[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rust invoeren Tacho


Lotus

Recommended Posts

Gast sindaco

nog een aanvulling gyydo

soms vraagt men er bij een controle niet na ( de verlofbrieven ).

maar als je alles in orde hebt en ze willen wat vangen kan het zijn dat ze er toch naar vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
nog een aanvulling gyydo

soms vraagt men er bij een controle niet na ( de verlofbrieven ).

maar als je alles in orde hebt en ze willen wat vangen kan het zijn dat ze er toch naar vragen.

Stond gisteren op een parking in Duitsland en daar was de BAG met een actie bezig.

Een Portugees werd gecontroleerd en had zijn Tacho oke, toen gingen ze verder kijken. Hij had een koeler bij met een extra sluiting over de handels van zijn achter deuren. Het was een klep die er vanonder af voor draaide en die hij met een kruissleutel vast moest zetten, dus een zeer veilige sluiting. Hij had een klein beetje afval achter in zijn trailer liggen en daar vielen ze over.

Echte muggenzifters.

Overigens was dat s' avonds om een uur of 7 en vanmorgen om 06.00 stonden ze er alweer.

Groet Harrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb mijn kaart er altijd in aangezien ik alleen op die wagen rijd, neem nooit een verlof brief mee want ik denk ik ben eigen ondernemer dus als ik wil kan ik alles schrijven wat ik wil, dus ook een valse dan kan ik toch beter het niet doen en hun uitleggen dat ik het als eigen ondernemer een wasse neus vind om zo brief te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
ik heb mijn kaart er altijd in aangezien ik alleen op die wagen rijd, neem nooit een verlof brief mee want ik denk ik ben eigen ondernemer dus als ik wil kan ik alles schrijven wat ik wil, dus ook een valse dan kan ik toch beter het niet doen en hun uitleggen dat ik het als eigen ondernemer een wasse neus vind om zo brief te maken.

op zich heb je gelijk hoor, MAAR het is een wettelijke bepaling, dus ik vraag mij toch echt af, of je dan geen vrij brief nodig hebt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
freddie volgens mij kun je alleen een print maken per dag, want als jij ingeeft dat je een print wil vraagt dat ding van welke dag.

en dan kun je alleen die dagen laten printen waar jou kaart er in was en die het apparaat dus van de chip van je bestuurderskaart kan aflezen.

als je dan een print ziet van bijvoorbeeld de maandag dat je je kaart er weer ingestopt hebt EN manuele invoer hebt gedaan dan zul je zien dat ie vanaf 00.00 tot 06.00 ( het moment dat je begonnen bent ) wel dat stuk heeft toegevoegd.

op je print van die dag die je dan eventueel s'avonds maakt zul je dan achter de cumulatieven onderaan achter het vraagteken 00.00 zien staan en voor die dag heb je dan geen onverantwoorde tijd.

ditzelfde zul je ook zien op de print die je kunt maken van de laatste dag dat ie er in heeft gezeten toen je stopte om 1800 uur op vrijdag.

daar zal je print laten zien dat ie van 18.00 uur tot 24.00 uur rust heeft bijgeschreven en ook op die print zal achter het vraagteken 00.00 staan.

van de zaterdag en de zondag zul jij geen print kunnen maken en als iemand dat wel kan dan zou ik dat graag willen weten.

daarom heb je voor die dagen een verlofbrief nodig .

Het kan wel. Ligt eraan welke generatie tacho je hebt.

post-8067-1394789783,3284_thumb.jpg

Ik heb het volgende al eens meegemaakt, op maandag met een nieuwe tacho de weekend rust er opgezet die ik netjes kon uitprinten en uitlezen op het display van de tachograaf en een week later met een oudere tacho weg waarbij ik de datum van de weekend rust niet meer kon oproepen. Miz heeft het dus te maken met de kaart en tacho samen of dat de nieuwere tacho 's iets op je kaart zetten wat een oudere generatie niet kan lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

Kijk daar heb ik wat aan...en anderen ook.

ik had al een vermoeden dat het ook aan de tacho generatie kon liggen en dan zal ik nog wel een oud beestje hebben.

nu zie je mooi het bewijs op een print en dan zou je dus eigenlijk geen vakantiebrief meer nodig hebben.

bij tacho's waarop het niet kan zit je nog aan dat briefje vast.

iig bedankt voor deze info.

mijn conclusie luidt nu dan ook dat de gegevens van de manuele invoer wel op je chip staan ( zoals scania 1001 al vertelde, maar waar ik het bewijs niet van kon vinden door middel van een print van de chip van mijn of een of andere bestuurderskaart )

nu dus duidelijk te zien op jou print.:cake:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik had maandag en dinsdag een andere auto mee. Ook met een VDO-tachograaf, maar waarschijnlijk een ander type als ik heb.

Normaal vraagt de mijn om 'invoer toevoegen' en kan dan de tussenliggende dagen die ik niet gewerkt heb verantwoorden als 'rust'. Daarna even bevestigen en zo is de tijdlijn ononderbroken.

Deze tachograaf gaf de datum-tijdgroep van het einde van mijn laatste dienst aan en vroeg toen 'einde arbeid'?. Deze heb ik bevestigd met ja, daarna is er niks meer gevraagd en heb ik niks meer toe kunnen voegen wat rust ofzo betreft.

Ik denk dus ook dat het sterk afhankelijk is van welk type of versie tachograaf men gebruikt. Ik zal morgen ook eens proberen om een printje te maken van de dagen dat ik niet gewerkt heb.

Had je ook met nee moeten beantwoorden, dan had hij wel gevraagd maar verdere aktievieteiten en had je alsnog de rust in kunnen voeren.

Groet Harrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Had je ook met nee moeten beantwoorden, dan had hij wel gevraagd maar verdere aktievieteiten en had je alsnog de rust in kunnen voeren.

Groet Harrie

ja minuut voor minuut dat schiet niet op,maar ben blij dat je ook eens met zo een hebt gereden Pierrre,had al keer gevraagd hoe je rust dan moest invoeren en je antwoorde dan hoe het bij je eigen auto ging,maar bij mij dus niet werkte..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ja minuut voor minuut dat schiet niet op,maar ben blij dat je ook eens met zo een hebt gereden Pierrre,had al keer gevraagd hoe je rust dan moest invoeren en je antwoorde dan hoe het bij je eigen auto ging,maar bij mij dus niet werkte..

Nee hoor, alleen je moet de knop ingedrukt houden en dan gaat de tijd even later snel vooruit.

Groet Harrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Momenteel even digi rijdend (collega's op vakantie) voer ik nu netjes ook handmatig de rust in tussen vorige en huidige dag...denk ik het eindelijk te weten met behulp van dit topic.

Maarja, nu staat er hier thuis een digiding...morgen rij ik die leeg naar de baas....en ga een andere digiauto meenemen voor de rit.

Hoe voer ik die boel nou weer in dan? wat een draak van een ding is zo'n digitacho eigenlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

Ik laat mijn kaart uitlezen als ik ga tanken een geef dan bij het terugplaatsen " pauze in " heb ook al gehoord dat je best " stand-by " zou ingeven , omdat je bezig bent geweest met ....... in mijn geval kaart wagbrengen naar d eloonadministratie , wisselen van wagen is ook bezig zijn , pauze is beschikken over je vrije tijd :angel:.

post-15033-1394789881,5402_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...
  • Forumlid

Bij ons in de firma ook vele vragen hoe het nu dan echt moet. Heb zelf ook al een paar dagen zitten te testen en steeds kreeg ik weer een vraagteken op mn uitdraai, elke volgens ingewijden in Duitsland sowieso al met 150 euro per stuk worden beloond. Heb een filmpje gevonden (duitstalig) en als ik precies zo doe als in dat filmpje, heb ik geen vraagtekens meer op mn printje, dus zo doe ik het vanaf nu elke dag.

ppff  wat een gedoe,,,  op dat filmpje ben je al half uur bezig voor je weg kan rijden,   ik doe gewoon wat die man op die curcus me zei s,avond thuis kaart eruit dan op out,,  smorgens weer erin bij invoer toevoegen ,nee,   zo is me dat geleerd op de laatste curcus,altijd nee, als je gewoon dagritten hebt,   dus zal wel goed zijn.   voordat er reactie op komt dat ik het niet goed doe  anders is me het verkeerd geleerd, wat zijn dat voor een lui dan die curcussen geven.

bewerkt door a chauffeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ppff  wat een gedoe,,,  op dat filmpje ben je al half uur bezig voor je weg kan rijden,   ik doe gewoon wat die man op die curcus me zei s,avond thuis kaart eruit dan op out,,  smorgens weer erin bij invoer toevoegen ,nee,   zo is me dat geleerd op de laatste curcus,altijd nee, als je gewoon dagritten hebt,   dus zal wel goed zijn.   voordat er reactie op komt dat ik het niet goed doe  anders is me het verkeerd geleerd, wat zijn dat voor een lui dan die curcussen geven.

 

Dit is mij ook zo verteld, behalve het op out zetten dan.

Ik heb het boek er even bij gepakt wat ik begin dit jaar gekregen heb op de tacho cursus.

 

Er staat letterlijk:

Daarna volgt de vraag of u handmatig wilt invoeren.

Dit is normaliter niet het geval, dus u kunt op nee drukken.

Wanneer wel?

Als u bijvoorbeeld enkele uren magazijnwerkzaamheden achter de rug hebt voordat u instapt.

Dan moet u de magazijnwerkzaamheden handmatig invoeren.

 

Verder staat er in het boek dat er gewacht moet worden tot het symbool van de bestuurderskaart compleet is.

Omdat het apparaat anders rijden zonder kaart aangeeft.

Vroeger deed ik dat ook nooit, omdat in de handleiding van de tachograaf (VDO uit 2008) stond: als het blokje verschijnt, dan zijn de belangrijkste gegevens ingelezen en kun je gaan rijden.

Mij tacho gaf dan ook geen rijden zonder kaart aan.

Nu wacht ik voor de zekerheid  maar braaf 3 minuten, totdat het symbool compleet is.

Eerst was dat 2 minuten, maar met mijn nieuwe kaart(sinds een maand) duurt het 3 minuten.

 

Het blijft waardeloos dat er geen eenduidige software en uitleg mbt tot handmatig rust invoeren is voor de tacho's.

Door de controlerende instanties kun je dus op volstrekte willekeur bekeurd worden.

bewerkt door Showfeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

nee inderdaad op out zetten  hoeft nog niet eens, als mn kaart eruit is, is het klaar voor mij, wat er daarna met de auto gebeurt is mijn pakkie aan niet meer,   ik zet um dan  wel op out,  omdat als ik onderweg naar huis ga ik zeker weet dat de jongens van het laden er mee gaan rijden op het terrein,   maar inderdaad het hoeft niet,  zo is mij dat verteld op de curcus..  gedoe allemaal joh.. en als ik globaal lees wat hier al allemaal geschreven is hoe het moet, mag je wel professor zijn.

bewerkt door a chauffeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

zeg er wel bij Pierre dat het niet eenvoudig is allemaal,heb nu dafs lopen met VDO tachos erin en scanias met stoneridge,bij de scanias zitten die Nwe erin met 1 min regeling en daar kan je gewoon je dagelijkse rijtijd op zien ,op die vd VDO weer niet en moet je een printje maken.ze moeten gewoon 1 goede tacho uitvinden en die verplicht stellen voor alle merken.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mwaaah, het is ook een hoop gelul joh, lekker belangrijk allemaal.

Hoor je iemand heel verontwaardigt klagen over een misselijk hoge boete die hij eerder dit jaar gehad heeft ergens in het buitenland voor een paar van dit soort 'onbenullige zaken'.

"Rust invoeren, out of scope, bediening tachograaf, 24-uursregel? Nog nooit van gehoord, als ik me daar allemaal mee bezig moet gaan houden...."

 

Het moet allemaal vooral niet te moeilijk worden en het moet al helemaal geen tijd kosten om jezelf , -b.v. onderweg wanneer men een paar uur staat te niksen- eens goed in een instructieboekje te verdiepen.

Niet persoonlijk op jou gericht, maar dat is wat ik vaak hoor als het gesprek onderweg over dit soort zaken als tachograaf, rijtijden en boetes gaat.

We hebben hier allemaal de mond vol over 2e-rangs Oostblokkers, kutchauffeurs en over hoe verschrikkelijk goed en vakbekwaam de Nederlandse topchauffeur dan wel is, maar volgens mij nog niet de helft van alle vakmensen hier aanwezig op dit forum beheerst één van de allerbelangste onderdelen van ons vak als beroepschauffeur: kennis van de Rijtijdenwet en het correct bedienen van een tachograaf.

In plaats van zich een keer te verdiepen in deze materie doet men het liever af met dooddoeners als "gelul allemaal" en dat soort uitspraken.

Tsja....

 

nee zo verschrikkelijk goed vakbekaam valt inderdaad wel mee, als ik kijk voor al die curcussen of erna, pfff    zoveel wijzer of vakbekwamer ben ik er nou ook weer niet van geworden inderdaad, eigenlijk het meeste wist ik wel, was zowiso al een A chauffeur, wat betreft het correct bedienen van de digi tacho,  tja hoe mij dat geleerd is op de curcus blijkt na alles wat ik hier lees niet veel van tekloppen, dus wat moet je met zo,n curcus dan vraag ik mij af,  inderdaad zelf de boeken te hand nemen op eigen houtje zoals ik altijd al heb gedaan is dan de manier,  maarja  wat dat betreft ben ik de laatste tijd wat lui en gemakkelijk uitgevallen,,  maarja zal toch maar eens de moed bijelkaar rapen als ik ergens een tijdje moet wachten ofzo.. ja je moet er wat voor over hebben zeggen ze, voor dat geweldige salaris einde vd maand.   maar doe het vooral omdat ik geen bekeuringen wil LOL , want dan word het salaris wat overblijft nog minder dan een  bijstanduitkering  waarschijnlijk.

bewerkt door a chauffeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden