[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Betalen bij vertrek?


Recommended Posts

  • Forumlid

Goede morgen,

Kan een werkgever van mij verwachten dat ik bij een eventueel vertrek binnen 3 jaar na cursusdatum een deel van de kosten terug betaal?

Ik vond vanmorgen zowaar een contract in mijn postvakje, of ik ff wil tekenen...

Ik betwijfel alleen of dat, in tegenstelling tot andere opleidingen zoals planner wegvervoer e.d., wel van de chauffeur verlangt kan worden...wat zijn immers mijn belangen?

Ik krijg niet meer betaald door mn code 95, ik kan er ook geen carriere mee maken, het is puur en alleen om mn werk voor mn werkgever te mogen doen...

Daarentegen zou ik wel, mocht ik naar een ander bedrijf willen, zomaar 1000-1500 euro moeten betalen om ontslag te mogen nemen!!

Over wurgcontracten gesproken :S

Iemand hier ervaring mee??

Zit er aan te denken om het ook eens aan mijn rechtsbijstand voor te leggen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is hier al eens eerder gezegt, je moet "blij" zijn dat je werkgever dit betaald voor je, verder vind ik het persoonlijk meer dan logisch dat je, indien je weggaat bij je huidige werkgever, een gedeelte van de kosten terugbetaald.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dag Smoelie,

Ja dat kan. Mocht je onder de TLN cao vallen, dan moet je even kijken naar art. 45:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Artikel 45

Studiekostenregeling

De werkgever heeft de mogelijkheid terzake van de in de artikelen 43 en 44 genoemde

kosten voor aanvang van de opleiding een studiekostenregeling aan z'n werknemers voor te

leggen.

Deze studiekostenregeling verplicht de werknemer:

- bij ontslagname van de werknemer binnen een jaar na het behalen van het

diploma/certificaat:

75% van de kosten van de genoten opleiding terug te betalen;

- bij ontslagname van de werknemer binnen twee jaar na het behalen van het

diploma/certificaat:

50% van de kosten van de genoten opleiding terug te betalen;

- bij ontslagname van de werknemer binnen drie jaar na het behalen van het

diploma/certificaat:

25% van de kosten van de genoten opleiding terug te betalen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Waar je dan misschien nog een "ontsnappingsclausule" in kunt vinden is het feit dat er in de tekst staat:

"De werkgever heeft de mogelijkheid terzake van de in de artikelen 43 en 44 genoemde

kosten voor aanvang van de opleiding een studiekostenregeling aan z'n werknemers voor te

leggen."

Dat houdt dus in mijn ogen in dat hij je dit voor aanvang van de aangeboden cursus(sen) hiervan op de hoogte had moeten stellen en je eigenlijk hier voor zou moeten laten tekenen.

Wat ik nu van jou lees is dat hij achteraf jouw handtekening probeert te vangen voor de cursus(sen). Persoonlijk zou ik hiervoor dan niet meer tekenen.

Verder is nog van belang neem jij ontslag of wordt jouw contract niet verlengd. In het laatste geval hoef je niet te betalen voor de opleiding(en), want het iniatief tot het niet verlengen van het arbeidscontract ligt aan zijn kant.

Ik wens je veel wijsheid en sterkte toe :ja:.

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik weet wel dat wanneer de baas je rijbewijs betaald je daarvoor meestal een 3-jarige overeenkomst moet tekenen. Ga je dan zelf weg, moet je een deel terugbetalen.

Voor code 95 lijkt mij dit anders, omdat dit verplichte bij-/nascholing is.

Dit alles lijkt mij ook niet ten goede te komen van de werkverhouding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ergens valt er wat van te zeggen , maar goed net zoals werkgevers zullen werknemers het ws wel kunnen declareren bij de belastingdienst ?! En dat SOOB is ook zoiets werkgevers dragen nog wel af maar kunnen nog steeds geen aanspraak erop maken ( Hoorde ik bij mijn werkgever ) uiteindelijk blijft t geldklopperij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat mij het meeste irriteerd is dat als je van werkgever wilt switchen, je oude werkgever wel het handje ophoudt, maar je nieuwe werkgever je die kosten je echt niet zal terug betalen terwijl hij er wel het profijt van heeft...

Je gaat nu chauffeurs krijgen die 40 uurtjes per week werken, en dus maarliefst het royale volledige basissalaris hebben iedere maand, die het financieel niet op kunnen brengen om te switchen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Freddie, ik heb het over de kosten van mn code 95 verlengen...voor 'ervaren' chauffeurs dus...

Scania440, ik ben ook bepakt en bezakt met alle rijbewijzen en diplomas gaan werken, maar de verlenging van je code95 is gewoon bijspijkeren van kennis (verplicht)...ik heb vrienden en kennissen werkend varierend van onderhoud van graafmachines, tegelzetters, greenkeepers op een golfbaan tot communicatiedeskundigen e.d.

Die hebben allemaal regelmatig cursussen, maar ik heb nog nooit over voorwaarden gehoord, en ook een paar keer zijn ze van baan geswitcht binnen korte tijd na het volgen van die cursussen en nog nooit hoeven betalen...waarom een chauffeur dan wel?

Je krijgt niet meer salaris door je code95, maar wel nog een financiele klap na als je ooit weg wilt...

Je moet je oude werkgever wel betalen omdat je verse kennis meeneemt, maar als je ergens anders gaat solliciteren krijg je er niks van terug terwijl je wel diezelfde kennis meeneemt...en dat terwijl je al iedere maand aan dat soob-fonds betaald via je loonstrook...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Heb dit al eerder gezegd, in nagenoeg alle beroepsgroepen betaald de werkgever deze kosten, enkel in het transport wordt er weer gemekkerd!

Laat ONZE bonden zich nu eens sterk maken voor wezenlijk belangrijke zaken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De werkgever moet die scholing voor code 95 betalen.

Die code 95 is 5 jaar geldig.

Zou je na 2 jaar vertrekken, zou er iets gezegt kunnen worden van 2/5 betaald de werkgever, 3/5 betaald de werknemer.

Echter daarna gaat het mis. Want je nieuwe werkgever gaat je die 3/5 niet betalen.

Smoelie, je werkgever kan van mij op zijn kop gaan staan. Want je code 95 heb je nodig. Dat die 5 jaar geldig is staat daarbuiten.

Op het moment dat je die code 95 nodig heb, heb je die nodig. Geen wek later, en ook geen jaar later. Die code 95 is een moment opname.

Op dat moment moet jij aan code 95 voldoen, en wettelijk gezien moet de werkgever dat betalen. En op dat moment werk jij bij die werkgever.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat dat weer ergens geregelt is verbaast me eigelijk niet.

Staat er ook iets geregelt dat de nieuwe werkgever die kosten dan moet vergoeden?

Ik verwacht van niet, maar verras me eens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Klopt Ge, (krijg geen streepje van mij).

Las anders wel dat er een vrouw van collega binnengehaald werd MET betaling van kosten...

Maar voor die tijd wel trouw als loonslaaf bondslid geweest...iets met solidair of zo.

Maar ONZE bond bedoel ik mee welke dan ook! De NL bonden hoor je hier niet over, in de noorse onderhandelingen wordt meer en meer hierover gepraat en tot echte keiharde punten gemaakt.

De bus cao heeft het al rond, de werkgever betaald ALLE kosten (tijd en cursus). Met de goederenvervoer zijn de onderhandelingen nog niet rond.

Als zelfstandige in NL was ik ook lid van een vakvereniging en had ook al eens aangekaart dat zij eens wat wezenlijk belangrijks moesten gaan doen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ok, maar daarmee heb ik nog geen antwoord of het ook geregelt is dat de nieuwe werkgever die kosten vergoed?

(En als we het over verbazen hebben, dan verbaast het mij hoe stil het blijft in het CAO topic. Blijkbaar maak ik me ''drukker'' als de rest. En het gaat niet eens over mijn salaris.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi krom geregelt dan toch.

Als je oprot mag je het restand wel betalen, maar je nieuwe werkgever hoeft dat niet.

Goed geregelt.

Het is na 22.00, dus kan ik het nu wel zeggen.

Chauffeurs zijn misschien dom, maar ze worden wel dom gehouden.

Of zou dit verteld zijn op een ledenvergadering toen dit besloten werd?

(Want ze gaan ja zeggen tegen die nieuwe CAO, is immer 2% meer. Wedden?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of de TS het nu wel of niet wist.

Hoe dan ook, verandert je van werkgever, word je 'genaait'.

Want er is wel geregelt dat de werkgever die kosten mag verhalen, maar niet dat de nieuwe werkgever die kosten moet overnemen.

Ik ben geen lid van de bond, en ga ik ook nooit worden. Ik kan me eigen wel verkopen.

Wat hebben de bonden gebracht? Deze regelgeving. Naar wat ik hier lees 20% achterstand in loon. En ja ik las de 'nieuwe' CAO.

Ohja, en ze nemen het op voor de Oostblokkers.

Ga nou nog eens vertellen waarom we lid moeten worden, of blijven van de bond?

En niet beginnen over samen sterk.

Ik wil best wel gangbangen, maar als ik geneukt word, dan wil ik zoenen ook. Zeker omdat je ervoor betaald.

Brussel. De regering. Den Haag. Oostblokkers, De bonden. Werkgevers.

Over alles valt wat tezeggen. Waarom zijn die bonden nou zo goed?

Want wat ik er van lees.......

Omdat hun de chauffeurs belangen behartigen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het is meer desinteresse , anders had topicstarter dit ook kunnen weten , en lid van een bond kost geld dus doen we dat maar niet , als er een Cao afgesloten wordt profiteren we toch wel mee. :zegtniets:

Jij kan lezen , ik kan lezen , zijn wij dan ook dom? :p

Gelukkig geldt dit niet voor iedereen want chauffeurs zijn niet dom maar sommigen willen dom gehouden worden , hoeven ze ook geen verantwoording af te leggen maar wel achteraf lekker afgeven op "de bonden"

maar geef eens aan hoeveel procent er mee profiteren

ik gok 60 procent ,ooit eens tegen een collega gezegd die vond dat we er te weinig bij kregen .

ben je lid van de bond ,ben nog al bedonderd zegt die ,weet je wat dat kost.

en als ik dan zeg ''loop dan niet te zeiken man '',als je de lasten niet draag .

loop dan ook niet te klagen over de lusten ,kijken ze je aan of ze het in keulen horen donderen

gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden