[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

waar gaat het heen in nederland, Willem Rompen Heerlen failliet


Recommended Posts

  • Forumlid
Dat is één van diegenen "tussenin".

Iemand die dus wel elke wat moet meebetalen, waarop gerekend wordt, maar stiekem met de barman een afspraak heeft gemaakt dat de bijdrage aan het eind van de avond "opgeschreven" wordt omdat-ie z'n portemonnee is "vergeten". Dat gaat zo een paar weken door, tot er een flink bedrag staat. Waarna blijkt dat hij z'n portemonnee niet steeds was vergeten, maar dat hij een heel ander probleem heeft. Hij kán niet betalen.

Karel, laten we zeggen jij en ik horen ook bij die club van die 10 man. Wat vind jij dan van zo'n Rompen, die het doet zoals je hierboven omschrijft? Die wil je toch niet aan je tafel hebben zitten hè? Da's er inderdaad één die aan de tafel het hoogste woord heeft, en op het eind van de avond als iedereen weg is aan de barman vraagt of hij het op een briefje kan schrijven, met z'n "vergeten" portemonnaie.

Ik lees dan het verhaal hier van Riedl die failliet is gegaan. Heb vroeger nog regelmatig met z'n zoon staan praten tijdens het laden bij Schenker. Zo'n bedrijf, wat ook al sinds 1984 bestond, altijd heeft geweigerd met oosteuropeanen te werken, gaat dan uiteindelijk ook failliet. Dat vind ik sneu. Leek me altijd een fair bedrijf. Mijn woorden: het tegenover gestelde van Rompen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 298
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Johan. Tijden veranderen, en daar moet je op inspelen.

Zo niet, dan ga je ten onder.

We leven nu in een tijd dat alles goedkoper moet. Kan je het mee eens zijn of niet, maar dat is de trent.

k ben al een paar dagen weg uit NL, maar je mag mij eens vertellen wat er in het Nederlandse transport verandert is, laat ik zeggen de laatste 10jaar.

En dan doel ik niet op de Oostblokker.

Maar Nederlandse werkgever, Nederlandse chauffeurs.

10 jaar geleden was het zo. Eigen wagen, en de weekende thuis.

En dat is nog steeds zo.

Kijk dan wat er gebeurt met Oostblokkers. Vaste auto? Nee he. Weekende thuis? Nee he. Omrij kilomters omdat men thuis wil zijn? Bijna niet.

Ik wil de Oostblokker helemaal niet goed praten, maar kijk eens hoe 'rendabel' zo iemand is.

Ik heb het wel vaker geschreven/cometaar gegeven, over zondagavond vertrekken, of op vrijdagavond/zaterdagmorgen te gaan rijden.

Men (De Oostblokker) 'wint' al 24uur.

En als je het bekijkt, is die Oostblokker met 3 weken werken, 1 week vrij, meer vrij als 'jou'.

En over die koffietentjes. Ja vroeger.... Maar vroeger was vroeger. Zijn er nog chauffeurs/auto's zonder koffiezetter in de auto?

Koffie is best lekker, maar om daar nu 1,25Euro voor tebetalen...... In de auto maak je het voor 0,15ct.

Het is dat je de lichtmis aanhaalt, maar ik vond het vroeger al een ballentent.......... Die had toen zijn beste tijd al gehad.

Ik zit bij een baasje waar de auto's 'altijd' rijden. Vaste auto bestaat al een tijd niet meer.

Als ik het vergelijk met Nederlanders die ongeveer in hetzelfde werk zitten.....

Hoe zal ik het netjes zeggen..... Die chauffeurs betalen het 'verlies'.

En mijn salaris is meer als goed. Maar daarvoor heb ik geen vaste auto, en ben ik bv nu thuis.

En je zal het niet geloven, maar wij hebben duidelijk een chauffeurs tekort.

Ondanks dat wij met Oostblokkers werken.

Op onze auto's staat Miles ahead. Vage spreuk, ik weet het. Maar als ik kijk naar de Nederlanders in vergelijkbaar werk, dan is die tekst zo gek nog niet.

Stilstand is achteruit gang.

Vertel mij maar hoe het transport verandert is in NL.

Ik kan het hier op CF niet lezen. Ik lees nog steeds van het weekend thuis, en vaste auto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat vind ik sneu. Leek me altijd een fair bedrijf. Mijn woorden: het tegenover gestelde van Rompen.

Ik ken beide bedrijven niet (goed) genoeg om daarover te kunnen oordelen.

Wat ik wel wet is dat eigenlijk iedereen in het transport het moeilijk heeft. En dat er al veel te lang niets is verdiend bij de meeste (pure) transportbedrijven, die het echt van chauffeurs en kilometers maken moeten hebben. De meeste bedrijven zijn de crisis ingegaan terwijl er vóór die tijd ook al jarenlang niets is verdiend. De crisis duurt nu al zo'n jaar of 4 en het lijkt er nog niet op dat bedrijven binnen afzienbare tijd in staat zullen zijn om weer iets winst te gaan maken om het financiële gat wat geslagen is weer een beetje te dichten.

Deze crisis duurt te lang, veel te lang, voor een bedrijfstak die al amper "vet de botten" had. Dat eist op enig moment z'n tol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gisteren zag ik Herman den Blijker. Die ging naar De Lichtmis, daar bij Nieuwleusden. De Lichtmis trok het amper nog.

Kijk eens naar de Routiers in Frankrijk. Hetzelfde verhaal. De Roemeen en de Bulgaar gaat er niet eten. Ook al kost het maar 12 euro. Ze doen het gewoon niet. Kijk eens wat er aan routiers dicht gaan. Door dat de Hollanders, die over het algemeen elke dag wel ergens gingen eten, ingeruild zijn voor oosteuropeanen, heeft de transporthoreca flinke klappen gekregen.

het is toch jammer dat het zo gaat. Zowel met de banen voor de NL chauffeurs, als met de transporthoreca.

Dat was dan een herhaling,van Herman den Bijker,die is al een jaar of zo oud.

Maar je hebt wel gelijk, In Frankrijk word het ook steeds minder,omdat,ten eerste;dev Fransman in het weekend thuis wil zijn,ten tweede;er best veel auto's onderweg zijn maar deze chauffeurs overwegend uit Oost Europa komen en bijna altijd in de auto eten.

Ik ken er één in Frankrijk( http://www.chauffeursforum.nl/frankrijk1/37765-compiegne-beauvais-rouen-rn-31-a.html ) die de Polen wel binnenhaalt,hij laat ze op zijn parking parkeren en als ze bioj m eten schrijft hij een bonnetje van bewaakt parkeren,dat ze blijkbaar terug krijgen van hun baas.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

maar het ergere is verhalen doen altijd de ronde maar van deze firma heb ik al sinds kleine 2maanden verhalen gehoord wat er gaat gebeuren en wat ze daarna gaan doen. en dan denk je ja het zal wel maar tot nu toe kloppen wel al die verhalen over meneer rompen dus het speelt al heel lang en het eigen personeel moet dan gister om 16u een lullig berichtje over de boordcomputer krijgen van we zijn failiet. maar hij heeft in februari wel zijn dikke corvette opeens op zijn prive gezet hij heeft wel ervoor gezorgd dt het geregeld is en het personeel mag het zich nu uitzoeken. die kunnen nu niks meer regelen met eigen huis auto vrouw en kinderen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Weet ik niet Willem. Jij doet dat misschien bij ThermoTransit, een Corydon in Amerika, en RobNiat in Australië (of waar hij ook uit mag vogelen nu :-) ).

Maar dat is niet massaal. Maar de oosteuropeanen zitten hier wel massaal.

.....

.

Uh, Jvl: Er is een periode geweest, waar je ook reed, je kwam wel een Nederlander tegen (op een NL wagen).

De prijzen op Denemarken zijn grotendeels door de NEDERLANDERS aan gort gereden.Dit is geen hogere wetenschap, dit is puur zien en zelf ondervinden als transporteur.

Het kon niet op. Overal reden de Nederlandse bedrijven, niets was te gek. Maar om de concurrent af te troeven werd de prijs net iets lager ingezet dan die andere....

Wat jij aanhaalt met betrekking op Nederlanders in het buitenland....Uh, de meesten, ik kan niet in ieders knip kijken, krijgen regulier salaris, gelijk de autochtonen. Van harrie nak en mij weet ik het in ieder geval 200% zeker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Murphy, ik weet niet of dat zo is wat je zegt. Dacht dat de Denen eigenlijk juist nog erger waren dan de Hollanders. Toen ik net chauffeur was, waren er maar een paar die je altijd voorbij kwamen: de Ieren, de Oostenrijkers en de Denen. Die reden altijd al stuk harder. Spanjaarden en Italianen trouwens ook wel.

Maar of de Nederlanders nu zo'n prijzenduikers zijn geweest, denk ik zelf eigenlijk niet. Wat er nu fout is gegaan weet ik niet, daar zijn experts voor die dat kunnen vertellen. Alleen heb ik het vermoeden, dat Poolse transporteurs tegenwoordig dezelfde, of zelfs hogere tarieven hanteren dan Nederlandse transporteurs. Kijk eens hoeveel Polen je nog in het ferry werk ziet? Volgens mij zowat geen enkele meer. Litouwers, Roemenen en Bulgaren (en nog een paar Hollanders). De Polen kennen de prijzen wel.

Maar afgezien van of de Nederlanders nu de markt kapot hebben gereden, ik blijf de manier van Rompen niet netjes vinden. En mijn woorden: gewoon asociaal om zo van je personeel af te komen en om, terwijl het faillissement nog vers is, al te zeggen dat je door gaat starten en de Nederlanders gaat vervangen door oosteuropeanen. Als ik daar had gewerkt, zou ik toch een heel erg zure nasmaak eraan over houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja maar er zijn een paar oud medewerkers weer begonnen met ex materiaal van Timmer en heet nu JDT transport en trekt gewoon met hollanders voor P&O

Dus ik weet niet waar je deze wijsheid vandaal haalt

JD

Dus je geeft zelf al aan dat hij het verkocht heeft, want andere zijn begonnen met ex-materieel, dus is het toch niet van Jan Dirk meer?

knap dat jouw naam trouwens JDtrucker is, volgens mij zit jij heel dicht op de bron ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Corydon: Hoe is het leven daar vergeleken met hier? De kosten van het dagelijks leven? Is dat vergelijkbaar?

Vind het wel zo relaxed. Je kunt het eenvoudig houden of net zo moeilijk maken als je wilt.

Mijn mening is, als je het hier niet kunt maken, maak je het nergens.

Het dagenlijks leven is goed te doen, ben al een tijdje weg, maar het is hier over het algemeen vrij goedkoop.

BTW, oftewel de tax, is 6% gemiddeld, sommige staten meer, andere staten zelfs geen.

Het is een stuk rustiger dan NL en omstreken, behalve aan de kusten waar de meeste mensen wonen.

Ook kleine criminaliteit waar half NL voor bekend is bestaat hier niet, een auto radio stelen beland je soms 5 jaar in de gevangenis, dus dat gebeurt hier eigenlijk niet, mensen blijven overal vanaf.

En werk zat als chauffeur, echter vaak niet het beste, maar wie zoekt zal vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Jvl: Smeets ferry, daar trekken wel Polen, maar ook... A&G....

Ik vraag me dat wel eens af. Wat zijn nou daadwerkelijk de prijzen die betaald worden. Denk dat bijna niemand daar echt concrete cijfers over heeft.

Rijden Polen echt voor en appel en een ei, of voor €1,00 per km.

En is dat dan Pjor met z'n fax op zolder, of zijn dat de grotere bedrijven.

En als die 'duurder' zijn, zitten dan de 'West-Europese' bedrijven de zaak te verkloten??

Want het overgrote deel van de Oost-europese kentekende truck rijden onder een buitenlandse vestiging van een West-europees bedrijf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vind het wel zo relaxed. Je kunt het eenvoudig houden of net zo moeilijk maken als je wilt.

Mijn mening is, als je het hier niet kunt maken, maak je het nergens.

Het dagenlijks leven is goed te doen, ben al een tijdje weg, maar het is hier over het algemeen vrij goedkoop.

BTW, oftewel de tax, is 6% gemiddeld, sommige staten meer, andere staten zelfs geen.

Het is een stuk rustiger dan NL en omstreken, behalve aan de kusten waar de meeste mensen wonen.

Ook kleine criminaliteit waar half NL voor bekend is bestaat hier niet, een auto radio stelen beland je soms 5 jaar in de gevangenis, dus dat gebeurt hier eigenlijk niet, mensen blijven overal vanaf.

En werk zat als chauffeur, echter vaak niet het beste, maar wie zoekt zal vinden.

Klinkt goed..

Ook nog nadelen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Rijden Polen echt voor en appel en een ei, of voor €1,00 per km.

Polen rijden echt niet "voor een appel en een ei".

En tarieven per kilometer zeggen helemaal niets. Ik heb ook nooit echt kunnen begrijpen hoe bedrijven voor bepaalde (vaste) tarieven bij opdrachtgevers kunnen gaan rijden. Ik weet dat veel opdrachtgevers dat graag willen. En ik weet ook dat veel vervoerders daar instinken en daarmee akkoord gaan. Maar dát ze ermee akkoord gaan, dat heb ik nooit begrepen.

Want rijden voor een bepaalde (vooraf) afgesproken tarief per kilometer kán gewoon niet. Daar moet een vervoerder altijd op toeleggen. En in vrijwel alle gevallen gaat zo'n vervoerder dat tekort proberen te compenseren over de rug van z'n chauffeurs. En als er dan niet genoeg gestreept wordt in de uren die een chauffeur wel bezig is geweest, maar nooit door zo'n opdrachtgever betaald zullen worden, gaat die vervoerder gewoon failliet.

Zo simpel en triest is het eigenlijk.

Een kilometerprijs is "leuk" ..., achteraf. Per rit, per week, per maand en per jaar. Niet om een prijs af te spreken bij een opdrachtgever, maar als vergelijkingsmateriaal, gegevens om naast elkaar te leggen, voor de vervoerder INTERN. Niet voor opdrachtgever.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Per land zou je dan een apart km tarief moeten hebben. Want tol, bergje op bergje af, ect hebben veel invloed.

Maar je moet wel heel goed liggen bij je opdrachtgever als je na een rit mag zeggen: hallo, het kostte toch 10cent p/km meer, dus a.u.b. nog €60 bij de factuur erbij doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
of voor €1,00 per km.

Die 1 euro, dat is trouwens ook zo'n makkelijk getal wat vaak ergens rondzingt.

Om een voorbeeld te geven, ik zie wel eens bij vervoerders een wagen die bijvoorbeeld voor € 1,10 per kilometer rijdt, inclusief Tol, Maut, etc. Zulke opbrengsten (achteraf berekend, dus werkelijk verreden kilometers over een bepaalde periode) zijn echt geen "toppertjes". Maar dan rijdt zo'n auto met 2 chauffeurs erop, bijvoorbeeld 250.000 kilometer op jaar. (Daar moet dus ook het werk naar zijn).

Zo heb ik ook wel auto's gezien die rijden bijvoorbeeld € 11,25 per kilometer (ja .., ELF euro 25 per kilometer !!) bij mekaar. Maar zo'n auto rijdt dan maar 400 kilometer per week, en komt eigenlijk niet verder als een bepaald industrieterrein, weken achter elkaar. En dan een "dikke rit" van een paar honderd kilometer, om vervolgens weer een paar weken aaneen niet verder te komen als een industrieterrein ergens in Duitsland. Zulke auto's hebben dan 5 jaar nodig om 100.000 kilometer op de teller te zetten.

Om maar te laten zien dat een kilometerprijs amper wat zegt. En welke verschillen erin kunnen zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Familie en vrienden zijn nu wel ver weg. Oh... wacht.. je vraagde nadelen..

Niet eigenlijk, je moet je zelf wel weten aan te passen natuurlijk, verwacht niet dat de wereld zich aan jouw aanpast.

:D

Nee dat laatste is alleen in Nederland dat we ons aan iedereen aanpassen :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar je moet wel heel goed liggen bij je opdrachtgever als je na een rit mag zeggen: hallo, het kostte toch 10cent p/km meer, dus a.u.b. nog €60 bij de factuur erbij doen.

U kunt het gerust proberen.

Maar als u een auto (of zoals dat gaat vaak meerdere auto's) "per kilometer wegzet", dan zal die opdrachtgever u hartelijk uitlachen en wijzen op hetgeen met u is afgesproken. Meestal zeggen ze dan: "Ja .., het zat nu een keer tegen. Ik heb je hier nog nooit gehoord als het meezit. Maar ik zal het met een paar andere ritten wel goedmaken met u. Er zitten in de loop van de week nog een paar ritten aan te komen naar ...... (en dan noemt zo'n planner of opdrachtgever altijd een plaats een flink eindje weg, waar mooi wat kilometers in zitten, waar het altijd lekker vlot loopt met lossen en laden, van die ritten die iedereen ook altijd graag wil doen ..) aan te komen, ik krijg de gegevens straks binnen als het goed is. Wil je 2 van die ritten doen of niet?".

En als u echt tegensputtert: "Nou .., oké. Dan doe je hem toch voortaan niet meer! Dan bel ik wel een ander."

Meestal staat die vervoerder dan meteen al klaar om te zeggen: "Uhhh ..., sorry ...., zo was het niet bedoeld."

:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Meestal staat die vervoerder dan meteen al klaar om te zeggen: "Uhhh ..., sorry ...., zo was het niet bedoeld."

:p

En daar is het probleem.

Waar ik werk krijgen ze vrij vaak het verzoek om olie te leveren aan grote vervoerders. Die laten ook weten korting te willen hebben.

De eigenaar heeft nog nooit toe gehapt. En dat is karakter. Plus, hij haat ze zowiezo al....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Per land zou je dan een apart km tarief moeten hebben.

Zit ik juist zo m'n best te doen om aan te tonen dat een tarief per kilometer niet iets is om bij een opdrachtgever af te geven en daarvoor te gaan rijden. Dat het nooit kan.:p

Die opdrachtgevers willen dat natuurlijk wel graag. Dat is immers lekker makkelijk rekenen. Want dan weten ze waar ze mee klaar zijn. Een vervoerder komt daar nooit mee weg. Hooguit een tarief op basis van uren en kilometers. Dus € "zoveel" per uur + € "zoveel" per verreden kilometer, op nacalculatie te berekenen. Een rekening met: "zoveel" uur bezig geweest, tegen de afgesproken prijs van "zoveel" per uur, is "zoveel". Plus .., "zoveel" kilometer gereden, dat tegen de afgesproken kilometerprijs van "zoveel", maakt "zoveel". "Zoveel" en "zoveel" bij mekaar opgeteld, geeft totaal "zoveel" voor die rit.

Maar de meeste (grotere) opdrachtgevers stappen daar al nooit in. Die krijgen daar al "schrik" van.

Want dan komen de risico's van file's, of net niet op tijd meer kunnen laden, of een keer een halve dag staan te wachten op een losadres, of een zending die niet klaar staat, of een Alpenpas of grensovergang die vanwege de sneeuw is afgesloten, opeens bij die opdrachtgever te liggen. En dan loopt het rekensommetje in de war bij die opdrachtgever. En daar houden opdrachtgevers niet van, van dergelijke "tegenvallers".

Dan is het spelletje opeens niet leuk meer. De kaarten horen zo verdeeld te zijn dat alle onverwachte tegenvallers voor die vervoerder zijn. Niet voor de opdrachtgever, want dan is de LOL er snel vanaf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja Ja Het is er mooi neer gezet

Maar de meeste vervoerders durven niet Vaak rijden ze voor niks of er moet geld bij

Want ze durven niet meer te vragen Ze zijn gewoon bang Dat er een ander mee van door gaat

En daar bij kijk is Dat er de laaste jaren allemaal verandert is De autobaan moet betaald worden Ga je nu tanken kost voort een vermogen De chauffeur is duurder geworden En ga zo maar door

Het is niet voor niks dat er zo veel kapot gaat Ze kunnen het gewoon niet meer opbrengen

Huub

bewerkt door Knoalster
quote verwijderd, staat er direct onder
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Want ze durven niet meer te vragen Ze zijn gewoon bang Dat er een ander mee van door gaat

Deels heeft u misschien wel gelijk, maar in bijna alle gevallen zit een opdrachtgever natuurlijk precies aan de goede kant van tafel.

Die opdrachtgever heeft werk, wat altijd wel meerdere vervoerders graag willen doen. Dus die opdrachtgever is bijna altijd in de positie om te zeggen:"Zoveel wil ik ervoor betalen, er zijn een stuk of 5 vervoerders die deze opdracht willen hebben, dus zeg het maar .... Graag of helemaal niet, want laat ik het gewoon door één van die anderen doen die het graag willen".

Dus zo verschrikkelijk veel onderhandelingsruimte hebben vervoerders helemaal niet. Het "mag" gedaan worden voor de geboden prijs, of .... niet.

Veel meer smaken zijn er niet aanwezig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Of nog "mooier": Verladers die hun vracht per dag aanbieden waarbij je als één van de vaste (!) transporteurs een prijs kan bieden via een soort van E-bay-achtig systeem. Je raadt het al, degene met de laagste prijs gaat er vandoor met de vracht. Toch zie je in dit voorbeeld dat er, hetzij op een (vaak) negatieve manier voor de transporteur, onderhandelingsruimte is tussen de transporteur en verlader, iets wat niet vaak voorkomt tussen transporteur en onderaannemer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden