Spring naar bijdragen

Inzichtelijke reportage over MOE - truckers


KEVINvB

Recommended Posts

  • Forumlid
Maar Gyydo, als ik je Avatar zie, denk ik dat je bij Kempen werkt. Was de beste betaler van Limburg. Weet niet hoe het er nu is. Ik kom in Duitsland veel van die auto's van AZ tegen (die cremekleurige, best goei spul, waar een wachtlijst was voor Duitse chauffeurs), maar daar staat nu overal boven de voorruit met groene letters KEMPEN. Heeft Kempen dat overgenomen?

deze hieronder:

don3dpp_2977.jpg

Kempen is de plaats waar ze vandaan komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kempen is de plaats waar ze vandaan komen.

Okay, weer wat geleerd...

vanwege de explosieve groei die beide firma's hebben gemaakt afgelopen tijd.

Ook hoor je vaak van: die polen dit en de 'Russen' (mensen die niet weten dat er wel degelijk verschil zitten tussen Estland, litouwen of Rusland) rijden ook allemaal voor een appel en een ei. Dit leek mij al niet aannemelijk dus vandaar mijn intresse in hun salaris.

Daarnaast las ik dat ze ook op landen als Kazachstan rijden en firma's dit zulk soort ritten hebben mij altijd al geboeid.

Da's veel gelul over dat salaris. Waarom denk je dat er zoveel Polen in Polen rijden? 8 jaar geleden was het interessant voor een Pool om NL te komen werken, konden ze het dubbele verdienen wat ze in Polen hadden. Nu is dat verschil zo klein, dat het amper loont als de Pool ook nog met de personenauto op en neer naar NL moet rijden. Denk nog een jaar of 2-3, dan hebben ze in Polen hetzelfde of meer dan in NL (internationaal chauffeurs dan hè, ik heb het niet over de poolse timmerman of metselaar). Kijk eens in Hongarije en Tsjechie hoe duur daar alles is geworden. Als die mannen nog steeds van 400 euro moesten leven, dan zouden ze ook niks te eten hebben enzo... Valt allemaal wel mee met dat appel en ei salaris...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zelfs 1900 per maand is een appel en een ei in mijn ogen. Dat is ruim 400 per week, 7 dagen week met een vreemde in een cabine.

Zou dat nog niet voor het viervoudige doen, of 100 maal, geen team rijden voor mij.

Gisteren naar PA geweest en terug, dat betaalde 649 dollar bruto, zeg maar 500 na taxes. Denk dat chauffeurs met een hongerloontje worden weg gestuurd.

Maar zolang ze vers bloed krijgen zal het niet veranderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die chauffeurs wonen niet in de USA of NL he.

Als hun als chauffeur 1900 hebben, en de timmerman in hun land 600, dan verdienen ze dus een dik salaris.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die chauffeurs wonen niet in de USA of NL he.

Als hun als chauffeur 1900 hebben, en de timmerman in hun land 600, dan verdienen ze dus een dik salaris.

Ze hebben ook een dik salaris. En dat zal de komende jaren alleen nog maar verder omhoog gaan. En zoals JWZ al ergens schreef, over een paar jaar dan gaan wij voor Litouwers en Slowaken charteren. Dan is het een omgekeerde wereld. Dan komt de tijd dat hun meer verdienen dan wij (wel lullig voor de anti-oostblokkers hier op het forum, als ze net zo behandeld gaan worden door de oostblokker als de oostblokker nu door hun wordt behandeld. Ook wel klote als je baas dalijk een Pool is en je er "u" tegen moet zeggen als oostblokmensenhater...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frans, dat gebeurt toch al.

De DSV, en LKW Walter zijn dan wel geen Oostblokkers, maar weet jij altijd waar je vrachtje vandaan komt? Bedoel degene die de vracht als eerste aanbied.

Wij rijden ook wel een voor Girteka. Wat ik er van hoort, is er met die prijs niks mis.

En dan nog maar eens over dat salaris he.

Laat een Nederlandse chauffeur 5000Euro brutto per maand kosten, en laat een Oostblokker 2500Euro goedkoper zijn, dan kost die brutto 2500Euro.

Doe eens 2 ritten per week. Dat zijn er 8,5 per maand. Maar een rit zijn 2 vrachten. 17vrachten per maand dus.

2500Euro gedeelt door 17vrachten, maakt 147 euro. Is wel geld, maar nou niet zo schokkend veel verschil.

Nu moet je eens 3 ritten per week doen. zijn er 14 per maand, zijn 28vrachten. 2500 gedeelt door 28 vrachten, is 89 euro verschil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tenzij je in hun loonschaal gaat zitten zeker. Maar weet je iets over de hoogte van de lonen?

Naar aanleiding van een ander topic op dit forum.

Had vanavond een vriend van me aan de telefoon, en daar heb ik het ook tegen verteld.

Een 'gerucht' wat hier al een tijdje in de ronde gaat. Maar nu al zovaak gehoort, dat het bijna wel waar moet zijn.

En nee, slimmerts, niet omdat het een 'gerucht' is.

Als het 'gerucht' klopt, want ja ze zoeken, dat weet iedereen hier wel, maar niemand geeft nog toe.

Dan betalen ze niet 'slecht'. 'Slecht' voor hier, maar ze komen aardig in de buurt.

Ik heb er even een rekensommetje op los gelaten.

3weken werken, 1 week vrij. (Niet ongebruikelijk hier.)

Het hoge belastingtarief, zonder voordelen, en een OKV aan de lage kant geschat.

Dan kom ik uit op 3500Euro Netto voor 3 weken werken, 1 week vrij.

Pak ik het belastingtarief aan de gunstige kant, en een iets hogere OKV, dan kom ik uit op 4000Euro netto voor 3 weken werken, 1 week vrij.

(Daar komen nog een paar belasting voordelen bij, en valt het netto salaris nog hoger uit.)

En ze zoeken chauffeurs he!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ahum Willem... geruchten over wat chauffeurs maken... dat was altijd een probleem, vaak rekenen ze zichzelf rijk.

Ten eerste, als ze werkelijk 4000 netto verdienen, dat betekent dat deze landen duurder worden dan west europa, wat niet al te best is voor de plaatselijke economie. Bedrijven gaan waar het goedkoop is.

Dan trekt het werk in NL en omstreken weer aan, met als gevolg dat de lonen weer te hoog worden hier enz..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar aanleiding van een ander topic op dit forum.

Had vanavond een vriend van me aan de telefoon, en daar heb ik het ook tegen verteld.

Een 'gerucht' wat hier al een tijdje in de ronde gaat. Maar nu al zovaak gehoort, dat het bijna wel waar moet zijn.

En nee, slimmerts, niet omdat het een 'gerucht' is.

Als het 'gerucht' klopt, want ja ze zoeken, dat weet iedereen hier wel, maar niemand geeft nog toe.

Dan betalen ze niet 'slecht'. 'Slecht' voor hier, maar ze komen aardig in de buurt.

Ik heb er even een rekensommetje op los gelaten.

3weken werken, 1 week vrij. (Niet ongebruikelijk hier.)

Het hoge belastingtarief, zonder voordelen, en een OKV aan de lage kant geschat.

Dan kom ik uit op 3500Euro Netto voor 3 weken werken, 1 week vrij.

Pak ik het belastingtarief aan de gunstige kant, en een iets hogere OKV, dan kom ik uit op 4000Euro netto voor 3 weken werken, 1 week vrij.

(Daar komen nog een paar belasting voordelen bij, en valt het netto salaris nog hoger uit.)

En ze zoeken chauffeurs he!!!

Willem, als de Polen, Estlanders en Litouwers tegenwoordig 4.000 euro netto gaan verdienen, dan is dat positief voor de Nederlandse chauffeur. Daar zal dan het loon ook wel omhoog moeten, want anders rijdt er dalijk niemand meer in Nederland, gaan ze allemaal daarboven werken...

:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ze zoeken chauffeurs voor 'hier'.

Als ze die chauffeurs willen vinden, zullen ze moeten betalen wat 'hier' in de buurt komt.

Als ik 'hier' 4000Euro krijgt, wil dat niet zeggen dat onze Polen 'daar' (Bij jullie) ook 4000Euro krijgen.

Het zal algemeen bekent zijn dat de lonen in Noorwegen hoger zijn als in NL.

En toch rijden er heel wat Nederlanders NL --> Noorwegen --> NL.

En dat doen ze voor Nederlandse werkgevers.........

Ik heb het verleden week nog en Nederlander staan vertellen wat een Noors salaris inhoud.

Hij zei, dan ben ik toch al die jaren dom geweest. Jip.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Willem, als de Polen, Estlanders en Litouwers tegenwoordig 4.000 euro netto gaan verdienen, dan is dat positief voor de Nederlandse chauffeur.

Zullen we die 4000Euro even vasthouden als voorbeeld.

Wat kost een Nederlandse chauffeur brutto als die 4000Euro netto gestort krijgt?

Wat kost een Oostblokker, kies zelf maar een land, brutto als die 4000Euro netto gestort krijgt?

Of anderom gevraagt.

Als een Nederlandse chauffeur 4000Euro brutto kost, wat houd die netto dan over?

En wat als een Oostblokchauffeur 4000Euro brutto kost, wat houd die netto dan over?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je nou als journalist een leuke documentaire moet maken over oosteuropeanen hier in het westen, ga dan eens in het weekend naar Scanfor daar bij Wommelgem aan de snelweg. Heb Scanfor al vaker aangekaart hier. De oosteuropeanen die voor hun charteren mogen vrijdagavond de oplegger achter het hek zetten, en daarna buiten het hek aan de straat wachten tot maandagochtend. Kwam er zaterdagochtend weer langs. Zeker 20 trekkers die er staan. Dat is gewoon triest, dat mensen zo behandeld worden.

Wat ik me dan afvraag: vertrouwt Scanfor de eigen charters/chauffeurs niet, dat ze het weekend niet gewoon achter het hek mogen staan? Zijn die charters/chauffeurs alleen goed genoeg om goedkoop te rijden?

Dat is me ook opgevallen Frans, ze pleuren die mensen buiten het hek en schijten maar in de bosjes.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar Gyydo, als ik je Avatar zie, denk ik dat je bij Kempen werkt. Was de beste betaler van Limburg. Weet niet hoe het er nu is. Ik kom in Duitsland veel van die auto's van AZ tegen (die cremekleurige, best goei spul, waar een wachtlijst was voor Duitse chauffeurs), maar daar staat nu overal boven de voorruit met groene letters KEMPEN. Heeft Kempen dat overgenomen?

deze hieronder:

don3dpp_2977.jpg

Die zitten in Kempen Frans tegenwoordig, vroegah! in Krefeld. Wij noemen het n.z. centrale(zal het woord niet helemaal neerzetten hier).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zullen we die 4000Euro even vasthouden als voorbeeld.

Wat kost een Nederlandse chauffeur brutto als die 4000Euro netto gestort krijgt?

Wat kost een Oostblokker, kies zelf maar een land, brutto als die 4000Euro netto gestort krijgt?

Of anderom gevraagt.

Als een Nederlandse chauffeur 4000Euro brutto kost, wat houd die netto dan over?

En wat als een Oostblokchauffeur 4000Euro brutto kost, wat houd die netto dan over?

Als een Nederlandse chauffeur 4.000 betaald krijgt voor 1 maand werken, op Cypriotische contract, en je doet nog een beetje wat zwart betalen, dan kost die denk ik 4.500 euro. Een Oostblokker wit volgens NL-CAO betalen en hem 4.000 euro over laten houden, kost gok ik 6.500-7.000 euro bruto. Dus je kan beter een Nederlander op Cypriotisch contract zetten dan een Pool NL-CAO betalen... Of zie ik het nu verkeerd?

Nog beter is om een contact te maken daar in Noorwegen, dan vraag je 4.500 euro per maand voor een chauffeur (dus wat de Noor normaal netto betaald hoeft hij nu maar bruto te betalen aan jou), je neemt een BV'tje over, maakt Jopie Wagenaar bestuurder, zet er een stuk of 20 chauffeurs op uit Azarbeidjan, Oezbekistan of Armenië, betaal die 1.000 euro zwart per maand, en je casht voor elke chauffeur 4.500 euro. Dus 20x 4.500 = 90.000, terwijl je maar 20.000 euro betaald. Doe je 4 maanden lang, heb je 4x(90.000-20.000=)70.000=280.000 euro. Die laatste maand betaal je ze gewoon helemaal niks meer, steek je nog eens 20.000 in je zak. Daarna koop je voor die 3 ton 3 leuke Scania R620's, zet er groot je naam op, en laat er paar jonge gasten op rijden naar Noorwegen. Afentoe beetje wit poeder in de palletkist, als ze te bijdehand worden saboteer je de remmen zodat ze bij Vught ergens achterop knallen en geen problemen meer kunnen veroorzaken. En de verzekering betaald die auto's wel, en Jopie Wagenaar die maken ze toch niks, want die woont elk jaar op een andere camping en zit z'n hele leven al in de schuldsanering... Wat denk je daar van Willem? (dit is trouwens gewoon een gedachtenkronkel van me, dit keer niet op waarheid gebaseerd)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die zitten in Kempen Frans tegenwoordig, vroegah! in Krefeld. Wij noemen het n.z. centrale(zal het woord niet helemaal neerzetten hier).

Ja kwam ik laatst achter. Is ook plaatsje, niet zo ver van Krefeld... Maar dacht eerst dat Kempen uit Venlo het over had genomen (mooie auto's, groenten en fruit, Kempen doet veel Duitsland), paste eigenlijk wel goed in elkaar, maar toch niet dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Doet een Nederlander ook

Wat dat aan gaat Zijn wij niks beter

Huub

Zucht...... Ik bedoel dat ze die mensen, oostblokchauffeurs buiten de poort laten staan zonder voorzieningen. Dus ze hebben niks.

Ga jij altijd in de bossen zitten schijten Huub?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doet een Nederlander ook

Wat dat aan gaat Zijn wij niks beter

Huub

Huub, Pierre en ik niet. Als we zouden moeten, en er is geen wc, dan schijten we op een krant en gooien die op een goeie plaats weg (een prullenbak of een treeplank van een Duitser)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Huub, Pierre en ik niet. Als we zouden moeten, en er is geen wc, dan schijten we op een krant en gooien die op een goeie plaats weg (een prullenbak of een treeplank van een Duitser)

Of in de fik steken, bij iemands voordeur leggen en aanbellen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden