[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

standairco


Gast sindaco

Recommended Posts

Gast sindaco

ook onder het rijden kun je gewoon deze standairco gebruiken

ik doe dat vaak in het voor of naseizoen, dan hoeft de airco van de wagen nog niet aan.

ik weet niet hoe het met de WAECO 800 is maar deze MINI COOL COMPACT met dubbele compressor is al een jaar op mijn wagen en voldoet prima

dus ook gewoon onder het rijden prima te gebruiken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 98
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

de mijne is ondertussen terug geweest naar de daf en daar hebben ze ivm dat nare piepje alle draaiende onderdelen vervangen.

is 1 week goed gegaan en nu begint hij weer te piepen.

ik heb daarom maar eens gebeld met RKG in Haps omdat die op hun site vermelden dat er voor een volvo met klein dakluik een aanpassing gemaakt moet worden om dat ding te kunnen monteren.

daar zeiden ze dat het kan zijn omdat de mijne met de A6 tapeinden vastgemaakt is en zodoende misschien de bodemplaat beetje krom trekt en dus klein beetje verwrongen word daardoor de ventilator beetje aan gaat lopen.

ze hebben bij RKG een beugel ontworpen zodat de airco met de daarvoor bedoelde A8 tapeinden vast gezet kan worden zoals ook door dirna bedoeld is.

mijn baas dus even gebeld met RKG om dat na te vragen en die kreeg hetzelfde verhaal te horen dan er tegen mij verteld was.

dus gevraagd wat zo,nbeugel dan mag kosten.

hou je vast daar durven ze gewoon 350euro voor te vragen.

blijkbaar hebben er meer mensen problemen met de dirna bycool compact.

een chauffeur van MRC wist mij te vertellen dat er bij hun al minimaal 20 terug zijn gegaan richting dealer of fabriek.

maar werken doet dat ding als een tietrelier....

bij mij voorlopig nog met zacht piepje.

maar daar hebben ze oordopjes voor uitgevonden.

word vervolgd dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vraagje, zijn er extra accu('s) nodig voor een standairco en hoelang kan de airco daar op draaien.

De extra accu('s) zouden wel een probleempje voor mijn werkgever op kunnen leveren van de zijkanten de vrachtwagen zijn helemaal vol met tanks.

Oplossing:confused:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vraagje, zijn er extra accu('s) nodig voor een standairco en hoelang kan de airco daar op draaien.

De extra accu('s) zouden wel een probleempje voor mijn werkgever op kunnen leveren van de zijkanten de vrachtwagen zijn helemaal vol met tanks.

Oplossing:confused:.

de airco draait gewoon op je normale vrachtwagen accus.

erzit ook een dubbele onderspanningsbeveiliging (leuk scrabbelwoord)

op.

dus in theorie moet je smorgen,s gewoon kunnen starten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

ze vreten stroom , maar de mijne draait gewoon 9 uur per nacht en met de 2x 225 ah accu's is dat geen enkel probleem

ze pakken snel 10-14 ampere weg per uur

wat ik wel altijd doe is meteen op manueel zetten en dan kiezen voor 1 pomp en de ventilatorstand op 2.

ik laat hem nooit op automaat draaien ( dan is ie vindt ik te wisselvallig met uit en aangaan )

als dan na het douchen en eten de cabine lekker koel is zet ik de ventilator ook op stand 1

zo verbruikt ie de minste stroom, maar hij blijft gewoon de hele nacht lopen

alleen in de weekenden als we zondag's niet rijden dan kan ie geen twee nachten achter elkaar 9 uur draaien zonder dat ie de accu's leegtrekt

dus 1e nacht uurtje of 7 en dan 2e nacht uurtje of 5

dat haalt ie wel en 2e nacht ff van tevoren met wagenairco goed de cabine koelen.

dat is idd niet mis voor die beugel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...
  • Forumlid
heeft er iemand misschien ervaring met standkoeling(waterbak)??????

Krijg waarschijnlijk n webasto op t dak...dat was de enige die gemonteerd kon worden zonder boven de 4 meter uit te komen....

Ben benieuwd..

aan je info te zien rij jij op een scania topline.

bij ons hebben er al een paar toplines een bycool minicompact op staan en die blijven ook onder de 4 mtr.

Even een update voor wat betreft mijn standairco.

Na lang gezeik te hebben gehad hebben ze bij daf tilburg nu toch maar zo,n beugel besteld bij rkg in haps.

Na twee dagen garage de beugel ertussen gezet en daarna lekte het ding.

Schijnt een veel voorkomend euvel te zijn omdat het condenswater niet goed weg kan lopen als je bv te schuin staat.

Daarom hebben de nieuwe bycools nu een modificatie daarvoor.

Doordat hij lekte hebben ze besloten om er toch maar een nieuwe op te zetten.

Wat een verschil die beugel!!!!!!

Hij blaast nu veel harder en uiteraard is het piepje verdwenen.

Ik stel de timer nu op 7 uur in op automatische stand en de accus hebben daar helemaal geen problemen mee.

Ik heb bij het baasje op de plaats op een doordeweekse dag dat ding een keer op vol vermogen gezet en daarna ben ik naar huis gegaan.

S,morgens stond de airco uit wat dus betekent dat de accubeveiliging zijn werk gedaan had.

De auto starte nog perfect op dus die beveiliging schakelt hem op tijd uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

idd hebben de nieuwe mini compact's een veranderde structuur

op onze 105 zit er dus een van het laatste type en de waterafvoer zit niet meer in het midden van de standairco. ( vroeger zat ie daar precies boven de elektronica, met alle gevolgen die je zelf kunt bedenken als de bak te vol wordt. )

nu zit deze afvoer en overloopbak helemaal voor in de standairco en ver weg van de elektronica.

afgelopen week weer heerlijk geslapen met zijn drieen bij een buitentemperatuur van rond de 23 graden in de nacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
idd hebben de nieuwe mini compact's een veranderde structuur

op onze 105 zit er dus een van het laatste type en de waterafvoer zit niet meer in het midden van de standairco. ( vroeger zat ie daar precies boven de elektronica, met alle gevolgen die je zelf kunt bedenken als de bak te vol wordt. )

nu zit deze afvoer en overloopbak helemaal voor in de standairco en ver weg van de elektronica.

afgelopen week weer heerlijk geslapen met zijn drieen bij een buitentemperatuur van rond de 23 graden in de nacht.

Ik hoop voor dirna dat ze ze niet allemaal terug gaan krijgen.

bij ons zijn er toch al wel zo,n 6 waarvan er door lekkage kortsluiting in bedieningselement gekomen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Gast sindaco

ze hebben bij mij alleen bij de laatste nieuwe het printplaatje vervangen, want die stuurde de ventilator op het dak niet meer aan.

scheurtje in printplaat en als die printplaat warm wordt zet het uit en is het contact weg.

en als die ventilator boven in de unit niet werkt kan er niet genoeg warmte weg en wordt het binnen warm.

als het ooit voorkomt check dan eerst de extra zekering die in de pluskabel voor die ventilator is ingebouwd.

bij mijn vorige was dat een 5 ampere zekering en die ging nog wel eens stuk

ik heb hem toen vervangen door een 10 ampere en nooit meer last van gehad.

bij v d kamp transport in druten hebben ze ook veel van deze standairco's en ook op volvo's

heb die jongens eigenlijk nog niet met problemen gehoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ze hebben bij mij alleen bij de laatste nieuwe het printplaatje vervangen, want die stuurde de ventilator op het dak niet meer aan.

scheurtje in printplaat en als die printplaat warm wordt zet het uit en is het contact weg.

en als die ventilator boven in de unit niet werkt kan er niet genoeg warmte weg en wordt het binnen warm.

als het ooit voorkomt check dan eerst de extra zekering die in de pluskabel voor die ventilator is ingebouwd.

bij mijn vorige was dat een 5 ampere zekering en die ging nog wel eens stuk

ik heb hem toen vervangen door een 10 ampere en nooit meer last van gehad.

bij v d kamp transport in druten hebben ze ook veel van deze standairco's en ook op volvo's

heb die jongens eigenlijk nog niet met problemen gehoord.

het probleem is ook niet volvo maar de normale globetrotter.

die heeft een heel klein dakluik en daar moet een aanpassing voor gemaakt worden.

de globetrotters xl hebben een groot dakluik ongeveer net zo groot als jouw dakluik was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dit is niet de temperatuur die ik ingesteld had maar de "kamertemperatuur" s'avonds rond een uur of 1900

heb heerlijk geslapen later en deze airco verdient een dikke 9

Ik heb dezelfde, half jaar oud en werkt alleen nog met de afstandsbediening...

Alleen als de zon weg is koelt hij, bij zon en plus 25 graden blaast ie warme lucht de cabine in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco
Ik heb dezelfde, half jaar oud en werkt alleen nog met de afstandsbediening...

Alleen als de zon weg is koelt hij, bij zon en plus 25 graden blaast ie warme lucht de cabine in.

als hij weer warme lucht naar binnen blaast, dan check eens of boven op het dak de ventilator wel werkt.

anders moet je de zekering die in de bak zit met die 4 instroomopeningen vervangen.

bij mijn eerste standairco is die vaak stuk gegaan en ik heb de 5 amp vervangen door een 10 amp.

er warme lucht naar binnen geblazen omdat die ventilator boven het niet wegblaast.

wat ik in italie wel merk is als wij in een laadkuil staan en het is 30 plus buiten dat de capaciteit minder is.

maar dat is logisch, want als de zon weg is en het is s'nachts 20 graden dan slapen wij toch onder het dekbed.

overdag koelt ie met de volle zon op het dak minder maar toch voldoende om nog ruim een uur lang de cabine koel te houden.

maar check die zekering maar.

haal de buitenplaat weg en draai dan de 4 lange moeren van de binnenbak met de instroomopeningen open en laat die bak zakken.

je ziet dan vanzelf 1 kabel met een zekering ertussen en kijk maar of die 5 amp zekering nog heel is.

warme lucht is bij mij ENKEL voorgekomen als die zekering stuk was!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

of de printplaat is defect, wat ik bij de 2e standairco nu op de 105 heb gehad

die gaf 5-8 min koude lucht en dan werd het warm omdat de stroom naar die ventilator die ik aangaf onderbroken werdt door de printplaat en dan kan hij niet koelen.

dus zoek het in ieder geval in de richting van die ventilator.

kun je op het dak checken door met je hand te voelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
als hij weer warme lucht naar binnen blaast, dan check eens of boven op het dak de ventilator wel werkt.

anders moet je de zekering die in de bak zit met die 4 instroomopeningen vervangen.

bij mijn eerste standairco is die vaak stuk gegaan en ik heb de 5 amp vervangen door een 10 amp.

er warme lucht naar binnen geblazen omdat die ventilator boven het niet wegblaast.

wat ik in italie wel merk is als wij in een laadkuil staan en het is 30 plus buiten dat de capaciteit minder is.

maar dat is logisch, want als de zon weg is en het is s'nachts 20 graden dan slapen wij toch onder het dekbed.

overdag koelt ie met de volle zon op het dak minder maar toch voldoende om nog ruim een uur lang de cabine koel te houden.

maar check die zekering maar.

haal de buitenplaat weg en draai dan de 4 lange moeren van de binnenbak met de instroomopeningen open en laat die bak zakken.

je ziet dan vanzelf 1 kabel met een zekering ertussen en kijk maar of die 5 amp zekering nog heel is.

warme lucht is bij mij ENKEL voorgekomen als die zekering stuk was!!!

Ik denk dat hij gewoon stuk is. Wat ik nu doe is savonds een uur lang de motor laten draaien met de gewone airco vol vermogen de cabine ijskoud maken met gordijnen dicht, daarna houd de standairco de kou redelijk lang vast. Wel jammer dat eerst de zon weg moet zijn. Maar hij moet toch gemaakt worden vanwege die bediening die stuk is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

kijk nou eerst naar die ventilator, kleine moeite om te voelen of die het doet als je de airco aanzet.

en als je handmatig op de display niks meer kunt kan er natuurlijk ook meer aan de hand zijn.

maar je hebt nu wat opties die je zelf snel kunt checken en als die ventilator boven het niet doet dan is geheid die zekering stuk of de printplaat geeft de stroom niet goed door.

nieuwe printplaat erin ( garantie ) en het moet weer werken.

of als het de zekering is die vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het gaat mij om die Temperatuur.Kabine op 36 graden zetten.

Ga daar maar is in slapen En kijk maar is hoeveel vocht je verliest.

Daar zit gevaar.Hwm

Begrijp het niet, voor jaren is er rondgereden zonder airco nog niet eens eentje voor onder het rijden en nu is het ineens gevaarlijk. Vochtverlies kun je opvangen door genoeg te drinken en veel zoute zooi eten.

Maargoed. Ik heb ook een standairco maar die werkt alleen als er een kleine diesel moter bij draait. Dat kreng vraagt best veel stroom en nog als het echt heet is en de luchtvochtigheid boven de 75% is kan hij het moeilijk aan. Dan maar gewoon de moter laten lopen. Wordt hier trouwens veel gedaan. Een goede nachtrust is belangrijk. Als je 's nachts niet kunt slapen van de hitte en gewoon de volgende dag weer de hele dag moet werken, da's pas gevaarlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Begrijp het niet, voor jaren is er rondgereden zonder airco nog niet eens eentje voor onder het rijden en nu is het ineens gevaarlijk. Vochtverlies kun je opvangen door genoeg te drinken en veel zoute zooi eten.

Maargoed. Ik heb ook een standairco maar die werkt alleen als er een kleine diesel moter bij draait. Dat kreng vraagt best veel stroom en nog als het echt heet is en de luchtvochtigheid boven de 75% is kan hij het moeilijk aan. Dan maar gewoon de moter laten lopen. Wordt hier trouwens veel gedaan. Een goede nachtrust is belangrijk. Als je 's nachts niet kunt slapen van de hitte en gewoon de volgende dag weer de hele dag moet werken, da's pas gevaarlijk.

Dat antwoord dat jij qoute van HWM sloeg en slaat nergens op.

Sindaco had zijn airco niet op 36 graden staan maar liet zien op het display hoe heet het op dat moment in zijn auto was.

Maar voor sommige mensen blijft lezen een moeilijk iets.

En dan doel ik uiteraard op HWM en niet op jou.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

afgelopen weekend in chiasso was het record van 36 graden gebroken

we kwamen terug bij de wagen die daar de hele dag in de volle zon staat en dit was de nieuwe hoogste binnentemperatuur.

post-1283-1394780183,8427_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...
  • Forumlid
Iemand eigenlijk ervaring met die airco's die tegen de achterzijde van de cabine worden geplaatst?

Maakt dat bv uit voor wat betreft koelingscapaciteiten etc.

Als je gaat kijken naar de koelcapaciteit van die dingen dan ligt die altijd veel lager dan de opbouwapparaten.

Wat ook een probleem is volgens mij is dat warme lucht stijgt.

Die dingen hebben de blaasunit meestal onder het bovenste bed hangen en daardoor kan naar mijn mening te slecht de warme lucht aangezogen worden.

Elke airco zuigt namelijk ook een deel van de binnenlucht aan om die te koelen.

De zwaarste die ik tegen ben gekomen toen in aan het kijken was welke ik op mijn volvo wilde en die niet op het dak kon was 900 watt koelvermogen.

De minicool die ik hu heb heeft 1400 watt vermogen en die nieuwe dus 3000 watt.

En als je bijvoorbeeld bij een dealer langsgaat zal die bijna altijd zeggen dat het beter is om het tussengordijn dicht te doen als je gaat slapen.

Dat zegt al genoeg over de slechte werking van die dingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb zelf een FH-XL, maar wil graag m'n dakluik open houden. Een achterwand systeem heft daarom mijn voorkeur.

Komt bij dat ik het op een Volvo vaak ook geen mooi gezicht vind. Is natuurlijk een esthetische reden, maar toch.

Na wat surfen heb ik trouwen ook al wat achterwandsystemen gezien met meer vermogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net gelezen op de site van Dirna dat er en nieuwe 2009 model is wat meer dan het dubbele koelvermogen heeft dan de minicool compact.

Speciaal om ook overdag te gebruiken en heeft een vermogen van 3000 watt.

Kijk hier.http://www.dirna.com/compact-night-and-day-3000-ing.php

dat is idd capaciteit en die minicool compact doet het al prima dus dan moet dit ook voor overdag de koelte kunnen garanderen als het zonnetje staat te bakken op je cabine.

maar ik heb ff verder gekeken en dat ding verbruikt wel mega stroom!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden