[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Brandstofbesparing


goudvis

Recommended Posts

  • Forumlid

Kijk daar geloof ik wel in. Ergens moet toch wat te vinden zijn om dat brandstofverbruik naar beneden te krijgen. Met de strenger wordende eisen op milieuvlak lever je bij iedere verhoging van de euronorm weer in. Misschien moet de oplossing wel in dit soort techniek gevonden worden.

Experimenten met diffuser onder oplegger - TTM.nl

[h=1]Experimenten met diffuser onder oplegger[/h]icon-news.gifNieuwsbrief icon-rss.gifRSS Tags: Truck Milieu brandstof

Door: Arjan Velthoven

Gepubliceerd op 16 juli 2012 16:27

Het Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) doet proeven met een diffuser gemonteerd onder een trailer. Bedoeling is de turbulentie te verkleinen en daardoor een lagere luchtweerstand te bereiken.

Met behulp van een diffuser wordt de lucht ............................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Quote uit het artikel:

Op dit moment zijn de resultaten geanalyseerd maar DLR wil niet zeggen hoe veel brandstof zou kunnen worden bespaard.

Misschien omdat de resultaten tegenvallen?

Als zulke testen (heel) gunstig uitvallen zijn ze er normaal gezien snel bij om die te publiceren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Misschien omdat de resultaten tegenvallen?

Als zulke testen (heel) gunstig uitvallen zijn ze er normaal gezien snel bij om die te publiceren.

Een beetje misgegokt met de weersomstandigheden.

Al die hemelbestormende ideeën van brandstofbesparing worden per definitie in het voorjaar aangeprezen en in de markt gezet (om te testen). Vanwege de hogere buitentemperaturen in de zomer wordt het brandstofverbruik toch altijd automatisch gunstig beïnvloed. Bij een hoger temperatuur zet brandstof uit, en heb je "meer liters" tot je beschikking. In de zomer zal het "verbruik" dus vrijwel altijd al dalen/gunstiger aftekenen.

Bijkomende factor is daarnaast dat wanneer "brandstof" een aandachtspunt is, ook al verandert er niets, het toch de ervaring is dat het verbruik terugloopt. Dat heeft ermee te maken dat iemand die bewust wordt gemaakt bij het verbruik (bijvoorbeeld door alleen maar simpelweg bij te houden wat het verbruik is), vanzelf al een lager verbruik noteert.

Maar in dit voorjaar (2012) tot heden, hebben we eigenlijk nog niet zoveel "zomer" gehad. Dus het effect wat veel experimenten vaak al vanzelf de wind een beetje in de zeilen geeft, is hier nu afwezig. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bij een hoger temperatuur zet brandstof uit, en heb je "meer liters" tot je beschikking. In de zomer zal het "verbruik" dus altijd dalen.

Als de brandstof al uitzet, bevat dezelfde hoeveelheid liters dan niet minder brandstof effectief?

Misschien dat bij een hogere temperatuur gewoon de motor efficienter loopt en de weersomstandigheden s'zomers rustiger zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het hangt er van af of je tankt uit een bovengrondse of een ondergrondse tank. Liters uit een ond. Gr. Tank worden groter en uit een bovgr. Tank worden Iets kleiner in de zomer en in de winter andersom. Dit scheelt in verbruik ongeveer .15 tot .20 liter ! Blijft het feit dat je het in de trekker kan blijven zoeken. De afgelopen jaren heeft bewezen dat daar geen substantieel voordeel meer te vinden is. Vanuit dat standpunt vind ik het interessant dat men het in de trailer probeert te zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Helaas hebben die tanks verwarming, en hier is een rechts zaak gaande omdat ze die aan hadden in de zomer......

Nu heb ik altijd wat moeite om dit onderwerp te beredeneren maar in de zomer produkt opwarmen naar b.v. 20 graden. heeft niet zo veel zin. Doe je dat in de winter, krijg je het koud aangeleverd (kleine liters), vervolgens opwarmen (worden de liters groter), dat heeft wel zin. In Nederland hebben de tanks geen verwarming.

Dat is de reden dat tanken in belgie loont omwille van prijs maar waarom die wagens die daar tanken zo vreselijk duur rijden in verbruik. Leg je hand maar op de tank en meer zeg ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

"s zomers rijdt je zuiniger doordat de lucht "dunner" is, minder luchtweerstand.

Ik heb 's gehoord dat bij brandstof de temperatuur gemeten wordt omdat

je zo de geleverde "energie" kan uitrekenen.

In de formule 1 mogen ze maar en bepaald aantal liters meenemen, daar wordt koude brandstof getankt

om zoveel mogelijk energie uit een tank te halen.

De auto kan ook nog stukken zuiniger worden door de motor op rendement te ontwikkelen ipv emissie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Volgens mij heeft je verbruik te maken met je snelheid die je rijdt, moest vandaag wat verder weg als normaal, met weinig in de laadbak, ik denk laat ik vandaag maar eens lekker 80 Km/u op de navi rijden over de A67, en wat denk je, iedereen gaat erover en met een behoorlijk snelheidsverschil ook nog. Maakt mij allemaal niet uit maar brandstof besparing begint met je rechter voet volgens mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
"

De auto kan ook nog stukken zuiniger worden door de motor op rendement te ontwikkelen ipv emissie.

Klopt een verbranding zonder veel afvalstoffen vergt meer brandstof. M.a.w. iets meer vuiligheid uit de pijp levert wel een motor/auto op met meer rendement of beter verbruik. Onze fossiele brandstoffen raken op maar doordat we weinig uitstoot meer mogen hebben, verbruiken we wel meer. Dus wat willen we, sneller door onze brandstofvoorraad heen zijn met schonere lucht of iets langer er mee kunnen doen met wat vuilere lucht ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met alle goede bedoelingen van dien.

Maar doe je raam eens open, en hou je vlakke hand eens een tijdje buiten het raam.

Dan weet je wat luchtweerstand is.

En dan moet je eens kijken hoeveel 'rommel' er op de cabine's staat.

Lampjes, poppen, lichtbakken, etc.

Na 5 min je vlakke hand buiten tehebben gehouden krijg je een zere pols, en als die 'rommel' staat altijd op de cabine.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden