[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Zomaar een week (de belevenissen van Shompie)


Gast shompie

Recommended Posts

  • Forumlid

Succes met het in de schoolbanken zitten. Had voor 3 weken terug de cursus het nieuwe rijden.

S,morgens eerst het rondje op je eigen manier. En smiddags op zijn manier. Bij mij zat er geen druppel verschil in bij het verbruik. En toch deed ik het niet goed volgens die man! Haha

ik had die cursus ook al eens gehad...

 

hetzelfde resultaat s'morgens en s'avonds :D

 

en ook was de man er niet mee eens......want je hebt toch veel geleerd vandaag LOL

 

heb tijdens de rit ook al eens gevraagt ..of hij het niet voor wou doen...maar nee...

 

hij was tenslotte leraar en ik de leerling,,

 

voelde mij gelijk weer jong LOL

 

 

p.s. 

 

shompie...succes met je cursussen   :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik van het nieuwe rijden moet verwachten weet ik ook niet.

 

In het werk wat ik doe moet je al 10 stappen vooruit kijken en denken. Als je lekker aan het gewicht bent probeer je natuurlijk de snelheid die je heb zoveel mogelijk te houden. Omgekeerd is het hetzelfde, als je in de stad rijd of op een weg met veel stoplichten probeer je ook zo te rijden dat je niet bij elk stoplicht vol in de remmen moet.

 

Dus eigenlijk leer je in de praktijk al het nieuwe rijden. Eigenlijk geld dat voor iedere bestuurder, vooruit kijken en denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Opzich heb je wel cursussen uitgekozen waar je met jouw werk Wel profijt van kan hebben, alleen die cursus zuinig rijden, tsja wat moet je daarvan zeggen, ik met rustig werk zuinig te rijden maar zodra ik veel adressen heb, vergeet ik dat hele zuinig rijden. :D

Ik zit me net te bedenken, als ik ook eens die cursus zuinig rijden moet doen, wil ik 3 keer dat rondje rijden.

1X als een normale dag, weinig adressen, 1X als een stamp dag en 1X zoals het moet. Gewoon eens kijken hoeveel het verschil echt is.

'T is de wereld op zn kop!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben heel benieuwd naar de cursus ladingzekering.

 

 

Ik heb dat eens nagevraagd toen ik mijn praktische toets moest doen. Het "lading zekeren" wat daarbij gedaan moet worden is een lachertje en heb toen gevraagd hoe of ze dat dan op een volle cursusdag doen. Wat ik begreep moet je dan ook een groot deel berekeningen maken waar de last op de trailer geplaatst moet worden en met hoeveel banden vastzetten enz. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

^^

 

Die berekeningen lijken mij juist leuk om te doen.

 

Ik heb ooit een keer in Duitsland staan laden en toen wou de klant, voordat ik zou vertrekken in "afname" doen. (er is ook een mooi Duits woord voor) Nu was mij dit al verteld voordat ik vertrok door de Opdrachtgever dus had ik mijn zondagse spanmateriaal al opgevist uit de kist. Na een uurtje zweten samen met mijn zoon stond het er spik en span bij naar mijn mening.

 

De klant dacht hier iets anders over. Het was een kistje van nog geen 5000 kg waar ik al 10 spanbanden omheen overheen en onderdoor had getrokken. Ik had de achterwaartse krachten niet goed gezekerd volgens hem en volgens het computerprogramma wat hij er op losgelaten had. Ik had hier geen materiaal voor maar dat was geen probleem, de klant kwam met twee hijsbanden die ik achter om de hoeken kon hangen zodat ik de hijsbanden met spanbanden naar voren kon trekken.

 

De klant ging hier echt heel serieus mee om wat ik wel kon waarderen. Hij ging ook per spanband meten wat of de kracht genoeg was. Ik had hem gevraagd of hij dat computerprogramma door kon mailen wat hij zou doen. Helaas is dit niet gebeurd. Ik heb foto's geplaatst van die vracht met het hele verhaal er bij, ik vind het alleen lastig terug zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In Duitsland gaan ze er idd heel serieus mee om. Het schijnt dat veel chauffeurs de fout maken om de hoogste waarde op het label van de band te gebruiken terwijl je de laagste waarde moet aanhouden. Hoeveel naar voren/achteren/opzij gezekerd moet worden is procentsgewijs naar het gewicht van de lading en is voor sommige landen een ander percentage (meen me te herinneren dat Engeland afwijkt wat dat betreft). En dan maakt het nog verschil of je roetsmatten gebruikt of niet. En verder nog onder welke hoek de banden moeten staan en hoe strak je ze spant. Voor de hoek is een simpel kartonnen kaartje te krijgen, voor de spanning schijnt ook een methode te zijn maar die weet ik zo niet is wel van belang om niet de max treklast te overschrijden wat nogal makkelijk schijnt te kunnen. En dan moet het nog om en om betreffende de ratels gezekerd worden omdat de trekkracht aan de zijde van de ratel hoger is dan aan de andere zijde.

Mij lijkt het ook een interessante cursus, niet alleen betreffende het zekeren maar meer wat betreft lastverdeling berekenen. En dan niet simpelweg waar je 14 pallets in een 13.60 trailer plaatst maar het aparte spul, zeg maar waar jij elke dag mee speelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt ja. Dit is er eentje die uit zichzelf doorknikt als hij op de juiste spanning is zeker? Net als bij een moment sleutel.

 

Ik had wel zoiets, maar die gebruikte ik gewoon al verlengstuk.

bewerkt door shompie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt ja. Dit is er eentje die uit zichzelf doorknikt als hij op de juiste spanning is zeker? Net als bij een moment sleutel.

 

Ik had wel zoiets, maar die gebruikte ik gewoon al verlengstuk.

Heb er veel vraag naar dit Hulpmiddel ,

post-3876-0-74298800-1420295889_thumb.jp

bewerkt door voldaf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Johannie

Ik ben heel benieuwd naar de cursus ladingzekering.

Kijken hoeveel ervaring de docent heeft met het vastzetten van bijvoorbeeld een PM20 of 25. Niet dat dit nu zo heel moeilijk is maar deze machines (net als de meest heistellingen) laad je tegen het achterdek van de trailer en moet je dus voorwaartse krachten gaan zekeren.

Ik heb hier een tijdje terug een flinke discussie over gehad met een controleur van de politie. Ik had ongelijk zei hij maar de bekeuring daarvoor (die hij later wel zou schrijven) heb ik nooit gehad. Ik had ter plekke wel foto's gemaakt van hoe ik het vast had staan voor als de bekeuring wel zou komen. Ik was het uiteraard niet eens met zijn deskundige mening.

Ik ben alleen bang dat als ik dit ga vragen aan de docent van de cursus hij het antwoord ook niet weet. Ik denk dat het meer gaat hoe je pallets e.d. in vrachtwagen moet zekeren. Maar we gaan het meemaken, er zit een lunch bij de cursus en alle cursussen worden gehouden in Amsterdam. Dus denk ik dat het wel gezellige dagen gaan worden. O.a. met de nabesprekingen van de dag in de kroeg.... :D

Het is natuurlijk lastig een cursus lading zekeren te geven die op alle deelnemers hun werkzaamheden is toegespitst. Ik denk wel dat er soms wat basiskennis mist, waardoor het interessant kan zijn. Of dat bij jou zo is twijfel ik aan, je komt over als een serieus iemand, die serieus bezig is met zijn vak. Maar toch, jij hebt voor deze cursus gekozen wetende dat de kans bestaat dat je alles al weet.

Wat wel zo is, is dat iedereen die straks wegloopt van die cursus iig dezelfde basis heeft.

Als je trouwens maar niet een dag lang de betweter uitgaat hangen, hopende dat je de docent belachelijk kan maken. Dat is voor de anderen die er misschien wel wat opsteken ook niet leuk... :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Defensie kaartje lading zekeren

Dit kaartje kreeg ik toen ik op autolaadkraan cursus mocht daar. Kon je met de kleuren zien hoe je hoek was en op de achterkant hoeveel spanbanden je dat nodig had. Afhankelijk van de max spankracht van je banden en het gewicht wat je vast moest zetten of gewicht van je ladingdelen. Max gewicht in deze tabel is 2000kg

post-4229-1420311298,8228_thumb.jpg

post-4229-1420311324,3526_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De boxer is een bizarre machine.

Ik ben in de fabriek geweest waar ze gemaakt worden. Alleen de 800 pk V8 mercedes motor is al een genot om te zien.

Ik vind het leuk en interessant dus kreeg ik een behoorlijke uitleg.

Erg leuk en geen roest gezien ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat ik van het nieuwe rijden moet verwachten weet ik ook niet.

 

In het werk wat ik doe moet je al 10 stappen vooruit kijken en denken. Als je lekker aan het gewicht bent probeer je natuurlijk de snelheid die je heb zoveel mogelijk te houden. Omgekeerd is het hetzelfde, als je in de stad rijd of op een weg met veel stoplichten probeer je ook zo te rijden dat je niet bij elk stoplicht vol in de remmen moet.

 

Dus eigenlijk leer je in de praktijk al het nieuwe rijden. Eigenlijk geld dat voor iedere bestuurder, vooruit kijken en denken.

op zich doe je het al goed... waar ze vooral op hameren is het eerder beginnen met uit laten rollen voor bekende ''knelpunten'' dus rotondes kruispunten afritten enz...ipv maar door blijven rijden en dan (extra) bij moeten remmen, daar valt nog wat brandstofbesparing te winnen.

 

Dus gebruik maken van je massa waar mogelijk. Iets wat de nieuwe Scania al automatisch doet als je een helling genomen hebt: gaat hij in neutraal en stationair en maakt gebruik van eigen massa om op snelheid te blijven tot oude (cruiscontrol) snelheid. Daar pakt hij het dan weer op.

 

(Was trouwens bij mijn eerste ritje met nieuwe auto wel even schrikken toen dat gebeurde, was er niet van op de hoogte (gebracht).....

bewerkt door roadtrain
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn eerste Mercedes bij Westdijk had dat ook al. Dat was een 3348, de mercedes daarna en de fm hadden dat ook.

Het klopt dat je de eerste keer wel ff raar staat te kijken als hij in ene in neutraal staat, zeker als je naar beneden gaat en je verwacht dat hij de retarder er bij zou pakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee dat hoop ik idd ook niet dat die nu al roesten zijn nog niet zolang ingevoerd max een jaar of 2 denk ik. Maar zijn machtige machines idd, snel en comfortabel schijnt het. Ik heb er nooit mee mogen spelen helaas.

Ik heb er een aantal foto's van gemaakt die ik hier helaas niet kan en wil plaatsen. Jammer maar dat kan helaas niet altijd.

Net qls dat ik wel eens bij klanten rijd met auto's die het ook liever niet hebben dat ik foto's maak en plaats op fb of hier.

Zo.was ik laatst in Engeland en stond ik foto's te maken. Er werd mij vriendelijk gevraagd om die alleen prive te gebruiken wat je dan ook respecteerd....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kwam laatst op de facebook pagina van de desbetrefende transporteur een foto tegen van een boxer op transport.

Ik heb daar mijn foto ook bij gezet.

De boxer op transport stond op een nette R500 met een 6 assige semi er achter. Volgens mij was hij oranje van kleur met creme.... LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wij hadden deze cursus bij ons op de zaak en konden we meteen een rondje langs alle voertuigen die er stonden afgebonden (was op zaterdag)

Klopte niet veel van :D

Was wel heel gezellig :angel:

 

Ik heb hem laatst ook gehad, op een filiaal van ons. En dan is het toch wel schrikken als je ziet dat collega's een 40m hoogwerker met twee kettingen vastzetten. Ik vond het wel een leerzame cursus, zeker omdat wij ook van alles vervoeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je trouwens maar niet een dag lang de betweter uitgaat hangen, hopende dat je de docent belachelijk kan maken. Dat is voor de anderen die er misschien wel wat opsteken ook niet leuk... :-)

 

 

Ik denk dat jij een verkeerde indruk van mij heb.

 

Wat is een betweter?

 

Ik ben dagelijks met ladingzekering bezig en heb er in Duitsland heel veel mee te maken gehad. Je word namelijk voordat jij wilt vertrekken met een brede of zware lading in Duitsland gecontroleerd door de politie op hoe je lading vast staat en of dat conform de Duitse wetgeving is. En zoals je weet is die niet een van de simpelste.

 

De politie controleert spanmateriaal, (breedte) verlichting en vergunningen en kijkt dus ook of je genoeg spanmateriaal heb gebruikt en eventueel of dit materiaal gekeurd is.

 

Ik heb voor deze cursus gekozen omdat ik denk er wat van op te steken maar zal ook in discussie gaan als er naar mijn mening dingen gezegd worden die niet kloppen.

 

Dus wat is een betweter. Iemand die een ander wat probeert bij te brengen of te wijzen op onjuistheden? Het is eigenlijk hetzelfde als hier, hier worden mensen ook op fouten gewezen of word er gezegd dat ze onzin praten. Als degene die dan onzin praat er niet mee om kan gaan wij gaat hier dan de fout in? De "betweter" ......?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hem laatst ook gehad, op een filiaal van ons. En dan is het toch wel schrikken als je ziet dat collega's een 40m hoogwerker met twee kettingen vastzetten. Ik vond het wel een leerzame cursus, zeker omdat wij ook van alles vervoeren.

 

 

Ik rij ook wel eens hoogwerkers.

 

Ik zet wel eens hoogwerkers vast ook met 2 kettingen. Het ligt er aan hoe je ze kan laden en uiteraard hoe zwaar ze zijn. Een 40 meter hoogwerker weegt rond de 20 ton afhankelijk van type en bouwjaar. Als je zo'n machine tegen de nek kan laden kun je deze heel goed vastzetten met 2 10 ton's kettingen. Iedere vracht is anders maar ik ben het met je eens dat veel ladingen verkeerd worden vastgezet. Ook door mij.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden