[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

ad blue verbruik


Fland

Recommended Posts

  • Forumlid

Merk wagen/motor scheelt ook aanzienlijk in verbruik AdBlue. Een Daf verbruikt b.v. veel meer AB dan een Volvo. Scania is dramatisch en MAN zwemt er tussenin. Bij Scania verschilt het verbruik weer fors per type motor. Scania spuugt een gedeelte AB uit. Kijk maar eens naar de witte aanslag aan de zijkant boven de uitlaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 years later...
  • Forumlid

Dat klinkt mooi.

 

Maar er zit veel verschil in de werkzaamheden.

 

Rij je altijd lange afstanden, of zit je in het korte werk met veel stops en zware vrachten?

 

Euro 5 of euro 6 is tevens een groot verschil, maar erg merk gebonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb gister na een ritje 110 liter diesel getankt en 10 liter adbleu, Nu weet ik natuurlijk niet zeker of mijn voorganger alles 100 procent vol had gedaan natuurlijk. [ Meters gaven wel vol aan bij begin rit ]Zeker met adbleu want is nog wel een kloten werk om het erin te krijgen met die pomp. ding slaat steeds af. 

 

Was een DAF XF 106 480 pk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Volvo zit, naar eigen zeggen/schrijven op 8% bijvoeging van AdBlue. Dit hebben ze verhoogd, ten opzicht van de euro 5 motoren.

 

Bijvoorbeeld Scania kiest er voor om de verbrandingstemperaturen in het uitlaatsysteem hoger te laten oplopen, en daar door het AdBlue gebruik lager te houden.

 

Dus er is geen simpele vergelijking tussen de diverse merken te geven.

 

Nog minder is er een vergelijking te maken tussen het soort werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dagje remtesten (heel veel optrekken vanuit stilstand) met een FH500 bakwagen, beladen tot 44T totaalgewicht, was de volle 68L Adblue tank leeg op ong. 475km....😇

 

Adblue wordt voornamelijk bij het warm worden en optrekken gebruikt. Op constante snelheid veel minder. Je kunt dus heel moeilijk een vergelijk maken tussen de diverse merken en motoren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei iveco 35c17:

Zeker met adbleu want is nog wel een kloten werk om het erin te krijgen met die pomp. ding slaat steeds af.

 

Vulpistool eerst goed leeg laten lopen wil wel eens helpen, is mijn ervaring.

Maar, adblue vulpistolen werken in het algemeen niet fijn idd. Vind ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik trok hem altijd een klein stukje terug. De vulopening is maar heel klein en ik had het idee dat je daardoor al gauw tegendruk opbouwt. Door hem een paar centimeter terug te trekken krijgt hij wat meer lucht. Wel oppassen dat ie er niet uitlazert natuurlijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Naar mijn indruk doen die er weinig aan. Meeste van die dingen staan ook op onbemande locaties, is mijn indruk.

 

Heb het wel gehad dat ie leeg was (de tank bij de pomp dus) maar dat ik dus wel  adblue kon selecteren bij de betaalterminal. :confused: Zou ook niet mogen, vind ik dan.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden