[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Duits vakdiploma,is dit nog wel erkend


Palmenrijder

Recommended Posts

Zou het niet zo zijn, dat als je een je je diploma in het buitenland haalt, terwijl je daar ook woont, deze die in dat land geldig is, maar als je terug gaat naar NL, deze niet meer geldig is, maar deze wel omgezet kan worden naar een Nederlandsdiploma? Zodat je wel een geldig diploma heb.

Zowerkt het met de meeste diploma, en bv rijbewijzen wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zou het niet zo zijn, dat als je een je je diploma in het buitenland haalt, terwijl je daar ook woont, deze die in dat land geldig is, maar als je terug gaat naar NL, deze niet meer geldig is, maar deze wel omgezet kan worden naar een Nederlandsdiploma? Zodat je wel een geldig diploma heb.

Zowerkt het met de meeste diploma, en bv rijbewijzen wel.

maar niet overal , probeer maar eens met een diplome van dokter uit europa in canada aan werk te geraken , diploma is niet herkent hier , maar dit is nu iets totaal off topic

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Inderdaad, ik denk dat we eruit zijn. :ok:

Deze vond ik trouwens wel bijzonder:

(11, laatste zin) De lidstaten moeten de mogelijkheid heb¿ben om personen die continue ervaring in het managen van vervoersactiviteiten kunnen staven, vrij te stellen van examens.

En:

(19) Wat de vakbekwaamheid betreft, moet, teneinde de vrij¿heid van vestiging te bevorderen, een eenvormig, overeen¿komstig deze verordening afgegeven getuigschrift door de lidstaat van vestiging als voldoende bewijs worden erkend.

NIWO heeft dus een bepaalde vrijheid om op individuele basis een hardheidsclausule toe te passen.

Iemand zou bijvoorbeeld vrijgesteld kunnen worden van een opleiding of (Nederlands) examen, op basis van aantoonbare, jarenlange ervaring in de sector (of in een ander land).

Artikel 9

Vrijstelling van examens

De lidstaten kunnen besluiten personen die aantonen dat zij voor een periode van tien jaar voorafgaand aan 4 december 2009 in één of meerdere lidstaten ononderbroken een onderneming in goederen- of personenvervoer over de weg hebben beheerd, vrijstellen van de in artikel 8, lid 1, bedoelde examens.

>>> Dat is bijvoorbeeld voor Nederland (nationale wetgeving) geregeld in de Wet wegvervoer goederen (Wwg << klik !! < ).

Artikel 2.9

  • 1.De NIWO kan een vervoerder ten behoeve van de tijdelijke voortzetting van de vervoeractiviteiten gedurende ten hoogste een jaar toegang tot het beroep van beroepsvervoerder verlenen en machtigen tot het verrichten van binnenlands en grensoverschrijdend beroepsvervoer indien als gevolg van overlijden of lichamelijke of wettelijke onbekwaamheid van een natuurlijk persoon niet meer wordt voldaan aan de eisen van betrouwbaarheid en vakbekwaamheid, bedoeld in artikel 2.8, eerste onderscheidenlijk tweede lid.
  • 2.De NIWO kan de periode van een jaar, bedoeld in het eerste lid, in bijzondere omstandigheden met maximaal zes maanden verlengen.
  • 3.De NIWO kan een vervoerder die een natuurlijk persoon is en niet voldoet aan de eis van vakbekwaamheid, bedoeld in artikel 2.8, eerste lid, toegang tot het beroep van beroepsvervoerder verlenen en machtigen tot het verrichten van binnenlands en grensoverschrijdend beroepsvervoer en behoeve van de definitieve voortzetting van vervoeractiviteiten, indien hij:
    • a.permanent en daadwerkelijk leiding geeft aan de vervoeractiviteiten;
    • b.beschikt over tien jaar ervaring in de leiding van de vervoeractiviteiten van een vervoerder waaraan een communautaire vergunning dan wel een vergunning als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet goederenvervoer over de weg is verleend, en
    • c.ten minste drie jaar ervaring heeft in de leiding van de voort te zetten vervoeractiviteiten.

Nu weer terug naar de buitenlandse diploma's en de NIWO:

Het gaat verder niet zozeer om de opleiding (waar die gevolgd wordt), maar om het examen wat gedaan moet worden in het land waar men het hoofdverblijf heeft:

Artikel 8

Voorwaarden betreffende de vakbekwaamheidseis

(..)

2. De betrokken personen leggen het examen af in de lidstaat waar ze hun gewone verblijfplaats hebben of in de lidstaat waar ze werken.

„Gewone verblijfplaats” betekent de plaats waar een persoon gewoonlijk leeft, dat wil zeggen gedurende ten minste 185 dagen per kalenderjaar, wegens persoonlijke bindingen die aantonen dat de persoon nauw verbonden is met de plaats waar hij woont.

(..)

En het geldt voor "buitenlandse" diploma's vanaf 4 december 2011

Artikel 21

Verklaringen inzake de vakbekwaamheid

(..)

2. Een getuigschrift dat vóór 4 december 2011 als bewijs van vakbekwaamheid op grond van de tot die datum geldende bepalingen is afgegeven, wordt gelijkgesteld aan een getuigschrift dat overeenkomt met het modelgetuigschrift in bijlage III, en wordt in alle lidstaten erkend als bewijs van vakbekwaamheid. De lidstaten mogen eisen dat houders van een verklaring inzake de vakbekwaamheid die alleen geldig is voor het nationale vervoer, de in artikel 8, lid 1, bedoelde examens of delen daarvan met goed gevolg afleggen

De invoering van de diverse aanscherpingen in de Wet wegvervoer goederen zijn nu nog steeds volop gaande. Hierin probeert Nederland o.a. ook de aanscherping van de cabotage op te nemen en eventueel binnen Nederland ook "strafbaar" te stellen, waardoor er in de toekomst tegen opgetreden zou kunnen gaan worden. Echter heeft nu het zomerreces (de lange zomervakantie van kamerleden, ministers) en de aanstaande verkiezingen weer voor wat oponthoud gezorgd.

De voortgang kunt u HIER ( << klik !! < ) volgen.

[TABLE=class: full_table, width: 911]

[/TH]

[TH=class: metaheader, colspan: 3]Ontstaansbron

[TH=class: metaheader, colspan: 2]Inwerkingtreding[/TH]

[TH=class: datum]Datum van inwerking- treding[/TH]

Terugwerkende kracht

Betreft

[TH=class: datum]Ondertekening[/TH]

[TH=class: bekendmaking]Bekendmaking[/TH]

[TH=class: kamerstukken]Kamerstukken[/TH]

[TH=class: datum]Ondertekening[/TH]

[TH=class: bekendmaking]Bekendmaking[/TH]

[TR=class: even-highlight]

[/TD]

Aanhangig

32450

[/TR]

Aanhangig

33184

[TR=class: even-highlight]

Aanhangig

[TD]

33250

[/TR]

[/TABLE]

De wets-/wijzigingsvoorstellen waarin o.a. Cabotage op Nederlands grondgebied wordt geregeld zijn nog "Aanhangig". Hetgeen betekent dat de voorstellen en wijzigingen nog in behandeling zijn en er nog over gediscussieerd kan worden. Zulke zaken gebeuren nu eenmaal niet van vandaag op morgen en moeten diverse stappen en protocollen doorlopen, en meerdere malen behandeld worden en uiteindelijk goedgekeurd in de 2e kamer, de 1e kamer, etc ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb contact gehad met R.Bibow dit is zij reactie;

Sehr geehrter Herr,

Die Aussage der NIWO ist so nicht ganz richtig

Die NIWO muss die Examen noch anerkennen, wenn bestimmte Voraussetzungen erfüllt sind.

Ich habe bereits seit Januar 2012 sechs Niederländer in Deutschland bei der IHK zum Examen gehabt, die auch von der NIWO alle anerkannt wurden.

Das ist eine oberflächliche Behauptung, ohne das derjenige die entsprechende EU-Verordnung genau studiert hat.

Ich kann Ihnen weiterhin den Lehrgang mit Examen anbieten.

mfg

Frank R. Bibow

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die NIWO muss die Examen noch anerkennen, wenn bestimmte Voraussetzungen erfüllt sind.

(..)

Das ist eine oberflächliche Behauptung, ohne das derjenige die entsprechende EU-Verordnung genau studiert hat.

Kijk, dat is tenminste weer een ander licht op de zaak.

Wanneer er aan "bepaalde voorwaarden is voldaan" dan moet NIWO het buitenlandse Examen (of opleiding ??) dus erkennen. Volgens dhr Bibow gaat het hier om "een oppervlakkige uitleg van de Europese richtlijnen", zonder die "grondig te hebben bestudeerd".

Nu heb ik geen aanleiding om dhr Bibow niet te geloven op z'n woord. Toch ben ik eigenlijk wel benieuwd waardoor NIWO "gedwongen" zou kunnen worden om de opleiding en het afgelegde examen in (bijvoorbeeld) Duitsland, dan toch zou moeten erkennen. Ook al is die opleiding gevolgd en het examen behaald na 4 december 2011.

Alles behaald vóór 4 december 2011 lijkt duidelijk. Dat moet NIWO gewoon erkennen. Maar hoe het dan daarna zit en welke voorwaarden NIWO dan zou moeten hanteren, waardoor het nog wel erkend zou worden, is dus nog niet helemaal duidelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kijk, dat is tenminste weer een ander licht op de zaak.

Wanneer er aan "bepaalde voorwaarden is voldaan" dan moet NIWO het buitenlandse Examen (of opleiding ??) dus erkennen. Volgens dhr Bibow gaat het hier om "een oppervlakkige uitleg van de Europese richtlijnen", zonder die "grondig te hebben bestudeerd".

Nu heb ik geen aanleiding om dhr Bibow niet te geloven op z'n woord. Toch ben ik eigenlijk wel benieuwd waardoor NIWO "gedwongen" zou kunnen worden om de opleiding en het afgelegde examen in (bijvoorbeeld) Duitsland, dan toch zou moeten erkennen. Ook al is die opleiding gevolgd en het examen behaald na 4 december 2011.

Alles behaald vóór 4 december 2011 lijkt duidelijk. Dat moet NIWO gewoon erkennen. Maar hoe het dan daarna zit en welke voorwaarden NIWO dan zou moeten hanteren, waardoor het nog wel erkend zou worden, is dus nog niet helemaal duidelijk.

Het lijkt er hier een beetje op dat de heer Bibow een 'wij van wc-eend adviseren wc eend' doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het lijkt er hier een beetje op dat de heer Bibow een 'wij van wc-eend adviseren wc eend' doet.

Toch bedoel ik dat niet helemaal zo.

Want in de mail geeft hij ook aan dat er sinds januari 2012 toch 6 Nederlanders de cursus hebben gevolgd en die nadien nog erkend zijn door de NIWO. Dat zal niet "zomaar" zijn. NIWO heeft dus meer "ruimte" bij interpretatie van de regelgeving, dan ze op het eerste gezicht prijsgeeft.

Ik vind de opstelling van NIWO dus eigenlijk meer "wij van wc-eend adviseren wc-eend". Eerder gaf ik al aan dat het bestuur van NIWO op allerlei plekken in het beroepsgoederenvervoer, in allerlei hoedanigheden terugkomt. Het CBR/CCV, de CAO, het Pensioenfonds, de FUWA, VTL, de pot waar alles uit gefinancierd word "SOOB", de opleidingsinstituten, tot aan het aandeelhouderschap van de stichting Beurtvaartadres / Vervoeradres aan toe, waar iedereen die in Nederland iets vervoert en een vrachtbrief of CMR nodig heeft, verplicht is om deze daar te bestellen.

Eigenlijk hebben we in Nederland één heel groot transportbedrijf waar TLN/KNV samen met FNV en CNV aan de touwtjes trekken, waarin zo'n 150.000 chauffeurs/werknemers werken, met zo'n 12.000 vergunninghouders die de risico's lopen en opvangen, en waarvan er zo nu en dan is een paar failliet gaan, doorstarten of weer een paar nieuwe "gelukzoekers" een NIWO-vergunning aanvragen en beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Duitsland is met heel veel zaken erg soepel.

Vaak klinkt dat wat vreemd, omdat we hier in Nederland opgegroeid zijn met de Duitse "Pünktlichkeit". Maar bijvoorbeeld een Transport-GmbH oprichten is eigenlijk een fluitje van een cent. De Nederlandse vakbekwaamheid wordt dan zonder problemen overgenomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je in 1955 of er voor bent geboren had je geen chauffeursdiploma nodig dacht ik, daarna wel. Dat is dan toch ook discriminatie? En de Code-95 hoeven chauffeurs geboren voor 1955 ook niet te halen.

Ja ze zullen ergens een grens moeten trekken, of noem het begin moeten maken.

Dit geld toch ook voor al die arme tobbers ( waaronder ikzelf) die door moeten buffelen tot hun 67e

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumlid

Weet iemand hoe dat dan gaat bij Bibow ? Hoe doet hij dat dan ? Volgens de EU wetgeving zou je dus in Duitsland moeten wonen. Maar het lijkt me raar dat de 6 Nederlanders die het bij hem gehaald hebben, zoals Palmenrijder schrijft, naar Duitsland zijn verhuisd. Ik ben toch wel heel nieuwsgierig en een beetje wantrouwig. Als er van die 6 Nederlands toevallig hier mensen op het forum zitten, laat eens van je horen, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en of dit echt goed gaat bij de NIWO.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

limited: Dat gaat niet goed komen, als je nu je duitse vakdiploma haalt dan krijg je in Nederland bij de Niwo geen vergunning meer.

Dit was een aantal jaren geleden nog wel zo, maar de EU regels zijn op een gegeven moment aangepast.

Het makkelijkste is om de site van de Niwo te raadplegen, of er een telefoontje aan te wagen, dit is altijd goedkoper dan geld stoppen in een diploma waar je niks aan hebt (in Nl).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
  • Forumlid
Even bij de NIWO op de website gekeken en daar staat het gewoon.

Bron: Eurovergunning | NIWO, Stichting Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie

Dus het maakt niet uit waar je het vakdiploma haalt binnen de EU, wordt gewoon door de Nederlandse staat en dus de NIWO erkend.

dus weekje vakantie boeken in Polen ofzo en krabbel zetten bij binnenkomst en je kunt weer weg,je hoeft immers niet te slagen heb ik begrepen...zal dat grapje kosten met vakantie?stuk goedkoper dan hier denk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik vond dit op het forum:

geachte heer

Voor alle duidelijkheid: alle diploma’s die behaald zijn in- enna december 2011 in het buitenland worden niet meer geaccepteerd.Uw Engelse- en in andere EU-landen behaalde vakdiploma’s voordecember2011 blijven gewoon geldig.

Met vriendelijke groeten,

Andries Diks

front office

Kwaliteitin transport begint bij de NIWO

Veraartlaan10 Postbus 3004

2288 GMRIJSWIJK 2280MBRIJSWIJK

I www.niwo.nl T 070-3992011 (direct)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ben niet gek,ben een vliegtuig en als je me niet geloof stap je maar uit :p

ze willen goed opgeleide chauf maar kost een godsvermogen.

neem mij als voorbeeld; ben nu ruim jaar van auto af,wil ik dat me rijbewijs geldig blijft moet ik dus na school

op eigen kosten of een partime chauf job erbij nemen en maar kijken of die baas zo gek dat is me opleiding betaald.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ben nu ruim jaar van auto af,wil ik dat me rijbewijs geldig blijft moet ik dus na school

op eigen kosten of een partime chauf job erbij nemen en maar kijken of die baas zo gek dat is me opleiding betaald.

Je rijbewijs blijft wel geldig, ook zonder scholing. Je mag alleen geen beroepsgoederenvervoer/eigenvervoer meer doen.

Heb je zelf een oldtimer truck voor shows bv, mag je er nog gewoon heen rijden met alleen een rijbewijs. Moet je die lading bier wel thuis laten want voor lading ben je code 95 nodig :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hallo,

Heb vorig jaar ooit eens een nieuws brief gelezen van de Niwo,

daar stond in dat in het land waar je je vakdiploma haalt je ,je ook daad werkelijk je bedrijf moet hebben,

dus bij bibo halen is in duitsland vestigen en vergunning aan vragen.

Gr Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden