Spring naar bijdragen

mijn bedijf Koos van gaalen poeldijk

martin scania
 Share

Recommended Posts

• Forumlid

post-7067-1394787606,9581_thumb.jpg

ik ben martin ben chauffeur bij koos van gaalen poeldijk , ik rijdt met een scania met een oplegger van de greenery nederland er achter ,

sinds vrijdag 19-10-2012 zijn er bij transportbedrijf van gaalen 2 nieuwe auto's afgeleverd en nog 1 in aantocht.

het bedrijf heeft nu een daf cf en een daf xf 105 scc hierbij de foto's .

het is een mooi bedrijf om voor te werken mooi en goed onderhoudend matriaal , en ook in crisis tijd worden er nieuwe auto's geleverd dat vind ik vertrouwen hebben in de economy .

post-7067-1394787606,3885_thumb.jpg

post-7067-1394787606,6898_thumb.jpg

post-7067-1394787606,8547_thumb.jpg

post-7067-1394787608,9556_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een supersingle is qua velg iets duurder, maar de band is goedkoper dan de smalle banden. Dus in principe zijn de supersingles goedkoper dan de smallere banden op de lange termijn.:ja:

Alleen is de rolweerstand ook iets hoger dus zal je auto ook wat meer gebruiken. Ik had ze ook hoor, die grote op de voorloopas, maar dat je daar goedkoper mee uit bent is niet helemaal waar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

@ KevinvB en Shompie

Dat verhaal van dat "goedkoper" gaat ruim 20 jaar terug. Volvo kreeg toen als optie een 8 ton's vooras met een speciale bandenmaat (ik weet de maat zo niet meer exact uit m'n hoofd, 365/70 ??) die daarvoor speciaal was ontwikkeld. De normale gangbare (smalle) voorbanden gingen niet verder dan een toelaatbaar gewicht van 7,5 ton.

Die speciale bandenmaat was hartstikke duur, omdat er maar weinig van geproduceerd werden. Op enig moment kwam er iemand op het idee dat opleggerbanden 385/65 R22,5 zo'n beetje de meest-geproduceerde banden waren, dus verhoudingsgewijs "spot-goedkoop", en technisch 9 ton laadvermogen hadden. Daarvoor moest dan wel een brede velg met speciale bolling gebruikt worden, want een opleggervelg (we hadden nog geen schijfremmen) die paste niet zomaar.

En zo kwam de bandenmaat 385/65 R22,5 steeds meer op de voorassen van vrachtwagens terecht. In het begin was er nog wel wat terughoudendheid, want je legt niet zomaar een opleggerband op een gestuurde vooras, zo was de gedachte. Als ik me niet vergis was één van de eerste bandenhandelaren die dat op verzoek van de chauffeur/vervoerder toepaste: Stehouwer in het Westland. :angel:

Op een gegeven moment is het een beetje een rage geworden en niet echt meer noodzakelijk voor het technisch draagvermogen om met die brede banden voorop te rijden. Maar mensen vonden het vaak wel wat hebben, het staat "stoer". Zo kreeg je ook de misvorming van veel Scania's (3-serie vooral) waar voor het stoere gezicht die brede banden op de vooras werden opgelegd, terwijl die vooras daar helemaal niet voor bedoeld was. Dan staken die banden buiten de spatschermen uit, die vielen net iets te breed.

Daaraan kon je meteen zien dat er lichte assen onder zo'n auto Scania zaten en die brede banden eigenlijk alleen maar voor de sier waren. Want alleen de echte 8 ton's assen (van Scania) waren iets smaller, zodat die brede banden wel netjes binnen de spatschermen vielen. De 7,1 en 7,5 ton's vooras stond iets breder op spoor bij die types, waardoor die banden dan buiten de spatschermen uitstaken. Volvo had dat niet, daar stonden de lichtere assen wel op hetzelfde spoor als de zware 8 ton's as.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 3 months later...
  • Forumlid

En zo kwam de bandenmaat 385/65 R22,5 steeds meer op de voorassen van vrachtwagens terecht. Volvo had dat niet, daar stonden de lichtere assen wel op hetzelfde spoor als de zware 8 ton's as.

IK had,op de eerste Volvo combi die ik bij Bas reed ook deze banden op de vooras.

Met regelmatig bandenspanning controleren en na +/- 300 000km de banden op het velg gedraaid te hebben,zodat de buitenkant binnen komt te liggen,heb ik met deze "goedkopere trailerbanden"bijna een halve ton aan kilometers( 498 000 om precies te zijn) gemaakt.

Toen ze eraf gingen hebben ze nog een paar jaar op de middenas van een treintrailer gelegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
IK had,op de eerste Volvo combi die ik bij Bas reed ook deze banden op de vooras.

Met regelmatig bandenspanning controleren en na +/- 300 000km de banden op het velg gedraaid te hebben,zodat de buitenkant binnen komt te liggen,heb ik met deze "goedkopere trailerbanden"bijna een halve ton aan kilometers( 498 000 om precies te zijn) gemaakt.

Toen ze eraf gingen hebben ze nog een paar jaar op de middenas van een treintrailer gelegen.

Dat zijn wel heel hoge kilometrage's Peter!

Link naar opmerking
Deel via andere websites