[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Werkgever leest mijn bestuurderskaart niet uit.


Igorski

Recommended Posts

  • Forumlid

Hallo, ik had een 2 vragen.

Mijn werkgever heeft het laatste jaar nog nooit de bestuurderskaart van mij uitgelezen en ook niet van de tacho zelf.

Ik meld er wel even bij dat het eigen vervoer is.

Ben ik nu ook ,, Nat '' mocht er controle komen of is alleen de werkgever daar verantwoordelijk voor ?

En dan vraag 2.

Deze vraag heeft betrekking op vraag 1.

Zoals jullie hierboven kunnen lezen is mijn werkgever nogal laks in het naleven van het arbeidstijdenbesluit.

Dit is ook 1 van de redenen dat ik ontslag ga nemen bij dit bedrijf ( waarschijnlijk vrijdag al, mocht ik aangenomen worden bij Breewel transport in Breda:rolleyes: )

Ook de rij en rusttijden hebben ze schijt aan en heb heel lang moeten zeuren dat ze nu eindelijk morgen de Tacho laten ijken.

Het is nu namenlijk zo dat de UTC tijd 2 uur achter loopt, en van de week wou ik een paar dagen netjes manueel invoeren ( omdat ik sinds het rustiger is geworden ook vaak met bestelbus rijdt ) springt dat ding ineens gewoon terug op het beginscherm !!!! :mad:

gevolg : 3 dagen non stop gewerkt !!!!!! 72 uur arbeidstijd !

Mijn vraag is nu : Mocht ik vrijdag aangenomen worden dan ga ik dubbelbemand naar Frankrijk. Ik houd netjes mijn opzegtermijn aan bij mijn huidige werkgever van 1 maand en heb dan mooi de tijd om mijn 28 dagen weer netjes volgens het boekje te krijgen.

Moet ik nu elke dag een print out maken en op de achterkant mijn arbeidstijd vermelden ? en dan bedoel ik ook van de dagen dat ik in een bestelbus rijdt ? Moet ik dan de voertuiggegevens van de bestelbus invullen of niet ?

Pikt de gendarmerie dat ?

Jongens, als jullie me zouden kunnen helpen heel graag want maak me best druk voor de boetes............Ik wil het allemaal netjes volgens het boekje doen maar in deze tijd moet je veel pikken bij je werkgever want je ligt zo op straat !

Iemand trouwens ervaring met Breewel transport ????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ben ik nu ook ,, Nat '' mocht er controle komen of is alleen de werkgever daar verantwoordelijk voor ?

U bent "verplicht" om uw gegevens van uw bestuurderskaart uit te laten lezen.

Maar als uw werkgever daar geen apparatuur voor heeft dan houdt het op. Dat kun u niet verweten worden.

Het is nu namenlijk zo dat de UTC tijd 2 uur achter loopt,

Dat klopt.

Zomertijd is UTC-tijd + 2 uur. Dus tijdens de "zomer" hoort de UTC-tijd 2 uur "achter" te lopen.

Mijn vraag is nu : Mocht ik vrijdag aangenomen worden dan ga ik dubbelbemand naar Frankrijk. Ik houd netjes mijn opzegtermijn aan bij mijn huidige werkgever van 1 maand en heb dan mooi de tijd om mijn 28 dagen weer netjes volgens het boekje te krijgen.

Meer heeft u niet nodig.

Als u die laatste 28 dagen netjes houdt, dan staan die op uw bestuurderskaart. Meer is niet nodig. Uitlezen deed uw (huidige) werkgever toch al niet, dus dat zoekt-ie dan maar uit.

Dat van die bestelbus zo ik laten zitten, maar wel proberen te zorgen dat uw "vrijbrieven" aansluiten. Alhoewel ik het gevoel heb dat uw (huidige) werkgever daar ook niet al te serieus mee zal zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

he Karel bedankt voor je reactie.

Ik probeer op een vrijdag bij mijn huidige werkgever de laatste dag te maken en op maandag bij de nieuwe werkgever te beginnen. Dan heb ik toch geen vrijbrieven nodig of wel ?

en over de gegevens van de bestelbus laten zitten : kan ik gewoon zeggen bij een controle in Frankrijk dat ik bijvoorbeeld maar part-time bij mijn huidige werkgever heb gereden en de rest van de tijd in een magazijn ofzo ? zouden ze daar moeilijk over doen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee Matthieu, wij zitten met de bouwvak ( verplicht 3 weken vrij ) dus ik heb er niet zo veel meer.

Ik wil gewoon weten hoe ik het beste met een schone lei kan beginnen zonder in Frankrijk in de problemen te komen.

Snappen hun niet dat je ook van werkgever veranderd kan zijn en voorheen misschien niet elke dag op de vrachtwagen heb gereden ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoi Igorski,

ik zou kijken of er nergens controlle is en er dan naar toe gaan, en vragen of ze de boel effe na willen kijken, je kunt namelijk maar 1 keer betalen voor het zelfde vergrijp en zo te lezen komen die voor rekening van je huidige werkgever...., dan begin jij ook met een schone lei.

je ziet ze nog al eens staan dezer dagen gewoon knipperen en toeteren moet jij eens kijken...

groeten martje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja dat zou ook een optie zijn Martje, maar betaal liever helemaal niks aangezien ik het ook niet breed heb bij deze werkgever.

Ga vanaf morgen ( ook al heb ik een hele dag niet gereden in de vrachtwagen ) aan het einde van de werktijd de vrachtwagen in en werk dan zo mijn bestuurderskaart van dag tot dag bij. Als ik volgende week mijn ontslag heb aangegeven vraag ik wel of ze mijn kaart een keer willen uitlezen.

Ze hebben wel apparatuur om hem uit te lezen maar het boeit ze gewoon niet om dat te doen.

Als het goed is staat dan ook op mijn kaart opgeslagen dat ie op die en die datum in ieder geval uitgelezen is toch ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik wil gewoon weten hoe ik het beste met een schone lei kan beginnen zonder in Frankrijk in de problemen te komen.

Gewoon zorgen dat de gegevens op uw bestuurderskaart geen overtredingen aangeven over de afgelopen periode.

De gaten verantwoordt u op het volgende formulier wat u zoveel als nodig uitprint en invult en wat u nog laat ondertekenen door uw huidige werkgever, telkens totdat u uit dienst gaat:

Vrachtauto

Verklaring van activiteiten

Een chauffeur moet met tachograafschijven of bestuurderskaarten zijn rij- en rusttijden van de afgelopen 28 dagen kunnen overleggen. In die periode kan, na bijvoorbeeld ziekte of verlof, een hiaat optreden zodra een chauffeur weer de weg opgaat. Om dit hiaat tijdens een controle van de rij- en rusttijden te kunnen verklaren, eisen sommige lidstaten dat een chauffeur een zogenaamde ‘verklaring van activiteiten’ kan overleggen. In Nederland is het gebruik van een dergelijke verklaring niet verplicht.

Meer informatie

Let daarbij vooral ook op de punten (17) en (18) .. !!

Snappen hun niet dat je ook van werkgever veranderd kan zijn en voorheen misschien niet elke dag op de vrachtwagen heb gereden ???

Nee, dat begrip hebben ze niet.

Twee chauffeurs van een Vlaamse touringcaronderneming kregen onlangs een boete van 39.000 euro opgelegd omdat zij geen patronaal attest konden overleggen aan de Franse handhavinginstantie. Een patronaal attest (of vakantiebrief) is een document waarin een chauffeur verklaart wat hij heeft gedaan op de dagen dat hij niet achter het stuur zat. De chauffeurs waren echter net begonnen bij hun nieuwe werkgever en konden een arbeidsovereenkomst overleggen.

Lees en huiver ( << klik !! < ).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kan ik gewoon zeggen bij een controle in Frankrijk dat ik bijvoorbeeld maar part-time bij mijn huidige werkgever heb gereden en de rest van de tijd in een magazijn ofzo ? zouden ze daar moeilijk over doen ?
Als zij je kaart uitlezen , bemerken ze ook dat ze niet is afgesloten ( uitgelezen ) door je werkgever , dan aankomen met parttime gewerkt veronderstellen zij dat je parttime met kaart en parttime met schijf hebt gereden en dat je de schijven hebt weggedaan wegens . De regel stelt dat men om de 3 weken je kaart moet uitlezen , deze van mij komt ook maar om de 4 weken tijdens het opmaken voor het loon uit de vrachtwagen , ook al rij ik 98% met de goeie oude tacho . Je zou bj jouw in de buurt een chauffeur of bedrijf moeten zien te vinden die de software en hardware heeft om de kaart uit te lezen , eventueel een repair center waar ze digitach herstellen . Als je huidige werkgever toch de gegevens van de kaart niet hoeft zou ik ze op een of andere manier ( mits een vergoeding ) laten uitlezen door ex zelfstandige die destijds de kaartlezer met software heeft aangekocht ( was 3 jaar geleden 1.200 € van rauwers ) tegenwoordig zijn er al toestellen te koop voor pak weg 100 euro , heb er geen ervaring mee of je kan afsluiten als zijnde uitgelezen , misschien zijn er wel collage chauffeurs die deze tools al bijhebben om via MDT door te sturen naar de werkgever . Ook in de merkgarage kan men je kaart uitlezen en mits daar het oponthoud van de technieker te vergoeden 1/2 uur 35 euro zal het je nog goedkoper uitkomen dan tegen de lamp te lopen . Je kan ook aan de noodrem trekken en de kaart als vergeten bij je oude baas en nadien spoorloos achtergehouden door die baas omdat deze de gegevens niet had uitgelezen , en je per spoed een nieuwe bestuurderskaart aanvragen ( mijn laatste koste 87 euro hier in België ) .
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Inderdaad Scania 440.

€ 39.000,- :eek:

Dat kon niet betaald worden, of de busmaatschappij wilde het niet ter plekke betalen, dat moet ik in het midden laten. Bus in beslag genomen, chauffeurs mochten zelfs de bus niet meer in en ook de passagiers moesten maar verder met een andere touringcar. Chauffeurs naar huis gehaald. En na een week of 2 onderhandelen door advocaten, met bemiddeling van Transport in Nood ( << klik !! < ), met veel heen en weer praten en faxen, etc, uiteindelijk "geschikt" op een betaling van € 10.000,- waarna de bus weer is vrijgegeven.

Het moet inderdaad niet gekker worden ............... :nee:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@ Trucker10

Igorski kan dan toch die kaart laten uitlezen meteen zodra hij bij z'n nieuwe werkgever begint? Daar hoeft hij dan toch niet voor te gaan zoeken?

Alhoewel ik nog geen ervaring heb dat zoiets onderweg beboet werd. Wanneer er niet wordt uitgelezen dan wordt telkens de oudste data gewoon op enig moment overschrijven met nieuwe data. Dat uitlezen is "verplcht" zodat de werkgever die gegevens kan bewaren voor een controle aan huis. Meer niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat je nog kan doen.

Omdat je huidige werkgever het blijkbaar toch niet intreseert. Zodra je 'fout' gaat. Stop je en trek je je kaart eruit, en rij je verder zonder kaart.

(Dan hopen dat je de laatste weken geen controlle krijgt......)

Maar op die manier hou je je eigen kaart goed.

Na je laatste werkdag bij die werkgever stap je bij een willekeurig transport bedrijf naar binnen, en vraag je of ze even je kaart uitlezen.

Maar denk dat je het ook bij Breewel kan doen.

Hun wissen die gegevens dan weer, en jou kaart is uitgelezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het goed is staat dan ook op mijn kaart opgeslagen dat ie op die en die datum in ieder geval uitgelezen is toch ?

Nee, dat wordt niet op de kaart opgeslagen en daar kun je dus geen last mee krijgen.

Mocht je zelf je pasje willen uitlezen kan ik je deze_tool aanraden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik weet het niet corne, het kosten toch een godsvermogen elke dag dat je geen vakantiebrief bij je had ? Was er een paar jaar geleden ook geen verhaal van een chauffeur, die van auto moest wisselen in Belgie, en daarbij ze vakantiebrieven vergeten was. Werd aangehouden in Frankrijk en moest ook iets in de 10000 betalen voor elke dag dat ie zich niet kon verantwoorden. Dacht dat Karel daar nog op gereageerd had. Punt daarbij was dat werkgever alles goed had gedaan (brieven meegegeven aan chauffeur) en de chauffeur uiteindelijk zelf voor de boete moest opdraaien.

Breewel ken ik verder als een zeer net bedrijf. Veel dubbelbemand weg en je komt ze door heel Frankrijk tegen. Zit je naar mijn idee goed. Als je zorgt dat je je laatste maand alles netjes heb zitten kan je zo aan de slag. Maar let goed op of ook echt alles goed is. Desnoods laten checken bij Breewel. Bij me laatste switch van werkgever dacht ik dat ik ook alles goed had. Bleek dat ik me weekendrust van 45uur niet voor mekaar had, 2e week bij me nieuwe werkgever werd ik in Baskeland gepakt en kon 3601 € aftikken. Geen lekkere binnenkomer dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat als mijn huidige werkgever geen verlofbrieven wil schrijven ? kan ik ze dwingen via het IVW ? ben een beetje huiverig geworden .............

Zelf doen, niet eens vragen of je werkgever het wil doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf verlofbrieven schrijven??? jaja en wie stempelt en ondertekent ze dan?

Voor zover mij bekend hoeft een stempel niet.

Wie ze ondertekend mag toch geen verrassing zijn als ik schrijf 'zelf doen'.

En in het geval ik me vergis en een stempel wel verplicht is kun je die makkelijk zelf maken.

Ik denk dat elk winkeltje met schrijfwaren wel stempels verkoopt waar je zelf de tekst van moet maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@ Igorski

Toch eigenlijk wel wat Debian zegt.

Ik heb u de link gegeven naar de word-documentjes die u op de computer kunt invullen en uitprinten. Zoveel als u maar wilt.

Wanneer u dat netjes doet, dan hoeft uw huidige werkgever er alleen nog maar een stempeltje (of iets dergelijks) onder te zetten en een "krabbetje". Daar zult u samen toch wel in samenspraak kunnen uitkomen?! U gaat toch zeker niet als vijanden uit elkaar?

Of is het zo'n situatie die nog wel eens voorkomt dat men overal de laatste maand van het dienstverband gaat lopen roepen dat het allemaal "k*t" is, altijd al is geweest, dat u nu nog even alles gaat proberen recht te zetten waar u nooit een probleem van heeft gemaakt, strak op uw strepen gaat staan, gaat dreigen met IVW, verder nog dat u opeens 3x zoveel gaat verdienen bij uw nieuwe werkgever, de auto heeft mogen uitzoeken, en er al een nieuwe voor u in bestelling staat die u helemaal naar wens mag laten inrichten?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat u daar met uw werkgever niet op een goede manier uit kunt komen. IVW doet hier helemaal niets aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

waar je aan moet denken is.

uitlezen is geen verwijdering.

je laat de kaart uitlezen maar alles blijft op de kaart staan.

je kunt de kaart niet wissen en opnieuw beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begin zo een gevoel te krijgen dat de brave man de goede weg wil gaan inslaan :ok:, gedaan met gefoefel :bey: en vanaf een propere lei starten , echter dat kaartje die alles heeft opgeslagen en niet is uitgelezen ( leeg gemaakt ) speelt parten . Is destijds bij de huidige werkgever de chauffeurskaart wel aangepast met de bedrijfsgegevens ? Persoonlijk zou ik ook de raad van roadtrain volgen , wegsmijten op een parking ( verliezen ) en asap de documenten voor vervanging / verlies aanvragen kost je een paar foto's en kan je binnen de 3 dagen hebben mits je het betalingsbewijs kan doorfaxen ( hier bij ons in België toch ) documenten aanvraag kan je van internet afhalen invullen , doorfaxen , belletje geven dat het verlies is en binnen de 2 uur krijg je de rekening deze uitvoeren ook doorfaxen en je kaart ligt 2 dagen nadien in je brievenbus .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden