[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rust invoeren Tacho


Lotus

Recommended Posts

Gast trucker10
Dan geef jij niet in op maandag dat je rust hebt genoten tot dan, als je een printje maakt zie je er een vraagteken op staan met daarbij een tijd, dat is de onverantwoorde tijd en daar is oom agent in sommige landen (waaronder B) zeer fel op.

Ik duw steeds op X of soms de kaart erin en rijden zonder .

In het begin deed ik dat en in de printscreen zie je maandag 4 dat ik mijn kaart inbreng en tijdens het rijden is die terug in/uit geweest ( deed die regelmatig ) en sinds ik gewoon de kaart inbreng en enkel maar op X of niks doe heeft dat probleem zich niet meer voorgedaan .

De tacho is medio januari voor ijking in de garage geweest en toen ik de garage belde over dat probleem zeiden die me steek gewoon je kaart in en begin te rijden ( omdat ik enkel binnenland rij ) .

En ja der komt soms wat te lezen , maar ................

post-15033-1394789084,7957_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
ik hoop voor jou dat het goed blijft gaan Daniël, maar het blijft fout bezig.

Dat zal ik aan den lijve ondervinden bij een controle :ja:

Dan kan ik ook de controleurs uitschijten omdat ik het fout doe :D:stom:

Ik krijg ook van bij ons op het bedrijf hierover geen vingertikjes :rolleyes: , nu ja de boete is toch voor de chauffeur en aangezien ik code95 op het rijbewijs heb gekregen ( de vrijstelling tot 9/2016 ) ga ze der vanuit dat ik de regels ken > wat eigenlijk niet zo is :eek: .

Ik zal eens die 24 pagina's tellende silabus doornemen en kijken of ik mijn leven alsnog kan beteren in onze zeer streng gecontroleerde branche :ja: .

Te hoog , te zwaar , te lang , te veel , te weinig vastgelegd , bij weer of geen weer ingehaald over het tweede baanvak enz....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

Ger , ik heb alles nog eens doorgelezen en handel volgens deze richtlijn .

post-15033-1394789090,538_thumb.jpg

Ik sluit mijn werkdag af op maandag avond en geef het land in , de disndag morgen steek ik mijn kaart in, druk op X geef land in en vertrek :ja: ik begin een nieuwe werkdag .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
het kan zijn dat je gelijk hebt Daniël, ik heb geen flauw idee eigenlijk,

Wanneer is het wel goed ?

Voor de ene is het zo , voor de andere is het anders .

Indien je werkzaamheden vooraf aan het rijden hebt gedaan > o.a. gereden met een analoge zou je dat moeten ingeven op je digi , maar bij mijn weten heb je toch die schijf om je te verantwoorden , natuurlijk de dag nadien of week nadien ligt die schijf misschien wel ergens anders .

Ik heb in februari een mailtje gedaan maar de mensen die in België de controles uitvoeren met de vraag of ik na aankomst bij mij thuis de kaart in de digi moest laten of deze er uithalen , daar ik enkel met dat voertuig rij en deze dan ook voor de garage op de parking blijft staan .

Het antwoord was > kaart eruit halen , je laat je bankkaart ook niet in je auto zitten . Indien ik mijn kaart mag laten zitten dan zou ik ook die periode pauze der hebben opstaan .

Daar jullie meerdere dagen van huis weg zijn kan je haast niet anders dan je kaart laten zitten , waardoor er automatisch pauze geregistreerd word .

Stel U voor dat ik na een verplichte rust van 45 uur een verlofbrief moet gaan halen bij het bedrijf . De wet verplicht U om deze 45 uur te maken .

Als ik nu een dagje verlof pak op maandag heb ik ook wel een verlofbrief vanaf vrijdag middernacht tot maandag middernacht , in die zin heb je dan ook terug gelijk .

Het is en blijft complex :ja: :ja: .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
Nou vooruit, dan doe ik het maar..;)

Dit betreft dan de procedure bij een VDO (DCTO 1381 relaise 1.4.)

[ATTACH=CONFIG]55084[/ATTACH]

Eerst de pas erin, en wachten op de gebruikelijke procedure; naam komt in beeld etc

[ATTACH=CONFIG]55085[/ATTACH]

Nu vraagt hij Invoer toevoegen? Indien men zoals in dit topic rust wil invoegen tussen einde vorige dienst en aanvang huidige dienst, drukt men op JA > OK

[ATTACH=CONFIG]55086[/ATTACH]

Men ziet nu de tijden van einde vorige dienst en huidige tijd (aanvang dienst). Druk met de pijltjestoets de cursor van links naar rechts door de onderste tijdlijn heen, en let goed op het symbool naast de onderste tijdlijn. Zorg dat deze altijd op rust (bedje) staat !!!)

[ATTACH=CONFIG]55087[/ATTACH]

Bevestig nu dat men rust heeft gehad tussen de twee datum/tijdgroepen zoals op de vorige foto en druk op JA > OK.

[ATTACH=CONFIG]55088[/ATTACH]

Voor diegenen die in het buitenland hun dienst aanvangen of eindigen: invoer landcode en bevestigen met OK

[ATTACH=CONFIG]55089[/ATTACH]

Nu is het wachten tot de tachograaf de pas heeft ingelezen. Naast het activiteitensymbool (bedje) staat een blokje. Wachten !!

[ATTACH=CONFIG]55090[/ATTACH]

Het blokje naast het bedje is nu een 'huisje' geworden. Dit betekend dat de pas is ingelezen en er kan nu gereden worden.

Ziezo, m'n nieuwe camera werkt, m'n laptop ook, en gratis wi-fi bij de Shell ook.

Snel weer verder met m'n rit...:D

Tekst foto drie krijg ik dus niet, waarschijnlijk ouder type tacho.. auto word in mei drie jaar,

kun je volgens mij ook geen bekeuring krijgen voor niet in voeren van je rust want dat gaat met deze niet..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumlid

Een al wat ouder topic maar volgens jullie doe ik het dus helemaal fout nu:

Ik werk alleen in het weekend op de vrachtwagen, daardoor zit ik 5 dagen lang dus niet op de vrachtwagen en maak dus 'rust'.

Nu doe ik tot nog toe zaterdagochtend m'n pasje in de tacho en beantwoord de vragen met 'nee' of ik wacht ze niet eens af

en even later staat de tacho alsnog op het standaard scherm met tijd/km aanduiding. Zondagavond haal ik m'n pasje eruit

en ga naar huis.

Als ik jullie moet geloven genereert de tijd tussen zondagavond en zaterdagochtend dus een onderbroken tijdslijn op m'n kaart

en kan ik hier fijn op beboet worden? Ik dacht dat deze standaard als 'rust' werd bestempeld? Ik kan toch aantonen dat de kaart

doordeweeks niet is gebruikt of niet dan?

Hoe hoog is deze boete als ik vragen mag?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als ik mijn pas invoer vraagt de tacho manuele invoer ja?ik bevestig dit de volgende vraag is einde dienst,met tijd en datum van laatste uitvoer pas,ik bevestig dit met ja ,dan de vraag van begin dienst,met tijd en datum van dat moment,bevestig weer met ja en bevestig manuele invoer bevestigen.neem toch aan dat ik mijn tijd zo juist verantwoord?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een al wat ouder topic maar volgens jullie doe ik het dus helemaal fout nu:

Ik werk alleen in het weekend op de vrachtwagen, daardoor zit ik 5 dagen lang dus niet op de vrachtwagen en maak dus 'rust'.

Nu doe ik tot nog toe zaterdagochtend m'n pasje in de tacho en beantwoord de vragen met 'nee' of ik wacht ze niet eens af

en even later staat de tacho alsnog op het standaard scherm met tijd/km aanduiding. Zondagavond haal ik m'n pasje eruit

en ga naar huis.

Als ik jullie moet geloven genereert de tijd tussen zondagavond en zaterdagochtend dus een onderbroken tijdslijn op m'n kaart

en kan ik hier fijn op beboet worden? Ik dacht dat deze standaard als 'rust' werd bestempeld? Ik kan toch aantonen dat de kaart

doordeweeks niet is gebruikt of niet dan?

Hoe hoog is deze boete als ik vragen mag?

Wat je in 40 uur bij elkaar hebt gesprokkeld kan binnen 1 minuut weer verdwenen zijn.

Ben zelf een maand geleden beboet voor te weinig nachtrust maken.

Had er 5 ipv 9 uur gemaakt.

Koste me 400 euro in Belgie.

Helaas pindakaas maar had die keuze toen bewust zelf gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Leuk Pierre, maar hier hebben we het eerder over gehad.

Dat werk zolang je één nacht/weekendrust toevoegt, maar van een normale week

waarin Porto ook misschien nog werkt moet je dus werktijden, rust, nachtrust invoeren.

Op dagen waarop 'n weekendrust wordt ingevoerd is dus gewerkt!

Beter maar niets invoeren en verlofbrieven( die zijn nu toch niet meer nodig) bij hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

Als je alleen van zaterdagochtend werkt tot zondagavond en de rest van de week vrij hebt kun je wel manuele invoer achteraf doen, maar op jou chauffeurspas zal alleen informatie komen te staan op de dagen dat ie er in heeft gezeten.

alle tussenliggende dagen waarop jou pas NIET in een digiapparaat heeft gezeten kunnen niet ingevoerd worden en daarvoor heb je een attest nodig ( vakantiebrief. )

en als je denkt dat je pas wel alle gegevens opslaat over de tussenliggende dagen dan probeer maar eens een print te maken van bijvoorbeeld de tussenliggende woensdag.......dat zal niet gaan omdat je pas er niet in zat.

misschien dat de allernieuwste generatie die gaten wel kan opvullen, maar de digi waar ik mee rij kan dat niet en dus vakantiebrief nodig voor de dagen dat je chauffeurspas niet in de digi heeft gezeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik voer gewoon altijd rust in als mijn pas erin gaat. Meestal rij ik ook nog wel een dagje doordeweeks maar door 'invoer bevestigen > JA' en rust invoeren zit je altijd goed.

Op die manier geeft ik toch aan dat ik vanaf de laatste uitvoer tot aanvang rust heb genoten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco
Ik voer gewoon altijd rust in als mijn pas erin gaat. Meestal rij ik ook nog wel een dagje doordeweeks maar door 'invoer bevestigen > JA' en rust invoeren zit je altijd goed.

Op die manier geeft ik toch aan dat ik vanaf de laatste uitvoer tot aanvang rust heb genoten?

dat klopt wat jij zegt, maar alleen voor de dagen dat je bestuurderskaart in een tacho heeft gezeten.

probeer maar eens een print te maken van een dag dat je niet gewerkt hebt en je kaart niet in een wagen heeft gezeten.

die info is er niet en dus ook geen sluitende achteraf ingaven.

voor tussenliggende dagen dat je kaart er niet heeft ingezeten is er de vakantiebrief.

die men tzt wil afschaffen, maar probeer het eens met die print van een dag die je niet gewerkt hebt.

op die chip staat alleen de info van de tacho toen ie er in zat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast rik bos

ik draai altijd mijn rust erop maar neem ook een vakantie brief mee.

heb al twee maal meegemaakt in Duitsland dat ze me niet om mijn vakantie brief vroegen

na het lezen van mijn kaart.

of het is toeval of ze hebben het toch gezien.

dat ik rust heb ingevoerd.

ik heb het niet gevraagd om geen slapende honden wakker te maken.

maar zal de volgende keer het toch eens vragen of ze het kunnen lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

als hun het kunnen lezen moet jij ook een print kunnen maken van de dagen dat je kaart er niet in heeft gezeten, als je bijvoorbeeld 3 dagen niet gereden hebt.

want hun lezen de chip op jouw kaart uit als ze hem uitlezen.

ik zou het ook wel 100% zeker willen weten, want ik doe altijd manuele invoer, maar heb nog nooit een print kunnen maken van de tussenliggende dagen van 00.00-24.00 uur. ( de dagen dus dat de kaart er niet in gezeten heeft ).

zolang als ik geen print kan maken ga ik er ook vanuit dat die data er niet zijn. en ook al springt de digitacho wel leuk over die dagen heen tijdens de manuele invoer tot aan het moment dat je kaart er weer ingegaan is , is er geen mogelijkheid voor mij om dat af te drukken.

daarom voor de tussenliggende dagen verlofbrief.....helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

freddie volgens mij kun je alleen een print maken per dag, want als jij ingeeft dat je een print wil vraagt dat ding van welke dag.

en dan kun je alleen die dagen laten printen waar jou kaart er in was en die het apparaat dus van de chip van je bestuurderskaart kan aflezen.

als je dan een print ziet van bijvoorbeeld de maandag dat je je kaart er weer ingestopt hebt EN manuele invoer hebt gedaan dan zul je zien dat ie vanaf 00.00 tot 06.00 ( het moment dat je begonnen bent ) wel dat stuk heeft toegevoegd.

op je print van die dag die je dan eventueel s'avonds maakt zul je dan achter de cumulatieven onderaan achter het vraagteken 00.00 zien staan en voor die dag heb je dan geen onverantwoorde tijd.

ditzelfde zul je ook zien op de print die je kunt maken van de laatste dag dat ie er in heeft gezeten toen je stopte om 1800 uur op vrijdag.

daar zal je print laten zien dat ie van 18.00 uur tot 24.00 uur rust heeft bijgeschreven en ook op die print zal achter het vraagteken 00.00 staan.

van de zaterdag en de zondag zul jij geen print kunnen maken en als iemand dat wel kan dan zou ik dat graag willen weten.

daarom heb je voor die dagen een verlofbrief nodig .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

ok... zo ver had ik nog niet gekeken.

maar als jij het kunt zien waarom kan ik er dan geen print van maken.

als die data die bij jou groen zijn in het weekend erboven er zijn moeten die toch ook uit te printen zijn.

of kan het per digi tachograafversie nog verschillend zijn.??

maar als jij hem uitleest net als oom agent dan moet die ook kunnen zien dat alles groen is en zou het vakantiebriefje dus totaal overbodig zijn als je manuele invoer doet.

maar probeer jij eens een print te maken na een weekend en na manuele invoer van de dagen dat je pas er niet in heeft gezeten.

ben benieuwd of dat dan tegenwoordig wel gaat.

als jou tacho al vraagt of je rust hebt gehad dan heb je denk ik al een jongere versie dan ik.

bij mij moet ik echt de knop nog lang vasthouden en komt ie met het scherm van de laatste uitvoer en dan moet ik net zo lang die knop inhouden tot ie weer bij de tijd is dat de kaart er ingegaan is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

maar dat betekent dus dat dat kaartje wat je hogerop laat zien door een oom agent is gemaakt.

ja ik ken die procedure..ben ook ooit mijn kaart kwijt geweest.

maar ik ben benieuwd of er iemand is die een print kan maken van een dag dat je eigen bestuurderskaart er niet heeft ingezeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

ok maar de voertuiggegevens zijn niet identiek aan de gegevens op de chip van mijn kaart.

en zoals jij het nu zegt zou het dus wel zo moeten zijn als je manuele invoer doet dat je met die uitlees apparatuur de ingegeven rust wel kunt zien en dan zou oom agent ook moeten kunnen zien dat je rust hebt gehad en de verlofbrief dan eigenlijk niet nodig zijn.

leuker kunnen we het niet maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

ja dat klopt allemaal, maar ik kan nog steeds geen uitdraai maken van de dagen die ik achteraf verantwoordt en waarop de kaart er niet ingezeten heeft.

die manuele invoer die ik doe voor bijvoorbeeld een zaterdag en zondag kan ik niet door middel van een print toonbaar maken.

je zegt zelf ook dat je niet op de dagen dat de kaart er niet inzit een print kunt maken van je eigen kaart.

dus ik doe iets wat alleen uitlees apparatuur kan zien en ikzelf niet.

want ik heb die uitlees spullen niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
probeer maar eens een print te maken van een dag dat je niet gewerkt hebt en je kaart niet in een wagen heeft gezeten.

die info is er niet en dus ook geen sluitende achteraf ingaven.

Dat is hier laatst ook al eens ter spraken geweest. Het komt er op neer dat ik een klappertje vakantiebrieven met me mee moet sleuren:p. Wel jammer dat het niet voldoende is om rust in te geven en dat daarbij voldaan is aan de gestelde eisen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

ik ben zondag vertrokken en heb op 7-7 handmatige invoer gedaan en dan komt er op de print van 5-7 mooi vanaf einde middag tot middernacht rust te staan en op 7-7 mooi vanaf middernacht tot aanvang ochtend rust te staan..

de tussenliggende dag 6-7 kan ik niet uitprinten dus scania 1001 kan dat misschien wel via zijn uitleessysteem lezen, maar printen in de wagen kan niet.

reactie op post 191...mijns inziens gaat het niet ook niet na handmatige invoer.

misschien bij bepaalde tacho's , maar dan zou je ook geen vakantiebrieven meer nodig hebben.

gyydo probeer eens een tussenliggende dag uit te printen als je kaart in wat voor wagen dan ook zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Oke John, ga dat de eerstvolgende keer proberen. Heb al een aantal weken niet meer gereden dus zal het eens proberen.

Stel dat je 5 dagen hebt gereden (ma-vr) bijvoorbeeld. Moet je dan wel het weekend verantwoorden, dus eigenlijk wat voor de fulltime chauffeurs geldt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden