[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

wie van de 2 zal z'n onderbroek goed vol hebben/treinmachinist voorkomt ramp Vught


freekv8

Recommended Posts

  • Administrators

.....toen een aanstormende Intercity met hoge snelheid op hem af kwam rijden.....

.... De machinist kon de trein net op tijd tot stilstand krijgen....

Of die machinist had verschrikkelijk goede ogen en kon al kilometers voor zich uit kijken, of dat aanstormen viel een beetje mee.

Enig idee wat de remweg van een aanstormende sneltrein is....?

(bron: wetten.nl - Wet- en regelgeving - Regeling spoorverkeer - BWBR0017707 )

2.De rempercentages zijn zodanig, dat treinen op een dalende helling van 5‰ tot stilstand kunnen worden gebracht binnen de hierna genoemde afstanden:[TABLE=class: frame-topbot]

[TR=class: table-head]

[TH=class: entry valign-top]Treinsnelheid

[/TH]

[TH=class: entry valign-top]Maximum remweg

[/TH]

[/TR]

[TR=class: odd]

[TD=class: entry valign-top]Vmax ≤ 40 km/u

[/TD]

[TD=class: entry valign-top]400 m

[/TD]

[/TR]

[TR=class: odd]

[TD=class: entry valign-top]40 < Vmax ≤ 60 km/u

[/TD]

[TD=class: entry valign-top]500 m

[/TD]

[/TR]

[TR=class: odd]

[TD=class: entry valign-top]60 < Vmax ≤ 80 km/u

[/TD]

[TD=class: entry valign-top]800 m

[/TD]

[/TR]

[TR=class: even]

[TD=class: entry valign-top]80 < Vmax ≤ 130 km/u

[/TD]

[TD=class: entry valign-top]1000 m

[/TD]

[/TR]

[TR=class: odd]

[TD=class: entry valign-top]130 < Vmax ≤ 160 km/u

[/TD]

[TD=class: entry valign-top]1150 m

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Misschien was er wel een reden dat hij stilstond op de overgang, pech misschien? dan krijg je je auto niet meer door een slagboom heen... Er staat wel dat de vractauto de bocht niet kon maken, maar welke bocht dan? de auto staat immers recht. Of de chauffeur was preventief en de bocht lag na de overgang. Altijd wel verhelderend zo'n televaag stukje, brengt meer vragen als antwoorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

VUGHT - Een vrachtwagenchauffeur is zaterdagavond rond zeven uur met de schrik vrij gekomen toen hij vast kwam te zitten op het spoor van Vught. Een aanstormende intercity kon met een noodstop ternauwernood tot stilstand komen op vijf meter van de vrachtwagen, die geladen was met auto's.

Veel vrachtwagens moeten door het centrum van Vught, omdat het spoorwegviaduct over de N65 voor veel vrachtwagens te laag is. Dit is maar 4,5 meter hoog. De vrachtwagen die vast kwam te zitten was te hoog.

De vrachtwagen kwam uit de Helvoirtsestraat in Vught en wilde het spoor oversteken, toen de slagbomen naar beneden kwamen voor een naderende trein. De Litouwse vrachtwagen kwam daardoor vast te staan en een machinist kon zijn trein net op tijd stoppen. Hij schrok wel enorm van de situatie en had last van zijn hart. Hij is voor de zekerheid meegenomen naar het ziekenhuis.

Vertraging

Het treinverkeer liep flink wat vertraging op door de problemen op het spoor. Reizigers tussen Vught en Boxtel hadden een uur vertraging. De mensen die in de intercity zaten, moesten blijven zitten. Het verkeer werd snel hervat. Ook de vrachtwagenchauffeur heeft zijn rit kunnen vervolgen.

Bron en foto : Omroep Brabant: Treinmachinist voorkomt ramp Vught, aanrijding met vrachtwagen op vijf meter voorkomen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat is wel een flinke aanhanger geweest!

VUGHT - Een bestuurder van een aanhanger met daarop een tiental auto's heeft zaterdagmiddag in Vught de dood in de ogen gekeken toen een aanstormende Intercity met hoge snelheid op hem af kwam rijden.

gezien het Hödelmayer is zullen er wel 8 of hoog uit 9 op staan
op de foto staan er toch echt 10 op.. :D

--== Freddy ==--

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als ik de link van diesel bekijk en lees dan is hij dus door gereden terwijl de lichten knipperden.Slagbomen en waarschuwingslampen gaan namelijk nooit tegelijk beginnen.

Dat hoeft niet, hij reed waarschijnlijk al niet hard en kan ook op zijn gereden toen de lampen net begonnen te knipperen. Dan kun je ook niet meer anders als doorrijden. En ik snap wel dat hij stopt als de slagbomen naar beneden komen, wie wil nu een afgeleverde auto met een kras van voor naar achteren... Nu is z'n lading onbeschadigd.

Verkeerde tijd, verkeerde plaats, daar komt het op neer denk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
  • Forumlid
Dat hoeft niet, hij reed waarschijnlijk al niet hard en kan ook op zijn gereden toen de lampen net begonnen te knipperen. Dan kun je ook niet meer anders als doorrijden. En ik snap wel dat hij stopt als de slagbomen naar beneden komen, wie wil nu een afgeleverde auto met een kras van voor naar achteren... Nu is z'n lading onbeschadigd.

Verkeerde tijd, verkeerde plaats, daar komt het op neer denk.

Ik hoop, en vermoed dat dit een van de Litouwers is die bij een file op de A1 ter hoogte van Deventer de file rechts over de vluchtstrook in volle gang

voorbij reed, A-sociaal en levensgevaarlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Op zich kan ik me je reactie wel voorstellen, maar als dit bij Vught fout was gegaan waren er wel een paar meer slachtoffers te betreuren dan alleen de chauffeur en de machinist :mad:

Wat er zo links en rechts onderweg gebeurt kun je nooit 1:1 afstraffen; iets met eigen rechter...

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat hoeft niet, hij reed waarschijnlijk al niet hard en kan ook op zijn gereden toen de lampen net begonnen te knipperen. Dan kun je ook niet meer anders als doorrijden. En ik snap wel dat hij stopt als de slagbomen naar beneden komen, wie wil nu een afgeleverde auto met een kras van voor naar achteren... Nu is z'n lading onbeschadigd..

Jaja, hij heeft achteraf gezien inderdaad goed gereageerd. Maar je moet wel een enorme koele kikker zijn om te kiezen tussen zelf stoppen/trein stoppen/niets aan de hand (kleine kans), doorrijden/kras op een auto (zekerheid als je doorrijdt, maar daar blijft het dan ook bij), en zelf stoppen/trein niet stoppen/heel veel krassen op heel veel auto's (redelijk grote kans...). Ik zou der nog nachten van wakker liggen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

VUGHT - Het gebeurt vaker dat vrachtwagenchauffeurs moeite hebben met de spoorwegovergang bij de Helvoirtseweg in Vught. Dat laat een wijkagent zondag weten. Bij de overgang was zaterdagavond bijna een ongeluk tussen een vrachtwagen en een trein.

Veel vrachtwagens moeten door het centrum van Vught, omdat het spoorwegviaduct over de N65 voor vrachtwagens te laag is. Dit is maar 4,10 meter hoog. Daardoor vonden er eerder ook al ongelukken met vrachtwagens plaats, onder meer omdat chauffeurs daar op de rem trappen. Rijkswaterstaat liet daarom ook een hoogtedetectiesysteem plaatsen.

Vaker problemen met vrachtwagens bij overgang

Een deel van de chauffeurs rijdt over de spoorwegovergang bij de Helvoirtsestraat. Ze moeten daarvoor wel eerst een scherpe bocht maken. Zaterdag liep dat bijna verkeerd af. Een vrachtwagen, volgeladen met auto, kwam vast te zitten, waardoor een machinist een noodstop moest maken.

Wijkagent Marcel de Rouw zegt tegen Omroep Brabant dat vrachtwagens die over de Helvoirtseweg rijden vaker problemen hebben met insturen. Ze moeten een aantal keer steken voordat ze de overgang over kunnen, zo zegt hij. De weg is volgens hem dan ook niet erg geschikt voor vrachtverkeer.

'Geen plannen voor aanpassing overgang'

ProRail laat zondag weten dat er voor zover bekend geen plannen zijn om de overgang bij de Helvoirtsestraat onder handen te nemen. De organisatie moet daarvoor eerst in overleg met de gemeente. Die was zondag niet bereikbaar.

Bron: omroepbrabant.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden