[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Zomaar een week (de belevenissen van Shompie)


Gast shompie

Recommended Posts

Gast shompie

Is de trekker eigenlijk standaard voorzien van een vangmuil? En lucht/electra helemaal achteraan? Ofwel, is de Volvo standaard voorbereid voor een aanhanger?

Ik heb geen vangmuil. Het is meer een trekoog. Lucht en elektra zit achterop. Dat is niet standaard, maar weing aan deze auto is standaard, de middelste as is er achteraf opgezet en is ook als enigste as luchtgeveerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Vrijdagmorgen om 05.00 uur ging de wekker en tegen de tijd dat ik de koffie klaar had stonden er al een paar begeleiders. We kregen per auto 2 begeleiders.

 

Een van de begeleiders was Anton, Anton is de begeleider van BQ de Ruyter uit Amsterdam waar ik meer dan 2 jaar gewerkt heb en waar ik bijna dagelijks met Anton werkte. Je kan dus zeggen dat ik kan lezen schrijven met hem.

 

Voor mij was het de eerste keer dat ik het deed, we waren met zijn drieen en mijn beide collega's doen dit regelmatig, de stuurman die er met mij mee ging was degene die bij ons de trailers bouwt en onderhoud en die dus precies weet hoe het werkt. De trailer met de schamel er op moet vaak met de hand bijgestuurd worden. Dit doe je achterop de trailer met een powerpack. Ik wist absoluut niet wat ik moest verwachten qua stuurgedrag en toen ik ook eenmaal een paar keer de hoek was omgegaan kwam ik er al heel snel achter dat dit wel heel apart reed en niet te vergelijken was met iets wat ik ooit gedaan had en dat dit niet iets was wat je even moest doen.

 

post-3346-0-24433900-1400313179_thumb.jp

 

Dit was met de eerste balk in Amsterdam.

 

 

 

Het lossen bij het werk ging niet helemaal zonder slag of stoot. We moesten door een smalle bocht omdat ze aan het werk waren. Daarna moesten we achteruit tegen de richting terug om vervolgens vooruit het werk op te draaien. Op het wek moesten we achteruit overhaaks omhoog. Hier werden we geholpen door een grote shovel die ons omhoog trok.

 

post-3346-0-68716300-1400313181_thumb.jp

 

Hier sta in onder het viaduct van de A4. Ze zijn hier achter de trailer bezig om de kettingen er aan te doen.

 

post-3346-0-07902800-1400313184_thumb.jp

 

Dit was op de bouw. Er stonden 2 kranen van van der Tol om te lossen.

 

Ik zie op fb regelmatig foto's voorbij komen van mensen die staan te wachten voor de brug. Ik stond met de tweede balk ook voor de brug. Niet in Friesland maar in Koudekerk.post-3346-0-69539800-1400313239_thumb.jp

 

 

IK kwam 's middags op de zaak en daar kreeg ik te horen dat ik mijn spullen kon opruimen en dan weekend kon gaan houden. Na een half uurtje rende er een planner over het terrein die angstig naar iemand op zoek was. Achteraf was hij op zoek naar mij en was hij bang dat ik al naar huis was. Of ik 's avonds nog een heistelling kon laden die dan maandag gelost moest worden in Dordrecht.

 

Geen probleem toch...

 

post-3346-0-49972400-1400313186_thumb.jp

 

Totdat iemand besloot om even met 80 achterop een andere auto te rijden en dit zonder zijn rempedaal aan te raken. Hij had het niet gezien.... Volgens mij was hij met andere dingen bezig maar dit is mijn mening.

 

Op de achtergrond staat de stelling die ik moest laden. Die waren ook nog niet klaar dus het maakte qua tijd niet zoveel uit. De machinist en tevens eigenaar van het bedrijf bestelde nadat we geladen waren nog even wat eten en om 21.00 uur stond ik weer op de zaak. Op vrijdag is het altijd druk en vol bij ons op de werf dus kwam de planner samen met een chauffeur met een begeleidings bus mij tegemoet om mij de bocht om te helpen en achteruit bij ons naar de werf toe te rijden. 

 

Vandaag gaan ze bij de trailer een 2 assige dolly er tussen bouwen. Ik moet maandag een kraan laden in Steenbergen voor Amsterdam als ik leeg ben in Dordrecht. Het zal een behoorlijke kraan zijn. Ik heb er nu een 5 assige euro achter en daar komen er dus nog eens 2 bij. Totaal 12 assen...

 

We gaan het wel beleven.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Dat maak je niet veel mee dat  een planner komt helpen om je goed op de werf te krijgen.

Ik vroeg of er nog mensen waren als ik terug kwam. De route is namelijk niet al te breed als je bij ons op de werf moet zijn op vrijdagavond. Hij heeft altijd op deze auto gereden en weet ook hoe alle machines werken. Dus toen ik de bocht niet om kwam klom hij in de machine om de makelaar omhoog te doen.

Het is best wel een redelijk groot bedrijf maar dat merk je niet echt als je er werkt. De lijnen zijn best wel kort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Hoeveel wagens heeft Westdijk NL er Ron?

Verzonden vanaf mijn Ei-Foon met behulp van Tapatalk

Exeptioneel een stuk of 50. Met de kippers er bij over de 100 denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Ron,

 

Machtig werk met die betonliggers, zit er onder de schamel die op de schotel ligt een krans of draait ie op de schotel ?

Ik zelf denk het eerste.

En het is ht laatste. ( ik dacht zelf ook altijd het eerste)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Maandag voor het eerst een hele dag aan het stoeien geweest met een 3 bed 5. Ik had vrijdag een heistelling geladen voor Dordrecht. Ik moest retour laden in Steenbergen en daar had ik hem voor nodig dus zaterdag hadden ze op de zaak de dolly er tussen gebouwd. Ik kreeg de hele dag een begeleider mee die zelf altijd met dit soort spul gereden had zodat alles goed zou gaan.

 

Dat deed het ook tot de eerste bocht.... :p

 

Leeg was ik al 30 meter lang en nu hing er nog een brok giek ook voor de auto die er voor zorgde dat ik vastliep bij een lantaarnpaal. Dus achteruit terug en nog eens proberen. De tweede poging lukte en ik kwam zonder kleerscheuren op de N11 richting Bodegraven. Daar rechtsaf om de A12 op te gaan richting Rotterdam. Dan krijg je een Rotonde die je drie kwart moet nemen.

 

Dat ging ook niet :nee:

 

Dus weer achteruit en vooruit. Ook poging twee mislukte met als gevolg dat ik dwars onder de trailer kwam te staan met als gevolg dat ik nergens meer heen kon. De begeleider stapte uit en rommelde aan wat kranen om de druk van de dolly af te halen zodat ik weer grip had.

 

Ik kreeg in de gaten toen ik een collega de rotonde tegen het verkeer zag nemen dat ik het de volgende keer anders moest doen, je kon daar tegen het verkeer wat de begeleider later ook zei. Ik wist het niet en hij had er niet aan gedacht met als gevolg dat iedereen die werkte in Rotterdam die ochtend wat later op het werk was :cool:

 

Het lossen in Dordrecht ging vlot en zonder problemen, we waren eerst met de bus wezen kijken hoe het er uit zag. Het was breed genoeg en het enige was dat we achteruit tegen het verkeer weer terug moesten.

 

We moesten weer laden in Steenbergen, een kraan van 60 ton die achteraf iets lichter bleek te zijn. Ook in Steenbergen waren er wat rotondes maar dat ging aardig.

 

post-3346-0-45859100-1400698088_thumb.jp

 

Aan deze foto klopt iets niet.

 

De wielen van de dolly staan er dwars onder terwijl de trekker recht staat. Die wielen worden aangestuurd door een wig die klem zit tussen de schotel maar nu even niet. De assen hingen gelukkig omhoog omdat ik leeg was maar ik wil niet weten wat er was gebeurd als dit geladen was gebeurd. Ze begonnen gewoon een eigen leven.

 

 

post-3346-0-66888000-1400698251_thumb.jp

 

Toen we daar stonden werd ik aangesproken door iemand met een vaag bekend gezicht. Het was een forumlid die ik ook op facebook heb. Die heeft ook deze foto's gemaakt, hij heeft ook nog een filmpje gemaakt terwijl ik een rotonde over ga. Misschien dat hij hem wil plaatsen hier. Hij moest even zijn dochter van school halen onder de middag maar voor de rest van de dag is hij er bij gebleven.

 

post-3346-0-58731200-1400698776_thumb.jp

 

post-3346-0-47836400-1400698777_thumb.jp

 

post-3346-0-29853200-1400698778_thumb.jp

 

post-3346-0-64098300-1400698779_thumb.jp

 

Dit is zo'n beetje de volgorde van laden...

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mooi werk Shomie..... heb vandaag wat kippercollega's van je gezien in Alphen aan den Rijn bij Kwekerij de Bosrand....

 

En 'smiddags was ik nog een vrachtje brengen bij jawel.... Voorbij in Amsterdam.

bewerkt door roadtrain
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

post-3346-0-46982800-1400788144_thumb.jp

 

Deze had ik woensdag geladen in Diemen voor Leeuwarden. Een Hitachi cx 550.

 

Ik doe 3 of 4 van deze klussen op een dag, helaas gun ik mezelf niet vaak de tijd om een foto te maken.

 

post-3346-0-16684500-1400788152_thumb.jp

 

Dit is een leuke kraan. Eigenlijk is het een omgebouwde graafmachine. Hier zit totaal 18 meter giek aan als hij op transport gaat.

 

post-3346-0-28963600-1400788159_thumb.jp

 

Dit was toch wel het leukste klusje van deze week, een thw 5021 met 24 meter makelaar er aan, die moest verzet worden in Den Hoorn. Hij stond midden in een woonwijk. Het was passen en meten maar het is allemaal weer goed gekomen.

 

post-3346-0-96498100-1400788165_thumb.jp

 

post-3346-0-14795800-1400788171_thumb.jp

 

post-3346-0-08461400-1400788178_thumb.jp

 

post-3346-0-28864700-1400788184_thumb.jp

 

De hele buurt was uitgelopen om te kijken, ik heb de hele woonwijk met de makelaar omhoog gereden. Hier moet je goed mee uitkijken. De makelaar is best wel zwaar en je ziet de trailer ook aardig heen en weer gaan.

 

AL met al weer een super dag, ik kreeg vanmiddag ook nog een telefoontje van mijn directe leidinggevende.... Ik was haar tegengekomen toen ik het industrie terrein van Alphen op reed. Of ik het naar mijn zin had en of het goed ging?

 

Het gaat goed en i heb het super naar mijn zin en dat antwoorde ik ook.

 

Leuk afwisselend werk en erg interessant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik herken het waar je geweest ben Ron en dat maakt het nog mooier om te lezen en naar te kijken. Het is daar allemaal niet ruim om te komen. Ben je vanaf de a4 richting delft gegaan en dan bij de bandenboer en brandweerkazerne linksaf geslagen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast El Mas Loco

@ shompie

 

Leuk om te lezen man ik heb meer bewondering gekregen voor de m/v die dit werk doen de foto's zijn ook goed en maken de verslagen compleet . :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Van de week zag ik in Noordhorn een auto van V.d Vlist, die had ook zo'n grote machine erop. Daar zat iemand in de kraan die tijdens het rijden de makelaar bijdraaide in de buurt van bomen en andere opstakels. Wat een gevaartes zijn dat ook. Je mag wel vier paar ogen hebben. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

hoe moet ik dat zien een makelaar bijdraaide? de makelaar is een recht stuk ijzer.

Maar die zit aan de machine vast en die kan draaien. Er wordt dus bedoelt dat de hele kraan op het onderstel gedraaid wordt zodat de giek of makelaar naar links of rechts gestuurd wordt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast henk driehoek

Nu dacht ik altijd dat er "makelaar" aan de haak van de kraan gehangen werd en dus zodoende aan beide uiteinden weer haken gehangen konden worden om bijvoorbeeld een object op meerdere punten aan te haken???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

hoe moet ik dat zien een makelaar bijdraaide? de makelaar is een recht stuk ijzer.

 

De makelaar is de geleider waaraan het heiblok omhoog en naar beneden kan. Op de kop van de makelaar zitten schijven met staalkabels waaraan ze de heipalen omhoog kunnen trekken.

 

De makelaar zit op een aantal punten vast aan de machine, al deze punten kunnen "bewegen" om het blok in de juiste positie te kunnen brengen. Heipalen voor huizen moeten bijvoorbeeld recht naar beneden terwijl de heipalen voor een windmolen schuin de grond in moeten omdat er op een windmolen andere krachten komen als bijvoorbeeld een huis.

 

post-3346-0-97222500-1400918391.jpg

 

post-3346-0-88111300-1400918426.jpg

 

De makelaar zit dus vast aan de bovenwagen, de onderwagen is in principe alleen de rupsen en de rijmotoren, verder niets. De bovenwagen draait doormiddel van een draaikrans op de onderwagen. Je kan dus als de makelaar niet op de bok van de auto ligt beperkt meezwenken om bijvoorbeeld om een lantaarnpaal te draaien of in mijn geval een paar bomen.

 

Ik zeg expres beperkt. De meeste heistellingen gaan meestal "smal" op transport, dit houd in dat de machine op de auto smal word gezet. Dit gebeurd doormiddel van cilinders die de rupsen naar elkaar toetrekken. Zo word een machine die normaal 4 meter breed is 3 meter. De meeste machines kunnen niet meer compleet ronddraaien als ze smal staan. Als ze dat doen vallen ze achterover omdat de stabiliteit van de "brede" onderwagen weg is.

 

Wat je wel kan doen is de makelaar rechtop zetten zodat hij niet meer voor de cabine uitsteekt, in mijn geval stak hij bijna 7 meter voor de cabine, daar valt zeker in een woonwijk zeker niet mee te rijden. Alleen moet je heel voorzichtig zijn met rijden als de makelaar omhoog staat, je word een beetje topzwaar.

 

Maandag moet ik deze machine weer verzetten in Den Hoorn, om 10 uur moet ik er staan. Ik heb nu onze nieuwste dieplader mee die veel beter stuurt als de oude 5 asser die ik van de week mee had, ik heb nu een 2 bed 4 trailer met pendelassen mee, die stuurt veel krapper dan de oude 5 asser en veel sneller.

 

post-3346-0-75513700-1400919039.png

 

Dit is de 2 bed 4.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Nu dacht ik altijd dat er "makelaar" aan de haak van de kraan gehangen werd en dus zodoende aan beide uiteinden weer haken gehangen konden worden om bijvoorbeeld een object op meerdere punten aan te haken???

 

post-3346-0-02015300-1400919204_thumb.jp

 

Dit is een evenaar ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden