[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

standairco


Gast sindaco

Recommended Posts

  • Forumlid

Zo'n vermoeden had ik ook.

Herinner me een tijd geleden een artikel in de Truckstar over een Eigen rijder die een extra accu (3 ipv2) had laten plaatsten op z'n DAF. Juist om problemen met stroomverbruik te ondervangen. Ik meen onder de cabine op een schuiflade aan de achterzijde. Dat kan bij bv DAF of Volvo heel goed.

Wel laten doen door de dealer of een gespecialiseerd bedrijf om problemen te voorkomen.

Was trouwens niet alleen voor de standairco, maar voor alle elektronica (tv,dvd, satelliet,etc) die was ingebouwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 98
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Zo'n vermoeden had ik ook.

Herinner me een tijd geleden een artikel in de Truckstar over een Eigen rijder die een extra accu (3 ipv2) had laten plaatsten op z'n DAF. Juist om problemen met stroomverbruik te ondervangen. Ik meen onder de cabine op een schuiflade aan de achterzijde. Dat kan bij bv DAF of Volvo heel goed.

Wel laten doen door de dealer of een gespecialiseerd bedrijf om problemen te voorkomen.

Was trouwens niet alleen voor de standairco, maar voor alle elektronica (tv,dvd, satelliet,etc) die was ingebouwd.

Veel stroom pakt hij als je gewoon de motor hebt lopen en dan werkt hij op 3000 watt maar als je motor uitstaat gaat hij minder vermogen leveren en dus minder verbruiken.\Ik kan mijn standairco gewoon 8 uur op automatische stand laten draaien s,nachts dus dat is lang genoeg.

Hij trekt nu ook mijn accu,s niet helemaal meer leeg gelukkig.

Dat was in het begin wel anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Las dat verschillende fabrikanten een onderspanningsbeveiliging in de airco's bouwen. Tot max. 22 volt en dat zet de zaak zichzelf uit.

Uit eigen ervaring weet ik inmiddels dat bij die accuspanning mijn auto niet start. Dwz: alle lampjes, elektronica etc gaan keurig branden, klikken, etc, maar de startmotor krijgt de motor niet 'rondgedraaid '. Dus niet starten. Dáár zit ik natuurlijk niet op te wachten.

Ik denk daarom: iets minder vermogen mag ook. Het zou bij mij echt om de nacht gaan. Overdag slaap ik niet in de auto. Zulk werk heb ik nooit gedaan en ambieer ik ook niet. (groente, fruit, etc)

Voor de duidelijkheid: het gaat om een FH 440. Met 2 x 225 ampere accu's. Zijn de zgn. heavy duty. accu's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
  • Forumlid

ik heb er een gezien dat was een stand airco en standkachel in een met een eigen dieselmotor van brotec met de naam brotec ecowind ik wis niet dat er zoveel keuze was

maar deze leek me wel mooi vooral als je geen dakopbouw wil met hoogte of met opbouw zoals auto transporters of als je graag je dakluik wil behouden er zijn ook andere merken

maar die werken via de accu dat lijk me wel een nadeel of is dat niet zo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat is mijn idee hoor over die accu ik heb liever dan die brotec gebruik wel diesel maar dat vind ik niet erg

Heb je er een link naartoe? Naar die Brotec? Lijkt me wel interessant ja, ook hoe dat ding er uitziet. (ja ik kan natuurlijk ook zelf gaan googlen :D)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb je er een link naartoe? Naar die Brotec? Lijkt me wel interessant ja, ook hoe dat ding er uitziet. (ja ik kan natuurlijk ook zelf gaan googlen :D)

http://www.brotec.nl/index.php?menu_id=32

We rijden met overdrukunits van Brotec, en die zijn probleemloos.

Dus als de standairco/kachel net zo goed is dan mag je niet klagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

o jawel hierbij die link http://www.brotec.nl/index.php?menu_id=107〈=NL dan heb je hem hoef je niet te googlen het is wel een mooi ding om te zien

Heb ernaar gekeken. Prijs is een kwestie van bellen. Lijkt me inderdaad een interessant systeem. Nadeel wat ik zo direct zie is, waar laat ik die kist? Op de foto zit hij langs het luchtfilter. En is bijna ook net zo groot als het luchtfilter. Heb aan de zijkanten geen plaats, misschien dat hij achter de cabine past, maar daar lijkt hij me te groot voor.

Weet ook niet of je iets aan die kist moet doen, anders kan hij misschien onder het chassis bevestigd worden, net zoals bijvoorbeeld met luchtketels gebeurd.

Tegenwoordig kosten de standairco's die op de accu draaien zo tussen de 1.300 en 1.900 euro ex btw. Denk dat deze wel duurder is, maar zal niet het dubbele zijn, want dan verkopen ze er geen.

Zo'n Dirna Bycool had ik er trouwens in 2002 al bij mij op het dak op zitten. Voor zover ik weet één van de eersten in NL. Heb ik er in Spanje op laten zetten. Je zag die dingen toen daar zelfs op oude Pegaso's zitten. Kan nooit duur zijn dacht ik toen.

Volgens mij was er in 2002 al de euro. Dan heeft dat ding me inclusief btw, inclusief montage bij de DAF dealer, iets over de 850 euro gekost. Waren toen hier in Nederland (voor zover ze te krijgen waren) het 3 voudige!

Was trouwens een klote ding. Er is condens in de printplaat gekomen in dat ding wat op het dak zat. Heeft het een half jaar gedaan. Toen was het gedaan ermee. Ben nog naar Alcala de Henares gereden, waar Dirna toen zat. Maar die deden niks eraan, moest naar de dealer. Tsja. In Zaragoza dus. Nee, was toen geen succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat denk ik ook maar het lijkt me wel ideaal zo n systeem

Ik wil er best naar bellen voor de prijs. Kun je zelf natuurlijk ook doen, maar ik was ook te lui om te googlen :D.

Zal volgende week wel bellen, en meteen vragen of hij ook onder het chassis kan. Die standairco's die op 24 volt werken vind ik maar klote. 6 uur kun je ze laten draaien, dan is het gedaan met de pret. Ja, je zult maar net een accu hebben die kantje boord is. Kun je de pechservice laten komen die 500 euro vragen om effe op te komen starten.

Vind het een nuttige tip robbert123 :ok: Had er tot vandaag nog nooit van gehoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Las dat verschillende fabrikanten een onderspanningsbeveiliging in de airco's bouwen. Tot max. 22 volt en dat zet de zaak zichzelf uit.

Uit eigen ervaring weet ik inmiddels dat bij die accuspanning mijn auto niet start. Dwz: alle lampjes, elektronica etc gaan keurig branden, klikken, etc, maar de startmotor krijgt de motor niet 'rondgedraaid '. Dus niet starten. Dáár zit ik natuurlijk niet op te wachten.

Het probleem tegenwoordig met die elektronica op de trucks is dat hij toch 24 Volt nodig is vroeger kon een motor nog starten 20 a 21 Volt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

ik weet zeker dat de minicompact die op de daf zat vroeger gewoon elke nacht 10 tot 11 uur draaide en de wagen starte gewoon.

2 nachten achter elkaar dat ging niet. ( weekend bv )

maar als je gewoon een dag gereden had dan kon je rustig hem de hele nacht laten gaan.

nooit geen problemen mee gehad.

op dit moment mag ik zelf geen dakairco plaatsen en alleen op de nieuwe wagenes bij vts komen dakairco's dus dat kan nog wel ff duren.

voorlopig dus af en toe maar de motor laten lopen.

als de koeler draait valt die motor stationair ook niet zo op:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik weet zeker dat de minicompact die op de daf zat vroeger gewoon elke nacht 10 tot 11 uur draaide en de wagen starte gewoon.

2 nachten achter elkaar dat ging niet. ( weekend bv )

maar als je gewoon een dag gereden had dan kon je rustig hem de hele nacht laten gaan.

nooit geen problemen mee gehad.

op dit moment mag ik zelf geen dakairco plaatsen en alleen op de nieuwe wagenes bij vts komen dakairco's dus dat kan nog wel ff duren.

voorlopig dus af en toe maar de motor laten lopen.

als de koeler draait valt die motor stationair ook niet zo op:angel:

Klopt Sindaco, maar dat ligt niet zo zeer aan die standairco, maar eerder aan de accu. Ik zeg altijd een accu gaat 2 winters mee. Maar hij verliest aan kracht he.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Las dat verschillende fabrikanten een onderspanningsbeveiliging in de airco's bouwen. Tot max. 22 volt en dat zet de zaak zichzelf uit.

Uit eigen ervaring weet ik inmiddels dat bij die accuspanning mijn auto niet start. Dwz: alle lampjes, elektronica etc gaan keurig branden, klikken, etc, maar de startmotor krijgt de motor niet 'rondgedraaid '. Dus niet starten. Dáár zit ik natuurlijk niet op te wachten.

Het probleem tegenwoordig met die elektronica op de trucks is dat hij toch 24 Volt nodig is vroeger kon een motor nog starten 20 a 21 Volt.

Ik heb er in november 2 nieuwe accu's op laten zetten. Hij startte wel, maar je hoorde dat hij moeite had met ronddraaien. Voltmeter gaf nog gewoon 23,8 volt aan, en dat was verder geen probleem. Maar het is niet alleen het voltage wat de accu - sterkte bepaald. Maar ben geen techneut, dus kan niet in details treden. Maar wat ik begreep had hij niet meer genoeg ampere. Dan beter laten vervangen dan onderweg pechhulp moeten laten komen, en alsnog 2 dure accu's in het buitenland moeten kopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb er in november 2 nieuwe accu's op laten zetten. Hij startte wel, maar je hoorde dat hij moeite had met ronddraaien. Voltmeter gaf nog gewoon 23,8 volt aan, en dat was verder geen probleem. Maar het is niet alleen het voltage wat de accu - sterkte bepaald. Maar ben geen techneut, dus kan niet in details treden. Maar wat ik begreep had hij niet meer genoeg ampere. Dan beter laten vervangen dan onderweg pechhulp moeten laten komen, en alsnog 2 dure accu's in het buitenland moeten kopen.

Dat kan hij kan zelfs nog 25 V aangeven maar de kracht (ampères dus)niet meer hebben dat is voor de accu's dus exit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik weet zeker dat de minicompact die op de daf zat vroeger gewoon elke nacht 10 tot 11 uur draaide en de wagen starte gewoon.

2 nachten achter elkaar dat ging niet. ( weekend bv )

maar als je gewoon een dag gereden had dan kon je rustig hem de hele nacht laten gaan.

nooit geen problemen mee gehad.

op dit moment mag ik zelf geen dakairco plaatsen en alleen op de nieuwe wagenes bij vts komen dakairco's dus dat kan nog wel ff duren.

voorlopig dus af en toe maar de motor laten lopen.

als de koeler draait valt die motor stationair ook niet zo op:angel:

Las dat verschillende fabrikanten een onderspanningsbeveiliging in de airco's bouwen. Tot max. 22 volt en dat zet de zaak zichzelf uit.

Uit eigen ervaring weet ik inmiddels dat bij die accuspanning mijn auto niet start. Dwz: alle lampjes, elektronica etc gaan keurig branden, klikken, etc, maar de startmotor krijgt de motor niet 'rondgedraaid '. Dus niet starten. Dáár zit ik natuurlijk niet op te wachten.

Ik denk daarom: iets minder vermogen mag ook. Het zou bij mij echt om de nacht gaan. Overdag slaap ik niet in de auto. Zulk werk heb ik nooit gedaan en ambieer ik ook niet. (groente, fruit, etc)

Voor de duidelijkheid: het gaat om een FH 440. Met 2 x 225 ampere accu's. Zijn de zgn. heavy duty. accu's.

Het verschil zit hem erin dat een Volvo meer stroom nodig heeft om te starten dan een Daf. Met een Volvo sta je dus eerder met een probleem van te lege accu's. Als een Volvo start, en dat hoor je ook, draait hij eerst een paar slagen extra rond op de startmotor, (om de lucht extra te comprimeren en verhitten heb ik me laten vertellen, als ik het mis heb, hoor ik het wel).

Met de Volvo had ik 's winters heel snel startproblemen als het koud werd, onder -20 gr. Met de Daf veel minder.

Op mijn Daf zit ook zo'n standairco als in Sindaco's eerste posting. Die heeft het ruim een jaar gedaan, toen ging de compressor kapot. Dat was net geen garantie meer:hamer:, en een nieuwe was net iets duurder dan repareren, dus toen maar een nieuwe genomen, die doet het verder goed. Als het erg warm weer is, en ik heb veel adressen, laat ik 'm overdag ook lekker aan. Nadeel inderdaad, geen dakluik meer, dat is wel jammer.

Ja, je zult maar net een accu hebben die kantje boord is. Kun je de pechservice laten komen die 500 euro vragen om effe op te komen starten.

Je kan ook van te voren startkabels kopen en dan aan een Pool om stroom vragen (Hollanders hebben meestal geen tijd), dat kost je behalve de startkabels, 2 bier, is altijd goedkoper.

O ja, nog een voordeel, Polen staan overal, maar een pechservice moet van ver komen dus is nog sneller ook:D:p.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik wil er best naar bellen voor de prijs. Kun je zelf natuurlijk ook doen, maar ik was ook te lui om te googlen :D.

Zal volgende week wel bellen, en meteen vragen of hij ook onder het chassis kan. Die standairco's die op 24 volt werken vind ik maar klote. 6 uur kun je ze laten draaien, dan is het gedaan met de pret. Ja, je zult maar net een accu hebben die kantje boord is. Kun je de pechservice laten komen die 500 euro vragen om effe op te komen starten.

Vind het een nuttige tip robbert123 :ok: Had er tot vandaag nog nooit van gehoord.

De mijne draait gewoon 9 uur en dan nog heb ik genoeg spanning om te kunnen starten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik weet zeker dat de minicompact die op de daf zat vroeger gewoon elke nacht 10 tot 11 uur draaide en de wagen starte gewoon.

2 nachten achter elkaar dat ging niet. ( weekend bv )

maar als je gewoon een dag gereden had dan kon je rustig hem de hele nacht laten gaan.

nooit geen problemen mee gehad.

op dit moment mag ik zelf geen dakairco plaatsen en alleen op de nieuwe wagenes bij vts komen dakairco's dus dat kan nog wel ff duren.

voorlopig dus af en toe maar de motor laten lopen.

als de koeler draait valt die motor stationair ook niet zo op:angel:

Dan moet je motor niet na 5 minuten vanzelf stilvallen :D:D:D zoals sommige Volvo's waar ik wel eens mee rijdt bij Bas......deze hebben overigens wel standairco.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dan moet je motor niet na 5 minuten vanzelf stilvallen :D:D:D zoals sommige Volvo's waar ik wel eens mee rijdt bij Bas......deze hebben overigens wel standairco.

Dit is waarschijnlijk ingesteld bij de dealer/ monteur een foefje daarop is je stationair toerental verhogen met je cruise control

bij mii was dit ook ingesteld na 5 min motor af

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dit is waarschijnlijk ingesteld bij de dealer/ monteur een foefje daarop is je stationair toerental verhogen met je cruise control

bij mii was dit ook ingesteld na 5 min motor af

Me pa heeft een VOLVO FM, hij kan de cruise control stationair aanzetten, maar dit heeft geen enkele zin...:nee:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden