Spring naar bijdragen

Inzichtelijke reportage over MOE - truckers


KEVINvB

Recommended Posts

  • Forumlid

Veel is er al gezegd en geschreven over de inzet van Oost-Europese chauffeurs. Tot nu toe is er maar door weinigen en zo realistich en veelzijdig beeld neergezet als door de student journalistiek Dieter Schietse. Hij ging voor zijn afstudeerproject aan de Arteveldehogeschool in Gent langs bij tal van partijen in deze zeer serieuze kwestie. De reportage duurt bijna twintig minuten, is toegespitst op de Belgische transportmarkt, maar is zeer interessant.



Voor de link naar het filmpje >klik hier<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Reindert

Is zeker zeer interessant. En in deze reportage kun je duidelijk zien dat er in Brussel absoluut niet goed is nagedacht over de gevolgen van waar wij hier nu in West-Europa mee moeten zien te dealen, en dat is de levenstandaard van West en Oost-Europa.

Maar je bent er mooi klaar mee met deze achterlijke en ondoordachte expansie drift van dat hersenloze Brussel! Brussel helpt hiermee een totale sector met de toeleveranciers ervan, totaal naar de kloten toe!

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zeer interessant, we hadden een zeer bloeiend transportbedrijf in de hoek, Hamburg, Lubeck, Kiel, reden daar met 20 wagens , duits en nederlands, voor enkele grote groente en fruit-exporteurs naar Spanje, Frankrijk, maar ook Hongarije en Roemenie.

Een paar jaar geleden komt Girteka bij de exporteur binnen stappen, meneer de exporteur Wij kunnen al uw transporten veel goedkoper aanbieden, wat denk je werk weg, zie dan maar eens ander werk te krijgen, dat is dus niet gelukt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
En nee, ze betalen niet slecht.

Willem, heb je daar concrete bedragen van? En is de betaling bij Vlantana (ongeveer) het zelfde als bij Girteka? Ik zag bij Girteka geen vacatures maar bij Vlantana wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je nou als journalist een leuke documentaire moet maken over oosteuropeanen hier in het westen, ga dan eens in het weekend naar Scanfor daar bij Wommelgem aan de snelweg. Heb Scanfor al vaker aangekaart hier. De oosteuropeanen die voor hun charteren mogen vrijdagavond de oplegger achter het hek zetten, en daarna buiten het hek aan de straat wachten tot maandagochtend. Kwam er zaterdagochtend weer langs. Zeker 20 trekkers die er staan. Dat is gewoon triest, dat mensen zo behandeld worden.

Wat ik me dan afvraag: vertrouwt Scanfor de eigen charters/chauffeurs niet, dat ze het weekend niet gewoon achter het hek mogen staan? Zijn die charters/chauffeurs alleen goed genoeg om goedkoop te rijden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vlantana en Girteka is 1 pot nat.

Ze hebben je als westerse chauffeur nodig om trailers telossen en laden. In Noorwegen in de winter.

Niet om met 2 poppetjes snelwegkilometers temaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frans, ik/wij hebben vroeger ook voor Scanfor getrokken(In me tijd in NL.), en toen moesten we ook al buiten het hek blijven staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Dave-dhl
Als je nou als journalist een leuke documentaire moet maken over oosteuropeanen hier in het westen, ga dan eens in het weekend naar Scanfor daar bij Wommelgem aan de snelweg. Heb Scanfor al vaker aangekaart hier. De oosteuropeanen die voor hun charteren mogen vrijdagavond de oplegger achter het hek zetten, en daarna buiten het hek aan de straat wachten tot maandagochtend. Kwam er zaterdagochtend weer langs. Zeker 20 trekkers die er staan. Dat is gewoon triest, dat mensen zo behandeld worden.

Wat ik me dan afvraag: vertrouwt Scanfor de eigen charters/chauffeurs niet, dat ze het weekend niet gewoon achter het hek mogen staan? Zijn die charters/chauffeurs alleen goed genoeg om goedkoop te rijden?

Frans, dichter bij huis kan je ook kijken hoor: v/d Wal Utrecht, alle russen e.d. moeten langs de straat blijven staan en kunnen allen via een deurtje in het hek bij een portocabin komen waar toilet en kantine voor hun is. nederlanders kunnen wel het terrein op met een code nummer dat elke week veranderd...........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of wat dacht je ervan, dat het andere 'vrienden' aantrekt die er verder niks tezoeken hebben.

Bij ons op de zaak in Oslo werkt het ook met een toegangscode, en die verandert ook elke maand.

Maar er is gratis internet, en dat trekt chauffeurs aan die er niks tezoeken hebben.

Tevens hebben ze dan een WC, douche en wasmachine tot hun beschikking.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frans, dichter bij huis kan je ook kijken hoor: v/d Wal Utrecht, alle russen e.d. moeten langs de straat blijven staan en kunnen allen via een deurtje in het hek bij een portocabin komen waar toilet en kantine voor hun is. nederlanders kunnen wel het terrein op met een code nummer dat elke week veranderd...........

Okay. Ben daar nog nooit geweest waar Van der Wal zit. Was vroeger ook een hele grote hè. Geen idee hoe dat nu zit, je ziet hem een stuk minder rijden vind ik. Ik vraag me af of ze daar bij Scanfor wel iets hebben als een wc of een douche. Word altijd een beetje mistroostig als ik daar voorbij kom rijden en zie die mannen staan...

Of wat dacht je ervan, dat het andere 'vrienden' aantrekt die er verder niks tezoeken hebben.

Bij ons op de zaak in Oslo werkt het ook met een toegangscode, en die verandert ook elke maand.

Maar er is gratis internet, en dat trekt chauffeurs aan die er niks tezoeken hebben.

Tevens hebben ze dan een WC, douche en wasmachine tot hun beschikking.

Ja, zet er dan iemand neer, een soort portier of bewaker of hoe je het wil noemen. Gewoon iemand die een oogje in het zeil houdt. Bij ThermoTransit, Van der Wal en Scanfor moet dat financieel toch wel mogelijk zijn hè. Die bedrijven draaien zo'n hoge omzet, daar kan toch wel een "weekendmannetje" vanaf, niet dan? Kijk eens in Polen en Roemenie. Daar zit bij elk lullig bedrijfje iemand de wacht te houden. 24 uur per dag, 7 dagen per week. Is daar gewoon standaard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Komt toch snel alleen voor het weekend al op een 125-150000 euro per jaar uit Frans bij slechts eenpersoonsbezetting in die portiersloge.

En de premie opstal/brand/inboedelverzekering zal omhoog gaan als er 24 uur per dag bedrijvigheid op het terrein is.

Zal dus niet gaan gebeuren , er zijn wel meer bedrijbven waar die jongens vroeger binnen het hek stonden en tegenwoordig niet meer.

Of het netjes is dat is een andere zaak , feit is dat het gebeurd.

Nou Gé, 125.000-150.000 voor alleen de weekenden? Laat Scanfor mij dan aannemen, ik stuur wel factuurtje voor 5.000 euro in de maand bruto. Dan zijn ze 60.000 euro per jaar kwijt, en dan zit ik daar elk weekend en hou een oogje in het zeil. Hebben ze een betrouwbaar iemand (kijk, je moet niet op uiterlijk afgaan dan hè)....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 uur per dag , vrijdagmiddag t/m maandagmorgen 64 uur per week , onregelmatigheidstoeslag en weekendtoeslag

Uitgaande van 135.000 euro , een euro of 40 incl. werkgeverslasten per uur?

Gé, 5.000 euro per maand. Dan ben ik er van vrijdagmiddag tot en met maandagochtend. Geen probleem. Ik weet wat ik nu heb, daar ben ik langer voor van huis....

Laat ze maar mailen! Komt goed...

Hoorde trouwens vandaag op de radio dat Drogba van Chelsea naar een club in China gaat (waar de mensen voor omgerekend 1 euro per uur zwaar werk doen). Hij ging er 248.000 euro per week verdienen.... Mwoahhh... In China ging ik ook wel voetballen voor 5.000 euro per maand...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tenzij je in hun loonschaal gaat zitten zeker. Maar weet je iets over de hoogte van de lonen?

Willem kan zeggen wat hij wil, we hebben een democratisch forum :-)...

Heb een Poolse vriend die er gewerkt heeft, en het loon was 1.900 euro all-in per maand. Ben je 2/3 dagen thuis (1 weekend) en de rest onderweg.

Kijk, als Girteka of Vlantana een Nederlander 800 euro meer betalen dan een Pool, dat weet ik niet... (lijkt me eigenlijk niet, maar wie ben ik).

Die jongen is nu overigens in Polen gaan werken, heeft hij iets meer als 1.900 euro en is regelmatig de weekenden thuis...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar Gyydo, als ik je Avatar zie, denk ik dat je bij Kempen werkt. Was de beste betaler van Limburg. Weet niet hoe het er nu is. Ik kom in Duitsland veel van die auto's van AZ tegen (die cremekleurige, best goei spul, waar een wachtlijst was voor Duitse chauffeurs), maar daar staat nu overal boven de voorruit met groene letters KEMPEN. Heeft Kempen dat overgenomen?

deze hieronder:

don3dpp_2977.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Frans, ik werk daar inderdaad, net als bij nog een andere firma, maar alleen weekenden en vrije dagen, omdat ik na een jaartje chauffeuren weer studeer.

Over de betaling heb ik helemaal niets te klagen(alles tot op de cent goed en op tijd, geen geschrap of gelul van wachturen niet betalen, belkosten declareren geen probleem enz).

Die duitse Kempen heeft zover ik weet niets met 'ons' te maken en is denk ik gewoon toeval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

vanwege de explosieve groei die beide firma's hebben gemaakt afgelopen tijd.

Ook hoor je vaak van: die polen dit en de 'Russen' (mensen die niet weten dat er wel degelijk verschil zitten tussen Estland, litouwen of Rusland) rijden ook allemaal voor een appel en een ei. Dit leek mij al niet aannemelijk dus vandaar mijn intresse in hun salaris.

Daarnaast las ik dat ze ook op landen als Kazachstan rijden en firma's dit zulk soort ritten hebben mij altijd al geboeid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden