie met een vrachtwagentje die je nog net aan met een B rijbewijs mag besturen. Het lijkt doorgaans op een normale C vrachtwagen. Je zat alleen iets lager op de weg. Dit heb ik altijd fantastisch gevonden en kon er geen genoeg van krijgen. Maargoed, het bleef een bijbaan. Maar die kant wil ik nu eigelijk toch wel op gaan. Vandaar ook dit hele topic.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Scry, je hebt helemaal gelijk. Het rijden op een vrachtwagen schept het gevoel van een bepaalde vrijheid die je niet in veel beroepen tegen komt.

Helaas, na bijna 25 jaar van die "vrijheid" genoten te mogen hebben, zie ik het geheel anders.

Je wordt afgebeult, uitgescholden, bestolen, (ja ook door de overheid!), je vrijheid lijkt mij nu meer een straf geworden. Als iedereen thuis gezellig een borrel neemt, zit jij ergens in de vreemde in je hok te wachten dat die vrije dag (lees rijverbod voor JOU!!!) is afgelopen en je de laatste 250 km naar huis mag rijden...

Zelfs indien je jouw "vrijheid" thuis hebt doorgebracht (weekend, vrije dag of vakantie) dien je onderweg AL je tijd die je niet op de klok kan verantwoorden te kunnen verklaren en met bewijzen komen. JIJ moet aan een wildvreemde agent bewijzen dat je een weekend thuis hebt doorgebracht....

Nogmaals, lees de vele negatieve stukken op dit forum maar eens goed door.

Onder de topictitels over verhalen en dergelijke lees je wel weer leuke delen van ons beroep. Maar voor mij zijn de negatieve kanten mij gewoon te veel geworden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Het werk wat ik nu doe is erg stressvol, en zijn er voor zo goed als alle lopende zaken strakke deadlines. Tevens loopt doorgaans ook alles door elkaar, tegelijkertijd. Er kan zomaar weer eens een systeem instorten wat dan weer prioriteit 1 krijgt. Klanten verwachten direct rapportages etc. Geen dag is zeker in de IT. Ook is op een werkdag niet zeker of je je doelstellingen weer voor die dag kunt behalen. Computers blijven computers. Ze doen en veroorzaken vaak de vreemdste dingen, waardoor jouw projecten weer vertraging oplopen. Iets wat je weer direct moet verantwoorden aan de directie en de klant. Ik ben dat zat, en kijk elke dag opnieuw weer tegen de dag op. Ik voel me er ook ziek onder. Als je niet lekker in je vel zit, leidt dit uiteindelijk ook tot fysieke klachten.

Hoewel u het wellicht niet beseft, beschrijft u eigenlijk toch exact iedere werkdag van een chauffeur op een voertuig uitgerust met tachograaf.

De stress, de deadlines, alles wat er ongevraagd tussendoor komt (file) terwijl toch de onverbiddelijke stopwatch, tot op de seconden, van de rij- en rusttijdenwetgeving doortikt.

Niet om u te ontmoedigen, maar de tip of suggestie die Limboman hierboven geeft, zou ik zeer ter harte nemen als ik u was. U ging met uw vader mee. De tijd is nogal wat veranderd ......... Dus ik hoop dat uw beeld niet al te gekleurd is.

Natuurlijk moet u het proberen en ik wens u alle succes van de wereld. Maar wellicht moet u uw verwachtingen toch eerst nog wat bijstellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Debian

Scry

Toen ik jouw stukje las dacht ik net als Karel 'er verandert bijna niets voor je als je op de vrachtwagen gaat'.

Ik denk wel dat je hard toe bent aan iets anders, of dat op de vrachtwagen is kun je alleen zelf beoordelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat dingen nogal n's tegenzitten met computers, dat is een gegeven. Dat is toch ook een uitstekend excuus, zelfs al mocht het een beetje aan jou liggen. Vergelijk het met te laat komen, en hoe je daar de NS de schuld van kunt geven;)

Als de stress hetgene is wat je het meest dwars zit, kan dat ook komen door de cultuur binnen jouw bedrijf. Misschien is dit al heel anders binnen een bepaald bedrijf in dezelfde sector.

Mocht je chauffeur worden, laat je dan ook niet te gek maken. Voor bepaalde dingen, zoals manouvreren, moet je gewoon de tijd nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik ervaar de tacho niet als iets wat me stoort.

Tuurlijk is het wel eens een lastig ding, maar storen doe ik me niet echt aan. Het hoort er nu eenmaal bij.

Op een lege snelweg mogen we ook niet harder als 80, en kunnen niet harder als 89. So be it.

Aan de boardcomputer stoor ik me ook niet. Ze mogen van mij zien waar ik ben.

Heb liever dat die via de boardcomputer kijkt waar ik ben, inplaats van tebellen.

Maar misschien gaat TS wel op een zandauto. Van 6 tot 16.00 in een grote zandbak rondrijden.

Heeft die weinig last van de rijtijdenwet, en is die elke dag optijd thuis. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Tijdens mijn bijbaantje vertrok ik ook met een vrachtwagentje vol goederen richting de klanten. Volgens mijn routepapier moest ik altijd ongeveer 12 klanten op een dag af gaan. Voor iedere klant stond een bepaalde tijdmarge, en eigelijk kwam ik altijd wel tussen de start en eindtijd aan bij m'n stops. En mocht dit onverhoopt is niet zo wezen door pech of file, dan liet ik dit tijdig telefonisch weten en heb ik daar eigelijk nooit negatieve gevolgen van ondervonden.

Dat soort dingen gebeuren op de weg, een file bijvoorbeeld. Daar doe je niets aan.

Echter bij mijn huidige baan wordt jij gezien als de specialist die alles kan. Vertraging betekent op je flikker krijgen of een ontevreden klant. Of een mededeling: "Voor jou 6 andere."

Je bent jezelf voortdurend aan het bewijzen en je moet continu met de nieuwste ontwikkelingen mee gaan. Dit is op een gegeven moment ook erg vermoeiend.

Ik weet dus niet hoe dit op de vrachtwagen is, maar het lijkt mij dat als je in de file o.i.d komt te staan dat dit jouw niet persoonlijk aangerekend wordt. Je kan er immers niet overheen vliegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden