[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

75% van Teleroute klanten betaald niet!


JvL

Recommended Posts

  • Forumlid

75% van de teleroute klanten betaald niet. Zou een mooie kop zijn voor de Telegraaf. Maar het is mijn eigen ervaring. Dit weekend kwam ik thuis en keek op telebankieren. Van alles wat van Teleroute had moeten betalen afgelopen 2 weken, heeft maar 25% betaald. Het ging om 8 facturen die betaald hadden moeten worden. Slechts 2 stonden erop.

Die andere 6 moet ik maandagochtend weer gaan bellen. 6 man bellen, factuur opnieuw sturen per fax, nummers opzoeken, wachten. Ben je weer uur mee kwijt. Van die 6 zullen er dan komende week 4 of 5 betalen. 1 of 2 niet. Die weigeren gewoon. Of zijn tegen de tijd failliet.

Gelukkig is voor mij teleroute "extra". De grote ritten krijg ik wel betaald, die gaan ook niet via Teleroute. Dat is om wat op te vullen, of wat lege kilometers goed te maken. Zoals eind vorig jaar, kwam ik leeg bij Frankfurt, en kon toen voor Beijer in Duiven retourladen, vrachtje voor Duiven. Dat is beter dan leeg naar huis. 60 dagen op je centen wachten, maar geen probleem. Ging om iets van 325 euro ex btw. En wat las ik enige tijd daarna op dit forum: meneer Beijer is failliet. Dat is dan zuur. Want voor die 325 km heb ik wel ruim 100 km omgereden en het heeft me laad- en lostijd gekost.

Soms denk ik wel eens: beter om van dat hele Teleroute af te blijven. Zo vaak dat het gezeur oplevert.

1 rit van april 2012 is nog steeds niet betaald. Heb al 6x gebeld, facturen opnieuw gestuurd, Teleroute ingeschakeld, maar nog steeds geen cent gezien. Als je hun belt en naar je centen vraagt, krijg je standaard één volgende reacties:

-volgende week terug bellen.

-factuur en cmr's opnieuw sturen.

-degene die over betalingen gaat is er niet.

-de hoorn wordt erop gegooid.

Overigens, saillant detail: de dieselboer, heeft enige tijd geleden een "storno-maatregel" ingevoerd. Alles wat ik tot zondagavond 23:59 uur tank, wordt komende woensdag al ingehouden via automatische incasso. Mocht die incasso mislukken, of de factuur nu 100 euro of 2.000 euro is, krijg je een "boete" van 45 euro omdat de incasso is mislukt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ach meneer Beijer mag er blij mee zijn als hij wil, met de 325 euro. Maar het is niet alleen een Beijer, die zoiets blijkbaar bij veel mensen heeft geflikt, het is ook een lang bestaand bedrijf uit Hoogeveen in de kleuren rood, cremewit en groen, de grote oranje uit Oss, eentje uit Almere die ook supermarkten doet bevoorraden, ik noem er maar een paar. Bedrijven die als netjes bekend staan, maar die toch gewoon niet binnen de afgesproken termijn betalen.

Op Teleroute kan een vrachtaanbieder zelf aangeven hoeveel dagen betalingstermijn hij heeft: 30, 45, 60 of 90. Dacht dat het die waren. Ik begrijp dan niet waarom je aangeeft op 30 dagen te betalen, en dan na 40 dagen nog niet betaald te hebben?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is ook onze ervaring dat je bij ritjes van Teleroute inderdaad wat voorzichtiger moet zijn. Net zoals bij jouw JvL is het voor ons "extra" als er verder niets is. Inderdaad moeten wij opdrachten die we via Teleroute binnen halen vaker achter ons geld aanbellen.

Net wat je zegt met het aangeven van hun betalingstermijn. Vaak staat er inderdaad 30 betalingstermijn. Maar bij navragen blijkt dat allang niet meer te kloppen, ze hebben dat ooit ingevoerd en kunnen het "lastig" wijzigen maar hanteren nu 60 dagen betalingstermijn.

Bij veel Spaanse transporteurs zie je gewoon 90 dagen staan (daar blijven we ver vandaan), maar ik heb ook al 2 gezien die er zonder blikken of blozen 120 dagen op staan hebben : 4 MAAND!!!.

Ook vinden wij de incassomogelijkheden die Teleroute biedt, beneden de maat. Als een debiteur niet betaald en je schakelt Teleroute in, kunnen die dreigen dat zolang die niet betaald hij geen vrachten op hun systeem kan/mag aanbieden. Maar ook Teleroute zit dan in een spagaat: zowel wij als de debiteur zijn natuurlijk klant van Teleroute en beide willen ze eigenlijk niet kwijt. Dus al teveel druk zal er niet achterzitten.

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik vraag het tegenwoordig altijd en verzoek ook dit op de opdracht te bevestigen, want die 30 dagen klopt vaak echt niet. Moet heel eerlijk zeggen dat ik ook wel eens aangenaam verrast ben bij een ritje via Teleroute. PAN uit Nijmegen b.v. die al binnen 14 dagen het geld overgemaakt heeft. Het kan dus wel.

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hallo meneer van Teleroute/Timocom, u spreekt met SJW. Ik heb een tijd geleden een vrachtje voor de firma X gedaan en nu betalen zij mijn factuur niet. Dat is vervelend meneer SJW, heeft u voor mij een kopie van de vrachtaanbieding en zo ja, kunt u die mij dan even faxen? Dan gaan wij er mee aan de slag.

Twee weken later: ja hallo Teleroute/Timocom, u spreekt weer met SJW. Ah ja, meneer SJW. Wij hebben met X contact gezocht en zij geven aan dat u te laat geladen/gelost/geen pallets geruild hebt. Daar zijn kosten uit ontstaan en dat is de reden dat u uw factuur niet betaald krijgt. Ja maar, de CMR is schoon afgetekend en te laat was ik ook niet. Tja, wij kunnen helaas niets voor u doen, het is uw woord tegen dat van X. Bent u verder een tevreden gebruiker van Teleroute/Timocom? Ik wens u een fijne dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tot nu toe goed. Slechts in 1 enkel geval voor zover ik weet, kregen we het geld niet. Dit vanwege een faillissement. In andere gevallen werkt het beter dan via Teleroute. De mensen van Timocom zitten er beter boven op.

Maar het is niet helemaal op basis van no cure no pay. Je betaald in ieder geval een klein start bedrag van ik dacht € 12.50. Daarna hebben ze nog een oplopende trap van bedragen. Dus van een bedrag van 0 t/m 250 betaal je € 25.--. Ik noem maar wat, want ik heb gelukkig maar de staffel niet in mijn hoofd zitten. Mocht ook Timocom geen succes hebben dan ben je alleen het startbedrag kwijt en hoef je de staffelbedragen niet betalen.

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

1 rit van april 2012 is nog steeds niet betaald. Heb al 6x gebeld, facturen opnieuw gestuurd, Teleroute ingeschakeld, maar nog steeds geen cent gezien. Als je hun belt en naar je centen vraagt, krijg je standaard één volgende reacties:

-volgende week terug bellen.

-factuur en cmr's opnieuw sturen.

-degene die over betalingen gaat is er niet.

-de hoorn wordt erop gegooid.

Paar opmerkingen:

- Als je belt, vraag je dan ook naar de persoon die je moet hebben (naam noteren als referentie). En als deze niet aanwezig is zijn e-mailadres vragen om de zaak alvast op mail aan te kaarten al dan niet met kopie factuur + vrachtdocumenten als bijlage.

- Als je er met de boekhouder niet uitkomt, contacteer je ook de planner. Vaak kan je die wel als "kruiwagen" gebruiken om zaken sneller aan het rollen te krijgen (goh, wat een woordspeling, zou ook zo in het Telegraaf artikel kunnen :D).

- Bij nieuwe opdrachtgevers laat ik altijd een kopie v.d. opdracht meesturen met de factuur "als herkenning". Met name bedrijven die geen ref.nrs. op hun opdracht vermelden daarbij wil ik niet het toeval afwachten dat ze mijn factuur niet kunnen matchen met het gedane transport.

Las van de week nog een stukje op Transport-Online over dit bedrijf, wellicht heb je er iets aan:

Transportnieuws - Ondernemers Marel Transport ook succesvol met Quick Incasso

Tot slot, ik heb het idee dat jij al een aardige tijd meeloopt als eigen rijder en iemand die het liefst kriskras door Europa rijdt. Vond (en vind !) ik mooi om te lezen, maak je nog eens wat mee. Dat heeft wel als nadeel dat je minder "vaste lijnen" rijdt en daardoor minder goed relaties op kan bouwen (lees: afhankelijker wordt van Teleroute en daarmee met enige regelmaat in het ongewisse wordt gelaten qua betalingen). Is dat wel eens een punt van afweging voor je geweest om je bijvoorbeeld meer te specialiseren in vaste bestemmingen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mijn ervaring is als een teleroute klant zich niet houd aan de betalingstermijn en ik meld dat bij teleroute dat hij gebeld word door hun en zijn account dicht gezet word tot dat hij betaald heeft

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Paar opmerkingen:

- Als je belt, vraag je dan ook naar de persoon die je moet hebben (naam noteren als referentie). En als deze niet aanwezig is zijn e-mailadres vragen om de zaak alvast op mail aan te kaarten al dan niet met kopie factuur + vrachtdocumenten als bijlage.

- Als je er met de boekhouder niet uitkomt, contacteer je ook de planner. Vaak kan je die wel als "kruiwagen" gebruiken om zaken sneller aan het rollen te krijgen (goh, wat een woordspeling, zou ook zo in het Telegraaf artikel kunnen :D).

- Bij nieuwe opdrachtgevers laat ik altijd een kopie v.d. opdracht meesturen met de factuur "als herkenning". Met name bedrijven die geen ref.nrs. op hun opdracht vermelden daarbij wil ik niet het toeval afwachten dat ze mijn factuur niet kunnen matchen met het gedane transport.

Las van de week nog een stukje op Transport-Online over dit bedrijf, wellicht heb je er iets aan:

Transportnieuws - Ondernemers Marel Transport ook succesvol met Quick Incasso

Tot slot, ik heb het idee dat jij al een aardige tijd meeloopt als eigen rijder en iemand die het liefst kriskras door Europa rijdt. Vond (en vind !) ik mooi om te lezen, maak je nog eens wat mee. Dat heeft wel als nadeel dat je minder "vaste lijnen" rijdt en daardoor minder goed relaties op kan bouwen (lees: afhankelijker wordt van Teleroute en daarmee met enige regelmaat in het ongewisse wordt gelaten qua betalingen). Is dat wel eens een punt van afweging voor je geweest om je bijvoorbeeld meer te specialiseren in vaste bestemmingen ?

Dat vrachtje van april is van een Italiaan. Het gaat om 270 euro. Heb die al zovaak gebeld hè. Die planner weet niks en zegt dat je de boekhouding moet bellen (kiezen in het doorkiesmenu). Die zijn amper te bereiken. En als je ze te pakken krijgt (2 vrouwen, 1 ervan spreekt alleen Italiaans), dan krijg je dus de uitmaken die ik hierboven al schreef. En stichtingsjaar is iets van 1960. Dus denk je dat is toch wel goed. Probleem met incasso (zoals een Quick Incasso) is dat het bedrag te laag is. En dan ook nog een Italiaanse debiteur is. De Nederlandse debiteuren betalen vaak wel na een keer bellen of aanmanen.

Kriskras door Europa valt wel mee bij mij. Toevallig paar weken terug naar Trondheim geweest (wou Willem wel eens ontmoeten), maar zit verder bijna altijd in Roemenie/Griekenland/Italie/Frankrijk te rijden. Ben ook niet vaak thuis of hier op internet zeg maar. Skandinavie kom ik niet veel, voor mij zijn de prijzen niet interessant daar naartoe, en terug weinig lading. Als ik in Griekenland leeg kom, rij ik daar altijd voor 2 vaste opdrachtgevers een vracht weg (eigenlijk altijd naar Italie). Italië zijn er 3 die ik altijd bel. Frankrijk is nog meer keuze. Die opdrachtgevers betalen altijd, en binnen faire termijn. Dat ritje van die Beijer, toen kwam ik terug uit Roemenie dacht ik, en had ik daar ergens geladen voor Frankfurt regio. Of je nu in Roemenie laad voor Ruhrgebied of voor NL, dat maakt weinig verschil in prijs. Vandaar geladen voor Frankfurt, en dacht daar nog mooi iets van 325 euro extra mee te pikken naar NL. Maar daar schoof ik dus mee uit.

Ik had dat al eens geschreven de 1e keer dat ik hier lid was van dit forum, dat ik de voorgaande jaren toch wel tussen de 5.000 en 10.000 euro per jaar van mijn omzet kan crediteren omdat gasten failliet gaan of verdwijnen of gewoon niet betalen en incasso niet lukt. Dat is inderdaad zuur. Dit jaar valt het nog mee. Vorig jaar was het net geen 5.000 euro. En de gekste smoezen maak je mee: we betalen je factuur niet omdat er geen stempel van de ontvanger op je CMR staat. Maar zeg ik dan: er staat een naam in blokletters op, handtekening en ik heb een weegbon. Niks mee te maken, we willen een stempel. Kun je speciaal terug naar die klant om een stempel te gaan halen op je CMR. Heb dat natuurlijk per fax proberen op te lossen, maar dat wordt weer niet geaccepteerd, want ze willen een origineel exemplaar van de CMR, en geen fax/kopie. Ga zo maar door, allemaal van die uitmaken. Of er stond ergens in kleine, Italiaanse letters dat je de CMR binnen 1 uur na lossing moet faxen, anders wordt er 20% van de vrachtprijs ingehouden, allemaal dat soort dingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ehh, dat ik eigen rijder ben wil niet zeggen dat ik veel weet hè :-).

Ja maar meestal zorg ik daar dus ook wel voor hè, maar afgelopen tijd heb ik in Frankrijk bijvoorbeeld veel stro-achtig spul geladen. Moet je direct bij de boeren lossen. Die lossen dat spul met hun tractor. Die hebben geen stempel. Die hebben geen eens een pen. Vragen ze aan mij. En dat zetten ze er een krabbel neer, en dan vraag ik of ze naam in blokletters er neer willen zetten, dan kijken ze je aan van wat wil die gast nu? Zeg ik dat dat beter is voor de opdrachtgever. En nu pak ik een boer als voorbeeld, maar kan zo wel meer voorbeelden geven. Bijvoorbeeld ergens waar je laat komt, en nog 2 pallets moet lossen. Heftruckchauffeurs of kantoorpersoneel is al naar huis. Zeg je: kan ik hem niet voor de losdeur zetten en zelf de 2 pallets eruit trekken met de pompwagen. Meestal mag dat wel. Maar die man/vrouw die dan aftekend, die heeft ook geen stempel, of zegt dat het wel mag, maar hij niet mag aftekenen (dan teken je zelf af in zo'n geval, en laat 1 exemplaar van CMR achter). Of wat te denken van een bouwplaats waar je komt lossen. Of bomen/planten, deelladingen, enkele lossen bij particulieren? Die hebben geen stempel. Heb ooit een hele badkamer in onderdelen gelost in een woonwijk in Duitsland. Kwam uit Spanje. Alles met de hand, die gast had geen heftruck, niets. Voorbeelden te over van waar het niet altijd volgens de regels kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als het ware ben ik gewoon in het eigen-rijder zijn ingerold. Mijn schoonvader, hier niet onbekend ;-), had vroeger een redelijk groot transportbedrijf, daar heb ik gewerkt. En daar mijn vrouw leren kennen, en van het één komt het ander. Met dat transportbedrijf is hij al een hele tijd terug gestopt en toen voor zichzelf gaan rijden, samen met een paar andere chauffeurs. In het begin allemaal op zijn vergunningen, maar gaandeweg hebben we allemaal zelf onze vergunningen (moeten) halen. En een jaar of 10 terug was er nog wel wat te verdienen als eigen-rijder. Maar het wordt met het jaar slechter. Kijk eens naar de faillissementen in het transport de laatste jaren, vergeleken met 10 jaar geleden.

Er spijt van hebben, dat heb ik niet, maar als je een goede werkgever hebt, die netjes betaald, zit je daar denk ik toch beter dan eigen-rijder zijn. Uitzonderingen daargelaten. Maar zoveel goede werkgevers zijn er ook niet meer, vergeleken met 10 jaar terug. Ze gaan bijna allemaal failliet. Het werk dat ik doe, ik ben meestal 2 tot 6 weken onderweg, dat kun je in loondienst zowat niet meer doen, daar willen ze geen Nederlander meer voor. En met alle respect, ik wil niemand kwetsen, maar als ik supermarkten moet gaan bevoorraden, beetje met rolcontainers lopen te sjouwen en trekken, in krappe winkelcentra moet komen, nee, dan zou ik er toch mee ophouden. Dan maar iets in een andere sector zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat ik er eigenlijk een beetje mee bedoelde hierboven, over dat werk wat ik graag doe, en er nu niet meer is, bedoel ik simpel: Vos, Jan de Lely, Den Hartogh, Centrum. Dat soort bedrijven. 10-15 jaar terug stonden ze te trappelen om chauffeurs die weken van huis wilde zijn, en konden er toen te weinig krijgen. Kon je nog goed verdienen. Nu net andersom, nu kom je in dat werk niet meer tussen, want zijn er teveel (oosteuropese) chauffeurs die het willen doen.

Toch ook met solliciteren? 10-15 jaar terug belde je 3 bedrijven, bij 2 ervan kon je dezelfde week al beginnen, bij de 3e komende maandag. Bel nu eens bedrijven: je komt nergens meer aan de bak onderhand. Wie had dat gedacht dat het ooit zo zou veranderen?

Ik heb dat ook met tarieven die ik hoor. Dan krijg je een prijs te horen, dan zeg ik die is nog lager dan 5 jaar geleden. Als jij hem niet doet, pakt een ander hem wel. Graag of niet, zoiets krijg je dan te horen. Er zijn teveel wielen op de markt, en te weinig ladingen. Da's het probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En voor een deel komt dat door de crisis.

Nu is de BTW verhoogt. Mensen krijgen er echter niet meer geld bij, en kunnen daardoor minder kopen voor hetzelfde geld.

Wat zich weer vertaald in minder te vervoeren producten.

Wanbetalers beleven nu 'gouden' tijden. Transporteurs pakken 'alles' aan wat ze pakken kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

Begin oktober had ik een factuur van een Italiaan overhandigt (van een ritje ergens maart dit jaar) aan de Teleroute Schuldbemiddeling. Want ik kon er verder niets mee bereiken. Had alles opnieuw opgestuurd naar ze, gemailed, gefaxed, diverse keren gebeld, maar de boekhouding sprak dan geen woord engels. En voor 25 euro bemiddelt Teleroute in zo'n geschil. Alles doorgestuurd, vrachtpapieren, mailverkeer met prijs en betalingstermijn. En inmiddels zitten we eind november, week of 7 later, maar nog geen enkel resultaat en ook niets meer van Teleroute gehoord. Als zelfs Teleroute het niet voor elkaar krijgt om de centen te krijgen, lukt het mij zeker niet. Dit is wel de laatste keer dat ik via Teleroute iets heb aangenomen van een Italiaan, Spanjaard of Portugees.

Afgezien daarvan moet ik zeggen dat het dit jaar wel goed loopt met betalingen. Gelukkig niets voor HTL van der Horst of Transitus gereden dit jaar, want dan was ik wel uitgeschoven. De meeste moet je bellen, want op tijd betalen is er nog steeds niet vaak bij, maar het geld komt uiteindelijk wel. Om eerlijk te zijn is dit jaar nu al beter dan 2011 en 2010. Alleen de dure dieselprijs is niet zo mooi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden